• Äldre 25 Dec 22:08
    29596 visningar
    3333 svar
    3333
    29596

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Mon 29 Apr 2019 22:03
    Johannamari skrev 2019-04-29 21:45:15 följande:

    Hej! 

    Hur går det för alla här inne? 

    Vi ska göra RUL på tors, nervös trots att KUB såg väldigt bra ut. 

    Jag väntar barn nr 2 och undrar lite hur mycket ni andra gått upp?

    Innan graviditeten låg jag runt 53 kg, nu på kvällen v.19 (18 + 2)  vägde jag 59kg. 

    Lite ångest men har fått en rejäl mage och gillar trots allt graviditeten, men ska man lugna sig med alla sötsaker? (Dille på piggelin och Önos Jordgubbssaft!)


    Jag har oxå RUL på torsdag. Är väldigt nervös fast det egentligen inte finns något som indikerar på att det skulle vara något fel. Men det är väl katastroftankar som kommer!

    Vad det gäller vikt hade jag redan innan graviditeten gått upp en hel del (genomgick ivf varpå mycket hormoner under lång tid påverkade mig på så sätt att jag gick upp, samt att jag har pcos). Har gått upp ca.4 kg sedan jag blev gravid och försöker att inte må dåligt över det! Men iom att jag redan var överviktigt när jag blev gravid är såklart jobbigt att se de här kilona komma. Men men..var tid har sitt!
  • Mon 29 Apr 2019 23:01

    Tycker också att det är lite jobbigt med vikten. Vägde mig hemma några dagar innan mitt senaste besök hos barnmorskan och hade då gått upp 3 kg enligt vår våg men när jag vägde mig hos barnmorskan var det helt plötsligt 7 kg. Blev helt chockad. Detta var sista dagen i vecka 22. Jag gick upp extremt mycket i min första graviditet, var så orimligt vätskefylld då (så mycket försvann ju av sig självt efter förlossningen). Andra graviditeten gick jag upp mindre men ändå rätt mycket. Så lite oroad är jag över hur det kommer bli denna gång.

  • Anonym (Oroli­g och stress­ad)
    Tue 30 Apr 2019 07:31

    Har faktiskt inte ens ställt mig på vågen. Känner att jag är så orolig för andra saker så jag vill inte lägga på stress över vikten också.

    Jag har i alla fall berättat för några på jobbet som behöver veta för planering eftersom att hitta en vikarie kan ta upp till 5 månader. Dom flesta tog det bra. Var väldigt orolig med tankte på att jag bara har en provanställning.

    På fredag ska vi på RUL, är så nervös för att vi ska få samma besked som förra graviditeten. Har varit på extra ultraljud i vecka 16 och allt såg ok ut men tankarna försvinner ändå inte.

    Känner inte jätte mycket rörelser och dom jag känner är jag alltid lika osäker på om det är gaser eller muskelryckningar. Har tidigare haft massa muskelryckningar så man har trott att jag varit gravid.

  • Anonym (chock­ad!)
    Tue 30 Apr 2019 08:08
    Anonym (Orolig och stressad) skrev 2019-04-30 07:31:51 följande:

    Har faktiskt inte ens ställt mig på vågen. Känner att jag är så orolig för andra saker så jag vill inte lägga på stress över vikten också.

    Jag har i alla fall berättat för några på jobbet som behöver veta för planering eftersom att hitta en vikarie kan ta upp till 5 månader. Dom flesta tog det bra. Var väldigt orolig med tankte på att jag bara har en provanställning.

    På fredag ska vi på RUL, är så nervös för att vi ska få samma besked som förra graviditeten. Har varit på extra ultraljud i vecka 16 och allt såg ok ut men tankarna försvinner ändå inte.

    Känner inte jätte mycket rörelser och dom jag känner är jag alltid lika osäker på om det är gaser eller muskelryckningar. Har tidigare haft massa muskelryckningar så man har trott att jag varit gravid.


    Det är så många i tråden så har tyvärr inte koll på alla. Vad har hänt på RUL förut? VIlken vecka är du i nu?

