• Äldre 25 Dec 22:08
    30502 visningar
    3333 svar
    3333
    30502

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 12 Apr 17:46
    Anonym (Trean) skrev 2019-04-12 08:43:41 följande:

    Fick du svar förra gången varför fostret dog? Det är ju väldigt ovanligt att de dör så sent i graviditeten.


    Hej. Läser fortfarande här då och då, det känns bra att följa er ett litet tag till. Vad jag ville inflika är att sent missfall inte verkar så väldigt ovanligt ändå. Vi verkar vara minst tre i denna tråd som behövt erfara det, och jag vet nu fyra personer i min omgivning som också varit med om det. Detta skriver jag inte för att göra någon orolig, (det kommer med all sannolikhet gå prima för er alla, SÅ vanligt är det ju inte att två i samma tråd bör drabbas), men för att häva stigmat. Det hjälper åtminstone mig i sorgen att veta att jag inte är ensam och "avvikande". Allt gott till er blivande mammor, jag gläds med er.
  • Äldre 12 Apr 22:19
    Daphodil skrev 2019-04-12 17:46:48 följande:

    Hej. Läser fortfarande här då och då, det känns bra att följa er ett litet tag till. Vad jag ville inflika är att sent missfall inte verkar så väldigt ovanligt ändå. Vi verkar vara minst tre i denna tråd som behövt erfara det, och jag vet nu fyra personer i min omgivning som också varit med om det. Detta skriver jag inte för att göra någon orolig, (det kommer med all sannolikhet gå prima för er alla, SÅ vanligt är det ju inte att två i samma tråd bör drabbas), men för att häva stigmat. Det hjälper åtminstone mig i sorgen att veta att jag inte är ensam och "avvikande". Allt gott till er blivande mammor, jag gläds med er.


    Stor kram till dig och hoppas att du snart får möjlighet att komma igen! <3
  • Äldre 13 Apr 05:51
    Daphodil skrev 2019-04-12 17:46:48 följande:

    Hej. Läser fortfarande här då och då, det känns bra att följa er ett litet tag till. Vad jag ville inflika är att sent missfall inte verkar så väldigt ovanligt ändå. Vi verkar vara minst tre i denna tråd som behövt erfara det, och jag vet nu fyra personer i min omgivning som också varit med om det. Detta skriver jag inte för att göra någon orolig, (det kommer med all sannolikhet gå prima för er alla, SÅ vanligt är det ju inte att två i samma tråd bör drabbas), men för att häva stigmat. Det hjälper åtminstone mig i sorgen att veta att jag inte är ensam och "avvikande". Allt gott till er blivande mammor, jag gläds med er.


    Nej precis. Så fort man öppnar sig om vad man har varit med om så är det många som visar sig ha liknande erfarenheter. Men det kan också vara värt att komma ihåg att ett sent missfall är ofta en tyngre förlust och något som behöver bearbetas mer, så våra historier kanske hörs och ältas mycket. Rent procentuellt är det inte så vanligt, vilket jag försöker ha i åtanke när jag nu är i en ny graviditet. Jag tror också att vi som varit med om något tungt eller jobbigt tidigare nog är lite överrepresenterade på just familjeliv.

    Men du är verkligen inte ensam, något som tröstade mig också.
  • Äldre 13 Apr 05:54
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-12 14:00:56 följande:

    Usch idag har jag en nojig dag.

    Fick börja med mediciner igen i tisdags så tänker att snart kommer det hända något... :(

    Jag har inte känt bebisen i dag...gör inte det riktigt varje dag än men har nu gått in i v 19 och tycker jag borde göra det snart..känt bebisen i 2-3 v och senaste 1.5 v har jag varit "säker" på att det är bebisen, men nu vill jag bara att den ska kännas varje dag så man får något slags bevis på att allt är bra! 

