• Äldre 25 Dec 22:08
    29425 visningar
    3333 svar
    3333
    29425

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Sat 6 Apr 2019 07:10
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-05 15:21:53 följande:

    usch jag är fortfarande nojig innan RUL...och det är nästan 3 v kvar! Känns som en evighet ju! :(

    Är inne i en sjukt dålig period just nu. Min man har varit sjuk sedan vi fick reda på att jag var gravid så jag har dragit ALLT hemma, och då menar jag ALLT. Han har knappt varit hemma. 

    Två barn med diagnoser som går i skolan med allt vad det innebär med läxor mm.

    Fritidssysselsättningar som jag fått rådda i allt med barnen.

    Jobbat heltid. 

    Jag har mått sjukt illa fram till v 13 ungefär. Nu har det börjat med foglossningar och jag är sjukt trött.

    Känner att jag liksom börjar falla samman nu... :( så säkert därför jag inte känner mig så positiv och tänker lite negativt. Känns som det mesta gått emot oss hittills så vågar inte tro på detta än! :( Skönt att ha er andra som motpol!


    Fy det låter otroligt tufft och helt förståeligt att du har svårare att vara glad och se positivt på graviditeten när du är mitt uppe i en så pressad situation. Det kommer förhoppningsvis bli bättre! Men glöm inte att be om hjälp från omgivningen, ofta ställer folk upp mer än man tror om man bara är öppen med vad man behöver och hyrbil man mår.
  • Sat 6 Apr 2019 10:04
    Solrosvind skrev 2019-04-05 18:54:48 följande:

    Vilken vecka är du i? Jag har mått illa igen nu i vecka 19, hoppas verkligen att det lägger sig igen.


    Går in i vecka 20 imorgon, jag hoppas verkligen det går över fort för oss båda :)
  • Sat 6 Apr 2019 13:25

    Nu känner jag att jag ska unna mig ett litet gnäll.

    Har skrivit tidigare om både uppsvälldhet och sammandragningar. Jag upplever att jag har svårt att placera smärtan men det är som att allt i nedre delen av magen är ömt, uppsvällt, stramt och värker. Skulle säga att det är som en kombination av stelhet, gaser, ligamentssmärtor och molvärk. Kommer och går. Har också värk i svanken idag efter att ha städat lite. Och lite sammandragningar som ibland gör ont. Fattar inte riktigt vad det är eller vad som påverkar det men tycker generellt det blir bättre när jag ligger still.

    Inser först när kroppen kräver vila hur aktiv jag är i vanliga fall. Har inte haft nåt ordentligt illamående så det är väl nu när jag gått in i andra trimestern som mina besvär smäller till istället. Fy! Och än är jag bara i vecka 16, hur ska jag nu få nånting gjort...

  • Sat 6 Apr 2019 14:28
    Jojjans skrev 2019-04-06 13:25:10 följande:

    Nu känner jag att jag ska unna mig ett litet gnäll.

    Har skrivit tidigare om både uppsvälldhet och sammandragningar. Jag upplever att jag har svårt att placera smärtan men det är som att allt i nedre delen av magen är ömt, uppsvällt, stramt och värker. Skulle säga att det är som en kombination av stelhet, gaser, ligamentssmärtor och molvärk. Kommer och går. Har också värk i svanken idag efter att ha städat lite. Och lite sammandragningar som ibland gör ont. Fattar inte riktigt vad det är eller vad som påverkar det men tycker generellt det blir bättre när jag ligger still.

    Inser först när kroppen kräver vila hur aktiv jag är i vanliga fall. Har inte haft nåt ordentligt illamående så det är väl nu när jag gått in i andra trimestern som mina besvär smäller till istället. Fy! Och än är jag bara i vecka 16, hur ska jag nu få nånting gjort...


    Jag har precis som dig under V.16 känt av vad som måste vara sammandragningar i nedre magen. Det stramar och är otroligt hårt som att trycka på en sten där inne... drar mer åt högra sidan också, gör inte direkt ont men upplever det ändå som obehaglig känsla. Tycker det är för tidigt? Blir nojig då jag endast har lagt märke till det då jag ligger och vilar. Kommer och går, stressar inte. V.17 imorgon, googlar runt och läser att det skiljer sig person till person dock. Får se om jag kontaktar BM bara för att höra vad hon säger om detta.
  • Anonym (Trean­)
    Sat 6 Apr 2019 16:46
    Jojjans skrev 2019-04-06 13:25:10 följande:

    Nu känner jag att jag ska unna mig ett litet gnäll.

    Har skrivit tidigare om både uppsvälldhet och sammandragningar. Jag upplever att jag har svårt att placera smärtan men det är som att allt i nedre delen av magen är ömt, uppsvällt, stramt och värker. Skulle säga att det är som en kombination av stelhet, gaser, ligamentssmärtor och molvärk. Kommer och går. Har också värk i svanken idag efter att ha städat lite. Och lite sammandragningar som ibland gör ont. Fattar inte riktigt vad det är eller vad som påverkar det men tycker generellt det blir bättre när jag ligger still.

    Inser först när kroppen kräver vila hur aktiv jag är i vanliga fall. Har inte haft nåt ordentligt illamående så det är väl nu när jag gått in i andra trimestern som mina besvär smäller till istället. Fy! Och än är jag bara i vecka 16, hur ska jag nu få nånting gjort...


