• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Daphodil

    Har för övrigt kräkts senaste dagarna. Någon längre gången som började kräkas runt v 9 - och hur länge höll det i sig isf?

  • Mamaamu

    Grattis :)

    Du skrev att dom inte hann få in proverna. När gjorde du dom? Blev orolig då jag ska göra mina prover imorgon och göra kub på måndag.


    Röjarralf skrev 2019-02-18 16:31:00 följande:

    Hej! En liten krabat på 5 cm ??

    Nyss gjort KUB. 11+6 enligt mätning. Det hon kunde se utifrån ultraljudet såg bra ut. Men jag fick inga svar på några sannolikheter för kromosomavvikelser, då blodproverna från min barnmorska inte kommit fram.

    Hoppas på ett samtal med positivt besked i veckan.

    För övrigt upptäcktes ett myom på över 3 cm! ???? Känns ju sådär. Fler som haft eller har myom här? Konstigt det inte setts tidigare.

    Hur kan hon vara helt säkra på att det är myom? (Godartade muskelknutor i livmodern). Jag blir ju extra oroad då jag haft grava cellförändringar i livmodertappen som dock avlägsnats och återkollats. Men ändå liksom. Oroar mig också huruvida detta kan komma att påverka graviditeten. Enligt barnmorskan ofarligt men bör kollas till även på nästa UL.


  • September89
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-18 16:52:30 följande:

    KÄnner igen det där!!

    Jag har två ggr känt nåt som INTE är magen!!! Jag är i v 11 bara så förstår att det nog är omöjligt men det känns inte som NÅT annat än rörelser!!! Märkligt!


    Haha jaa det känns ju alldeles för tidigt men lite svårt att släppa haha!
  • Ourlittlesecret
    Jojjans skrev 2019-02-18 14:58:14 följande:

    Grattis! Visst är det en magisk känsla att äntligen se att det är nåt där? Hur mycket kunde ni se på ultraljudet? Vi gjorde ett i 8+1 och då var det bara en liten blobb med flimrande hjärta...


    Jo, de va de. Både jag och sambon blev helt hänförda. Kunde inte sluta stirra på skärmen. De dök upp en blobb eller vad man nu ska säga. Men man kunde urskilja huvud och paddlar till armar och ben. Sen ryckte de och knyckte så man såg bra att de va full cirkus där :D 2,53 cm uppmättes bebisen till och allt såg bra ut :)
  • Väntarpåpluset
    Satsumas92 skrev 2019-02-17 10:39:45 följande:

    Hej på er! Var ett tag sedan jag skrev, men har verkligen varit i en trötthetsdimma.

    Har varit på två ultraljud hittills, ett tidigt (v. 9) och ett inför NIPT-test (v. 11). Vad den rörde sig ???? Vi fick svar på NIPT efter bara tre dagar (brukar ta 7-10 dagar) - allt såg bra ut och vi bestämde även att ta reda på om det är en pojke eller flicka - och vi väntar en liten pojke. Går in i v. 12 idag och BF är fortfarande satt på 7 september.

    Hur går det för er alla? Är det någon mer som gjort NIPT?


    Va roligt att du börjar komma ur tröttheten, samma här äntligen. Vi är exakt lika långt du och jag, gick oxå in i 12+0 igår (söndag) och skal på ultraljud 13+2 för att se den lilla för andra gången :D här i Norge kan jag inte göra varken nipt eller kub med mindre jag uppfyller några få väldigt specifika kriterier så det är bara att hålla alla tummar att det är en frisk bäbis där inne. Jag ska iallafall ta reda på kön och hoppas dom kan se nått redan på nästa ul. Grattis till att allt gått bra på nipt
  • Röjarralf

    Mammamuu jag gjorde proverna i Torsdags, sen har det ju varit helg och idag gjordes Ultraljudet. Men är mellan två landsting också. Vet inte om det kan bero på det. Kass kommunikation verkar det som iallafall.

  • Nakrjo

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    V 9, (8+5). Gjorde ett vul v8 pga ensidig smärta & bruna flytningar som konstaterade att beräkningen verkade stämma.

    2. Barn sen tidigare?

    Nej

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Nej

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Lyckades på första försöket vilket var en stor chock då jag tros ha endo.

    5. Hur berättade du för din partner?

    Testade en vecka innan jag borde haft bim (käkat minipiller i 10 år & därför ej haft mens under tiden & dålig koll på min cykel) för att jag bara vill bevisa för mig själv att jag INTE var gravid men två stickor gav svaga streck. När jag hade samlat mig lite väckte jag sambon och viftade med stickorna. Sen var vi mest i chock första dygnet. Tog ett digitalt morgonen därpå och då kändes det mer på riktigt.

    6. Vilka andra har du berättat för?

    Ingen! Väntar till inskrivningen då jag kommer vara i v12 & det klaffar med min födelsedag så vi planerar att ge våra föräldrar en present istället för att jag ska få en födelsedagspresent av dom.

    7. Cravings?

    Olika saker varje vecka men galen i mackor med jordgubbsmarmelad.

    8. Krämpor?

    Första symptomet var stenhårda & jätteömma bröst, kunde knappt lyfta på armarna. Höll på mellan v4 - v8. Pendlar mellan konstant hungrig & illamående, mest om kvällarna. Lätt värk i magen, rejäl smärta när jag nyser dock. Känner mig just nu knappt gravid förutom illamåendet & att mina nipples är jättestora & torra, haha.

    9. "Känning" om visst kön?

    Ingen aning! Bryr mig inte ett skit så länge bebisen mår bra.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Oh ja, det gjorde vi direkt. Vi har många pojknamn men svårt för flicknamn.

  • Röjarralf

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    11+6

    2. Barn sen tidigare?

    2 stycken

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Väldigt tidigt missfall

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Oplanerat men hade nyligen tagit ut p-staven

    5. Hur berättade du för din partner?

    Han fick se testet direkt efter. Dagen efter nyår. Sen mens. Ömma bröst som fan.

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    De närmast typ, och en och annan bekant.

    7. Cravings?

    Nej

    8. Krämpor?

    Illamående. Har kräkts mycket. Legat inne på dropp. otrolig trötthet. Anfådd för ingen. Ingen ork. Allt luktar fan och triggar illamåendet och kväljningar.

    9. "Känning" om visst kön?

    Inte en aning!

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Jodå litegrann :)

  • Tigerkvinna
    Daphodil skrev 2019-02-18 17:58:46 följande:

    Har för övrigt kräkts senaste dagarna. Någon längre gången som började kräkas runt v 9 - och hur länge höll det i sig isf?


    Jag har varit helt fri från illamående men sedan i torsdags, (v.6+2) så har det smugit sig på och så fort det kommer måste jag kräkas. Sedan helgen har jag ångest för mat allt är svinäckligt och magen vänder sig bara ut och in. Nu efter helgen är illamåendet med kräkningar ett faktum är i V.8 nu.
Svar på tråden Bf September 2019