• Äldre 25 Dec 22:08
    29542 visningar
    3333 svar
    3333
    29542

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 28 Jan 09:16
    Väntarpåpluset skrev 2019-01-27 19:37:45 följande:

    Hej alla Gravidos :)

    Det var väldigt många sidor att läsa ikapp, dom sista veckorna har jag bara fungerat på jobb och däremellan sovit och inte loggat in här eller nån annanstans. Jag tycker att ett par stycken här har skrivit så fint om att njuta av graviditeten och inte oroa sig för något som kanske aldrig händer <3 tack! Jag hadde alla symtom fram till morgonen 7+0 då var inte längre brösten sprängande, illamåendet borta och energien var på topp, jag var inte orolig men det var ändå otroligt skönt att vi hadde en bokad tid till VUL 7+4 och fick se ett litet hjärta slå 157 bpm :) sen gick några dagar och där dog energien. Illamåendet kommer och går och brösten är sprängande ena dagen och bara tunga nästa, så jag har verkligen lärt mig att symtomen kommer och går. Jag är idag 9+0 och börjar bli lite piggare efter en helvetesnatt med magsjuka i förrgårs till igår, spydde från 03 till 10.30 med 15-30 min mellanrum. Vi har bokat nästa UL till 13+2 för vi tycker det blir för länge at vänta till vecka 18-20 då vi blir inkallade på det enda UL som utförs här. Är väldigt glad för denna tråden och att kunna följas åt fram till september <3


    Välkommen

    Då ligger vi rätt lika, jag gick in i v.9 idag Här är inga symptom som kommer och går, jag har liksom typ inga... men det har jag inte haft från start och hade inte med min son heller så inget som oroar mig så mycket. Jag är lite trött, molvärk och imorse mådde jag lite illa vid frukost men släppte snabbt... Fy vad jobbigt med magsjuka som gravid!

    Förstår att ni bokat ul tidigare om ni bara får rul, jag ska göra nipt med ul i v.11 (10+3) och ska ha ett ul till i v.13 nån gång plus rul. Då jag hade graviddiabetes sist och min son föddes liten så kommer jag säkerligen få ett antal tillväxtultraljud också
    Pojke 9-12-17
  • Äldre 28 Jan 09:17
    Anonym (chockad!) skrev 2019-01-28 08:18:42 följande:

    Han har en spridd cancer men prognosen är ändå god. svårt att veta hur länge men är nog ett antal månader innan det är bättre skulle jag tro... tyvärr.

    Han är inte pappa till mina barn. De har ingen kontakt med sin pappa. De är 10 och 13 år gamla. 

     

    Lite trist ändå eftersom jag inte ens får en fråga hur jag mår eller nåt...och så hör man så mkt om andra som blir "omhändertagna" av sina män... :( vore bara trevligt att få en fråga om nåt, eller fråga vilken vecka jag är i eller vad som helst :(

    Förstår att det låter fånigt och framför allt egoistiskt men just nu känner jag så...


    Jag förstår att det förtar glädjen över graviditeten. Kanske att både vara orolig för hans hälsa och sen också gå miste om det omhändertagande du hoppats på. Har du pratat med honom om det här? Om ja, vad får du för respons? Jag undrar också om han brukar vara väldigt intresserad om din hälsa och omhändertagande i sitt sätt? Det påverkar ju såklart också. Hur insatt var han under tillverkningen av bebisen? Ni kanske behöver bli så snälla och förstående ni kan mot varandra under den här tuffa perioden, och lägga andra krav på is.

    Skönt ändå att dina tidigare barn är så pass stora att dom är lite självgående.

    Men det är inte konstigt att du känner dig ledsen och besviken. Jag, vars sambo ändå är omhändertagande och jättesnäll, känner mig ändå så liten och vill bli mer daltad med. Förstår att det känns ensamt att inte få det. Hoppas det blir bättre!
  • Äldre 28 Jan 09:23

    Alltså dessa symtom, men blir ju knäpp!

    Jag har varit så nöjd över att jag inte alls är illamående (5+5 idag, men inte varit det i tidigare graviditet heller), men jag börjar fundera på om mitt illamående bara är av en helt annan karaktär.

    Jag har under senaste veckan märkt att jag knappt kan kolla i mobilen när jag åker tunnelbana utan att bli åksjuk. Får lätt blodtrycksfall och blodsockerfall. Liksom helt svag i kroppen om jag blir minsta lilla hungrig. Idag tog jag en lång sovmorgon vilket innebar att jag inte ätit på 12 timmar när jag gick upp och var helt sjösjuk och kallsvettig ända tills jag fick i mig frukost. Nån som känner igen sig?

