• Äldre 25 Dec 22:08
    29601 visningar
    3333 svar
    3333
    29601

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 11 Feb 20:27
    Elcca skrev 2019-02-11 20:08:49 följande:

    Imorrn ska jag till infertilitetskliniken och göra ett tidigt VUL. Är i v.8 (7+3 imorgon).Tacksam att man får den möjligheten när man gått igenom ett helvete för att ens få ett plus! Men nu börjar tankarna komma..tänk om det inte är något levande där inne?


    Åh lycka till!! Förstår att du är nervös, jag var/är der också. Oftast, inte alltid, men oftast, så finns det ett hjärta. En "normal" kropp stöter ju annars bort "embryot" om det avstannat. Dvs missfall, det händer ju att det blir ett MA, men det är inte så vanligt som man kan tro, även om det verkar så på familjeliv. Jag håller alla tummar för dig/er och hoppas ni blir lika lättade som vi blev när man hörde hjärtat slå och såg ett hjärta ticka. Kram!
  • Äldre 11 Feb 20:31

    Hej! Har läst sista sidan här och bara måste flika in. Jag tänker att det här med fosterdiagnostik är inte så svart eller vitt som det ibland kan låta.. Tänk er en värld utan barn med Trisomi 21 (Downs syndrom). Om alla plötsligt enligt riktlinjer börjar erbjudas och väljer att ta testet NIPT, kommer det då innebära att de kvinnor som bär på barn med kromosomavvikelser väljer att göra abort? Hur många VET vad man skall göra av resultatet man får... ? ?Ta det bara för att..? eller har man riktigt ordentligt funderat på var man står i frågan, accepterar vi ett barn med kromosomavvikelse? Var går gränsen för vilka barn som skall finnas? Kommer det inom kort att utrotas människor med Downs syndrom? (Som faktiskt är livsdugliga och många har ett bra och glädjefyllt liv). Var går gränsen för vilka människor vi accepterar i vårt samhälle? Var går gränsen för hur mycket vi faktiskt har rätt att kontrollera eller vad bör kontrolleras? Vad händer om vi snart kan kontrollera om barnet har andra handikapp? Hur långt kan vi gå inom fosterdiagnostiken? Kan vi idag släppa mer på kontrollen kanske och acceptera att vi inte kan kontrollera/förändra och påverka allt här i livet? Bara en liten tanke såhär i KUB- och NIPT-tider där folk kan få det att låta självklart att kontrollera det som kontrolleras kan.

  • Äldre 11 Feb 20:39
    Tösen01 skrev 2019-02-11 20:27:08 följande:

    Åh lycka till!! Förstår att du är nervös, jag var/är der också. Oftast, inte alltid, men oftast, så finns det ett hjärta. En "normal" kropp stöter ju annars bort "embryot" om det avstannat. Dvs missfall, det händer ju att det blir ett MA, men det är inte så vanligt som man kan tro, även om det verkar så på familjeliv. Jag håller alla tummar för dig/er och hoppas ni blir lika lättade som vi blev när man hörde hjärtat slå och såg ett hjärta ticka. Kram!


    Tack!! Och tack för lite lugnande ord. :)

    Här på familjeliv verkar ju allt vara vanligt, så man blir möjligtvis uppstressad i onödan.

    Kram!
  • Äldre 11 Feb 20:40
    Elcca skrev 2019-02-11 20:08:49 följande:

    Imorrn ska jag till infertilitetskliniken och göra ett tidigt VUL. Är i v.8 (7+3 imorgon).Tacksam att man får den möjligheten när man gått igenom ett helvete för att ens få ett plus! Men nu börjar tankarna komma..tänk om det inte är något levande där inne?


    Nervöst såklart, håller tummarna. Lycka till!
  • Äldre 11 Feb 20:46

    Senaste dagarna är jag så illamående, trött och initiativlös att jag blir deppig. Vill i stort sett bara sova. Men då försöker jag tänka att jag, och alla ni andra, faktiskt har tur som blev gravida och har kommit såhär långt. Var ju inte så länge sen man själv stod varje månad och vinklade blanka test i olika ljus för att försöka se något som inte fanns. Det där plusset betydde allt. (Det är klart att man får klaga på krämpor, detta är bara ett försök att peppa mig själv och eventuella andra som också mår kasst).

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 11 Feb 20:56
    Elcca skrev 2019-02-11 20:39:10 följande:
    Tack!! Och tack för lite lugnande ord. :)

    Här på familjeliv verkar ju allt vara vanligt, så man blir möjligtvis uppstressad i onödan.

