• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chockad!)
    Anonym (Trean) skrev 2019-10-23 13:24:17 följande:

    Va kul att höra från Er Chockad och September89. Vår son blev en månad igår så vi har inte kommit lika långt som Er. Vi hade en vecka då han skrek nästan hela tiden när han var vaken. Det var runt vecka 3. Vi fick inte han att somna på dagarna och han var självklart övertrött. BVC sköterskan trodde det var en utvecklingsfas. Helt plötsligt försvann det och han blev som ombytt när vi väl fick han att somna längre stunder på dagarna.

    Annars funkar allt bra. Han sover bra på nätterna förutom 3 amningar efter kl 01. Men de går fort och han somnar om direkt. Däremot sover jag rätt dåligt men som tur är ger amningshormonerna lite energi och jag känner mig inte jättetrött men otroligt glömsk.

    Hur sover ni andra?

    Idag var vi på 4 veckors kontrollen och han blev godkänd. 4.778kg och 56 cm.

    Vi väntar på första svarsleendet. Det brukar komma någon gång mellan 3-8 veckor. Har era bebisar levererat det?

    Hur går det med syskon ni som har syskon? Våra stora barn är 10 och 12 och det funkar jättebra. De är så kära i lillebror. Däremot kan jag själv komma på ibland att jösses har jag tre barn nu!-ha-ha-ha. Så härligt och glad att det gick till slut. Men det är ju en del att rodda med körningar till aktiviteter osv. Lillebror hänger alltid med på både till fotbollsplan och ishallar.


    Låter ungefär som oss. Lite mindre till växten bara. Var 3.4 kg vid 4 v, 51 cm lång.

    Annars är mina äldre 11 och 13 år och älskar lillsyrran.

    Hon följer med på varenda cup ocy träning ????

    Inget tydligt svarsleende än men lite snett sådär haha
  • Anonym (Orolig och stressad)

    Vår tjej är nu 4 veckor. Var på 4 veckors kontrollen idag. Nu väger hon 3.615 g och är 52,6 cm lång. Har äntligen kommit över födelsevikten efter den stora vikt nedgången efter förlossningen. Har lyckats hela amma nu i snart 2 veckor.

    Har dock varit väldigt känslomässigt jobbigt dom här 4 veckorna. Kan börja gråta för små saker och känner ofta orolig när min man inte är hemma.

    Dom 2 stora är också väldigt kära i lilla syster. Bägge vill säga godnatt till henne innan dom går och lägger sig och säga hej då innan dom åker till skolan.

    Har också svårt att förstå att jag har 3 barn.

  • September89
    Anonym (Trean) skrev 2019-10-23 13:24:17 följande:

    Va kul att höra från Er Chockad och September89. Vår son blev en månad igår så vi har inte kommit lika långt som Er. Vi hade en vecka då han skrek nästan hela tiden när han var vaken. Det var runt vecka 3. Vi fick inte han att somna på dagarna och han var självklart övertrött. BVC sköterskan trodde det var en utvecklingsfas. Helt plötsligt försvann det och han blev som ombytt när vi väl fick han att somna längre stunder på dagarna.

    Annars funkar allt bra. Han sover bra på nätterna förutom 3 amningar efter kl 01. Men de går fort och han somnar om direkt. Däremot sover jag rätt dåligt men som tur är ger amningshormonerna lite energi och jag känner mig inte jättetrött men otroligt glömsk.

    Hur sover ni andra?

    Idag var vi på 4 veckors kontrollen och han blev godkänd. 4.778kg och 56 cm.

    Vi väntar på första svarsleendet. Det brukar komma någon gång mellan 3-8 veckor. Har era bebisar levererat det?

    Hur går det med syskon ni som har syskon? Våra stora barn är 10 och 12 och det funkar jättebra. De är så kära i lillebror. Däremot kan jag själv komma på ibland att jösses har jag tre barn nu!-ha-ha-ha. Så härligt och glad att det gick till slut. Men det är ju en del att rodda med körningar till aktiviteter osv. Lillebror hänger alltid med på både till fotbollsplan och ishallar.


