• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Madde9023

    Är i vecka 8 (7+4) och har haft en hemsk vecka senaste veckan. Har varit ganska förstoppad, vilket i sin tur har lett till magkatarr och illamående... Så sug/värk i magen med extrema hungerkänslor och samtidigt illamående..   Längtar till första möte med bm på måndag 11/2 så jag äntligen kan fråga om vilka mediciner som är okej att använda osv. Har kört med novalucol tuggtabletter (halsbränna/sura uppstötningar) nu efter att pratat med dem på apoteket, men känner att jag kanske skulle behöva köra på något mer laxerande istället...

    Någon mer som haft liknande problem?

  • Jojjans
    Madde9023 skrev 2019-02-07 13:41:32 följande:

    Är i vecka 8 (7+4) och har haft en hemsk vecka senaste veckan. Har varit ganska förstoppad, vilket i sin tur har lett till magkatarr och illamående... Så sug/värk i magen med extrema hungerkänslor och samtidigt illamående..   Längtar till första möte med bm på måndag 11/2 så jag äntligen kan fråga om vilka mediciner som är okej att använda osv. Har kört med novalucol tuggtabletter (halsbränna/sura uppstötningar) nu efter att pratat med dem på apoteket, men känner att jag kanske skulle behöva köra på något mer laxerande istället...

    Någon mer som haft liknande problem?


    Jag är uppsvälld, förstoppad och tappar matlusten efter några tuggor, antagligen för attmagen är mer eller mindre full. Men blir panikhungrig. Har inget illamåendet men annars känner jag igen mig. Jag har bara försökt äta mer frukt och fibrer, och druckit mer! Och försöker gå på promenader för att sätta igång magen.
  • Mamaamu

    Hur kan detta vara möjligt? Var på vul idag. Blev tillbaka flyttat en vecka. Så jag är i v 8+3 istället för v 9+5.

    Min senaste mens första dag var 30 november. Så jag borde ha haft äl 14-17. Dec. Men han säger att jag blev befruktad 24 dec.

    Men jag plussade ju på nyårsafton den 31a. Skulle jag ha haft äl 24 dagar efter mensens första dag?

    Är säkert möjligt men det låter ju lite konstigt då jag plussade den 31a.

    Då var man i v 9 igen haha.

    Hur som helst såg allt bra ut :)

    Och detta var en oplanerat vul. Jag skulle kolla blodtryck igen då mitt var högt sist. Men han frågade om han skulle göra ett vul då jag nämnde att jag tycker att det har kommit mycket föytningar på sista tiden.

  • Tösen01
    Mamaamu skrev 2019-02-07 16:20:52 följande:

    Hur kan detta vara möjligt? Var på vul idag. Blev tillbaka flyttat en vecka. Så jag är i v 8+3 istället för v 9+5.

    Min senaste mens första dag var 30 november. Så jag borde ha haft äl 14-17. Dec. Men han säger att jag blev befruktad 24 dec.

    Men jag plussade ju på nyårsafton den 31a. Skulle jag ha haft äl 24 dagar efter mensens första dag?

    Är säkert möjligt men det låter ju lite konstigt då jag plussade den 31a.

    Då var man i v 9 igen haha.

    Hur som helst såg allt bra ut :)

    Och detta var en oplanerat vul. Jag skulle kolla blodtryck igen då mitt var högt sist. Men han frågade om han skulle göra ett vul då jag nämnde att jag tycker att det har kommit mycket föytningar på sista tiden.


    Tycker du ska ta det han säger med en nypa salt. Min läkare som gjorde ul på mig, sa att en halv-en millimeter kan skilja på många dagar. Det är svårt att mäta exakt, då den lille är så liten. Hon sa även att jag skulle fortsätta räkna som jag gjort från början, vid rul går det att vara mer exakt och då tyckte hon man kan ändra. Eftersom mitt ul flyttade bak mig (trots att jag vet när jag hade ÄL) så sa hon att jag skulle gå på det. Låter lite tight med att få plus 7 dagar efter äl.

    Grattis förresten =)
  • Mamaamu

    Tack :)

    Problemet med detta är att jag skulle på kub nästa vecka i v11 men nu skrev han in att jag inte skulle gå på den utan vänta och gå 1-2 veckor efter . Är då rädd att om mina beräkningar stämmer med min mens, ja då är jag i v 13 och då är det försent med kub.

