• Äldre 25 Dec 22:08
    30200 visningar
    3333 svar
    3333
    30200

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Sun 19 May 2019 22:33
    Etta skrev 2019-05-19 22:08:23 följande:

    Hade det i min förra graviditet, fy vad ont det kan göra! Bara haft lättare hittills men är beredd på att den där värsta sorten ska komma... just det, magnesium ska hjälpa va?


    Jag har också haft det i tidigare graviditet, upplevde att magnesium hjälpte då. Minns att jag även drack mjölk som jag avskyr, hade läst att mjölken skulle hjälpa kroppen att ta upp magnesiumet haha.

    Vad gör du när det blir sådär kraftigt? Lyckas du få bort det på något sätt?
  • Sun 19 May 2019 22:39
    Fruhs skrev 2019-05-19 21:51:17 följande:

    Är det några fler som har sammandragningar? Jag är

    I vecka 23 och har mycket sammandragningar, ibland några som gör ont, idag hade jag sammandragningar som ilade nedåt och gjorde ont. Tycker det är sjukt obehagligt. Jag har en läkartid inbokad i vecka 28 vilket jag tycker är väldigt sent


    Jag hade jättemycket sammandragningar från typ vecka 20 och några veckor framåt. Är nu i vecka 26 och tycker att det avtagit endel nu faktiskt. Går det inte att tidigarelägga läkarbesöket om du känner att det är sent?
  • Mon 20 May 2019 08:30
    September89 skrev 2019-05-19 22:33:21 följande:

    Jag har också haft det i tidigare graviditet, upplevde att magnesium hjälpte då. Minns att jag även drack mjölk som jag avskyr, hade läst att mjölken skulle hjälpa kroppen att ta upp magnesiumet haha.

    Vad gör du när det blir sådär kraftigt? Lyckas du få bort det på något sätt?


    Nja, tyckte nog det mest effektiva var att ha hälen i golvet, ta spjärn och trycka tårna mot väggen, då klingade det av snabbast iaf.
  • Mon 20 May 2019 09:19
    September89 skrev 2019-05-19 22:39:52 följande:
    Jag hade jättemycket sammandragningar från typ vecka 20 och några veckor framåt. Är nu i vecka 26 och tycker att det avtagit endel nu faktiskt. Går det inte att tidigarelägga läkarbesöket om du känner att det är sent?
    Ingen aning, har bokat "rådgivning" hos min BM idag, jag tycker inte jag har fått de gehöret från min bm som jag hoppats på, I tidigare graviditeter har jag varit super nöjd, men med denna upplever jag att hon är lite nonchalant. Skönt att de avtagit, jag har haft sammandragningar väldigt länge dock inga som gör ont nu, de som jag har nu ilar verkligen nedåt och de stramar o drar så passa att ja knappt kan röra på mig, blir liksom stillastående en stund haha! 
  • Anonym (chock­ad!)
    Mon 20 May 2019 10:53


    Gjorde en jämförelsevis på alla mina graviditeter i samma vecka. Kan skilja nån dag hit och dit.

    Vänster är min nu snart 13 åring (jag 27 år), mitten min 10 åring (jag 29 år) och den till höger nu i v 24 (39 år, snart 40!) haha

    Tror jag är minst denna gång... Konstigt nog.

