• Äldre 25 Dec 22:08
    29463 visningar
    3333 svar
    3333
    29463

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Wed 9 Oct 2019 17:36
    sandaler88 skrev 2019-10-09 13:55:05 följande:

    Hej allihopa.

    Vill bara höra hur ni gör. Är så sjukt less på allas kommentarer angående amning.. dels har våran 6-7 veckors son blivit oerhört gnällig. Aldrig riktigt nöjd.

    Men får höra konstant:

    att jag ammar för ofta, att min son inte blir ordentligt mätt, att jag har för lite mjölk. Han gråter ju hela tiden för han är hungrig. Nu har han börjat kräkas och får då höra istället: det är allt överskott som kommer ut, det är för han äter för ofta, att jag borde trösta honom på annat sätt.

    Nu har jag helt seriöst skrivit ned hur ofta & hur länge jag ammar.

    Ammar på en sida varje gång, och har nu i några dagrar räknat att det blir mellan 10-12 gånger per dag. Varje gång äter han i cirka 10-15 minuter. Försöker låta det gå 2-3 timmar mellan. Men ibland gråter han så innan 2 timmar då kollar jag av de andra sakerna först, närhet, blöja osv. Fubkar inte det får han äta..

    Börjar bli deprimerad av allt det här och funderar snart på att sluta amma för att slippa folks kommentarer. Och jag får säkert andra kommentarer då istället men känns som de nästan blir lättare att svara att ?jag kunde inte amma? typ..

    Snälla vill gärna höra hur ni andra har det!


    Jag frågade på Bvc om amningen i början då vi trodde att våran åt för mycket och att det gav henne magont. Då sa vår sköterska att det är bara att amma på, att de ofta är hungrigare än man tror i början så även om hon nyss ätit så är det bara att amma igen om hon tröstas av det. Äter de för mycket så kommer det ut igen, det kan liksom inte bli farligt. Det tyckte jag var skönt att höra så nu ammar jag så fort hon vill ha. Kan säkert bli 15-20 gånger per drygt och ibland 3 gånger på en timme och ibland hinner det gå ett par timmar mellan.

    Idag var jag med en kompis som har en bebis som är lika gammal som min. Under de timmar vi sågs åt hennes bebis 2 gånger medan min åt typ 6 gånger. Med andra ord Kan det vara väldigt olika hur mycket man behöver amma och den som får känna av och avgöra om mat behövs är ingen annan än mamman. Så märkligt att folk tar sig friheten att kommentera som om andras barn som om de kände barnet och dess behov bättre än föräldrarna!
  • Wed 9 Oct 2019 17:38
    sandaler88 skrev 2019-10-09 13:55:05 följande:

    Hej allihopa.

    Vill bara höra hur ni gör. Är så sjukt less på allas kommentarer angående amning.. dels har våran 6-7 veckors son blivit oerhört gnällig. Aldrig riktigt nöjd.

    Men får höra konstant:

    att jag ammar för ofta, att min son inte blir ordentligt mätt, att jag har för lite mjölk. Han gråter ju hela tiden för han är hungrig. Nu har han börjat kräkas och får då höra istället: det är allt överskott som kommer ut, det är för han äter för ofta, att jag borde trösta honom på annat sätt.

    Nu har jag helt seriöst skrivit ned hur ofta & hur länge jag ammar.

    Ammar på en sida varje gång, och har nu i några dagrar räknat att det blir mellan 10-12 gånger per dag. Varje gång äter han i cirka 10-15 minuter. Försöker låta det gå 2-3 timmar mellan. Men ibland gråter han så innan 2 timmar då kollar jag av de andra sakerna först, närhet, blöja osv. Fubkar inte det får han äta..

    Börjar bli deprimerad av allt det här och funderar snart på att sluta amma för att slippa folks kommentarer. Och jag får säkert andra kommentarer då istället men känns som de nästan blir lättare att svara att ?jag kunde inte amma? typ..

    Snälla vill gärna höra hur ni andra har det!


