• Äldre 25 Dec 22:08
    30184 visningar
    3333 svar
    3333
    30184

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 14 Mar 15:13

    Jag fyller ju 40 innan bebisen kommer...så jag är ju gammal deluxe!! KUB gjordes inte ens när mina stora barn låg i magen så jag har ingen aning om vad jag hade för risk då. Hade varit intressant tycker jag.

    Vet du vad du hade för värden när du tog blodproverna?


    Fruhs skrev 2019-03-14 11:13:09 följande:
    Vad fick du för resultat? Jag fick :301 och där står det låg risk, kan dock inte släppa tanken på att något ska va fel, barnmorskan sa att vi inte skulle oroa oss då bebisen såg fin ut, men blir så förvånad över blodresultaten, vad är de för fel på dom som gör att de drog ned värdet? Jag är 30 och när jag va gravid med pojkarna var ja 24 och 27 fick jag bra resultat.Jag
  • Äldre 14 Mar 15:33
    Slovenka84 skrev 2019-03-14 12:48:03 följande:
    Jag fick 1:893 på T21. Blodproverna visar ju halterna av hCG bl.a. och om det är högt sänks det ju som jag förstått. Gjorde du NIPT?
    Nej, Jag gjorde inte ett NIPT test då det ansågs att de inte behövs, Risen var låg tyckte ultraljuds barnmorskan. 
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-14 15:13:01 följande:

    Jag fyller ju 40 innan bebisen kommer...så jag är ju gammal deluxe!! KUB gjordes inte ens när mina stora barn låg i magen så jag har ingen aning om vad jag hade för risk då. Hade varit intressant tycker jag.

    Vet du vad du hade för värden när du tog blodproverna?


    Ingen aning, Försöker få tag på BM och få ett förtydligande på vad i blodproverna som var dåligt., Vill bara få ett lugnande besked. Jag va väldigt glad igår när jag kom hem, men idag så insåg jag att beskedet kanske inte var så bra trots det att ultraljudssbarnmorskan sa att det inte skulle vara några problem och att allt såg fint ut men hon hade som skyldighet att informera om detta då blodvärden var dåliga. 
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 14 Mar 15:38
    Fruhs skrev 2019-03-14 15:33:32 följande:
    Nej, Jag gjorde inte ett NIPT test då det ansågs att de inte behövs, Risen var låg tyckte ultraljuds barnmorskan. 
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-14 15:13:01 följande:

    Jag fyller ju 40 innan bebisen kommer...så jag är ju gammal deluxe!! KUB gjordes inte ens när mina stora barn låg i magen så jag har ingen aning om vad jag hade för risk då. Hade varit intressant tycker jag.

    Vet du vad du hade för värden när du tog blodproverna?


    Ingen aning, Försöker få tag på BM och få ett förtydligande på vad i blodproverna som var dåligt., Vill bara få ett lugnande besked. Jag va väldigt glad igår när jag kom hem, men idag så insåg jag att beskedet kanske inte var så bra trots det att ultraljudssbarnmorskan sa att det inte skulle vara några problem och att allt såg fint ut men hon hade som skyldighet att informera om detta då blodvärden var dåliga. 

    Kan du inte ser proverna via 1177 och din journal?


     


    Någon här som tycker det är förvirrande med veckor??


    Finns ju så många olika uträknare och jag tycker det blir olika på någon dag hit och dit på ALLA!! :o vet ni nån som verkligen stämmer av dessa appar t ex? Uträkningar?

  • Äldre 14 Mar 20:26

    Är det någon mer som redan känner av ryggont?

    Jag går in i vecka 17 idag och har så ont på kvällarna samt känner av då jag promenerat, suttit på golvet, suttit på hårt underlag osv. Eftersom jag jobbar på förskola sitter jag ju endel både på golvet och på hårda stolar som egentligen är avsedda för barnen. Tack och lov jobbar jag med de äldsta barnen så behöver iaf inte hjälpa till så mycket med påklädning och har inga blöjbarn.

  • Äldre 14 Mar 20:41

    Angående inköp och amningskuddar så är jag väldigt sugen på en sån gravid- och amningskudde från bbhugme. Någon som testat dom? Jag har ju aldrig gått en full graviditet så vet inte vad min kropp kommer vilja ha, men det låter positivt att dom går att justera för att bli mjukare/fastare osv.

