• Äldre 25 Dec 22:08
    29456 visningar
    3333 svar
    3333
    29456

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Sat 13 Apr 2019 17:58
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-13 08:12:05 följande:

    Ja jag har alltså det problemet sedan tidigare och ja jag får hjälp på olika sätt. Tror mest det handlar om den sitsen vi som familj är i just nu som på alla plan. Jag hoppas att det blir bättre snart.


    Skönt att du får hjälp! Men sen kan det ju vara svårt att påverka ens livssituation osv som ibland kan vara grunden till stress ich därmed kommer också en del oro skulle jag tro.

    Trots vad jag var med om i höstas så har jag lyckats vara mindre orolig denna graviditet. Jag tror det har mycket att göra med att jag bytta jobb, varvade ner några växlar och har till 100% satt mitt mående i fokus. Men få har jag ju också haft ekonomisk möjlighet att göra så, och inga barn sen tidigare. Känner mig väldigt tacksam.
  • Anonym (chock­ad!)
    Sat 13 Apr 2019 18:03
    Jojjans skrev 2019-04-13 17:58:23 följande:
    Skönt att du får hjälp! Men sen kan det ju vara svårt att påverka ens livssituation osv som ibland kan vara grunden till stress ich därmed kommer också en del oro skulle jag tro.

    Trots vad jag var med om i höstas så har jag lyckats vara mindre orolig denna graviditet. Jag tror det har mycket att göra med att jag bytta jobb, varvade ner några växlar och har till 100% satt mitt mående i fokus. Men få har jag ju också haft ekonomisk möjlighet att göra så, och inga barn sen tidigare. Känner mig väldigt tacksam.

    Ja så är det ju. Alla saker påverkar en. Om man är stressad eller orolig för andra saker i livet så bygger ju varje sak på.


    Det är många personliga saker som liksom "gått åt pipan" senaste åren så känner väl att "min lott i livet" och har blivit lite negativ av det. Dock är jag inte negativ så länge...men oron finns där istället.

  • Anonym (Trean­)
    Sat 13 Apr 2019 18:03
    Solrosvind skrev 2019-04-13 17:36:16 följande:

    Enda observationen gällande bröst är att de blivit fylligare och lite större, men inte markant. Ni som varit graviditet tidigare, vet ni om brösten vanligtvis växer lite hela graviditeten eller om de blir större när mjölken kommer efter födseln? Kan det vara så att det inte blir så mycket större för vissa? :) (undrar om jag vågar hoppas på att få prova att vara en storbystad för en gångs skull).


    Jag tror storleken beror också på hur mycket man går upp i vikt övrigt. Klart om man går upp 20-30 kilo får man någon storlek till.
  • Anonym (chock­ad!)
    Sat 13 Apr 2019 18:07
    Anonym (Trean) skrev 2019-04-13 18:03:35 följande:
    Jag tror storleken beror också på hur mycket man går upp i vikt övrigt. Klart om man går upp 20-30 kilo får man någon storlek till.

    absolut säkert viss betydelse. Jag gick "bara" upp 12-13 kg och fick ändå 4-5 stl större bröst. 


    Nu har jag inte gått upp nåt i vikt ännu och har gått upp minst 1, kanske 2 stl redan och är i v 19 nu.


    efter förlossningen har det nog mest med mjölproduktionen att göra skulle jag tro :)

  • Sat 13 Apr 2019 18:08
    Solrosvind skrev 2019-04-13 17:36:16 följande:

    Enda observationen gällande bröst är att de blivit fylligare och lite större, men inte markant. Ni som varit graviditet tidigare, vet ni om brösten vanligtvis växer lite hela graviditeten eller om de blir större när mjölken kommer efter födseln? Kan det vara så att det inte blir så mycket större för vissa? :) (undrar om jag vågar hoppas på att få prova att vara en storbystad för en gångs skull).