    Jag frågade på Bvc om amningen i början då vi trodde att våran åt för mycket och att det gav henne magont. Då sa vår sköterska att det är bara att amma på, att de ofta är hungrigare än man tror i början så även om hon nyss ätit så är det bara att amma igen om hon tröstas av det. Äter de för mycket så kommer det ut igen, det kan liksom inte bli farligt. Det tyckte jag var skönt att höra så nu ammar jag så fort hon vill ha. Kan säkert bli 15-20 gånger per drygt och ibland 3 gånger på en timme och ibland hinner det gå ett par timmar mellan.

    Idag var jag med en kompis som har en bebis som är lika gammal som min. Under de timmar vi sågs åt hennes bebis 2 gånger medan min åt typ 6 gånger. Med andra ord Kan det vara väldigt olika hur mycket man behöver amma och den som får känna av och avgöra om mat behövs är ingen annan än mamman. Så märkligt att folk tar sig friheten att kommentera som om andras barn som om de kände barnet och dess behov bättre än föräldrarna!
  • Thu 10 Oct 2019 02:21
    sandaler88 skrev 2019-10-09 13:55:05 följande:

    Hej allihopa.

    Vill bara höra hur ni gör. Är så sjukt less på allas kommentarer angående amning.. dels har våran 6-7 veckors son blivit oerhört gnällig. Aldrig riktigt nöjd.

    Men får höra konstant:

    att jag ammar för ofta, att min son inte blir ordentligt mätt, att jag har för lite mjölk. Han gråter ju hela tiden för han är hungrig. Nu har han börjat kräkas och får då höra istället: det är allt överskott som kommer ut, det är för han äter för ofta, att jag borde trösta honom på annat sätt.

    Nu har jag helt seriöst skrivit ned hur ofta & hur länge jag ammar.

    Ammar på en sida varje gång, och har nu i några dagrar räknat att det blir mellan 10-12 gånger per dag. Varje gång äter han i cirka 10-15 minuter. Försöker låta det gå 2-3 timmar mellan. Men ibland gråter han så innan 2 timmar då kollar jag av de andra sakerna först, närhet, blöja osv. Fubkar inte det får han äta..

    Börjar bli deprimerad av allt det här och funderar snart på att sluta amma för att slippa folks kommentarer. Och jag får säkert andra kommentarer då istället men känns som de nästan blir lättare att svara att ?jag kunde inte amma? typ..

    Snälla vill gärna höra hur ni andra har det!


    Jag matar min son precis så ofta som han vill. Idag vet man ju dels att det inte går att amma barn för ofta, och att amning är så mycket mer än bara mat för bebisar. Dom ammar som tröst, behov av närhet osv. Låter man dom inte amma fritt så blir dom antagligen mer gnälliga.

    Personalen på neo sa också att för att bebisar ska kunna äta mer och mer hela tiden behöver dom ju töja ut magsäcken regelbundet, vilket då kan leda till att dom kräks mer i perioder.
  • Anonym (chock­ad!)
    Fri 11 Oct 2019 20:54

    Hur ser era barns sömnmönster ut? 


    Börjar ni se nåt mönster? Hur gamla är era barn nu?


    Funkar allt bra? Är de "lugna" eller är det nåt som strular? Berätta gärna lite! :)


    Min lilla tjej har börjat växa nu men antagligen då allergisk mot mjölkprotein. Det är bättre med skriket men hon skriker fortfarande väldigt mkt ffa em/kväll. Hon kan inte bajsa själv utan jag måste hjälpa till med termometer (har laxerande också så klart). Det är löst det som kommer men ändå får hon inte ut det, vilket är märkligt! 


    Hon sover gott i vagnen på fm. Jag går ofta en promenad på ca 2 timmar och då sover hon hela tiden. Hon kan äta och sedan somna om igen. Dock är hela em/kvällen ett gissel! 


    Hon sover nästan ingenting då, slumrar mest. Hon gnäller och skriker om vartannat och har svårt att slappna av. 


    Kan vara mer eller mindre vaken från 14-tiden och till kvällen. Sover lite powernaps på typ 15-30 min men ingen lång sömn. Har svårt att komma till ro på kvällen. Brukar lägga henne runt 20-21 nångång. 


    Hon är nu ca 5 v gammal.

  • Anonym (Trean­)
    Sat 12 Oct 2019 16:07
    Anonym (chockad!) skrev 2019-10-11 20:54:36 följande:

    Hur ser era barns sömnmönster ut? 