    Jag är också väldigt sugen på bärsjal, och vi tänker också att vi vill ha en takvagga pga dåligt med golvyta. Men vagn tycker jag är ett så otroligt trist inköp och skulle gärna slippa. Ska nog köpa bästa billiga begagnat, och hoppas jag får en bebis som gillar sjal.

  • Äldre 15 Mar 08:30
    Jojjans skrev 2019-03-14 20:41:33 följande:

    Angående inköp och amningskuddar så är jag väldigt sugen på en sån gravid- och amningskudde från bbhugme. Någon som testat dom? Jag har ju aldrig gått en full graviditet så vet inte vad min kropp kommer vilja ha, men det låter positivt att dom går att justera för att bli mjukare/fastare osv.

    Jag är också väldigt sugen på bärsjal, och vi tänker också att vi vill ha en takvagga pga dåligt med golvyta. Men vagn tycker jag är ett så otroligt trist inköp och skulle gärna slippa. Ska nog köpa bästa billiga begagnat, och hoppas jag får en bebis som gillar sjal.


    Jag fick en kudde från bbhhugme av min kille på min födelsedag för ett par veckor sedan och jag kan bara rekommendera alla att köpa en sån! Förutom att jag numera sover som en gudinna med den så kan du anpassa hur hård du vill att den ska vara, använda som amningskudde sen och ha som ett slags babynest eller skydd runt bebisen när hen ska lära sig sitta :) Jag kommer iaf fortsätta sova med den där kudden även efter förlossningen haha!
    Mf sep-18, mf nov-18, BF 5/9-19
  • Äldre 15 Mar 09:05
    Hakunamatataa skrev 2019-03-15 08:30:42 följande:

    Jag fick en kudde från bbhhugme av min kille på min födelsedag för ett par veckor sedan och jag kan bara rekommendera alla att köpa en sån! Förutom att jag numera sover som en gudinna med den så kan du anpassa hur hård du vill att den ska vara, använda som amningskudde sen och ha som ett slags babynest eller skydd runt bebisen när hen ska lära sig sitta :) Jag kommer iaf fortsätta sova med den där kudden även efter förlossningen haha!


    Å vad härligt! Ja en sån ska definitivt bli mitt första inköp.

    Idag var vi och skulle göra KUB. Såg direkt en sprattlande bebis som stod på huvudet och sparkade runt med benen. Men pga att hen låg med huvudet så långt ner och barnmorskan inte lyckades uppmuntra den att flytta sig, så gick det inte att mäta navkapslarna. Måste komma tillbaka om en vecka igen, suck.

    Måste nog berätta på jobbet nu för annars kan jag inte motivera att vara ledig en fredagförmiddag till. Hade gärna fått positivt kub innan jag berättade men men.
  • Äldre 15 Mar 09:06
    Jojjans skrev 2019-03-15 09:05:45 följande:

    Å vad härligt! Ja en sån ska definitivt bli mitt första inköp.

    Idag var vi och skulle göra KUB. Såg direkt en sprattlande bebis som stod på huvudet och sparkade runt med benen. Men pga att hen låg med huvudet så långt ner och barnmorskan inte lyckades uppmuntra den att flytta sig, så gick det inte att mäta navkapslarna. Måste komma tillbaka om en vecka igen, suck.

    Måste nog berätta på jobbet nu för annars kan jag inte motivera att vara ledig en fredagförmiddag till. Hade gärna fått positivt kub innan jag berättade men men.


    Navkapslarna = nackspalten såklart
  • Äldre 15 Mar 09:28

    Jag har varit rätt lugn sen ul i v 10, men nu närmar sig kub och oron smyger på. Det skulle vara hårt att åter igen få hög risk och sen sväva i ovisshet i två veckor.

  • Äldre 15 Mar 09:50
    Daphodil skrev 2019-03-15 09:28:32 följande:

    Jag har varit rätt lugn sen ul i v 10, men nu närmar sig kub och oron smyger på. Det skulle vara hårt att åter igen få hög risk och sen sväva i ovisshet i två veckor.


    Ja man är ju spänd inför dessa undersökningar. Vi ska till BM på tisdag och få be att mäta NUPP och höra hjärtslagen i samband med NIPT provtagning då vi har UL inbokat också. 


    Vi fick ju se en sprattlande bebis denna veckan så är inte så super orolig ändå.

Svar på tråden Bf September 2019