    Lite kul att se skillnaden...
  • Anonym (chock­ad!)
    Mon 20 May 2019 10:55
    Fruhs skrev 2019-05-20 09:19:03 följande:
    Ingen aning, har bokat "rådgivning" hos min BM idag, jag tycker inte jag har fått de gehöret från min bm som jag hoppats på, I tidigare graviditeter har jag varit super nöjd, men med denna upplever jag att hon är lite nonchalant. Skönt att de avtagit, jag har haft sammandragningar väldigt länge dock inga som gör ont nu, de som jag har nu ilar verkligen nedåt och de stramar o drar så passa att ja knappt kan röra på mig, blir liksom stillastående en stund haha! 
    Tråkigt när man inte känner att man får gehör. Har du samma bm alltså? Känns som om man måste ifrågasätta och våga vara påstridig med allt nuförtiden! Jag har lärt mig med åren att inte ge mig om jag behöver nåt, då är jag en "jobbig" patient/mamma om det är saker med mig eller mina barn! haha
  • Mon 20 May 2019 11:32
    Anonym (chockad!) skrev 2019-05-20 10:55:10 följande:
    Tråkigt när man inte känner att man får gehör. Har du samma bm alltså? Känns som om man måste ifrågasätta och våga vara påstridig med allt nuförtiden! Jag har lärt mig med åren att inte ge mig om jag behöver nåt, då är jag en "jobbig" patient/mamma om det är saker med mig eller mina barn! haha
    Nää inte samma BM valde en BM lite närmare hem/jobb denna gång. Jag talade med dom idag och bad som ta mitt läkarbesök en vecka tidigare. Gällande sammandragningar bad dom mig kontakta förlossningen. Jaa asså vissa ställen måste man själv ha stenhård koll på allt.. och det känns inte som om jag har tid för just nu, Jag känner mig väldigt stressad i överlag just nu och barnmorskan som talade med mig sa att hon upplevde mig som väldigt stressad, men hur ska man göra för att stressa ned? Jag har ju typ miljoner saker som behöver göras. Jobb plus två förskolebarn och skola på de, de är liksom inget man kommer ifrån 
  • Mon 20 May 2019 13:00
    Ourlittlesecret skrev 2019-05-17 16:02:18 följande:

    Jag tar härmed paus från tråden. Åkte in till vårt lilla sjukhus i måndags med sammandragningar. Blev inlagd och fick bricanyl. Hade RUL, allt såg bra ut. Inget fostervatten läckage. Hemskickad på onsdag efter RUL vid kl 10. Kl 19 tillbaka på förlossningen. Sammandragningar deluxe, förkortad tapp men stängd och ingen vattenavgång. Helikopterfärd till universitetssjukhuset och här ligger jag nu i en säng. 22+2 idag. Föds vår lilla kille denna vecka är det stor risk att han blir en änglabebis men from och med onsdag då jag går in i 23+0 försöker dom aktivt rädda honom. Inatt kommer dom koppla bort tractocil droppet som jag haft sedan helikopterfärden så nu e de bara att hålla tummarna att han flyttat huvudet från min ljumske och lagt sig till rätta nån annanstans vilket jag tror. Han mår bra, fina hjärtljud och allt däremot lite bråttom ut till världen


    Har inre varit inloggad på några dagar och såg detta nu. Så läskigt! Hoppas han stannar där inne och att allt går bra <3
  • Mon 20 May 2019 13:01
    September89 skrev 2019-05-19 21:36:21 följande:

    Igår fick jag en helt sjuk vadkramp! Hela muskeln drog ihop sig till en stenhård boll som varken gick att massera eller stretcha ut, och det höll i sig länge. Gjorde fruktansvärt ont, bara skrek rätt ut.

    Jag brukar vakna av lättare kramp på natten men det har inte alls gjort så ont utan har bara fått ställa mig upp och stretcha lite då. Men igår gjorde det verkligen olidligt ont och vaden har idag varit alldeles öm hela dagen. Så nu har jag hällt i mig resorb, tagit magnesiumtillskott och stretchat flera gånger så hoppas att det kommer hjälpa. Är det någon mer som får så kraftiga vadkramper?


    Jag fick exakt samma för nån vecka sen mitt i natten. Var tvungen att väcka min sambo som fick pressa under foten så det släppte. Jag har hört att magnesium är bra, så det har jag ätit några dagar nu och tycker redan det är bättre!
  • Mon 20 May 2019 20:02
    Jojjans skrev 2019-05-20 13:01:18 följande:

    Jag fick exakt samma för nån vecka sen mitt i natten. Var tvungen att väcka min sambo som fick pressa under foten så det släppte. Jag har hört att magnesium är bra, så det har jag ätit några dagar nu och tycker redan det är bättre!


    Jag kör magnesium och resorb samt stretchar nu sedan det hände och har som ambition att fortsätta med det resten av graviditeten. Vill verkligen inte vara med om så kraftigt igen så tänker göra allt jag kan för att försöka undvika det haha.
Svar på tråden Bf September 2019