    Börjar ni se nåt mönster? Hur gamla är era barn nu?

    Funkar allt bra? Är de "lugna" eller är det nåt som strular? Berätta gärna lite! :)

    Min lilla tjej har börjat växa nu men antagligen då allergisk mot mjölkprotein. Det är bättre med skriket men hon skriker fortfarande väldigt mkt ffa em/kväll. Hon kan inte bajsa själv utan jag måste hjälpa till med termometer (har laxerande också så klart). Det är löst det som kommer men ändå får hon inte ut det, vilket är märkligt! 

    Hon sover gott i vagnen på fm. Jag går ofta en promenad på ca 2 timmar och då sover hon hela tiden. Hon kan äta och sedan somna om igen. Dock är hela em/kvällen ett gissel! 

    Hon sover nästan ingenting då, slumrar mest. Hon gnäller och skriker om vartannat och har svårt att slappna av. 

    Kan vara mer eller mindre vaken från 14-tiden och till kvällen. Sover lite powernaps på typ 15-30 min men ingen lång sömn. Har svårt att komma till ro på kvällen. Brukar lägga henne runt 20-21 nångång. 

    Hon är nu ca 5 v gammal.


    Vår son blir 3 veckor på söndag. Jag känner igen det du skriver om sömn. Han sover bra på nätterna. Går lägger sig någon gång mellan 19.15-21.00. Sen sover första passet oftast 4 timmar. Efter det vaknar varannan timme för mat. Äter snabbt på 7-8 minuter utan att vakna helt. Det blir ca 3 matningar per natt. Vi går upp ca 7.30. (Idag 8.15-underbar) Har vi tur behöver vi inte byta blöja förrän ca 05.30. Dagarna ser olika ut. Ibland får jag honom att somna vid 8.30-9.00 och han sover en timme men oftast slumrar han till 10-15 min och är rätt skrikig/gnällig då han är jättetrött efter en timme och kan inte somna ordentligt. Vid 11-12 går vi ut och promenerar allt mellan 1-3 timmar. Då brukar han sova 3-4 timmar. På eftermiddagen blir det igen så att han sover bara korta powernaps och är lite missnöjd. Jag är ändå glad att han sover bra på nätterna. Jag ammar och det funkar bra. Nu börjar han också titta oss mer i ögonen och det är roligt. Väntar på första riktiga leendet.
  • Sat 12 Oct 2019 23:09
    Anonym (chockad!) skrev 2019-10-11 20:54:36 följande:

    Hur ser era barns sömnmönster ut? 

    Börjar ni se nåt mönster? Hur gamla är era barn nu?

    Funkar allt bra? Är de "lugna" eller är det nåt som strular? Berätta gärna lite! :)

    Min lilla tjej har börjat växa nu men antagligen då allergisk mot mjölkprotein. Det är bättre med skriket men hon skriker fortfarande väldigt mkt ffa em/kväll. Hon kan inte bajsa själv utan jag måste hjälpa till med termometer (har laxerande också så klart). Det är löst det som kommer men ändå får hon inte ut det, vilket är märkligt! 

    Hon sover gott i vagnen på fm. Jag går ofta en promenad på ca 2 timmar och då sover hon hela tiden. Hon kan äta och sedan somna om igen. Dock är hela em/kvällen ett gissel! 

    Hon sover nästan ingenting då, slumrar mest. Hon gnäller och skriker om vartannat och har svårt att slappna av. 

    Kan vara mer eller mindre vaken från 14-tiden och till kvällen. Sover lite powernaps på typ 15-30 min men ingen lång sömn. Har svårt att komma till ro på kvällen. Brukar lägga henne runt 20-21 nångång. 

    Hon är nu ca 5 v gammal.


    Min son är nu 2,5 vecka korrigerad ålder (men 2 månader sen han föddes). Jag tycker att jag börjar se vissa mönster.