    Jag har spända och fylligare bröst (v16) men har inte behövt byta stl på bh än, tror jag under min förra graviditet gick upp en storlek men först senare i graviditeten. När mjölken däremot rann till gick de upp typ två storlekar på ett par dagar! Så för mig var den storbystade tiden framförallt första månaderna av amning, men det var ju härligt att få känna på! ????
  • Sat 13 Apr 2019 18:22

    Mina tuttar är fantastiska.......fylliga, fasta och höga :) och inte längre så onda. Stor skillnad mot deras normala lite "saggiga" två barns utseende. I går var jag på RUL och fick bekräftat att det verkligen finns något där.......och "något" är en liten flicka som beräknas komma 7/9 precis den dag som pappan och jag redan räknat ut. Så skönt att veta att bäbis mår lever och mår bra. Lustigt är att jag som inte känt minsta lilla rörelse tidigare fick första tecknet på liv precis innan barnmorskan startade sin undersökning.

  • Sat 13 Apr 2019 18:23
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-13 15:51:38 följande:

    Konstig fråga kanske men ni som har bröst som redan växt mkt. Har det kommit och gått nåt gällande storlek och "hårdhet" eller har de liksom successivt blivit större och mer svullna?


    Mina var sprängande och stenhårda från några dagar efter befrukting och fram till vecka 14-15 ca tror jag sen har dom bara hållit sig stora, verkligen gigantiska men mjuka. Inte alls sådär sprängande längre vilket jag är glad för jag kunde dödat sambon varje gång han tog i dom så onda var dom. Nu kan dom av och till vara mer fylliga för då ser huden väldigt glansig ut och sambon brukar frågar mig om jag smörjt mig med nått för huden ser så glansande ut så det går verkligen upp och ned men inte onda längre iallafall
  • Sat 13 Apr 2019 23:03
    Spader10 skrev 2019-04-13 18:22:10 följande:

    Mina tuttar är fantastiska.......fylliga, fasta och höga :) och inte längre så onda. Stor skillnad mot deras normala lite "saggiga" två barns utseende. I går var jag på RUL och fick bekräftat att det verkligen finns något där.......och "något" är en liten flicka som beräknas komma 7/9 precis den dag som pappan och jag redan räknat ut. Så skönt att veta att bäbis mår lever och mår bra. Lustigt är att jag som inte känt minsta lilla rörelse tidigare fick första tecknet på liv precis innan barnmorskan startade sin undersökning.


    Så härligt att rul gick bra :) vi väntar också en flicka :)

    Idag har vi börjat rensa ur vårt gästrum (som snarare agerat förråd) som så småningom ska bli bebisrum. Vi har även varit hos svärföräldrarna och valt ut lite kläder som min man hade när han var liten, och till och med något plagg från när svärmor var bebis. De hade massor av väldigt välbevarade kläder sparat. I veckan har vi även varit och provkört bilen som vi tänk köpa inför att bli trebarnsfamilj. Det börjar kännas verkligt nu! Lite mer än halva graviditeten har gått och jag känner nu bebisen flera gånger dagligen och även maken har lyckats känna några gånger. Nu känns det som att det verkligen kommer bli en bebis av den här graviditeten!
  • Anonym (chock­ad!)
    Sat 13 Apr 2019 23:22
    Väntarpåpluset skrev 2019-04-13 18:23:42 följande:

    Mina var sprängande och stenhårda från några dagar efter befrukting och fram till vecka 14-15 ca tror jag sen har dom bara hållit sig stora, verkligen gigantiska men mjuka. Inte alls sådär sprängande längre vilket jag är glad för jag kunde dödat sambon varje gång han tog i dom så onda var dom. Nu kan dom av och till vara mer fylliga för då ser huden väldigt glansig ut och sambon brukar frågar mig om jag smörjt mig med nått för huden ser så glansande ut så det går verkligen upp och ned men inte onda längre iallafall


    Mina har varit stora och väldigt hårda i många veckor nu. Vet inte exakt när det började men då plötsligt idag lite mindre men ffa mkt mjukare och då börjar man naturligtvis undra ????
  • Sun 14 Apr 2019 00:09

    Haha åh vad fint att ni berättar! Men så bra, då har jag en lite bättre bild av vad som kan tänkas vänta! Vad härligt. :)

Svar på tråden Bf September 2019