• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Tösen01
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-02 19:23:51 följande:

    Alltså jag är rätt säker på att det är bebisen, eller jag ÄR säker på det. Det konstiga är bara att man känner så mkt rörelse såhär tidigt och inte bara nån "förnimmelse" eller nån lite lätt spark eller fladder. 

    För mig känns det mest när jag sitter lite ihopkrupen. Typ trycker ihop magen lite som är jag kör bil eller sitter och lutar mig över bordet när jag äter...

    Minns inte att jag gjorde det så tidigt förut. Känner typ att hen vänder sig helt som om hen slår volter men såklart inte så starkt eftersom bebisen fortfarande bara är typ 15-17 cm lång...


    Förnimmelse var fel ord av mig, googla vad det betydde nu. Jag känner ju något och det är inte inbillning, för när jag försöker känna efter känner jag aldrig något. Haha, utan precis som du skriver, sitter jag och äter och lutar mig framåt, är på toa eller har benen uppdragna så känner jag henne. Men det är så lätta rörelser att jag blir osäker. Men en sak är säkert: har aldrig känt det tidigare i hela mitt liv.

    Hur mår du annars? När har du RUL?
  • Etta

    Jag hade moderkakan fram i min förra graviditet och kände inget förrän runt RUL, men minns det som att det första var ett lätt ?fladder?. Kan dock nu inte minnas riktigt hur det kändes!

  • Anonym (chockad!)
    Tösen01 skrev 2019-04-02 20:51:35 följande:
    Förnimmelse var fel ord av mig, googla vad det betydde nu. Jag känner ju något och det är inte inbillning, för när jag försöker känna efter känner jag aldrig något. Haha, utan precis som du skriver, sitter jag och äter och lutar mig framåt, är på toa eller har benen uppdragna så känner jag henne. Men det är så lätta rörelser att jag blir osäker. Men en sak är säkert: har aldrig känt det tidigare i hela mitt liv.

    Hur mår du annars? När har du RUL?

    Jag känner mig ständigt orolig att det ska gå fel eftersom detta är vår "sista chans"... så känner mig såå orolig och vill bara att tiden ska gå. Har RUL om 3 v så känns som en evighet. 


    Ska till BM om 1 v och tänkte då fråga henne om det går att lyssna på hjärtljuden. 


    Hör andra berätta om sena missfall så sent som v 20-21 och då blir man ju tokstressad!


    Jag mår annars rätt bra. Tyvärr har vi lite annat turbulent i familjen sedan jag blev gravid så har eg inte alls tid att få vara gravid eller att känna nåt alls, jag ska liksom bara fixa allt runtomkring med hushåll och tidigare barn och allt vad som nu kommer med det. Så jag mår nog rätt okej fysiskt men känner mig rätt nere mentalt. Du då?

  • Etta
    September89 skrev 2019-04-02 19:25:24 följande:

    Idag har vi varit på rutinultraljud. Såg fint ut med bebisen. Som jag misstänkt så sitter moderkakan fram denna gång vilket förklarar varför jag känt av rörelserna så lite denna gång. Dock tyckte de att moderkakan drog lite nedåt på ena sidan men det gick inte riktigt att se hur långt ner den satt för bebisens huvud var ivägen så de vill att jag ska komma tillbaka om några veckor och göra ett vaginalt ultraljud för att säkerställa att den inte går ner vid livmoderhalsen i fall att jag ska föda vaginalt (vilket jag ändå inte tror att jag kommer göra). Dock inget jag oroar mig för. Är isf mer orolig över att behöva göra ul vaginalt.


    Så härligt att ha varit på RUL och att allt såg bra ut! Jag har gjort massvis med vaginala ultraljud pga ivf, det är som en vanlig gynundersökning typ. Nu har jag iofs inte gjort det i senare graviditet men borde ju vara samma tänker jag.
  • Jojjans

    Idag går jag (enligt ägglossning) in i vecka 16, och sen jag vaknade för ett par timmar sen så har jag haft några sammandragningar. Känner hur det spänner lite i magen och kände efter och livmodern känns alldeles hård. Håller bara i sig i typ 30 sekunder och gör inte ont, men gör mig ändå uppjagad eftersom jag haft flera stycken på den här stunden och jag verkligen inte gjort något ansträngande.