    Nätterna är okej hos oss. Hon vaknar såklart och äter men jag har noll koll på hur ofta just nu haha. Jag somnar oftast i matningen eller så somnar jag om direkt efter. Så jag får ihop bra med timmar, dock blir ju djupsömnen lidande och det kan kännas ordentligt vissa dagar men känner ändå att jag orkar med livet liksom och ser till att ta det lugnt när jag är extra trött. Det är värre de veckor som mina stora barn är hos oss eftersom jag måste ställa klockan och gå upp tidigare då, annars sover bebisen till 8-9. Men mina barn fick inte plats i samma skola utan går 3 km åt varsitt håll från vårt hem och börjar samma klockslag så jag och min man lämnar varsitt barn. Känner igen det där med att bli glömsk!

    Började få lite leenden vid 4 veckor och vid 5 veckor var det solklart att det var riktiga svarsleenden. Nu ler hon och ?pratar? varje gång man tittar på henne eller pratar med henne, så mysigt!

    Mina äldre barn är 6 och 9 och tycker mycket om lillasyster. Dock hade jag nog räknat med att de skulle vara mer på henne och gladare då de längtat så mycket efter att få ett syskon hemma hos mig men de fick ett oplanerat syskon hos pappan i samma veva så jag tror de tycker att det är lite rörigt. Två små bebisar plus ytterligare syskon hos pappan som även bor lite trångt och inte heller är överdrivet engagerad i sina barn. Så lite jobbigt är det nog att behöva dela uppmärksamheten med ytterligare ett syskon även hos mig nu även om de tycker om henne massor och inte agerar avundsjukt kring henne. Men tycker ändå att vi får ihop vardagen bra, jag hämtar de stora tidigt så de slipper fritids och så brukar vi gå till någon lekpark eller fixa med något hemma så det känns ändå som att jag får till tiden för alla barnen och att vardagen flyter på bra.

    Min tjej var 55 cm och 4430 gram på 2-mån kontrollen så hon är mindre än din då trots att hon är äldre haha. Tycker det är så häftigt hur olika det kan vara :)
  • Jojjans

    Jag har inte alls koll på 4-veckors-kontroll eller 2-månaders-kontroll och om man utgår från födelsedatum eller korrigerad ålder i det när det kommer till prematura barn. Men våran lilla kille är nu drygt 10 veckor gammal, men 4 veckor korrigerad ålder. Förra veckan vägde han 4500, hade då gått upp 1,5 kg på en månad!

    Han har haft en väldigt orolig period i 1,5 vecka i samband med att han passerat första utvecklingssprånget. Nu har han börjat se och följa saker med blicken. Han vrider hela huvudet för att se ordentligt. Har också börjat få dagliga svarsleenden nu, och han bajsar inte hela tiden utan några få gånger per dygn.

    Under dagarna varvar han vakenhet med sömn och amning lite hyr som helst. Ofta är han nöjd så länge han får ligga nära och inte har ont i magen. Allra bäst trivs han i bärsjalen.

    På nätterna sover han djupare och längre perioder nu, och vaknar bara till för lite kortare amning. Han sover mellan mig och sambon ibland, men oftast sover han på mig, nära bröstet, och jag ligger uppbullad med kuddar. Då sover han djupt och vaknar inte av gaser, och kan sova 3-4 timmar i sträck mellan amningarna.

    Men den senaste veckan har han varit rejält orolig på kvällarna. Det började för nästan två veckor sen men eskalerade i helgen. Han vill bli buren och vaggad och ammad om vartannat men kommer aldrig helt till ro, gråter hjärtskärande och är hyperaktiv. Även om han också störs av gaser så är vi säkra på att det inte är kolik utan just kvällsoro. Det börjar tära rejält på oss att han aldrig kommer till ro innan 23-24-tiden. Vad har ni för erfarenhet av kvällsoro? Hur länge höll det i sig?

  • Anonym (E)

    Hej!

    Jag undrar en sak, om ni är ute och går med era bebisar i vagnen. Kan de vakna då och ligga kvar vakna i vagnen och vara nöjda?

    Vår tjej på 8 veckor skriker lite grann när man lägger ner henne i vagnen men så fort man börjar rulla vagnen så somnar hon, nästan direkt annars inom loppet av 5-10 min. Men sen när hon vaknar oavsett om det går 30 min eller 1,5 h så börjar hon gråta och vill upp. Är alla bebisar så? Eller kan era ligga kvar i vagnen och vara vakna?

  • Anonym (chockad!)
    Anonym (E) skrev 2019-10-26 20:59:48 följande:

    Hej!