    Han äter ungefär var 3e timme, och nästan alltid sover han en stund mellan varje mål mat (1-2 timmar sömn). Men på kvällarna brukar han ha en riktig ledsen vakenperiod då han har mer ont i magen och absolut inte kommer till ro. Tyvärr har den här perioden oftast infallit vid 20-21 lagom när man själv börjar vilja sova, och håller i sig till 23-tiden. Men under natten har han lättare att komma till ro än under dagen, så även om han vaknar lika ofta för mat så sover han mer och somnar lättare mellan måltiderna. Men han bajsar lika mycket på nätterna som på dagarna, och vi byter blöja minst lika ofta som han ammar, vilket tar på krafterna på nätterna.

    Eftersom han är prematur måste han också få tillskott av järn. Något som gör att han får ont i magen, blir illamående, får sura uppstötningar och kräks. Inte alls kul för en bebis som redan innan kräktes och hade magknip. Han kräks ordentliga mängder mellan varje måltid och vaknar ofta till när han sover och det märks att han är besvärad och sen kräks och gnyr.

    Han har nu senaste veckan börjat fösta blicken ordentligt på saker, och tittar på alla personer som håller i honom, och tittar på mönster på väggen/tvätten över skötbordet osv. Och följer saker med blicken för att titta på dom. Och i förrgår tyckte även både jag och sambon att han gav mig det första medvetna leendet! Sån underbar känsla att börja få lite kontakt efter så lång tid i bebisbubblan som det varit för oss.
  • Anonym (E)
    Mon 14 Oct 2019 19:29

    Hej allihopa!

    Ser att ni börjar prata sömn. Jag är väldigt nyfiken på hur ni andra har det med sömnen. Min tjejkompis var gär med sin 3 månaders bebis och hon reagerade på att vår dotter somnade så tidigt på kvällen.

    Vi har väl inte direkt gjort något. Men sa från blrjan att klockan 20 ska vi visa henne att det är kväll. Alltså dra ner och inte prata en massa. Men det haf blivit lite tidigare så det brukar bli runt 19-19.30 nu för tiden. Så hon somnar alltså för natten då.

    Min tjejkompis säger att hennes son somnar runt 22-23 och sover för natten sen..

    Nu har inte situationen kommit att vi varit borta från hemmet någon gång runt den tiden.. men tänker hur det skulle bli då? Eftersom vi fått in en typ av rutin som funkar, att vi aldrig kommer kunna vara borta senare än till typ 19.. känns väldigt tråkigt. Men är samtidigt orolig över att inte få rutiner.. och känns väldigt segt att vi aldrig ska kunna vara hemifrån senare än till 19 typ! Finns det något sätt att jag kan dryga ut på hennes läggtid till typ 20-21.. eller är det dumt att börja ändra?

  • Anonym (E)
    Mon 14 Oct 2019 19:49

    Anledningen till att det blivit tidigare är för att hon helt enkelt blir jätteledsen runt 19.. då vill hon äta sen sova för natten.. känns tråkigt när folk vill komma hit också. Att efter 19 så sover vår bebis för natten och det är inte någon idé för någon att komma hit.. skönt på ett sätt för oss för vi får kvällarna för oss själva. Men blir lite orolig när vi väl ska åka bort/iväg och isåfall måste vara hemma runt 18-19 för att hon inte ska grina en massa.. men vet inte vad vi ska göra åt saken. Spelar ingen roll om hon sover mindre på dagen.. hon sover för övrig väldigt bra under dagen, den cirka 2 långa sovpass på 1,5-2 timmar och oftast någon/några kortare pass.. har provat hålla henne vaken mer under dagen. Men det hjälper inte.

  • Anonym (chock­ad!)
    Tue 15 Oct 2019 15:17

    Precis varit på 6 v kontroll. Hon klarade precis viktuppgångs kravet. Väger nu 3685 g och är 53 cm lång.

    Blivit bättre sedan vi fick mjölkfri ersättning förutom massa utslag som BVC inte riktigt vet vad det är men verkar inte klia iaf...

  • Anonym (chock­ad!)
    Tue 15 Oct 2019 15:18

    Precis varit på 6 v kontroll. Hon klarade precis viktuppgångs kravet. Väger nu 3685 g och är 53 cm lång.

    Blivit bättre sedan vi fick mjölkfri ersättning förutom massa utslag som BVC inte riktigt vet vad det är men verkar inte klia iaf...

Svar på tråden Bf September 2019