• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chockad!)
    Solgul skrev 2019-02-25 20:44:52 följande:

    29. Ultraljudet såg fint ut, hCG var normalt men PAPP-A var lågt. Kändes riktigt tungt att få siffrorna (grät en skvätt vilket jag nu tycker känns lite pinsamt). Har landat lite i det hela nu. Är trots allt en risk på 0,26% så väldigt lågt! Tänker positivt och tror att NIPT kommer vara normalt.

    Nu är jag mer orolig för det som kan hänga ihop med lågt PAPP-A, för tidig födsel, havandeskapsförgiftning, tilöväxthämning eller intrauterin fodterdöd...


    Hur mycket är PAPP-A om det är lågt?
  • Väntarpåpluset

    13+2 idag och varit på ultraljud nu på morgonen. Kan inte göra varken Kub eller Nipt här i Norge så vi bokade ett vanligt ultraljud där barnmorskan har gått igenom hela kroppen och berättat att allt ser normalt ut och att hon inte kan se nånting avvikande :D vilket känns jätteskönt! Bäbis är 7 cm och hjärtat slår 157 bpm. Normalt med fostervatten och moderkakan ligger högt på bakre väggen. Och lillan snurrade runt och sträckte på armar och ben för att sen kura i hop sig och så slå benen rätt ut på nytt :D fantastisk att se! Och vi fick oxå reda på kön och det blir precis som vi önskat oss och som jag känt så starkt att det blir en flicka <3

  • Mamaamu

    Grattis :)


    Väntarpåpluset skrev 2019-02-26 10:51:44 följande:

    13+2 idag och varit på ultraljud nu på morgonen. Kan inte göra varken Kub eller Nipt här i Norge så vi bokade ett vanligt ultraljud där barnmorskan har gått igenom hela kroppen och berättat att allt ser normalt ut och att hon inte kan se nånting avvikande :D vilket känns jätteskönt! Bäbis är 7 cm och hjärtat slår 157 bpm. Normalt med fostervatten och moderkakan ligger högt på bakre väggen. Och lillan snurrade runt och sträckte på armar och ben för att sen kura i hop sig och så slå benen rätt ut på nytt :D fantastisk att se! Och vi fick oxå reda på kön och det blir precis som vi önskat oss och som jag känt så starkt att det blir en flicka <3


  • Daphodil
    Väntarpåpluset skrev 2019-02-26 10:51:44 följande:

    13+2 idag och varit på ultraljud nu på morgonen. Kan inte göra varken Kub eller Nipt här i Norge så vi bokade ett vanligt ultraljud där barnmorskan har gått igenom hela kroppen och berättat att allt ser normalt ut och att hon inte kan se nånting avvikande :D vilket känns jätteskönt! Bäbis är 7 cm och hjärtat slår 157 bpm. Normalt med fostervatten och moderkakan ligger högt på bakre väggen. Och lillan snurrade runt och sträckte på armar och ben för att sen kura i hop sig och så slå benen rätt ut på nytt :D fantastisk att se! Och vi fick oxå reda på kön och det blir precis som vi önskat oss och som jag känt så starkt att det blir en flicka <3


    Fantastiskt! Stort grattis!
  • Ourlittlesecret

    Vecka 11, 10+4 idag, och ett illamående from hell! Sen att jag lider av extrem spyfobi gör inte saken bättre heller... ringde mvc men dom hade ingen läkaren, blev hänvisad till gyn men dom menade att jag skulle kontakta hc. Kontaktade hc, fick träffa en läkarstudent som inte kunde nått! Slutade med att han skrev ut primperan. Får verkligen hoppas de hjälper nu för snart orkar jag inte längre! Behövde bara få lätta lite på mitt hjärta, känns mellan varven som om livslusten håller på försvinna.. :(

  • Daphodil
    Ourlittlesecret skrev 2019-02-26 15:36:08 följande:

    Vecka 11, 10+4 idag, och ett illamående from hell! Sen att jag lider av extrem spyfobi gör inte saken bättre heller... ringde mvc men dom hade ingen läkaren, blev hänvisad till gyn men dom menade att jag skulle kontakta hc. Kontaktade hc, fick träffa en läkarstudent som inte kunde nått! Slutade med att han skrev ut primperan. Får verkligen hoppas de hjälper nu för snart orkar jag inte längre! Behövde bara få lätta lite på mitt hjärta, känns mellan varven som om livslusten håller på försvinna.. :(


    Det är jättejobbigt med illamående. Hoppas Primperan hjälper. Jag tipsar alltid om Lergigan comp, som åtminstone tar udden av mitt illamående även om det inte är någon mirakelkur.
  • Solgul
    Anonym (chockad!) skrev 2019-02-26 10:07:40 följande:

    Hur mycket är PAPP-A om det är lågt?


    Det beror på i vilken vecka man tar blodprovet. Jag tog det i v 10+4 dvs 10 fullgångna veckor och då ska det ligga mellan 0,41 och 3,20. Mitt var på 0,40 vilket är precis under gränsvärdet men blir ju ändå att det drar upp risken på KUB.
  • Solgul
    Väntarpåpluset skrev 2019-02-26 10:51:44 följande:

    13+2 idag och varit på ultraljud nu på morgonen. Kan inte göra varken Kub eller Nipt här i Norge så vi bokade ett vanligt ultraljud där barnmorskan har gått igenom hela kroppen och berättat att allt ser normalt ut och att hon inte kan se nånting avvikande :D vilket känns jätteskönt! Bäbis är 7 cm och hjärtat slår 157 bpm. Normalt med fostervatten och moderkakan ligger högt på bakre väggen. Och lillan snurrade runt och sträckte på armar och ben för att sen kura i hop sig och så slå benen rätt ut på nytt :D fantastisk att se! Och vi fick oxå reda på kön och det blir precis som vi önskat oss och som jag känt så starkt att det blir en flicka <3


    Grattis! Vilken söt liten bebis!!
  • Solgul

    Ja, här går det inte så bra. Fick en blödning på jobbet idag, blödde igenom trosor och blödde ner byxor. Inget ont. Fått göra ultraljud där de inte kunde se något tydligt avvikande, hjärtat slog och fostret rörde på sig. Moderkakan låg över inre modermun vilket är vanligt så här tidigt i graviditeten men som kan orsaka blödning när livmodern växer

    Kommit mer färsk blödning i samband med toalettbesök senare under dagen. Vet inte vad jag ska tänka, finns inget att göra mer än att vänta och se.

    En riktig skitdag. (Men en dag närmre svaret på NIPT)

  • Jojjans
    Solgul skrev 2019-02-26 19:11:22 följande:

    Ja, här går det inte så bra. Fick en blödning på jobbet idag, blödde igenom trosor och blödde ner byxor. Inget ont. Fått göra ultraljud där de inte kunde se något tydligt avvikande, hjärtat slog och fostret rörde på sig. Moderkakan låg över inre modermun vilket är vanligt så här tidigt i graviditeten men som kan orsaka blödning när livmodern växer

    Kommit mer färsk blödning i samband med toalettbesök senare under dagen. Vet inte vad jag ska tänka, finns inget att göra mer än att vänta och se.

    En riktig skitdag. (Men en dag närmre svaret på NIPT)


    Usch så jobbigt, förstår att det är en skräckfylld upplevelse även om det dåg bra ut på ul. Jag fick en svagt rosa flytning igår och bara det har jagat upp mig, så kan bara föreställa mig hur orolig man blir när det istället är färskt blod, och mycket. Hoppas du slutar blöda snart för det tär så mycket på psyket. Stackare <3
Svar på tråden Bf September 2019