    Jag blir galen på att jag ska vara så nojig!! Gör ju att jag liksom knappt ville skaffa barn för jag vet att det är 9 månader av oro! Konstant oro! :( 

    Räcker med all annan stress man har omkring sig! :( 


    Jag tror verkligen inte du behöver vara orolig rent teoretiskt. Men är man oroligt lagd så kan man ju jaga upp sig över minsta lilla (mvh personen som var på gynakuten pga helt normala sammandragningar). Det låter tufft att känna så dom du gör, och jag förstår attt du längtar efter den där bekräftelsen som rörelserna nog måste vara.

    Har du haft någon möjlighet att gå och prata med någon om din oro och stress? Ofta göder dom ju dessutom varandra...
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 13 Apr 08:12
    Jojjans skrev 2019-04-13 05:54:51 följande:

    Jag tror verkligen inte du behöver vara orolig rent teoretiskt. Men är man oroligt lagd så kan man ju jaga upp sig över minsta lilla (mvh personen som var på gynakuten pga helt normala sammandragningar). Det låter tufft att känna så dom du gör, och jag förstår attt du längtar efter den där bekräftelsen som rörelserna nog måste vara.

    Har du haft någon möjlighet att gå och prata med någon om din oro och stress? Ofta göder dom ju dessutom varandra...


    Ja jag har alltså det problemet sedan tidigare och ja jag får hjälp på olika sätt. Tror mest det handlar om den sitsen vi som familj är i just nu som på alla plan. Jag hoppas att det blir bättre snart.
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 13 Apr 15:51

    Konstig fråga kanske men ni som har bröst som redan växt mkt. Har det kommit och gått nåt gällande storlek och "hårdhet" eller har de liksom successivt blivit större och mer svullna?

  • Äldre 13 Apr 16:19
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-13 15:51:38 följande:

    Konstig fråga kanske men ni som har bröst som redan växt mkt. Har det kommit och gått nåt gällande storlek och "hårdhet" eller har de liksom successivt blivit större och mer svullna?


    För mig har det varit väldigt upp o ner, men ffa att de är svullnare på kvällen.
  • Anonym (Trean­)
    Äldre 13 Apr 17:28
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-13 15:51:38 följande:

    Konstig fråga kanske men ni som har bröst som redan växt mkt. Har det kommit och gått nåt gällande storlek och "hårdhet" eller har de liksom successivt blivit större och mer svullna?


    Jag tycker mina har minskat sen några veckor tillbaka och är mjuka nu. Tycker det var likadant sist också att spänning och ömhet försvann någon gång efter v12-13.
  • Äldre 13 Apr 17:36

    Enda observationen gällande bröst är att de blivit fylligare och lite större, men inte markant. Ni som varit graviditet tidigare, vet ni om brösten vanligtvis växer lite hela graviditeten eller om de blir större när mjölken kommer efter födseln? Kan det vara så att det inte blir så mycket större för vissa? :) (undrar om jag vågar hoppas på att få prova att vara en storbystad för en gångs skull).

  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 13 Apr 17:41
    Solrosvind skrev 2019-04-13 17:36:16 följande:

    Enda observationen gällande bröst är att de blivit fylligare och lite större, men inte markant. Ni som varit graviditet tidigare, vet ni om brösten vanligtvis växer lite hela graviditeten eller om de blir större när mjölken kommer efter födseln? Kan det vara så att det inte blir så mycket större för vissa? :) (undrar om jag vågar hoppas på att få prova att vara en storbystad för en gångs skull).


    De växte ca 2-3 stl under graviditeten och sedan ytterligare 2 stl efter när mjölken rann till!


    Jag hade A kupa innan förra graviditeterna och slutade upp med en DD eller E kupa! Hade kanske C-D när jag var i slutet av graviditeten..


    Jag hade massor av mjölk dock så vet inte om det har nån betydelse. Men mina blev gigantiska!


    Hade superont dag 3-4 när mjölken rann till: jag minns att jag ropade till min dåvarande kille när jag stod i badrummet, hade duschat och mjölken bara sprutade rätt ut att "snääääälla kan du googla och kolla om bröst kan sprängas!!" På riktigt alltså!! var övertygad om att de skulle spricka!! haha

Svar på tråden Bf September 2019