• Äldre 25 Dec 22:08
    29442 visningar
    3333 svar
    3333
    29442

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 1 Feb 07:18
    Jojjans skrev 2019-02-01 07:11:09 följande:
    Glöm inte att vi alla är olika och det är otroligt stora variationer i hur mycket hcg som uppmätts hos olika personer. Det behöver verkligen inte betyda att nåt är fel! Läste om någon på FL som hade fått ?gravid 2-3 veckor? när hon var i typ vecka 7, men ändå fått ett friskt barn.
    Åh, det låter ju lite upplyftande iaf :) Svårt dock att inte tänka annat än katastroftankar när man precis haft ett MA.. Hade tänkt försöka vänta så länge som möjligt innan ett tidigt ultraljud, men jag ska nog försöka komma dit så snart som möjligt ändå haha.. Så får jag iaf veta om det finns något levande där inne... Fy fan alltså.. så psykiskt påfrestande det kan vara att försöka skaffa barn..
  • Äldre 1 Feb 07:51
    FruW85 skrev 2019-02-01 07:18:56 följande:

    Åh, det låter ju lite upplyftande iaf :) Svårt dock att inte tänka annat än katastroftankar när man precis haft ett MA.. Hade tänkt försöka vänta så länge som möjligt innan ett tidigt ultraljud, men jag ska nog försöka komma dit så snart som möjligt ändå haha.. Så får jag iaf veta om det finns något levande där inne... Fy fan alltså.. så psykiskt påfrestande det kan vara att försöka skaffa barn..


    Jag förstår verkligen oron, jag har haft två missfall på rad och inga barn sen tidigare. Det första missfallet var i vecka 16, efter ett positivt KUB, så ett positivt test eller fina stegringar är inte automatisk = barn för mig. Det är bara att försöka vara glad så länge det varar, det finns inga garantier. Men glöm inte att det KAN gå bra också :)
  • Äldre 1 Feb 07:53
    FruW85 skrev 2019-02-01 07:18:56 följande:

    Åh, det låter ju lite upplyftande iaf :) Svårt dock att inte tänka annat än katastroftankar när man precis haft ett MA.. Hade tänkt försöka vänta så länge som möjligt innan ett tidigt ultraljud, men jag ska nog försöka komma dit så snart som möjligt ändå haha.. Så får jag iaf veta om det finns något levande där inne... Fy fan alltså.. så psykiskt påfrestande det kan vara att försöka skaffa barn..


    Ring din bm och be dom boka in ett tidigt ul med tanke på ditt tidigare MA och dina relativt svaga test. Håller tummarna för dig!
  • Äldre 1 Feb 08:15
    Jojjans skrev 2019-02-01 07:51:35 följande:
    Jag förstår verkligen oron, jag har haft två missfall på rad och inga barn sen tidigare. Det första missfallet var i vecka 16, efter ett positivt KUB, så ett positivt test eller fina stegringar är inte automatisk = barn för mig. Det är bara att försöka vara glad så länge det varar, det finns inga garantier. Men glöm inte att det KAN gå bra också :)
    Ja, det är ju lätt att börja noja..om det ens kan bli några barn =/ Det känns ju väldigt avlägset just nu..Fyller 34 i år också så den stressen börjar ju komma smygande =/ Nej, jag togs ju helt på sängen när jag gjorde KUB och då var testet så starkt som det bara gick.. Man kan inte lita på kroppen alls utan bara hoppas på det bästa.. Så länge det stegrar, tempen är hög och jag inte blöder så känns det ju positivt om man ser till ett vanligt missfall, men MA vet man ju aldrig.
    Tyvärr.
    Jag hade mailat dom igår om privat ultraljud, där jag gick när jag upptäckte mitt MA, så dom ringde faktiskt precis upp. Dom verkar räkna på ett helt annat sätt än alla sidor på internet för enligt henne är jag i v5 nu om jag hade äl den 7e ...Jag fick en tid om 2 veckor i alla fall. Två långa veckor..Så nu ska jag väl bara försöka slappna av så gott det går och hoppas på att jag inte börjar blöda..
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 1 Feb 08:29
    FruW85 skrev 2019-02-01 08:15:38 följande:
    Ja, det är ju lätt att börja noja..om det ens kan bli några barn =/ Det känns ju väldigt avlägset just nu..Fyller 34 i år också så den stressen börjar ju komma smygande =/ Nej, jag togs ju helt på sängen när jag gjorde KUB och då var testet så starkt som det bara gick.. Man kan inte lita på kroppen alls utan bara hoppas på det bästa.. Så länge det stegrar, tempen är hög och jag inte blöder så känns det ju positivt om man ser till ett vanligt missfall, men MA vet man ju aldrig.
    Tyvärr.
    Jag hade mailat dom igår om privat ultraljud, där jag gick när jag upptäckte mitt MA, så dom ringde faktiskt precis upp. Dom verkar räkna på ett helt annat sätt än alla sidor på internet för enligt henne är jag i v5 nu om jag hade äl den 7e ...Jag fick en tid om 2 veckor i alla fall. Två långa veckor..Så nu ska jag väl bara försöka slappna av så gott det går och hoppas på att jag inte börjar blöda..
    vilken vecka är du i om du räknar på ditt sätt?
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 1 Feb 08:30

