• Äldre 25 Dec 22:08
    29590 visningar
    3333 svar
    3333
    29590

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 5 Feb 20:59
    Daphodil skrev 2019-02-05 20:35:16 följande:

    Visst är det kul med gamla blogginlägg =) Jag skrev en lista med olika veckors symtom då, och det är kul att jämföra.


    Haha jaa det är jätteroligt! Man är tacksam nu att man dokumenterade endel även om det tyvärr inte finns något från tidigt i graviditeten för min del i alla fall. Jag började skriva om mina graviditeter ungefär halvvägs. Denna gång har jag iaf skrivit ner lite anteckningar i mobilen så att man har lite sparat från början :)
  • Äldre 5 Feb 21:22

    Har ätit lergigan comp mot mitt illamående för att få dagarna att gå ihop. Men har också fått väldigt ont i magen som kramper, så nu kan jag inte äta dom mer :( får må skit tills illamåendet går över helt enkelt

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 5 Feb 21:24
    Tösen01 skrev 2019-02-05 20:41:46 följande:
    Ja:) är i v.9 (8+2). Vi ligger väl ganska lika? Hade inskrivning idag, vi beslutade oss för att skippa KUB och gå direkt på NIPT, så om två veckor är der provtagning. Har världens snällaste barnmorska. Hur ser era planer ut?

    vad är skillnaden på KUB och NIPT?


     


    Ja vi är precis samma!!

  • Äldre 5 Feb 21:41
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-05 21:24:32 följande:

    vad är skillnaden på KUB och NIPT?

     

    Ja vi är precis samma!!


    Kub är ett test där man kombinerar ultraljud och blodprov för att få fram en sannolikhet för trisomier. Man mäter nackspalt och nosrygg och tar ett blodsprov på mamman, de och i kombination av mammans ålder får man ett vägledande resultat. NIPT är ett blodprov man tar på mamman, där man i blodet sen finner blodplättar från embryot, dessa centrifugeras (tror jag) och man får fram DNA. NiPT är 99% säkert och det finns ingen missfallsrik. Då vet man om det finns trisomier eller inte, samt går det att söka efter andra sjukdomar, men det kommer inte vi göra. Om man vill (vilket vi vill) får man reda på könet! NIPT får man betala själv, om man inte får lågt på KUB, då kan vissa landsting erbjuda testet gratis. Men vi betalar för vår.
  • Äldre 5 Feb 22:05

    Här började jag blöda ganska friskt och har mensvärk. Den stora klumpen har inte kommit ut, men det känns uppenbart att det är över nu. Sån tom känsla ? önskar er andra lycka till med mysiga små bebbar framåt hösten.

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 5 Feb 22:49

    [quote=79421093][quote-nick]Tösen01 skrev 2019-02-05 21:41:00 följande:[/quote-nick]Kub är ett test där man kombinerar ultraljud och blodprov för att få fram en sannolikhet för trisomier. Man mäter nackspalt och nosrygg och tar ett blodsprov på mamman, de och i kombination av mammans ålder får man ett vägledande resultat. NIPT är ett blodprov man tar på mamman, där man i blodet sen finner blodplättar från embryot, dessa centrifugeras (tror jag) och man får fram DNA. NiPT är 99% säkert och det finns ingen missfallsrik. Då vet man om det finns trisomier eller inte, samt går det att söka efter andra sjukdomar, men det kommer inte vi göra. Om man vill (vilket vi vill) får man reda på könet! NIPT får man betala själv, om man inte får lågt på KUB, då kan vissa landsting erbjuda testet gratis. Men vi betalar för vår.[/

    Hur mkt kostar det?

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 5 Feb 22:51

    [quote=79421157][quote-nick]caramia skrev 2019-02-05 22:05:24 följande:[/quote-nick]Här började jag blöda ganska friskt och har mensvärk. Den stora klumpen har inte kommit ut, men det känns uppenbart att det är över nu. Sån tom känsla ? önskar er andra lycka till med mysiga små bebbar framåt hösten.[/

    Nämen!!! Så ledsen för din skull. Kom det plötsligt? Vilken vecka?

  • Äldre 5 Feb 23:09
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-05 22:51:36 följande:

    [quote=79421157][quote-nick]caramia skrev 2019-02-05 22:05:24 följande:[/quote-nick]Här började jag blöda ganska friskt och har mensvärk. Den stora klumpen har inte kommit ut, men det känns uppenbart att det är över nu. Sån tom känsla ? önskar er andra lycka till med mysiga små bebbar framåt hösten.[/

    Nämen!!! Så ledsen för din skull. Kom det plötsligt? Vilken vecka?


    Är i vecka 7. Det kom lite droppar blod de första timmarna efter lunch, sen har det bara tilltagit och är som en vanlig mens med lätt mensvärk.
  • Äldre 6 Feb 00:42
    Anonym (ak) skrev 2019-02-05 20:04:21 följande:

    Jag har mitt molnvärk mestadels på vänster sida, ibland kan det komma lite på höger sida med. Min mage är väldigt uppblåst nertill. Men det jag är märkt är att jag är hård på vänster sida, och inte alls på höger. Trycker jag på höger sida flyttas vänster sida upp väldigt mycket medans om jag trycker på vänster sida blir det ingen skillnad på höger sida. Kan det var embryot och allt vad det innebär(livmoder osv) som ligger på min vänstra sida? 


    Jag skrev här för någon dag sen om mina bruna flytningar & smärta på vänster sida och sa då att jag skulle vänta att kolla upp det förrän mitt hälsosamtal med bm på fredag. Ikväll fick jag akut smärta som blev värre & värre och kändes liknande den då en cysta spricker. Fick lämna prover & tog ett vul. Jag har liknande som dig med magen, min mage är mer svullen på vänster sida än höger, konstigt nog...

    Men man hittade en cysta på vänster äggstock och allt med graviditeten såg jättebra ut. Fick även se hjärtat slå!

    Om du är orolig så åk in! Dom sa till mig att ensidig smärta SKA kollas upp även om det oftast är helt normalt under en graviditet. Bättre att få svar än att oroa sig i onödan :)
  • Äldre 6 Feb 08:34
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-05 22:49:26 följande:

    [quote=79421093][quote-nick]Tösen01 skrev 2019-02-05 21:41:00 följande:[/quote-nick]Kub är ett test där man kombinerar ultraljud och blodprov för att få fram en sannolikhet för trisomier. Man mäter nackspalt och nosrygg och tar ett blodsprov på mamman, de och i kombination av mammans ålder får man ett vägledande resultat. NIPT är ett blodprov man tar på mamman, där man i blodet sen finner blodplättar från embryot, dessa centrifugeras (tror jag) och man får fram DNA. NiPT är 99% säkert och det finns ingen missfallsrik. Då vet man om det finns trisomier eller inte, samt går det att söka efter andra sjukdomar, men det kommer inte vi göra. Om man vill (vilket vi vill) får man reda på könet! NIPT får man betala själv, om man inte får lågt på KUB, då kan vissa landsting erbjuda testet gratis. Men vi betalar för vår.[/

    Hur mkt kostar det?


    Runt 6000-7000 kr
Svar på tråden Bf September 2019