  • Anonym (chock­ad!)
    Tue 30 Apr 2019 08:11
    Jojjans skrev 2019-04-29 20:35:46 följande:
    Jag förstår att det känns jobbigt rent ekonomiskt men försök tänka att du behöver det här, och jag tycker det låter som helt rätt bedömning av läkaren med tanke på hur du beskrivit din situation och sittning mående. Du förtjänar verkligen lite lugn och fokus på dig själv just nu, försök ta vara på det och hoppas du kan koppla bort det ekonomiska. Det är ju bara en kort period i livet.

    Tack. Ja det är dags att tänka lite på mig och bebisen. Inte min starka sida.


    Snart ska vi iväg till sjukhuset med maken och hoppas på bra besked så allt kanske kan lugna sig lite grann för oss!


     


    Gällande detta med vikten så är jag så kluven. Är sjukt less på samhällets normer med att man ska vara så jäkla smal hela tiden (är själv åt det smala hållet men har nog inte det i mig naturligt utan jag har tidigare haft ätstörningar och känner att det sitter i än i dag).


    Jag önskade att man bara kunde njuta av livet och att vara gravid är ju som sagt en väldigt kort period av livet. Önskvärt vore ju om man bara kunde landa i det och känna sig nöjd och njuta oavsett vikt osv.

  • Anonym (Oroli­g och stress­ad)
    Tue 30 Apr 2019 08:22

    [quote=79595583][quote-nick]Anonym (chockad!) skrev 2019-04-30 08:08:52 följande:[/quote-nick]Det är så många i tråden så har tyvärr inte koll på alla. Vad har hänt på RUL förut? VIlken vecka är du i nu?[/

    Förra RUL upptäckte man att bebisen inte hade hjärtljud och hade stannat upp strax efter KUB. Kroppen visade dock inte att något var fel. Och jag hade dom där muskelryckningarna som kändes som fosterrörelser.

    Nu är jag i vecka 19 (18+5)

  • Tue 30 Apr 2019 09:46
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-30 08:11:02 följande:

    Tack. Ja det är dags att tänka lite på mig och bebisen. Inte min starka sida.

    Snart ska vi iväg till sjukhuset med maken och hoppas på bra besked så allt kanske kan lugna sig lite grann för oss!

     

    Gällande detta med vikten så är jag så kluven. Är sjukt less på samhällets normer med att man ska vara så jäkla smal hela tiden (är själv åt det smala hållet men har nog inte det i mig naturligt utan jag har tidigare haft ätstörningar och känner att det sitter i än i dag).

    Jag önskade att man bara kunde njuta av livet och att vara gravid är ju som sagt en väldigt kort period av livet. Önskvärt vore ju om man bara kunde landa i det och känna sig nöjd och njuta oavsett vikt osv.


    Hoppas du landar i din nya tillvaro och kan böja njuta av ledigheten, och att ni såklart får bra besked idag!

    Jag känner samma sak som dig angående vikten. Har haft ätstörning och tycker att hela samhällets viktfixering och bantningshysteri är helt ätstörd i sig. Nu har jag inte gått upp så mycket än (1-2 kilo när jag tittade för några veckor sen), så kanske lättare för mig att inte fokusera på det av den anledningen.

    Men jag är väldigt mån om att inte ge mig själv restriktioner angående kosten, jag äter det jag är sugen på. Att jag mår bra och trivs med tillvaron är såå mycket viktigare för mig än att undvika några extra kilon och gå runt med dåligt samvete och ångest över min kropp.
  • Tue 30 Apr 2019 10:23
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-30 08:11:02 följande:

    Tack. Ja det är dags att tänka lite på mig och bebisen. Inte min starka sida.

    Snart ska vi iväg till sjukhuset med maken och hoppas på bra besked så allt kanske kan lugna sig lite grann för oss!

     

    Gällande detta med vikten så är jag så kluven. Är sjukt less på samhällets normer med att man ska vara så jäkla smal hela tiden (är själv åt det smala hållet men har nog inte det i mig naturligt utan jag har tidigare haft ätstörningar och känner att det sitter i än i dag).

