• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Tigerkvinna
    Jojjans skrev 2019-02-15 17:31:37 följande:
    Så skönt! Det är en sån underbar känsla och stillar oron iaf för ett tag att ha kommit förbi nån milstolpe.
    Ja en stor del av oron släppte nu helt klart. Iallafall tankar på MA, misfall mola och sånna tråkigheter. Oron för kromosomfel ligger fortfarnde kvar, men det är också nästa milstolpe NIPT som vi ska göra om en månad. Efter det provsvaret kommer jag nog börja njuta av gravditeten på riktigt. För sen har jag inga andra orostankar direkt uppmålade för mig som missfall/MA och kromosomfel. 
  • Daphodil

    V 9 idag. Börjar kännas på riktigt (trots att jag inte har några bildbevis att det ens finns nåt där inne) och idag passade vi på att köpa liggdel till vår fina vagn. Inskrivning på torsdag och då även remiss för kub!

  • Elcca
    Daphodil skrev 2019-02-16 15:33:06 följande:

    V 9 idag. Börjar kännas på riktigt (trots att jag inte har några bildbevis att det ens finns nåt där inne) och idag passade vi på att köpa liggdel till vår fina vagn. Inskrivning på torsdag och då även remiss för kub!


    Då är vi nästan exakt på dagen, jag gick in i v.9 igår! :)

    Jag var på tidigt ul i tisdags och fick se ett litet tickande hjärta. Ska även på ul hos mvc på fredag och inskrivning den 25/2. Ska bli så spännande!
  • Daphodil
    Elcca skrev 2019-02-16 15:56:13 följande:

    Då är vi nästan exakt på dagen, jag gick in i v.9 igår! :)

    Jag var på tidigt ul i tisdags och fick se ett litet tickande hjärta. Ska även på ul hos mvc på fredag och inskrivning den 25/2. Ska bli så spännande!


    Vilken lyx med ul på MVC! Jag funderade på tidigt ul, men ville vänta till efter superviktig tenta på fredag. Och efter det är jag ändå i v 10, så då kan jag lika gärna vänta till KUB. Men ändå avundsjuk på dig och alla andra som fått se sin lilla eller lille =)
  • GulRödBlå

    Nån annan som upplever extremt svullen mage? Inte svullen som att i magen putar överdrivet mycket, men det känns svullet inuti eller vad man ska säga. Som att allt man äter sväller upp x3 i magen. Jag får knappt i mig mat för efter 5 tuggor är det tvärstopp.

    Känns som om jag har en bulldeg i magen..

  • Anonym (Trean)

    Nån annan som upplever extremt svullen mage? Inte svullen som att i magen putar överdrivet mycket, men det känns svullet inuti eller vad man ska säga. Som att allt man äter sväller upp x3 i magen. Jag får knappt i mig mat för efter 5 tuggor är det tvärstopp.

    Känns som om jag har en bulldeg i magen..

    Min gör det också och är gasig och obehaglig. Dock kan jag äta hur mycket som helst och måste för att inte må illa.

  • Anonym (Trean)
    Babyno2 skrev 2019-02-14 18:09:33 följande:

    Någon som har erfarenhet av högt socker? :)

    Är gravid i v 10 (tredje grav) och har redan gjort två besök hos bm. Första besöket var sockret toppen men nu var det högt, dock precis under 8 vilket är gränsen. Hon verkade inte orolig för det men hon tyckte ju de va konstigt med tanke på att ja bara ätit en nyttig frukost o druckit vatten. Testet var tillförlitligt då de togs ur armen.

    Vi la inte upp någon plan men hon bad mig ändå ha de i åtanke och inte frossa i sötsaker, vilket jag inte gör :)

    Men så läste jag detta: Förhöjt blodsocker under graviditetens första tre månader ökar risken för missbildningar hos fostret. .

    Och i sept-18 förlorade jag en bebis i v20 pga missbildning så ja blev orolig nu!!

    Någon som har erfarenhet?

    Ska inte t bm förrän v 17 igen. Men som sagt, hon verkar inte oroad men jag är


  • Anonym (Trean)

    Du ska be henne kolla igen om en vecka. Det är säkert ingen fara än men det ser ut som sockret håller på att gå upp och det kan ju gå fort. De är alldeles för slarviga. Jag har samma med min levaxin, hade normalvärden på inskrivningen och ska tillbaka om 10 veckor. Hon sa inget om att jag måste ta prover var fjärde vecka för så är rekommendationen när man läser på själv. Man måste vara uppmärksam och strida för allt själv.


    Babyno2 skrev 2019-02-14 18:09:33 följande:

    Någon som har erfarenhet av högt socker? :)

    Är gravid i v 10 (tredje grav) och har redan gjort två besök hos bm. Första besöket var sockret toppen men nu var det högt, dock precis under 8 vilket är gränsen. Hon verkade inte orolig för det men hon tyckte ju de va konstigt med tanke på att ja bara ätit en nyttig frukost o druckit vatten. Testet var tillförlitligt då de togs ur armen.

    Vi la inte upp någon plan men hon bad mig ändå ha de i åtanke och inte frossa i sötsaker, vilket jag inte gör :)

    Men så läste jag detta: Förhöjt blodsocker under graviditetens första tre månader ökar risken för missbildningar hos fostret. .

    Och i sept-18 förlorade jag en bebis i v20 pga missbildning så ja blev orolig nu!!

    Någon som har erfarenhet?

    Ska inte t bm förrän v 17 igen. Men som sagt, hon verkar inte oroad men jag är


  • Jojjans
    GulRödBlå skrev 2019-02-16 17:45:39 följande:

    Nån annan som upplever extremt svullen mage? Inte svullen som att i magen putar överdrivet mycket, men det känns svullet inuti eller vad man ska säga. Som att allt man äter sväller upp x3 i magen. Jag får knappt i mig mat för efter 5 tuggor är det tvärstopp.

    Känns som om jag har en bulldeg i magen..


    Jag känner samma i perioder, tycker det är olika illa olika veckor. Har blivit ganska förstoppad/hård i magen så försöker verkligen tänka på vad jag äter och få i mig mycket fibrer, torkad frukt och vätska, och röra på mig myclet när det blir som värst.
  • Satsumas92

    Hej på er! Var ett tag sedan jag skrev, men har verkligen varit i en trötthetsdimma.

    Har varit på två ultraljud hittills, ett tidigt (v. 9) och ett inför NIPT-test (v. 11). Vad den rörde sig ???? Vi fick svar på NIPT efter bara tre dagar (brukar ta 7-10 dagar) - allt såg bra ut och vi bestämde även att ta reda på om det är en pojke eller flicka - och vi väntar en liten pojke. Går in i v. 12 idag och BF är fortfarande satt på 7 september.

    Hur går det för er alla? Är det någon mer som gjort NIPT?

Svar på tråden Bf September 2019