  • Äldre 28 Jan 09:24
    Anonym (chockad!) skrev 2019-01-28 08:18:42 följande:

    Han har en spridd cancer men prognosen är ändå god. svårt att veta hur länge men är nog ett antal månader innan det är bättre skulle jag tro... tyvärr.

    Han är inte pappa till mina barn. De har ingen kontakt med sin pappa. De är 10 och 13 år gamla. 

     

    Lite trist ändå eftersom jag inte ens får en fråga hur jag mår eller nåt...och så hör man så mkt om andra som blir "omhändertagna" av sina män... :( vore bara trevligt att få en fråga om nåt, eller fråga vilken vecka jag är i eller vad som helst :(

    Förstår att det låter fånigt och framför allt egoistiskt men just nu känner jag så...


    Förstår att du känner så, klart att han också behöver stöd just nu men att ens graviditet som ju tar upp så mycket av ens mentala närvaro och även är så påtaglig för en själv inte får komma först hade jag också upplevt som jättejobbigt även om jag förstått varför det är så. Har du dessutom dåliga erfarenheter av dåligt stöd i dina tidigare graviditeter så kan jag förstå att du verkligen hade hoppats på något annat, så var inte hård mot dig själv för att du är besviken över det, det får du vara, du är inte mindre förstående över din mans situation eller mindre ledsen över det för det, det finna plats för båda känslorna.

    Hoppas verkligen att det går bra för din man och att han när han smält sin egen diagnos även kan vara närvarande i graviditeten med dig. För min man när vi var gravida med sonen blev det mer verkligt och han blev ett större stöd efter vårt första ul och han fick se bebisen, allt händer ju i vår kropp och det är så verkligt för oss från allra första början ibland kan det ta lite längre tid för partnern. Nu med nummer två var han mer på banan direkt då han ju vet vad som väntar men tror det är vanligt, även utan sådana andra stora omvälvande händelser, att männen inte riktigt är med där från början <3
    Pojke 9-12-17
  • Äldre 28 Jan 09:27
    Jojjans skrev 2019-01-28 09:23:08 följande:

    Alltså dessa symtom, men blir ju knäpp!

    Jag har varit så nöjd över att jag inte alls är illamående (5+5 idag, men inte varit det i tidigare graviditet heller), men jag börjar fundera på om mitt illamående bara är av en helt annan karaktär.

    Jag har under senaste veckan märkt att jag knappt kan kolla i mobilen när jag åker tunnelbana utan att bli åksjuk. Får lätt blodtrycksfall och blodsockerfall. Liksom helt svag i kroppen om jag blir minsta lilla hungrig. Idag tog jag en lång sovmorgon vilket innebar att jag inte ätit på 12 timmar när jag gick upp och var helt sjösjuk och kallsvettig ända tills jag fick i mig frukost. Nån som känner igen sig?


    Jag blir åksjuk när jag är gravid, är jag aldrig annars, och blir också helt yr om jag inte äter.. det är ju nu när du nämner det också en typ av symptom haha så riktigt stor igenkänning på det!
    Pojke 9-12-17
  • Äldre 28 Jan 09:52

    Hej! är det någon här som skapat en grupp på fb?? kan jag isf få en inbjudan? FL är så förbannat svårt via mobilen :(

  • Äldre 28 Jan 09:58
    Ida1991 skrev 2019-01-28 09:52:49 följande:

    Hej! är det någon här som skapat en grupp på fb?? kan jag isf få en inbjudan? FL är så förbannat svårt via mobilen :(


    Skriv till apelsinpomelo så kan hon hjälpa dig med insläpp
    Pojke 9-12-17
  • Äldre 28 Jan 10:18

    Hej har precis gått in i vecka 6. Ska gå ta blodprover idag igen då jag haft problem med missfall så följer vi min hcg denna gång. Har någon av er tagit hcg prover?

  • Äldre 28 Jan 10:22
    Jsv17 skrev 2019-01-28 09:27:23 följande:

    Jag blir åksjuk när jag är gravid, är jag aldrig annars, och blir också helt yr om jag inte äter.. det är ju nu när du nämner det också en typ av symptom haha så riktigt stor igenkänning på det!


    Ja åksjuke-känslan innehåller ju ett visst mått av illamående, men det är liksom inte det som är mest påtagligt. Hade så i min förra graviditet med, och precis som mångas illamående avtog det så smått i vecka 12-13. Lär ju vara en annan variant av illamående som också är väldigt påverkat av blodsocker helt enkelt.
  • Mamaam­u
    Äldre 28 Jan 10:49

    När kommer ni gå ut med eran graviditet? Och hur ?

    Vi tänkte vänta till kub. Vilket borde vara i slutat av feb i början av mars. Men tiden går så sakta .

Svar på tråden Bf September 2019