• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Ourlittlesecret

    I tisdags var jag på kub. Sambon hade inte passligt att följa med eftersom vi måste resa en bit för att göra testet. Nackspalten var 1,1 mm vilket var perfekt. Fick dock inget svar direkt men fick veta att allt såg bra ut och om det fanns nått avvikande i blodproverna skulle dom höra av sig onsdag eller torsdag och det vi har inte hört nått :D var underbart att se ?blobben? igen. Blev även framflyttad så nu befinner jag mig i vecka 14. Dock fortfarande illamående, blev sjukskriven för två veckor sedan. Hoppas verkligen det här ska gå över snart så jag kan börjar njuta av graviditeten.

    Vagnen beställde vi förra veckan så den kom på posten idag, gäller att passa på när modellen vi ville ha var nedsatt med 200?.

    Men nu till det jag undrar över. Är det nån annan som har varit/är så illamående att resten av livet får pausas? Minns inte senast när jag varit på promenad med våra två hundar t.ex. Jag klarar helt enkelt inte av att funktionera normalt när jag mår så här. Men samtidigt vet jag att motion är väldigt viktigt och det tär på mig när jag annars är aktiv och rör på mig. Är det bara jag som är extra känslig och lat? Snälla nån?

  • Daphodil
    Ourlittlesecret skrev 2019-03-15 13:18:31 följande:

    I tisdags var jag på kub. Sambon hade inte passligt att följa med eftersom vi måste resa en bit för att göra testet. Nackspalten var 1,1 mm vilket var perfekt. Fick dock inget svar direkt men fick veta att allt såg bra ut och om det fanns nått avvikande i blodproverna skulle dom höra av sig onsdag eller torsdag och det vi har inte hört nått :D var underbart att se ?blobben? igen. Blev även framflyttad så nu befinner jag mig i vecka 14. Dock fortfarande illamående, blev sjukskriven för två veckor sedan. Hoppas verkligen det här ska gå över snart så jag kan börjar njuta av graviditeten.

    Vagnen beställde vi förra veckan så den kom på posten idag, gäller att passa på när modellen vi ville ha var nedsatt med 200?.

    Men nu till det jag undrar över. Är det nån annan som har varit/är så illamående att resten av livet får pausas? Minns inte senast när jag varit på promenad med våra två hundar t.ex. Jag klarar helt enkelt inte av att funktionera normalt när jag mår så här. Men samtidigt vet jag att motion är väldigt viktigt och det tär på mig när jag annars är aktiv och rör på mig. Är det bara jag som är extra känslig och lat? Snälla nån?


    Vad härligt med fint ul och att bli framflyttad - lite närmre!

    Ang illamående har jag verkligen inte haft det sämst av alla här, men när jag mådde illa blev det precis som du säger. Man vilar när man behöver, man äter det som går ner och resten får liksom vänta. Ha inte dåligt samvete!
  • Tigerkvinna
    Ourlittlesecret skrev 2019-03-15 13:18:31 följande:

    I tisdags var jag på kub. Sambon hade inte passligt att följa med eftersom vi måste resa en bit för att göra testet. Nackspalten var 1,1 mm vilket var perfekt. Fick dock inget svar direkt men fick veta att allt såg bra ut och om det fanns nått avvikande i blodproverna skulle dom höra av sig onsdag eller torsdag och det vi har inte hört nått :D var underbart att se ?blobben? igen. Blev även framflyttad så nu befinner jag mig i vecka 14. Dock fortfarande illamående, blev sjukskriven för två veckor sedan. Hoppas verkligen det här ska gå över snart så jag kan börjar njuta av graviditeten.

    Vagnen beställde vi förra veckan så den kom på posten idag, gäller att passa på när modellen vi ville ha var nedsatt med 200?.

    Men nu till det jag undrar över. Är det nån annan som har varit/är så illamående att resten av livet får pausas? Minns inte senast när jag varit på promenad med våra två hundar t.ex. Jag klarar helt enkelt inte av att funktionera normalt när jag mår så här. Men samtidigt vet jag att motion är väldigt viktigt och det tär på mig när jag annars är aktiv och rör på mig. Är det bara jag som är extra känslig och lat? Snälla nån?


    Så kul när ultraljud går bra =) Oj att ni redan vågar beställa vagn. Vi tänkte vänta till RUL, gå på RUL först på morgonen och sen vagnshopping efteråt =)


    Jag blev diagnostiserad med Hyperemiasis, har gått ner 10 kg sen jag blev gravid är i snart v.12 nu. Funderar själv på om det bara jag som är mesig :P Men är heltidssjukskriven sen 3 veckor tilbaka. Trots det gör jag INGENTING på dagarna. Min sambo får dra hela lasset här hemma med städ och matlagning. Mest för att jag är så himla orkeslös. 

  • Tigerkvinna

    Köpte gravidförsäkring idag då vi ska göra NIPT på tisdag. Tyvärr är ju försäkringsbolag fula så att om man inte redan köpt en försäkring innan man gör fosterdiagnostik så gäller inte försäkringen för eventuell skada som man får reda på, på fosterdiagnostiken. 

    Vi vakde Länsförsäkringar för att dom hade mycket högre försäkringsbelopp och låg OK i pris. Försäkringen börjar inte gälla förren i v.22 för utbetalningar om det skulle vara något. Men som sagt nu har vi värjat oss mot eventuella diagnoser som upptäcks på NIPT eller RUL som inte skulle ha omfattats av försäkringen om vi tecknat senare. 

