• Äldre 25 Dec 22:08
    30548 visningar
    3333 svar
    3333
    30548

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Äldre 14 Apr 23:19
    norrsken91 skrev 2019-04-14 18:19:58 följande:

    Är det någon här i gruppen som testat använda en doppler? Jag har inte men är nyfiken då det känns som en evighet till RUL trots att det egentligen bara är dryga 2 veckor. Har dock läst en hel del förmaningar om användandet och att det kan vara klurigt att hitta rätt. Många BM verkar avråda. Hade bara varit så skönt att få höra en gång, de skulle ge mig ett lugn inför RUL...


    Jag testade doppler tidigare i veckan (v 17) eftersom jag tyckte att det var jobbigt att inte få någon bekräftelse på att allt var som det skulle nu mitt i spökveckorna.

    Det gick lätt att hitta hjärtljuden, jag fick leta i ett par minuter på sin höjd, och det var ingen tvekan om att det var fostret vi hörde. Det gjorde mycket för avslappningen! Nu räknar vi ner till RUL om knappt tre veckor och hoppas att allt fortsätter vara bra.

    Vi tyckte att det kändes ok att prova doppler någon enstaka gång en kort stund, men skulle inte göra det för ofta. Det är ju något man själv får avgöra. Sedan är ju som sagt risken att man inte hittar hjärtljuden trots att de finns.
  • Äldre 15 Apr 07:37
    Snickesnack skrev 2019-04-14 23:19:03 följande:

    Jag testade doppler tidigare i veckan (v 17) eftersom jag tyckte att det var jobbigt att inte få någon bekräftelse på att allt var som det skulle nu mitt i spökveckorna.

    Det gick lätt att hitta hjärtljuden, jag fick leta i ett par minuter på sin höjd, och det var ingen tvekan om att det var fostret vi hörde. Det gjorde mycket för avslappningen! Nu räknar vi ner till RUL om knappt tre veckor och hoppas att allt fortsätter vara bra.

    Vi tyckte att det kändes ok att prova doppler någon enstaka gång en kort stund, men skulle inte göra det för ofta. Det är ju något man själv får avgöra. Sedan är ju som sagt risken att man inte hittar hjärtljuden trots att de finns.


    Jag undrar om ni köpte en doppler för detta, eller fick KI låna av nån? Jag är också nyfiken på att lyssna någon gång kankse, men känns onödigt att köpa en.
  • Äldre 15 Apr 11:46
    Etta skrev 2019-04-14 09:28:32 följande:

    Jag blev helt förskräckt igår när jag läste en artikel om att ingefära avråds för gravida, totalt missat detta och istället läst att det ska vara bra mot illamående så har druckit massa ingefärsdricka och även ingefärsshots, känns jätteoroligt nu!


    Hej! Alltså Ingefära mot illamåendet rekommenderas ju verkligen ÖVERALLT och används för det av jättemånga. Men sedan har jag också upplevt att det finns röster även emot. Livsmedelsverket avråder väl generellt från all hälsokost och örtmedicin så jag gissar att det som de avråder mot är ingefära i kapslar som är väldigt koncentrerade. Alla örter verkar gå bra i mängden som krydda i mat, och ingefära är ju en jättevanlig krydda i mat i många delar av världen. Jag har förstått det som att relativt vanliga örter överlag som inte rekommenderas att inte tas (i rimliga mängder) inte direkt går in och skadar något, men flera kan vara kramplösande och därför orsaka sammandragningar. (Och så finns de som är känt toxiska överlag och är mycket mer ovanliga för oss) Om man upplever sammandragningar av någon ört eller användande av någon krydda borde man därför sluta/minska tänker jag. Så jag tror att om du inte haft sammandragningar så borde du inte behöva oroa dig! Om jag var du och ändå var orolig så skulle jag prata med en örtkunnig eller fråga i en hälsokostaffär.
  • Äldre 15 Apr 11:52

    Oj dubbelnegation: menar att vanliga örter som inte är känt toxiska snarare rekommenderas att inte användas för att de kan vara kramplösande och ge sammandragningar, inte för att de kan ge skador.

  • Äldre 15 Apr 11:54

    Kan tänka mig att råttorna i artikeln fick missfall av stress ifall några forskare matade dem med starka ingerfärshots..

