• Äldre 25 Dec 22:08
    29473 visningar
    3333 svar
    3333
    29473

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Mon 13 May 2019 12:15
    Jojjans skrev 2019-05-13 10:14:29 följande:
    Vad skönt att du fick en sån grundlig koll och att dom dubbelkollade allt. Grattis till lilla killen! :)

    Jag har knappt inte haft några flytningar alls denna graviditet men idag när jag var ute pö en morgonpromenad kände jag hur det liksom rann ur mig (ursäkta detaljerna). Jag fick sån panik och flashback till när mitt vatten gick i vecka 16 förra graviditeten, och skyndade mig hem för att kontrollera allt jag googlade förra gången angående vatten vs flytningar...

    Flytningar luktar syrligt eller ingenting alls, vatten luktar typ sperma. Vatten sjunker in i trosorna/trosskyddet, medan en flytning liksom lägger sig på ytan. Blev vitt och klibbigt på ytan av tyget och luktade inte sperma, så tror mig vara på den säkra sidan nu. Men usch vilket stress, och tack och lov att hag har en tid hos bm om 30 min.
    Tack :)  det kändes skönt att dm tog mig på allvar trots att jag endå kände mig lite smålöjlig..

    Ringde till min bm och rådfrågade henne om vad hgon trodde om det som rinner. Hon var inne på samma spår som jag att det nog är flytningar. Dock väldigt mycket av dom och väldigt vattniga. Har tid för RUL och bm på onsdag så hon sa jag skulle va lugn att det knappast är nått farligt. Dock om det verkligen rinner tilll (alltså ner längs med benen) skulle jag åka in igen.
  • Mon 13 May 2019 16:06

    Jag har haft jättemycket flytningar under denna graviditeten! Minns inte alls att det var så i min förra graviditet men man glömmer ju lätt. Men är ni säkra på att det inte är urinläckage? Det har jag tyvärr fått problem med nu om jag går snabbt eller i en nedförsbacke och är det minsta kissnödig. Då känns det ju sådär att det rinner, fast inte ihållande liksom.

  • Anonym (Trean­)
    Mon 13 May 2019 16:07
    Ourlittlesecret skrev 2019-05-13 09:38:27 följande:

    Åkte som sagt in som jag skrev i föregående inlägg. Allt var lugnt och det är en liten kille som bor i min mage :)

    Äntligen fått Lergigan mot illamåendet också, känner mig som en ny människa! Men nu till helgens stora frågetecken. Någon annan med extremt vattniga flytningar? Har fått ha trosskydd hela helgen och byta dom ofta för det kommer med jämna mellanrum. Speciellt när jag sätter mig upp efter att ha legat ner en stund. Ska dock in till bb idag för akupunktur så får väl prata med dom då. 

    Nån borde verkligen skriva en instruktionsbok om saker man kan uppleva som gravid. Inte bara dom fina rosaskimrande sidorna utan verkligen alla sidor.


    Jag har också haft vattniga flytningar. Tycker det är mer när jag håller igång och anstränger mig mycket. Vissa dagar mer andra dagar inget. Ibland är de gulaktiga och ibland vita som mjölk ibland genomskinliga. Har googlat och det verkar helt normalt. Luktar lätt sötsurligt. Man får mer flytningar som gravid. Så länge de inte luktar illa är allt ok.
  • Mon 13 May 2019 17:13
    sandaler88 skrev 2019-05-12 21:52:46 följande:

    En fråga, någon mer som har ont i vaderna? Svårt att förklara men typ en blandning av när man varit och åkt skidor en heldag & lättare träningsvärk. De känns liksom tunga.. försöker stretcha, använder stödstrumpor men tycker inte det hjälper. Några tips? :) härligt att höra om era fina RUL :)


    Det är extremt vanligt med kramp, jag vaknar av det varje natt! Testa magnesium, finns tabletter på apoteket, inga problem att äta som gravid. Hjälpte mig enormt :)
  • Mon 13 May 2019 17:23
    Etta skrev 2019-05-13 16:06:43 följande:

    Jag har haft jättemycket flytningar under denna graviditeten! Minns inte alls att det var så i min förra graviditet men man glömmer ju lätt. Men är ni säkra på att det inte är urinläckage? Det har jag tyvärr fått problem med nu om jag går snabbt eller i en nedförsbacke och är det minsta kissnödig. Då känns det ju sådär att det rinner, fast inte ihållande liksom.