    Vilken försäkring har ni valt? Och vad avgjorde vilket bolag det blev?

  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-15 16:08:38 följande:

    Köpte gravidförsäkring idag då vi ska göra NIPT på tisdag. Tyvärr är ju försäkringsbolag fula så att om man inte redan köpt en försäkring innan man gör fosterdiagnostik så gäller inte försäkringen för eventuell skada som man får reda på, på fosterdiagnostiken. 

    Vi vakde Länsförsäkringar för att dom hade mycket högre försäkringsbelopp och låg OK i pris. Försäkringen börjar inte gälla förren i v.22 för utbetalningar om det skulle vara något. Men som sagt nu har vi värjat oss mot eventuella diagnoser som upptäcks på NIPT eller RUL som inte skulle ha omfattats av försäkringen om vi tecknat senare. 

    Vilken försäkring har ni valt? Och vad avgjorde vilket bolag det blev?


    Jahaa är det så det funkar? Jag trodde att om man upptäcker en avvikelse eller skada innan vecka 22 så får man inga pengar eftersom försäkringen börjar gälla vecka 22...

    Jag valde trygg ganska eftersom den börjar gälla från vecka 16.
  • Jojjans
    Jojjans skrev 2019-03-15 19:26:35 följande:

    Jahaa är det så det funkar? Jag trodde att om man upptäcker en avvikelse eller skada innan vecka 22 så får man inga pengar eftersom försäkringen börjar gälla vecka 22...

    Jag valde trygg ganska eftersom den börjar gälla från vecka 16.


    Blir så trött på autocorrect! Trygg Hansa
  • Tigerkvinna
    Jojjans skrev 2019-03-15 19:26:35 följande:
    Jahaa är det så det funkar? Jag trodde att om man upptäcker en avvikelse eller skada innan vecka 22 så får man inga pengar eftersom försäkringen börjar gälla vecka 22...

    Jag valde trygg ganska eftersom den börjar gälla från vecka 16.

    Ja för själva försäkringen är tecknad så fort premien är betald. Sen så gäller inte försäkringen förrens vid tidpunkten v.22 för att få utbetalningar för att liksom nyttja försäkringen. Och för att få nyttja försäkringen så måste den tecknas innan du har någon information för om du har information när den tecknas så måste du delge den infon och då kan ju försäkringen inte gälla eftersom skador som finns vid tecknande utav försäkring inte täcks. 


    Vi tittade också på den. Och var lite tveksamma för vi gillade också att den gällde från v.16, folksam gäller redan från v.10. Men så märkte vi att för fostret så gäller försäkringen först från v.23 och det man kunde få ut innan v.23 var så summor så det kändes lite ovärt. Tror man fick 2000 för missfall...:/

  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-15 19:36:50 följande:

    Ja för själva försäkringen är tecknad så fort premien är betald. Sen så gäller inte försäkringen förrens vid tidpunkten v.22 för att få utbetalningar för att liksom nyttja försäkringen. Och för att få nyttja försäkringen så måste den tecknas innan du har någon information för om du har information när den tecknas så måste du delge den infon och då kan ju försäkringen inte gälla eftersom skador som finns vid tecknande utav försäkring inte täcks. 

    Vi tittade också på den. Och var lite tveksamma för vi gillade också att den gällde från v.16, folksam gäller redan från v.10. Men så märkte vi att för fostret så gäller försäkringen först från v.23 och det man kunde få ut innan v.23 var så summor så det kändes lite ovärt. Tror man fick 2000 för missfall...:/


    Jahaa. Då kanske jag ska läsa på lite mer (hade tänkt betala först precis innan vecka 16) innan jag bestämmer mig slutgiltigt. Kanske var nån mening med att jag inte kunde få KUB-resultatet idag då helt enkelt...
  • Anonym (chockad!)
    Tigerkvinna skrev 2019-03-15 19:36:50 följande:

    Ja för själva försäkringen är tecknad så fort premien är betald. Sen så gäller inte försäkringen förrens vid tidpunkten v.22 för att få utbetalningar för att liksom nyttja försäkringen. Och för att få nyttja försäkringen så måste den tecknas innan du har någon information för om du har information när den tecknas så måste du delge den infon och då kan ju försäkringen inte gälla eftersom skador som finns vid tecknande utav försäkring inte täcks. 


    Vi tittade också på den. Och var lite tveksamma för vi gillade också att den gällde från v.16, folksam gäller redan från v.10. Men så märkte vi att för fostret så gäller försäkringen först från v.23 och det man kunde få ut innan v.23 var så summor så det kändes lite ovärt. Tror man fick 2000 för missfall...:/


    Jag hade TH gravidförsäkring förra graviditeterna och fortsatte sedan med deras personförsäkring för barnen. Jag upplever att TH har bra försäkring för barnet även när det är fött sedan, därav valde jag den och kommer göra det nu med.


     


    Berättade för chefen i dag pga att det börjar synas nu och jag känner att jag vill att chefen hör det av mig innan nån annan på jobbet vet om det. Ville också vara lite snäll då det är ont om folk och jag kommer sluta redan i mitten av juni. Gick in i v 15 i dag så kände ändå okej.


    Chefens reaktion "men vad roligt, men detta var INTE bra för vårt sommarschema..." Öhh nä and I dont care!! :@

Svar på tråden Bf September 2019