  • Äldre 15 Apr 12:56
    Solrosvind skrev 2019-04-15 11:46:44 följande:

    Hej! Alltså Ingefära mot illamåendet rekommenderas ju verkligen ÖVERALLT och används för det av jättemånga. Men sedan har jag också upplevt att det finns röster även emot. Livsmedelsverket avråder väl generellt från all hälsokost och örtmedicin så jag gissar att det som de avråder mot är ingefära i kapslar som är väldigt koncentrerade. Alla örter verkar gå bra i mängden som krydda i mat, och ingefära är ju en jättevanlig krydda i mat i många delar av världen. Jag har förstått det som att relativt vanliga örter överlag som inte rekommenderas att inte tas (i rimliga mängder) inte direkt går in och skadar något, men flera kan vara kramplösande och därför orsaka sammandragningar. (Och så finns de som är känt toxiska överlag och är mycket mer ovanliga för oss) Om man upplever sammandragningar av någon ört eller användande av någon krydda borde man därför sluta/minska tänker jag. Så jag tror att om du inte haft sammandragningar så borde du inte behöva oroa dig! Om jag var du och ändå var orolig så skulle jag prata med en örtkunnig eller fråga i en hälsokostaffär.


    Tack för svar! Jag har så lätt att bli nojig för allt, men jobbigt när man liksom tror man lever efter rekommendationerna och så visar det sig vara tvärtom! Till råga på allt drack jag flera glas Herrljunga cider på ett kalas i lördags och såg sen att de innehöll alkohol, men är ju jättesvagt typ 1,2 procent så tänker att det inte ska ha nån påverkan, mest att tillsammans med ingefärsshotsen tidigare i veckan känns det som jag totalt misslyckats med mina val..!
  • Modera­tor
    Äldre 15 Apr 13:39
    Vi på Familjeliv vill tipsa om våra kurser inom gravidyoga!
    Många barnmorskor rekommenderar gravidyoga men många tycker att det är svårt att ta sig till en yogastudio. Ett bra sätt kan vara att testa gravidyoga hemma.

    Gravidyoga närvaro: 
    https://app.coursio.com/store/familjeliv/gravidyoga-lugn-narvaro

    Gravidyoga Värme, styrka och energi:   app.coursio.com/store/familjeliv/gravidyoga-varme-styrka-energi

    Hur mysiga som helst! 
  • Äldre 16 Apr 19:43

    Jag har fått ett helt galet sötsug! Fram till vecka 15-16 var jag inte sugen på sötsaker alls och åt då inget godis eller så. Men nu har det slagit över totalt och jag är SÅ sugen och kan verkligen inte stå emot. Jag är absolut inte så att jag tänker att man kan unna sig extra godsaker bara för att man är gravid, jag är inte hård mot mig själv med min kost men tänker snarare att jag ska vara extra nyttig som gravid för bebisens skull. Men just nu kan jag inte kontrollera mig och vill bara ha socker! Äter hyfsat bra mat och mycket grönsaker och frukt varje dag men utöver måltiderna vill jag ha godis och kakor hela tiden . Usch! Någon mer som har blivit galet sötsugen?!

  • Äldre 16 Apr 20:55
    September89 skrev 2019-04-16 19:43:19 följande:

    Jag har fått ett helt galet sötsug! Fram till vecka 15-16 var jag inte sugen på sötsaker alls och åt då inget godis eller så. Men nu har det slagit över totalt och jag är SÅ sugen och kan verkligen inte stå emot. Jag är absolut inte så att jag tänker att man kan unna sig extra godsaker bara för att man är gravid, jag är inte hård mot mig själv med min kost men tänker snarare att jag ska vara extra nyttig som gravid för bebisens skull. Men just nu kan jag inte kontrollera mig och vill bara ha socker! Äter hyfsat bra mat och mycket grönsaker och frukt varje dag men utöver måltiderna vill jag ha godis och kakor hela tiden . Usch! Någon mer som har blivit galet sötsugen?!


    Jag har haft enormt sötsug hela graviditeten, söta saker var det enda jag kunde äta när jag var illamående, vågar knappt skriva detta men ett tag fick jag börja varje lunchrast med en twix för att sen kunna äta mat... sen kom jag på lösningen läkerol som väl heller inte är direkt nyttigt men bättre än choklad tänker jag! Måste handla om blodsockret på nåt sätt? Jag har jätteångest över att jag äter så mkt sött men har också svårt att stoppa!
  • Anonym (chock­ad!)
    Äldre 16 Apr 21:06
    September89 skrev 2019-04-16 19:43:19 följande:

    Jag har fått ett helt galet sötsug! Fram till vecka 15-16 var jag inte sugen på sötsaker alls och åt då inget godis eller så. Men nu har det slagit över totalt och jag är SÅ sugen och kan verkligen inte stå emot. Jag är absolut inte så att jag tänker att man kan unna sig extra godsaker bara för att man är gravid, jag är inte hård mot mig själv med min kost men tänker snarare att jag ska vara extra nyttig som gravid för bebisens skull. Men just nu kan jag inte kontrollera mig och vill bara ha socker! Äter hyfsat bra mat och mycket grönsaker och frukt varje dag men utöver måltiderna vill jag ha godis och kakor hela tiden . Usch! Någon mer som har blivit galet sötsugen?!


    Faktiskt inga cravings ännu. I mina förra var det choklad respektive ostbågar haha så är glad så länge jag slipper
Svar på tråden Bf September 2019