• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Mamaamu

    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar?

    Svar: v. 12 (11+3) Beräknat enligt första dagen i sista mensen.

    2. Barn sen tidigare?

    Svar: Japp

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen?

    Svar: Missfall i november

    4. Antal försök för att få till denna graviditet?

    Svar: Första försöket

    5. Hur berättade du för din partner?

    Svar: Kissade på stickan på nyårsafton. Sprang in i sovrummet och väckte honom.

    6. Vilka andra har du berättat för hittills?

    Svar: Bara min sambo och jag som vet. Vi tänkte berätta för alla efter kubet. Folk börjar nog misstänka det snart då magen syns tydligt denna gång.

    7. Cravings?

    Svar: Det skiftar från vecka till vecka. Just nu är jag inne på frukt och juicer . Tunga grejer som bakverk och sånt funkar inte alls.

    8. Krämpor?

    Svar: v. 6-10. Extrem trötthet. Yrsel och illamående till och från. Rediga humörsvängningar.

    Från v 10- 12 har allt lugnat sig. Blir dock lätt anfåd och får hjärtklappning ibland .

    9. "Känning" om visst kön?

    Svar: Järmför jag hur jag mådde i mina tidigare graviditeter så blir det en pojke . Men både jag och min sambo tror att det blir en flicka trots det ändå. Bara magkänslan.

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn?

    Svar: Namnen är helt klara för både pojke och flicka. Vi var helt överens. Men om bebis ser ut att heta så sen det får vi se :)

  • Röjarralf

    Har någon av er känt rörelser tidigt nu? Jag tycker mig känna av lite små sprattel ibland.men är bara i vecka 12+0. Tredje barnet. Kan ju också vara tarmarna. Är ju äckligt "gasig" numera ????????

  • September89
    Röjarralf skrev 2019-02-19 21:09:49 följande:

    Har någon av er känt rörelser tidigt nu? Jag tycker mig känna av lite små sprattel ibland.men är bara i vecka 12+0. Tredje barnet. Kan ju också vara tarmarna. Är ju äckligt "gasig" numera ????????


    Tycker också att jag känt lite fladder några gånger men svårt att veta om det är bebis eller något annat. Det är ju så himla tidigt än. Tredje barnet för mig med och ungefär lika långt gången som du.
  • Solgul
    Röjarralf skrev 2019-02-19 21:09:49 följande:

    Har någon av er känt rörelser tidigt nu? Jag tycker mig känna av lite små sprattel ibland.men är bara i vecka 12+0. Tredje barnet. Kan ju också vara tarmarna. Är ju äckligt "gasig" numera ????????


    Alltså jag tycker också att jag känner något centralt långt ner i magen som jag aldrig känt förut... Är första barnet för mig så vet inte vad jag ska tro. Var också väldigt gasig för ett par veckor sedan men inte nämnvärt nu. Är förresten också i v 12+0 idag!
  • Virklig

    Tjo allihop! Finns det nån hemlig FB-grupp för september? Jag trodde jag skulle få en augustibebis men blev flyttad enligt ul idag till 1 sep!

  • Daphodil

    Igår fick jag åter en liten brun flytning och minskat Illamående. Idag är illamåendet lite tydligare, men jag blir så stressad. Funderar på privat vul, men det blir inte förrän v 10 isf, och då känns det som KUB ändå är runt hörnet. jobbigt.

  • Jojjans
    Daphodil skrev 2019-02-20 08:30:37 följande:

    Igår fick jag åter en liten brun flytning och minskat Illamående. Idag är illamåendet lite tydligare, men jag blir så stressad. Funderar på privat vul, men det blir inte förrän v 10 isf, och då känns det som KUB ändå är runt hörnet. jobbigt.


    Jag förstår att det känns läskigt med bruna flytningar, men det är helt normalt och behöver verkligen inte betyda något. När jag var gravid i somras så hade jag små blödningar ellerhur bruna flytningar vid fleragillfällen men allt såg bra ut hela tiden (missfallet i v16 adr inget med blödningarna att göra).

    Beroende på när du har kub så tycker jag att du kanske ändå ska boka in ett vul för att lugna dig.

    Jag har gjort tidigt vul 8+1, kommer göra ett till vul/ul 11+0, och sen KUB 12+2. Jag tycker ändå att väntan är olidlig och blir så lugnad av att se att allt ser bra ut.
  • Madde9023
    1. Vilken vecka är du i, och enligt vilka beräkningar? 

    Svar: v. 10 (9+3) Beräknat enligt första dagen i sista mensen på en 35 dagars cykel. VUL 28/2 kanske ändrar beräkningen.

    2. Barn sen tidigare? 

    Svar: Nej

    3. Tidigare graviditeter som inte gått vägen? 

    Svar: Nej

    4. Antal försök för att få till denna graviditet? 

    Svar: Inget försök. Varit utan preventivmedel i 3 år utan att direkt försöka. Har PCO så räknade aldrig med att bli gravid på naturligt sätt, men nu har det hänt :)

    5. Hur berättade du för din partner? 

    Svar: Tog 2 test på morgonen (en vanlig sticka och ett digitalt), berättade sedan när min man kom hem från jobbet. 

    6. Vilka andra har du berättat för hittills? 

    Svar: Berättade för mina föräldrar då jag mådde väldigt dåligt under några veckor och därför kände att jag behövde mer stöd. 

    7. Cravings? 

    Svar: Inga som jag direkt känt av. Kan få att jag blir sugen på något en viss dag, men inget ihållande. Har dock fått vissa maträtter som jag typ spyr av tanken på att äta XD

    8. Krämpor?

    Svar: v. 7-9. Illamående, dock inte kräkts. Hade ett tag förstoppning och magkatarr samtidigt, så då mådde jag riktigt dåligt. 

    9. "Känning" om visst kön? 

    Svar: Har ingen aning, och jag kommer bli glad vad det än blir, men har alltid drömt om en liten flika :) <3 

    10. Det är tidigt, men har ni funderat på namn? 

    Svar: Diskuterat lite tidigare. Inga klara namn, men finns några favoriter :)
  • Daphodil
    Jojjans skrev 2019-02-20 08:40:25 följande:

    Jag förstår att det känns läskigt med bruna flytningar, men det är helt normalt och behöver verkligen inte betyda något. När jag var gravid i somras så hade jag små blödningar ellerhur bruna flytningar vid fleragillfällen men allt såg bra ut hela tiden (missfallet i v16 adr inget med blödningarna att göra).

    Beroende på när du har kub så tycker jag att du kanske ändå ska boka in ett vul för att lugna dig.

    Jag har gjort tidigt vul 8+1, kommer göra ett till vul/ul 11+0, och sen KUB 12+2. Jag tycker ändå att väntan är olidlig och blir så lugnad av att se att allt ser bra ut.


    Tack, det är skönt att höra sånt här. Jag ska fundera på ev vul när jag vet när kub blir.
  • September89

    Nu har jag gjort kub och enligt hon som gjorde ultraljudet såg allt perfekt ut :) är så himla lättad! Jag var lite längre gången än jag trodde så min barnmorska hade rätt haha. Så det blev beräknat till augusti, 28/8. går in i vecka 14 imorgon då :)

Svar på tråden Bf September 2019