    Jag har känt precis som dig att magen är öm, det drar och värker i ligementen, stelhet, molvärk längst ner och haft det sen typ v6-7. Blir livrädd när någon går emot magen. Dock inga sammandragningar förutom att när jag har gått mycket så stramar det åt så magen blir hårdare.

    Och också när jag har vilat hela natten så känns det mycket bättre. Har princip legat i soffan efter jobbet varenda dag.

    Det enda som är att ömheten har nästan försvunnit i v 16. Innan har jag knappt kunnat gå utan det blir ömt direkt.

    Kommer inte ihåg att jag hade så i mina tidigare graviditeter. Hade mer stelhet och sammandragningar från typ v22.

    Har du barn tidigare?
  • Sat 6 Apr 2019 19:50

    Jag har också varit orolig för sammandragningar, började få det i vecka 16 och eftersom jag är förstföderska är det tydligen väldigt ovanligt enligt BM. När det började fick jag det flera gånger om dagen och det var svårt att få det att släppa och det var lite skrämmande. Samtidigt började jag även misstänka att jag att jag hade bakteriell vaginos så var på en gynundersökning och fick bekräftat en lätt-måttlig infektion. Behandlade det och sedan har faktiskt sammandragningarna minskat massor. Det verkar inte som att BM eller gynekolog känner till någon bekräftad koppling men samtidigt så forskas det väl ju på detta område nu, typ karolinskas senaste projekt om mikrobiom hos gravida. BM trodde snarare att det berodde på stress, så kan ju kanske vara det lika gärna.

  • Anonym (chock­ad!)
    Sat 6 Apr 2019 20:28

    Är väl inne i en fas där jag inte känner av bebisen, mår inte illa. Tycker inte magen växer...

    Det enda jag känner av nu är foglossningar!

    Skönt sedan när man känner bebisen heja tiden så får man bevis på att allt är bra.

  • Sun 7 Apr 2019 08:23
    Anonym (Trean) skrev 2019-04-06 16:46:17 följande:

    Jag har känt precis som dig att magen är öm, det drar och värker i ligementen, stelhet, molvärk längst ner och haft det sen typ v6-7. Blir livrädd när någon går emot magen. Dock inga sammandragningar förutom att när jag har gått mycket så stramar det åt så magen blir hårdare.

    Och också när jag har vilat hela natten så känns det mycket bättre. Har princip legat i soffan efter jobbet varenda dag.

    Det enda som är att ömheten har nästan försvunnit i v 16. Innan har jag knappt kunnat gå utan det blir ömt direkt.

    Kommer inte ihåg att jag hade så i mina tidigare graviditeter. Hade mer stelhet och sammandragningar från typ v22.

    Har du barn tidigare?


    Har inte barn sen tidigare, men har tidigare varit gravid som längst till vecka 16. Så tycler det är tidigt och lite oroväckande att det kommit nu...
  • Sun 7 Apr 2019 08:26
    Solrosvind skrev 2019-04-06 19:50:25 följande:

    Jag har också varit orolig för sammandragningar, började få det i vecka 16 och eftersom jag är förstföderska är det tydligen väldigt ovanligt enligt BM. När det började fick jag det flera gånger om dagen och det var svårt att få det att släppa och det var lite skrämmande. Samtidigt började jag även misstänka att jag att jag hade bakteriell vaginos så var på en gynundersökning och fick bekräftat en lätt-måttlig infektion. Behandlade det och sedan har faktiskt sammandragningarna minskat massor. Det verkar inte som att BM eller gynekolog känner till någon bekräftad koppling men samtidigt så forskas det väl ju på detta område nu, typ karolinskas senaste projekt om mikrobiom hos gravida. BM trodde snarare att det berodde på stress, så kan ju kanske vara det lika gärna.


    Jag förlorade en bebis i vecka 16 pga infektion som tagit sig upp, troligen gardnerella vaginalis som är den vanligaste vid bakteriell vaginos. Har därför läst på massor om detta, och det finns en ökad risk för förtidig vattenavgång vid bakteriell vaginos, så bra att du fick det behandlat! Jag har inga symptom (men det hade jag inte den gången heller) men fick läkartid för cervixodling (flr att ta reda på bakteriekultur i slidan) först den 25/4, det var den första tiden som fanns. Tycker det är otroligt långt fram med tanke på att jag har sammandragningar och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det här triggar såklart min ångest och oro massor. Ska jag försöka få tag på en privat gyn, istället för att vänta på tiden jag fick hos mvc:s läkare? :/
  • Sun 7 Apr 2019 08:46
    Jojjans skrev 2019-04-07 08:26:34 följande:

    Jag förlorade en bebis i vecka 16 pga infektion som tagit sig upp, troligen gardnerella vaginalis som är den vanligaste vid bakteriell vaginos. Har därför läst på massor om detta, och det finns en ökad risk för förtidig vattenavgång vid bakteriell vaginos, så bra att du fick det behandlat! Jag har inga symptom (men det hade jag inte den gången heller) men fick läkartid för cervixodling (flr att ta reda på bakteriekultur i slidan) först den 25/4, det var den första tiden som fanns. Tycker det är otroligt långt fram med tanke på att jag har sammandragningar och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det här triggar såklart min ångest och oro massor. Ska jag försöka få tag på en privat gyn, istället för att vänta på tiden jag fick hos mvc:s läkare? :/


    Ja, det tycker jag, givet din oro och historik. <3
Svar på tråden Bf September 2019