• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-02-11 17:12:13 följande:

    Spännande! Om jag skulle vara tvungen att åka någon annanstans och behöva betala för KUB, skulle jag strunta i KUB och göra NIPT istället. Då får du ingen sannolikhet, utan nästan hundra procent reda på om barnet är fri från kromosomavvikelser och även om man vill, få veta kön. Vi får KUB i Stockholm, men vi struntar i den, vi kör NIPT. Betydligt tydligare och mer rättvis. Dock är det ju dyrt, men det är vårt barn värt! Kan spara in på annat. Barn är dyrt, så det är bara att vänja sig. Haha. =)


    På ett sätt håller jag med dig. Men det är också viktigt att förstå att många inte har råd att bekosta nipt själva, det handlar inte om att man tycker barnet är värt mindre. Det är nog inte så kul för dem att höra att det är helt värdelöst att lita på KUB.

    Även om det är ett ganska trubbigt instrument, och bara ger sannolikhet och inte ett resultat, så är det ju väldigt mycket bättre än ingenting. Dessutom finns det såååå mycket som kan gå fel i en graviditet och det finns inget test i världen som kan garantera att inget kommer hända.

    Jag ser KUB lite som att se ett pickande hjärta i vecka 8; det minskar sannolikheten för att något ska gå fel, men det finns aldrig några garantier. Men för mig räcker den tryggheten.
  • Tigerkvinna
    Tösen01 skrev 2019-02-11 17:18:35 följande:

    Min citering kom inte med, men det var till Madde9023.

    Gällande diskussion kring KUB, min man är medicinare och han skulle aldrig nöja sig med ett svar från ett KUB test, enligt honom är det stenåldern och han förstår inte varför vi inte slopat KUB och bara gör NIPT. Används KUB i andra länder fortfarande? Tänkte om mödrarvård bekostas privat och inte offentligt, så borde väl inte KUB förekomma så ofta? Eftersom det finns betydligt bättre och säkrare metoder? Någon som vet?


    Jag har samma åsikt som din man eftersom jag läst laboratorievetenskap :P Sedan NIPT kom så vet jag att iaf Norge, Island och Danmark helt har slopat KUB och screenar med NIPT istället då jag har vänner som bor där och fått barn. Vet inte hur det ser ut i övriga europa. Kan tänka mig att fosterdiagnostik överhuvudtaget kanske inte är så stort i övriga europa med tanke på katolisiscmen, men det är bara en gissning. 
  • Daphodil

    Och jag gör mest KUB för att få ultraljud. Vidhåller att det är absurt annars att gå halva graviditeten innan man får ett bevis på att det finns ett levande foster där inne.

  • Tigerkvinna
    Daphodil skrev 2019-02-11 17:47:34 följande:

    Och jag gör mest KUB för att få ultraljud. Vidhåller att det är absurt annars att gå halva graviditeten innan man får ett bevis på att det finns ett levande foster där inne.


    Många som gör så. På vår barnmorskemottagning så varnade dom högljutt om detta att man verkligen verkligen verkligen inte skulle ta ett KUB föratt få ultraljud :P Utan att man skulle ta ett privat ultraljud isåfall..Men tror många skiter i det :P
  • Tösen01
    Jojjans skrev 2019-02-11 17:37:26 följande:

    På ett sätt håller jag med dig. Men det är också viktigt att förstå att många inte har råd att bekosta nipt själva, det handlar inte om att man tycker barnet är värt mindre. Det är nog inte så kul för dem att höra att det är helt värdelöst att lita på KUB.

    Även om det är ett ganska trubbigt instrument, och bara ger sannolikhet och inte ett resultat, så är det ju väldigt mycket bättre än ingenting. Dessutom finns det såååå mycket som kan gå fel i en graviditet och det finns inget test i världen som kan garantera att inget kommer hända.

    Jag ser KUB lite som att se ett pickande hjärta i vecka 8; det minskar sannolikheten för att något ska gå fel, men det finns aldrig några garantier. Men för mig räcker den tryggheten.