    Fostret var 6.5 cm lång nu iaf.


    Tösen01 skrev 2019-02-07 16:31:19 följande:

    Tycker du ska ta det han säger med en nypa salt. Min läkare som gjorde ul på mig, sa att en halv-en millimeter kan skilja på många dagar. Det är svårt att mäta exakt, då den lille är så liten. Hon sa även att jag skulle fortsätta räkna som jag gjort från början, vid rul går det att vara mer exakt och då tyckte hon man kan ändra. Eftersom mitt ul flyttade bak mig (trots att jag vet när jag hade ÄL) så sa hon att jag skulle gå på det. Låter lite tight med att få plus 7 dagar efter äl.

    Grattis förresten =)


  • Jojjans
    Mamaamu skrev 2019-02-07 16:51:37 följande:

    Tack :)

    Problemet med detta är att jag skulle på kub nästa vecka i v11 men nu skrev han in att jag inte skulle gå på den utan vänta och gå 1-2 veckor efter . Är då rädd att om mina beräkningar stämmer med min mens, ja då är jag i v 13 och då är det försent med kub.

    Fostret var 6.5 cm lång nu iaf.


    Jobbig situation, men det lugnar dig kanske att det inte alls är för sent med kub i vecka 13. Jag gjorde i vecka 14 i somras! Tror man säger att 13+6 är sista dagen det går att göra.

    Kanske kom din ägglossning liite senare än vanligt, men kanske inte så sent som en vecka? Jag plussade väldigt svagt redan på äl+9 (tempar och är helt säker på när den var) så det är ju möjligt att du hade några dagar senare än du trott iallafall..
  • Anonym (chockad!)
    Mamaamu skrev 2019-02-07 16:20:52 följande:

    Hur kan detta vara möjligt? Var på vul idag. Blev tillbaka flyttat en vecka. Så jag är i v 8+3 istället för v 9+5.

    Min senaste mens första dag var 30 november. Så jag borde ha haft äl 14-17. Dec. Men han säger att jag blev befruktad 24 dec.

    Men jag plussade ju på nyårsafton den 31a. Skulle jag ha haft äl 24 dagar efter mensens första dag?

    Är säkert möjligt men det låter ju lite konstigt då jag plussade den 31a.

    Då var man i v 9 igen haha.

    Hur som helst såg allt bra ut :)

    Och detta var en oplanerat vul. Jag skulle kolla blodtryck igen då mitt var högt sist. Men han frågade om han skulle göra ett vul då jag nämnde att jag tycker att det har kommit mycket föytningar på sista tiden.


    Enligt min läkare är varje mm +1 dag i detta skede och därför kan det ju skilja väldigt mkt om de inte mäter EXAKT rätt vilket kan vara lite svårt så tidigt, att se vart rumpan verkligen slutar osv...

  • Mamaamu

    Men då så! Då blev jag lättad :)


    Jojjans skrev 2019-02-07 16:55:29 följande:

    Jobbig situation, men det lugnar dig kanske att det inte alls är för sent med kub i vecka 13. Jag gjorde i vecka 14 i somras! Tror man säger att 13+6 är sista dagen det går att göra.

    Kanske kom din ägglossning liite senare än vanligt, men kanske inte så sent som en vecka? Jag plussade väldigt svagt redan på äl+9 (tempar och är helt säker på när den var) så det är ju möjligt att du hade några dagar senare än du trott iallafall..


  • Anonym (chockad!)

    Varit på hälsosamtal i dag hos bm. Sedan bokat in för fosterdiagnostik, inskrivning, läkarsamtal... mycket möten blir det ;) 

  • norrsken91

    Hur ställer ni er till värktabletter under graviditet? Googlat en del och man ska ju verkligen vara superkass för att ta en. Har fått hemsk huvudvärk under eftermiddagen, varje gång jag anstränger mig känns det som att huvudet ska sprängas. Vill försöka kämpa emot att inte ta tablett, glömde rådfråga BM om detta. Men det finns ju många med barn sedan tidigare här inne. Vad säger ni?

Svar på tråden Bf September 2019