    Jag önskade att man bara kunde njuta av livet och att vara gravid är ju som sagt en väldigt kort period av livet. Önskvärt vore ju om man bara kunde landa i det och känna sig nöjd och njuta oavsett vikt osv.


    Håller tummarna att ni får bra besked på din mans läkarbesök!

    Angående vikten är jag nog mer orolig att gå upp mycket för mitt måendes skull än för utseendet. Klart att det inte är kul att se ut på ett Sätt man inte är bekväm i men att allt blir tungt, jobbigt och gör ont är mycket värre än det utseendemässiga tycker jag. Mådde jättedåligt (fysiskt) i min första graviditet då jag gick upp så mycket och det var tungt och jobbigt även efter förlossningen även om mycket vikt rann av utan att jag behövde anstränga mig i och med att jag hade typ 20 kg vätska.

    Jag har tagit lite kontroll över mitt sötsug nu i alla fall och äter mindre godis och kakor men försöker hålla en balans som är schysst Mot både kroppen och själen. Försöker få i mig extra mycket grönsaker, frukt och bär och byta ut de saker som jag ändå gillar de nyttigare alternativen av, tex sockerfri kvarg ist för sötad yoghurt eftersom jag ändå tycker det är lika gott. Tänker att jag kan äta den mat jag är sugen på men lägger till mycket grönsaker för att balansera och minskar på godis och sötsaker helt enkelt vilket ju ändå känns helt rimligt. Men visst kan det känns kluvet att man har detta så pass mycket i huvudet även om man inte begränsar sig själv överdrivet.
  • Tue 30 Apr 2019 11:12
    Johannamari skrev 2019-04-29 21:45:15 följande:

    Hej! 

    Hur går det för alla här inne? 

    Vi ska göra RUL på tors, nervös trots att KUB såg väldigt bra ut. 

    Jag väntar barn nr 2 och undrar lite hur mycket ni andra gått upp?

    Innan graviditeten låg jag runt 53 kg, nu på kvällen v.19 (18 + 2)  vägde jag 59kg. 

    Lite ångest men har fått en rejäl mage och gillar trots allt graviditeten, men ska man lugna sig med alla sötsaker? (Dille på piggelin och Önos Jordgubbssaft!)


    Jag väntar första barnet och ska på RUL idag om några timmar. Börjar bli lite nervö. Är i V.20 och har först i söndags börjat känna som små sparkar/buffar tydligt vilket gör en lite lugnare men ska bli så skönt att få denna milstolpe avklarad.

    Vad gäller vikt har jag gått upp 5 kg, varav den mesta vikten har ökat markant senast två veckorna. Jag tänker inte så mycket på vad jag äter, älskar verkligen mat och försöker äta av hela kostcirkeln. Däremot bör jag kanske dra ner konsumtion av socker, iaf hålla mig bara till helgerna haha! Lycka till på torsdag :)
  • Tue 30 Apr 2019 11:16
    Anonym (chockad!) skrev 2019-04-30 08:11:02 följande:

    Tack. Ja det är dags att tänka lite på mig och bebisen. Inte min starka sida.

    Snart ska vi iväg till sjukhuset med maken och hoppas på bra besked så allt kanske kan lugna sig lite grann för oss!

     

    Gällande detta med vikten så är jag så kluven. Är sjukt less på samhällets normer med att man ska vara så jäkla smal hela tiden (är själv åt det smala hållet men har nog inte det i mig naturligt utan jag har tidigare haft ätstörningar och känner att det sitter i än i dag).

    Jag önskade att man bara kunde njuta av livet och att vara gravid är ju som sagt en väldigt kort period av livet. Önskvärt vore ju om man bara kunde landa i det och känna sig nöjd och njuta oavsett vikt osv.


    Håller med dig. Tänk vad vi ska skatta oss lyckliga som har fått gåvan att kunna bli gravida. Skäms nästan att man då och då ens ägnar tankar och är orolig åt några extra kilon.
Svar på tråden Bf September 2019