    Kram!

    Haha min bm sa på inskrivningen att "är det nån sida på nätet du ska undvika så är det familjeliv för där får du bara läsa det värsta av det värsta som gör dig orolig i stället för lugn.." Finns nog en del sanning i det faktiskt. Många människor hänger här och kanske är det många som råkat ut för mkt "skit" som behöver lite stöttning och då blir ju procenten av vad som är "normalt" inte riktigt sanning.


    Folk har också en tendens till att berätta det värsta ;) 


    Jag hänger här för att det är en förströelse och det är skoj att höra hur andra i samma sits mår och tänker MEN jag tror det är viktigt att försöka vara lite klarsynt i vad som är "vanligt" och inte när man hänger här ;)

  • Äldre 11 Feb 21:24
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-11 20:56:39 följande:

    Haha min bm sa på inskrivningen att "är det nån sida på nätet du ska undvika så är det familjeliv för där får du bara läsa det värsta av det värsta som gör dig orolig i stället för lugn.." Finns nog en del sanning i det faktiskt. Många människor hänger här och kanske är det många som råkat ut för mkt "skit" som behöver lite stöttning och då blir ju procenten av vad som är "normalt" inte riktigt sanning.

    Folk har också en tendens till att berätta det värsta ;) 

    Jag hänger här för att det är en förströelse och det är skoj att höra hur andra i samma sits mår och tänker MEN jag tror det är viktigt att försöka vara lite klarsynt i vad som är "vanligt" och inte när man hänger här ;)


    Ja, du har så rätt så! :)

    Ska försöka ändra mitt tankesätt. Det är lätt att fortsätta vara lite negativt inställd till allt som händer i graviditeten då mycket i ivf-processen har varit negativt och att man har lärt sig att tänka negativt för att på något sätt skydda sig mot dåliga nyheter. Men det är slut med det from imorgon, om nu vi får se ett litet hjärta! Vilket vi kommer få! :)
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 11 Feb 21:30
    Elcca skrev 2019-02-11 21:24:51 följande:
    Ja, du har så rätt så! :)

    Ska försöka ändra mitt tankesätt. Det är lätt att fortsätta vara lite negativt inställd till allt som händer i graviditeten då mycket i ivf-processen har varit negativt och att man har lärt sig att tänka negativt för att på något sätt skydda sig mot dåliga nyheter. Men det är slut med det from imorgon, om nu vi får se ett litet hjärta! Vilket vi kommer få! :)
    jag vet exakt hur det är! Jag har funkat likadant. Typ som om man skulle säga om det gick dåligt att "vad var det jag sa..." och sedan inte bli ledsen. Som många skrivit här så blir man ju ledsen oavsett och då har man gått X antal veckor och varit orolig, ledsen och negativ i onödan. Oavsett hur det går så kan man i alla fall få vara glad de veckor man nu är glad ;)
  • Äldre 12 Feb 06:49
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-11 20:56:39 följande:

    Haha min bm sa på inskrivningen att "är det nån sida på nätet du ska undvika så är det familjeliv för där får du bara läsa det värsta av det värsta som gör dig orolig i stället för lugn.." Finns nog en del sanning i det faktiskt. Många människor hänger här och kanske är det många som råkat ut för mkt "skit" som behöver lite stöttning och då blir ju procenten av vad som är "normalt" inte riktigt sanning.

    Folk har också en tendens till att berätta det värsta ;) 

    Jag hänger här för att det är en förströelse och det är skoj att höra hur andra i samma sits mår och tänker MEN jag tror det är viktigt att försöka vara lite klarsynt i vad som är "vanligt" och inte när man hänger här ;)


    Min bm sa samma sak. Men jag blir lite irriterad över deras inställning. All den mängd information och kunskap jag fått på FL hade jag aldrig kunnat få av vården, eftersom dom viftar bort det mesta som normalt osv.

    FL är i första hand stor gemenskap och stöttning. Men utöver det även en extremt stor samlad kunskapskälla. Man måste bara vara extremt källkritisk, och såklart vara medveten om att antalet personer det gått snett för, hypokondriker och extremt oroliga är överrepresenterade här.
  • Äldre 12 Feb 06:51

    Idag var första morgonen jag inte tog mig upp ur sängen pga illamående. Fick be min sambo ge mig nåt innan han åkte till jobbet. Ska sluta säga att ?jag har iallafall inget illamående? nu...

Svar på tråden Bf September 2019