• Äldre 25 Dec 22:08
    30592 visningar
    3333 svar
    3333
    30592

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 13 Feb 17:41
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-13 17:38:52 följande:

    Absolut men ändå en fråga jag har och en fråga jag vill ställa. Den som inte önskar svara på den behöver såklart inte göra det!


    Självklart får du ställa frågan! Och hade jag haft erfarenhet skulle jag också svarat. Men jag upplevde en sån oroad ton i ditt inlägg och tänkte att jag ville skriva nåt lugnande, och påminna om att vi alla ska försöka komma ihåg andra sidan av myntet med.
  • Äldre 13 Feb 17:53
    Jojjans skrev 2019-02-13 17:40:10 följande:

    Hej alla med erfarenhet av illamående!

    Jag var lyckligt förskonad från nåt tydligt illamående förra gången jag var gravid, men i vecka 8 satte det igång för mig och jag blir inte klok på hur det fungerar! Förra gången gick det nämligen alltid över när jag åt något..

    När jag vaknar vid 6-tiden är jag så illamående att jag får svårt att få ordning på frukost. Ber ofta min sambo ställa fram så jag kan gå direkt tilll bordet och äta. När jag ätit så lugnar det sig lite men släpper inte helt. Sen äter jag en andra frukost några timmar senare. Men oavsett hur ofta jag äter eller vad jag äter så håller det i sig fram till lunch. Oavsett om jag ätit lunch eller inte så släpper det alltid typ runt 12.

    Jag är inte så illamående att jag kräks eller hulkar, men jag känner mig liksom dålig och har avsmak i hela kroppen. Påminner mest om när man är riktigt bakis minus huvudvärken.

    Har nån annan ett illamående som är så tidsbundet? Finns det några knep?


    Jag har samma illamående som du, som att vara bakis, fast för mig är det större delen av min vakna tid. För mig blir det bättre av promenader och Lergigan comp. Upplever snabb effekt av det sistnämnda, så kanske något att testa direkt på morgonen?
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 13 Feb 17:56
    Jojjans skrev 2019-02-13 17:41:46 följande:

    Självklart får du ställa frågan! Och hade jag haft erfarenhet skulle jag också svarat. Men jag upplevde en sån oroad ton i ditt inlägg och tänkte att jag ville skriva nåt lugnande, och påminna om att vi alla ska försöka komma ihåg andra sidan av myntet med.


    Absolut! Uppskattar det!

    Jag sitter i en väldigt speciell situation som gör att jag tycker det är skönt att ha lyte info om olika saker. DET gör mig lugn :)
  • Äldre 13 Feb 18:23
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-13 14:34:42 följande:

    Ni som fått hemska och dåliga besked på era VUL/UL. Jag måste fråga, men jag förstår om ni inte orkar svara, men det är min största mardröm att man ska TRO att barnet lever men inte gör det!!

    Nu såhär efteråt, kunde ni se att nåt ÄNDRADES och att barnet kunde ha dött just den tidpunkten eller var det bara så att ni blev HELT överrumplade?

    Alltså förvånad, chockad osv blir man ju men tänker att man kanske efteråt ändå kan ha sett några symtom/tecken?

    Eller ni som haft MA/MF innan? Har ni märkt nåt om ni nu ser i backspegeln?


    Min första graviditet i höstas slutade i MA som konstaterades i 12+0 då jag åkte in till gynakuten efter att ha vaknat med helt blodiga trosor. Fostret mätte 9+3 vilket var den helgen som mitt illamående försvann. Var sjukskriven i tre veckor innan för att jag kräktes dagligen vilket försvann över en natt just när jag var runt 9+3-4 och jag började då jobba igen på måndagen. Då visste jag inte annat och alla sa att jag skulle vara glad som äntligen slapp kräkas och fick må bättre, i efterhand förstår jag ju varför det försvann just då.

    Idag är jag i 11+2 och även om jag kräks mindre än för några veckor sedan mår jag fortfarande illa dagligen. Det är ju ingen garanti, men för mig ger det i alla fall lite hopp om att det ska gå bättre denna gång.
  • Äldre 13 Feb 18:35
    Jojjans skrev 2019-02-13 17:40:10 följande:

    Hej alla med erfarenhet av illamående!

    Jag var lyckligt förskonad från nåt tydligt illamående förra gången jag var gravid, men i vecka 8 satte det igång för mig och jag blir inte klok på hur det fungerar! Förra gången gick det nämligen alltid över när jag åt något..

    När jag vaknar vid 6-tiden är jag så illamående att jag får svårt att få ordning på frukost. Ber ofta min sambo ställa fram så jag kan gå direkt tilll bordet och äta. När jag ätit så lugnar det sig lite men släpper inte helt. Sen äter jag en andra frukost några timmar senare. Men oavsett hur ofta jag äter eller vad jag äter så håller det i sig fram till lunch. Oavsett om jag ätit lunch eller inte så släpper det alltid typ runt 12.