    Absolut. Fel av mig att uttrycka mig som om att det är "fel" att inte betala för NIPT, men menade att om man själv betalar för KUB, så är steget mot NIPT inte lika stort som om man fick KUB gratis. Förstår du hur jag menar? Skulle jag ändå betala, skulle jag välja den bästa metoden om så var möjligt.

    Allt kan ändå gå fel vägen, friskt barn i magen, men sen händer något under förlossningen eller senare i livet. I vår familj har förekomsten av kromosomavvikelser förekommit, så vi (jag) vill vara helt säker på den fronten, men allt kan hända ändå.

    Dock är det så överlag, att folk skyller på att de ej har råd med vissa saker, men sanningen är ibland att man bara inte tycker det är värt det. Vill man verkligen och summan ej är orimlig, går det. En vän skippade NIPT trots att det hade varit väldigt bra "de hade inte råd" sedan två veckor senare köpte de en ny TV på REAN "den kosta bara 13 900 kr". Barnet hade en trisomi och dog efter förlossningen. Efter det har jag lite taggarna utåt mot den typen av människor. Särskilt eftersom de grät ut överallt att de minsann är fattiga och bara överklassen har råd. Brutit med denne nu, inte pga detta, men på det sättet. Jag hoppas de har kvar sin TV....

    Dock gäller det ju inte alla!! Det vill jag poängtera. Men efter detta, så har jag fått ett annat perspektiv på vissa saker. Nåväl. Tror alla härinne längtar efter sitt/sina barn och vill hen allt gott. Så jag ber om ursäkt om jag förolämpade någon, var inte alls min mening!
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-02-11 18:00:07 följande:

    Absolut. Fel av mig att uttrycka mig som om att det är "fel" att inte betala för NIPT, men menade att om man själv betalar för KUB, så är steget mot NIPT inte lika stort som om man fick KUB gratis. Förstår du hur jag menar? Skulle jag ändå betala, skulle jag välja den bästa metoden om så var möjligt.

    Allt kan ändå gå fel vägen, friskt barn i magen, men sen händer något under förlossningen eller senare i livet. I vår familj har förekomsten av kromosomavvikelser förekommit, så vi (jag) vill vara helt säker på den fronten, men allt kan hända ändå.

    Dock är det så överlag, att folk skyller på att de ej har råd med vissa saker, men sanningen är ibland att man bara inte tycker det är värt det. Vill man verkligen och summan ej är orimlig, går det. En vän skippade NIPT trots att det hade varit väldigt bra "de hade inte råd" sedan två veckor senare köpte de en ny TV på REAN "den kosta bara 13 900 kr". Barnet hade en trisomi och dog efter förlossningen. Efter det har jag lite taggarna utåt mot den typen av människor. Särskilt eftersom de grät ut överallt att de minsann är fattiga och bara överklassen har råd. Brutit med denne nu, inte pga detta, men på det sättet. Jag hoppas de har kvar sin TV....

    Dock gäller det ju inte alla!! Det vill jag poängtera. Men efter detta, så har jag fått ett annat perspektiv på vissa saker. Nåväl. Tror alla härinne längtar efter sitt/sina barn och vill hen allt gott. Så jag ber om ursäkt om jag förolämpade någon, var inte alls min mening!


    Ja det håller jag verkligen med om, hade jag inte bott i sthlm och fått KUB gratis hade jag nog betalat för nipt istället. Och förstår verkligen irritationen mot den vännen. När det gäller den typen av prioriteringar och att ödet sen ?straffar? dom så, så blir det ju väldigt tydligt.

    Jag tror verkligen inte du menar att någon här inne är dum eller snål, ville bara vara en motpol så att ingen känner att dom gör fel som inte väljer KUB. Tycker du resonerar helt rimligt utifrån dina erfarenheter och känslor.