    Någon med erfarenhet som kan lugna mig lite? Ska också till min bm idag, så ska prata med henne också. Har redan fyllt ett provrör med morgonurin som ska lämnas in för odling.

  • Anonym (chockad!)
    Jojjans skrev 2019-04-03 06:40:38 följande:

    Idag går jag (enligt ägglossning) in i vecka 16, och sen jag vaknade för ett par timmar sen så har jag haft några sammandragningar. Känner hur det spänner lite i magen och kände efter och livmodern känns alldeles hård. Håller bara i sig i typ 30 sekunder och gör inte ont, men gör mig ändå uppjagad eftersom jag haft flera stycken på den här stunden och jag verkligen inte gjort något ansträngande.

    Någon med erfarenhet som kan lugna mig lite? Ska också till min bm idag, så ska prata med henne också. Har redan fyllt ett provrör med morgonurin som ska lämnas in för odling.


    Jag tycker jag har sammandragningar varje morgon. Magen är alldeles hård och jag känner livmodern typ exakt. Så när jag varit på toa och slappnat av lite så lägger det sig. Har inte ont eller så men känner av det. Tror bara den tränar, om det inte är så att det gör ont, då skulle jag absolut kolla upp det.
  • September89
    Jojjans skrev 2019-04-03 06:40:38 följande:

    Idag går jag (enligt ägglossning) in i vecka 16, och sen jag vaknade för ett par timmar sen så har jag haft några sammandragningar. Känner hur det spänner lite i magen och kände efter och livmodern känns alldeles hård. Håller bara i sig i typ 30 sekunder och gör inte ont, men gör mig ändå uppjagad eftersom jag haft flera stycken på den här stunden och jag verkligen inte gjort något ansträngande.

    Någon med erfarenhet som kan lugna mig lite? Ska också till min bm idag, så ska prata med henne också. Har redan fyllt ett provrör med morgonurin som ska lämnas in för odling.


    Jag får också sammandragningar som inte gör ont trots att jag vilar ibland. Brukar få på kvällarna i soffan och bland när jag kör bil haha.
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-03 07:02:19 följande:

    Jag tycker jag har sammandragningar varje morgon. Magen är alldeles hård och jag känner livmodern typ exakt. Så när jag varit på toa och slappnat av lite så lägger det sig. Har inte ont eller så men känner av det. Tror bara den tränar, om det inte är så att det gör ont, då skulle jag absolut kolla upp det.


    September89 skrev 2019-04-03 08:15:50 följande:

    Jag får också sammandragningar som inte gör ont trots att jag vilar ibland. Brukar få på kvällarna i soffan och bland när jag kör bil haha.


    Vad lugnande, tack för svar! Jag skulle inte säga att det gör ont, mest bara obehagligt. Men häftigt att kunna lokalisera livmodern! Känner den inte när den inte är spänd...
  • September89
    Etta skrev 2019-04-02 21:20:54 följande:

    Så härligt att ha varit på RUL och att allt såg bra ut! Jag har gjort massvis med vaginala ultraljud pga ivf, det är som en vanlig gynundersökning typ. Nu har jag iofs inte gjort det i senare graviditet men borde ju vara samma tänker jag.


    Ja det var skönt! :) det kommer säkert gå bra med vul. Jag måste bara ställa in mig på det mentalt. Har aldrig gjort en hel gynundersökning och tycker alla vaginala undersökningar är jättejobbiga. Men har några veckor på mig att ställa in mig på att det ska bli gjort så det kommer nog gå bra.
  • virrhjarnan

    Hej!

    Tänkte höra om jag får vara med även om tråden varit igång ett tag? ????

    Är gravid med bf 13/9, är mitt andra barn och sambons första. Första barnet är 5 år så är ett tag sedan jag var gravid sist ????????


Svar på tråden Bf September 2019