    Jag är helt säker på att det inte var det, hade precis kissat och var inte det minsta kissnödig. Har inte heller haft urinläckage alls under graviditeten. Men är medveten om att det är lätt att förväxla. Upplevde också att det rann ur fel hål för det ;)
  • Mon 13 May 2019 17:24
    sandaler88 skrev 2019-05-12 21:52:46 följande:

    En fråga, någon mer som har ont i vaderna? Svårt att förklara men typ en blandning av när man varit och åkt skidor en heldag & lättare träningsvärk. De känns liksom tunga.. försöker stretcha, använder stödstrumpor men tycker inte det hjälper. Några tips? :) härligt att höra om era fina RUL :)


    Jag är stum i vaderna, men har ingen smärta. Får typ kramp i vaderna om jag sträcker mig på morgonen. Ska testa magnesium som nån skrev om :)
  • Anonym (chock­ad!)
    Tue 14 May 2019 08:56

    Även denna bebis verkar vara en kvälls/nattmänniska :p Det sägs ju att man kan se en dygnsrytm nu...min yngsta sov typ nada och har i dag sovmedicin för att kunna sova så ser inte fram emot det :p haha


    Den är vaken och väldigt livlig på kvällarna och långt in på nätterna så det t o m är svårt att sova! Nån som känner igen?

  • Tue 14 May 2019 13:36

    Då var man inlagd igen. Åkte in till akuten igår pga sammandragningar med 5-10 minuters mellanrum som gjorde ont. Det togs urinprov och sedan en grundlig gyn undersökning igen. Lillkillens hjärta slog på fint och han sprattlade runt inne i ordentligt med fostervatten. Dock var tappen lite kort. Usch vad rädd jag var. Fick en spruta med bricanyl som gjorde att de lugnade ner sig och jag kunde sova nån timme. Idag satte dom in antibiotika mot ospecificerad infektion ifall att och jag blir kvar på gyn avdelningen åtminstone tills imorgon. Går in i vecka 22 imorgon så blir jag inte hemskickad så skrivs jag över till BB.

    Skönt att dom tar en på allvar här på vårt lilla sjukhus. Sen var dom även otroligt gulliga och lät sambon sova över i sängen brevid så jag slapp vara ensam. Dom vill inte säga hur det kommer bli framöver men idag skulle dom inte undersöka nått. Hade sen tidigare inbokat RUL tills imorgon så då ska dom även kolla tappen igen. Fortfarande är jag orolig såklart men de e bara att hoppas på det bästa.

  • Tue 14 May 2019 15:00
    Karma91 skrev 2019-05-13 17:13:56 följande:

    Det är extremt vanligt med kramp, jag vaknar av det varje natt! Testa magnesium, finns tabletter på apoteket, inga problem att äta som gravid. Hjälpte mig enormt :)


    Ja, kramp har jag också. Men inte den smärtan jag pratar om. Så himla svårt att förklara. Men ska absolut prova magnesium, tack för tipset?
  • Tue 14 May 2019 15:01
    Ourlittlesecret skrev 2019-05-14 13:36:19 följande:

    Då var man inlagd igen. Åkte in till akuten igår pga sammandragningar med 5-10 minuters mellanrum som gjorde ont. Det togs urinprov och sedan en grundlig gyn undersökning igen. Lillkillens hjärta slog på fint och han sprattlade runt inne i ordentligt med fostervatten. Dock var tappen lite kort. Usch vad rädd jag var. Fick en spruta med bricanyl som gjorde att de lugnade ner sig och jag kunde sova nån timme. Idag satte dom in antibiotika mot ospecificerad infektion ifall att och jag blir kvar på gyn avdelningen åtminstone tills imorgon. Går in i vecka 22 imorgon så blir jag inte hemskickad så skrivs jag över till BB.

    Skönt att dom tar en på allvar här på vårt lilla sjukhus. Sen var dom även otroligt gulliga och lät sambon sova över i sängen brevid så jag slapp vara ensam. Dom vill inte säga hur det kommer bli framöver men idag skulle dom inte undersöka nått. Hade sen tidigare inbokat RUL tills imorgon så då ska dom även kolla tappen igen. Fortfarande är jag orolig såklart men de e bara att hoppas på det bästa.


    Usch, förstår att du är orolig. Håller alla tummarna för att allt går bra! Och vad skönt att du mött trevlig och tillmötesgående personal, sånt är så viktigt! Kram och hoppas allt går bra.
Svar på tråden Bf September 2019