    Börjar noja om MA nu när alla berättar om att de haft symtom och visat positivt på stickorna mm!!


    Jag är i v 8, går in i v 9 i helgen. På måndag ska vi på vul!!!


    Är det inte lite mer "säkert", om man nu får se ett tickande hjärta på måndag, att det ska gå vägen??

  • Äldre 1 Feb 08:33
    FruW85 skrev 2019-02-01 08:15:38 följande:

    Ja, det är ju lätt att börja noja..om det ens kan bli några barn =/ Det känns ju väldigt avlägset just nu..Fyller 34 i år också så den stressen börjar ju komma smygande =/ Nej, jag togs ju helt på sängen när jag gjorde KUB och då var testet så starkt som det bara gick.. Man kan inte lita på kroppen alls utan bara hoppas på det bästa.. Så länge det stegrar, tempen är hög och jag inte blöder så känns det ju positivt om man ser till ett vanligt missfall, men MA vet man ju aldrig.

    Tyvärr.

    Jag hade mailat dom igår om privat ultraljud, där jag gick när jag upptäckte mitt MA, så dom ringde faktiskt precis upp. Dom verkar räkna på ett helt annat sätt än alla sidor på internet för enligt henne är jag i v5 nu om jag hade äl den 7e ...Jag fick en tid om 2 veckor i alla fall. Två långa veckor..Så nu ska jag väl bara försöka slappna av så gott det går och hoppas på att jag inte börjar blöda..


    Kan det inte vara art hon menade vecka 5+? Alltså vecka 6? Om jag fattat rättning borde du vara i vecka 6 och dom brukar inte vilja göra vul innan vecka 8, så det låter rimligt.

    Jag hade äl 2/1 och är idag 6+2.

    Och jag förstår att åldern stressar, jag fyllde nyligen 33 och har också haft panik över det, men inser ju att det går att få barn i mååånga år till. Det blir till det bästa till slut! Och när du väl träffar ditt barn kommer du vara glad att det blev just som det blev <3
  • Äldre 1 Feb 08:55
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-01 08:29:27 följande:
    vilken vecka är du i om du räknar på ditt sätt?
    Jag borde vara i vecka 6.
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-01 08:30:40 följande:

    Börjar noja om MA nu när alla berättar om att de haft symtom och visat positivt på stickorna mm!!


    Jag är i v 8, går in i v 9 i helgen. På måndag ska vi på vul!!!


    Är det inte lite mer "säkert", om man nu får se ett tickande hjärta på måndag, att det ska gå vägen??