    För min egen del handlar det nog mycket om den förlust jag barn med om iom mitt sena missfall. Tror jag liksom accepterat att man inte kan kontrollera allt, och att försöka ha 100% kontroll har bara gjort mig stressad. Så jag försöker hålla det på en nivå som känns lagom för mig.
  • Tösen01
    Jojjans skrev 2019-02-11 18:11:07 följande:

    Ja det håller jag verkligen med om, hade jag inte bott i sthlm och fått KUB gratis hade jag nog betalat för nipt istället. Och förstår verkligen irritationen mot den vännen. När det gäller den typen av prioriteringar och att ödet sen ?straffar? dom så, så blir det ju väldigt tydligt.

    Jag tror verkligen inte du menar att någon här inne är dum eller snål, ville bara vara en motpol så att ingen känner att dom gör fel som inte väljer KUB. Tycker du resonerar helt rimligt utifrån dina erfarenheter och känslor.

    För min egen del handlar det nog mycket om den förlust jag barn med om iom mitt sena missfall. Tror jag liksom accepterat att man inte kan kontrollera allt, och att försöka ha 100% kontroll har bara gjort mig stressad. Så jag försöker hålla det på en nivå som känns lagom för mig.


    Ja men du har ju rätt. Usch känner mig dum som uttryckte mig så klumpigt. Jag har läst om vad du fått genomgå och beklagar verkligen. MEN du är nog en av de klokaste på familjeliv, så trots allt tror jag du vuxit dom person och fått ett större perspektiv på saker, än vad tex jag har. Sedan hade du säkert velat vara utan denna typ av resa, men du kommee få både och. Håller så tummarna för dig/er. Er mirakelbebis är påväg. Kram
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-02-11 19:00:46 följande:

    Ja men du har ju rätt. Usch känner mig dum som uttryckte mig så klumpigt. Jag har läst om vad du fått genomgå och beklagar verkligen. MEN du är nog en av de klokaste på familjeliv, så trots allt tror jag du vuxit dom person och fått ett större perspektiv på saker, än vad tex jag har. Sedan hade du säkert velat vara utan denna typ av resa, men du kommee få både och. Håller så tummarna för dig/er. Er mirakelbebis är påväg. Kram


    Haha åå, nu känner jag mig dum som skrev dig på näsan... vi är alla så himla måna om att det ska bli rätt och vill göra det absolut bästa i sammanhanget för våra älskade kommande bebisar. Det är så otroligt många val som ska göras och nya saker som man ska förhålla sig till, så det är verkligen inte lätt att samtidigt förhålla sig till alla andras väg och val i det. Vi har alla olika ryggsäckar som vi bär på och det är nog omöjligt att sätta sig in i allas förutsättningar samtidigt.

    Vi gör alla så gott vi kan utifrån vad vi tycker är bäst. Jag tror du har rätt i att jag lärt mig myclet av min resa och även om jag önskar att det inte hade hänt så önskar jag inte att vara utan vem det gjort mig till. Jag har blivit klokare och garanterat mer ödmjuk inför livet.

    Jag hoppas såå att du har rätt, att det är våran tur nu. Håller verkligen tummarna för alla här inne och man blir så ledsen när det går dåligt för någon.

    <3 <3 <3
  • September89
    Daphodil skrev 2019-02-11 17:47:34 följande:

    Och jag gör mest KUB för att få ultraljud. Vidhåller att det är absurt annars att gå halva graviditeten innan man får ett bevis på att det finns ett levande foster där inne.


    Tänker också så. Helt orimligt att gå 18-20 veckor utan att veta om man ens har ett liv där inne.
  • Elcca

    Imorrn ska jag till infertilitetskliniken och göra ett tidigt VUL. Är i v.8 (7+3 imorgon).Tacksam att man får den möjligheten när man gått igenom ett helvete för att ens få ett plus! Men nu börjar tankarna komma..tänk om det inte är något levande där inne?


Svar på tråden Bf September 2019