    Jag är inte så illamående att jag kräks eller hulkar, men jag känner mig liksom dålig och har avsmak i hela kroppen. Påminner mest om när man är riktigt bakis minus huvudvärken.

    Har nån annan ett illamående som är så tidsbundet? Finns det några knep?


    Jag mår ?bakisilla? från det att jag ätit lunch tills jag, ja... somnar helt enkelt. Börjat nu i v.8. Jättejobbiga eftermiddagar på jobbet. Hjälper inte att äta. Inte provat något annat utan jag biter ihop. Var värre förra året när jag var gravid. Då mådde jag konstant illa morgon till kväll. Speciellt efter måltid, lite som nu.
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 13 Feb 19:01

    Mår också illa konstant. Är i v 9+3 och mått illa i 3-4 v!! Både postafen, sea band och lergigan Comp utan effekt!!! Hatar det! Blir på så kasst humör!!

    Försöker jobba men inte helt lätt när man dessutom jobbar nattetid ocg är aptrött!!!

    Sla träffa läkaren på tisdag måste höra med henne då!

  • Äldre 13 Feb 19:15
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-13 19:01:20 följande:

    Mår också illa konstant. Är i v 9+3 och mått illa i 3-4 v!! Både postafen, sea band och lergigan Comp utan effekt!!! Hatar det! Blir på så kasst humör!!

    Försöker jobba men inte helt lätt när man dessutom jobbar nattetid ocg är aptrött!!!

    Sla träffa läkaren på tisdag måste höra med henne då!


    Usch vad jobbigt med nattjobb, finns det ingen möjlighet att jobba dagtid nu? Både för din och fostrets skull. Jag blir också på dåligt humör, - trött och nere och små lunchportioner. Och det är svårt att bortförklara det på jobbet tycker jag, folk tror väl att man är deprimerad.
  • Äldre 13 Feb 19:19
    Jojjans skrev 2019-02-13 17:40:10 följande:

    Hej alla med erfarenhet av illamående!

    Jag var lyckligt förskonad från nåt tydligt illamående förra gången jag var gravid, men i vecka 8 satte det igång för mig och jag blir inte klok på hur det fungerar! Förra gången gick det nämligen alltid över när jag åt något..

    När jag vaknar vid 6-tiden är jag så illamående att jag får svårt att få ordning på frukost. Ber ofta min sambo ställa fram så jag kan gå direkt tilll bordet och äta. När jag ätit så lugnar det sig lite men släpper inte helt. Sen äter jag en andra frukost några timmar senare. Men oavsett hur ofta jag äter eller vad jag äter så håller det i sig fram till lunch. Oavsett om jag ätit lunch eller inte så släpper det alltid typ runt 12.

    Jag är inte så illamående att jag kräks eller hulkar, men jag känner mig liksom dålig och har avsmak i hela kroppen. Påminner mest om när man är riktigt bakis minus huvudvärken.

    Har nån annan ett illamående som är så tidsbundet? Finns det några knep?


    Illamåendet kom väldigt snabbt till mig. I v 6. Jag tog postafen då det var som värst första ca 5 timmarna efter jag vaknat, men sen slutade dom verka och jag började med lergigan comp som jag fick så himla ont i magen av så var tvungen att sluta. Nu mår jag ?bara? förbaskat illa, jag är bara i v 10 och vet ärligt inte hur jag ska orka. Som att vara konstant magsjuk
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 13 Feb 19:41
    Daphodil skrev 2019-02-13 19:15:26 följande:
    Usch vad jobbigt med nattjobb, finns det ingen möjlighet att jobba dagtid nu? Både för din och fostrets skull. Jag blir också på dåligt humör, - trött och nere och små lunchportioner. Och det är svårt att bortförklara det på jobbet tycker jag, folk tror väl att man är deprimerad.
    nä tyvärr kan jag inte jobba dag pga andra omständigheter som stress och mina andra barn. så natt är ändå det som passar bäst i nuläget.
  • Äldre 13 Feb 20:02

    Jag mådde som mest illa några få dagar V.7 sen har det lugnat ner sig totalt. Vissa dagar tänker jag som många andra här inne, inga tydliga symptom är jag verkligen gravid? Det enda jag känner är mest ont i brösten då jag alltid sover på mage och hunger. Har försökt låta bli att tänka på det och bara acceptera nuläget att det är omöjligt att veta vad som sker i kroppen. Bara att hoppas på det bästa. Om två veckor har vi vårt svar, då ska vi göra NIPT test. Får göra ultraljudet och blodprovet samma dag, 14 dagar bör gå fort men det känns så långt bort.

Svar på tråden Bf September 2019