    Försök att inte oroa dig i onödan. Det KAN hända, och tyvärr så där det ju ofta så grymt att man inte märker av det själv, men det är ändå större chans att graviditeten faktiskt går som den ska :) 
    Ja dom säger det, har man sett ett tickande hjärta så är inte risken lika stor att det kommer gå fel :)
    Jojjans skrev 2019-02-01 08:33:48 följande:
    Kan det inte vara art hon menade vecka 5+? Alltså vecka 6? Om jag fattat rättning borde du vara i vecka 6 och dom brukar inte vilja göra vul innan vecka 8, så det låter rimligt.

    Jag hade äl 2/1 och är idag 6+2.

    Och jag förstår att åldern stressar, jag fyllde nyligen 33 och har också haft panik över det, men inser ju att det går att få barn i mååånga år till. Det blir till det bästa till slut! Och när du väl träffar ditt barn kommer du vara glad att det blev just som det blev <3
    Jag tänkte det först, men hon erbjöd först en tid i början på veckan efter det men sa att vi kunde testa då, dvs v7, iom att jag var orolig. Hon förklarade att dom egentligen gör från v8 så hon kommer testa först med vanligt ultraljud men att det kanske blir vul om det inte fungerar. Som tur är så blir det ju fel åt "rätt" håll, så jag borde ju inte riskera att ha gått för kort tid i alla fall? Eller så missuppfattade jag henne helt, det är ju också en möjlighet :)

    Ja, man hör ju mycket skrämselpropaganda om åldern, men än så länge är det ju egentligen inte SÅ farligt. Tänker bara spontant på en kommentar jag fick när vi berättade om förra graviditeten. "Åh grattis! :D Jag trodde aldrig ni skulle skaffa barn eftersom ni är så gamla! " Jo men tack liksom..he he....
  • Äldre 1 Feb 08:56
    Jojjans skrev 2019-02-01 08:33:48 följande:
    Kan det inte vara art hon menade vecka 5+? Alltså vecka 6? Om jag fattat rättning borde du vara i vecka 6 och dom brukar inte vilja göra vul innan vecka 8, så det låter rimligt.

    Jag hade äl 2/1 och är idag 6+2.

    Och jag förstår att åldern stressar, jag fyllde nyligen 33 och har också haft panik över det, men inser ju att det går att få barn i mååånga år till. Det blir till det bästa till slut! Och när du väl träffar ditt barn kommer du vara glad att det blev just som det blev <3

    Hos oss gör dom VUL i 6+1 dvs vecka 7. Kanske är olika från landsting till landsting. 


    Är man nojjig över åldern kan man ju gå och kolla AMH när man inte är gravid. Kan man ju få en hint om hur bra äggreserv man har =) 


    Jag är 30 och är nojjig men har lite lågt AMH  för min ålder samt att min mamma kom i klimakteriet vid 32. Så jag räknar inte med att ha många år kvar :P

  • Äldre 1 Feb 09:04
    Tigerkvinna skrev 2019-02-01 08:56:18 följande:

    Hos oss gör dom VUL i 6+1 dvs vecka 7. Kanske är olika från landsting till landsting. 

    Är man nojjig över åldern kan man ju gå och kolla AMH när man inte är gravid. Kan man ju få en hint om hur bra äggreserv man har =) 

    Jag är 30 och är nojjig men har lite lågt AMH  för min ålder samt att min mamma kom i klimakteriet vid 32. Så jag räknar inte med att ha många år kvar :P


    Jag ville ha så tidigt som man fick förra gångne och tjatade till mig ett vul i 6+1 och det syntes ingenting alls, inte ens en hinnsäck kunde dom se. Visserligen var det ett rum som inte gick att mörklägga och en gammal apparat, men 1,5 vecka senare på en annan mottagning såg allt perfekt ut! Efter det härdar jag hellre ut till vecka 8 för att se säkert och slippa oroa mig mer än nödvändigt, och vet attmåmga landsting har liknande inställning.
Svar på tråden Bf September 2019