    Jag undrar en sak, om ni är ute och går med era bebisar i vagnen. Kan de vakna då och ligga kvar vakna i vagnen och vara nöjda?

    Vår tjej på 8 veckor skriker lite grann när man lägger ner henne i vagnen men så fort man börjar rulla vagnen så somnar hon, nästan direkt annars inom loppet av 5-10 min. Men sen när hon vaknar oavsett om det går 30 min eller 1,5 h så börjar hon gråta och vill upp. Är alla bebisar så? Eller kan era ligga kvar i vagnen och vara vakna?


    Nä min gillar inte heller det. Kan vara vaken i vagnen men aldrig efter en sovstund.
  • Annikattkatt
    Anonym (E) skrev 2019-10-26 20:59:48 följande:

    Hej!

    Jag undrar en sak, om ni är ute och går med era bebisar i vagnen. Kan de vakna då och ligga kvar vakna i vagnen och vara nöjda?

    Vår tjej på 8 veckor skriker lite grann när man lägger ner henne i vagnen men så fort man börjar rulla vagnen så somnar hon, nästan direkt annars inom loppet av 5-10 min. Men sen när hon vaknar oavsett om det går 30 min eller 1,5 h så börjar hon gråta och vill upp. Är alla bebisar så? Eller kan era ligga kvar i vagnen och vara vakna?


    Vår flicka på 5v kan ligga en liten stund i vagnen om det är still sen vill hon upp men när den är i rörelse är hon mer tillfreds. Liknande med babyskyddet i bilen, missnöjd bebis innan men supernöjd när bilen åker.
  • Anonym (Orolig och stressad)

    Det där är så olika. Första barnet älskade att ligga i vagnen och var nöjd med att ligga själv.

    Andra barnet vägrade ligga i vagnen även när den rörde på sig. Var inte heller nöjd att ligga själv. Tredje barnet verkar vara mitt i mellan.


    Anonym (E) skrev 2019-10-26 20:59:48 följande:

    Hej!

    Jag undrar en sak, om ni är ute och går med era bebisar i vagnen. Kan de vakna då och ligga kvar vakna i vagnen och vara nöjda?

    Vår tjej på 8 veckor skriker lite grann när man lägger ner henne i vagnen men så fort man börjar rulla vagnen så somnar hon, nästan direkt annars inom loppet av 5-10 min. Men sen när hon vaknar oavsett om det går 30 min eller 1,5 h så börjar hon gråta och vill upp. Är alla bebisar så? Eller kan era ligga kvar i vagnen och vara vakna?


  • Jojjans
    Anonym (E) skrev 2019-10-26 20:59:48 följande:

    Hej!

    Jag undrar en sak, om ni är ute och går med era bebisar i vagnen. Kan de vakna då och ligga kvar vakna i vagnen och vara nöjda?

    Vår tjej på 8 veckor skriker lite grann när man lägger ner henne i vagnen men så fort man börjar rulla vagnen så somnar hon, nästan direkt annars inom loppet av 5-10 min. Men sen när hon vaknar oavsett om det går 30 min eller 1,5 h så börjar hon gråta och vill upp. Är alla bebisar så? Eller kan era ligga kvar i vagnen och vara vakna?


    Min son (5 veckor korrigerad ålder) avskyr att ligga ensam vart det än är. Han vill alltid bli buren eller sitta i bärsjal så ofta tar vi promenaderna med bärsjalen.

    Han somnar lätt i vagnen men är inte nöjd där särskilt länge om han inte sover.

    Det enda stället han gillar att ligga på är skötbordet. Där ligger han och stirrar på badrumslampan och tvättlinan ovanför skötbordet vilket han aldrig tycks tröttna på.

    På nätterna sover han till och med på oss, för han vägrar ligga varken i sin säng eller i babynestet mellan oss.
  • September89
    Anonym (E) skrev 2019-10-26 20:59:48 följande:

    Hej!

    Jag undrar en sak, om ni är ute och går med era bebisar i vagnen. Kan de vakna då och ligga kvar vakna i vagnen och vara nöjda?

    Vår tjej på 8 veckor skriker lite grann när man lägger ner henne i vagnen men så fort man börjar rulla vagnen så somnar hon, nästan direkt annars inom loppet av 5-10 min. Men sen när hon vaknar oavsett om det går 30 min eller 1,5 h så börjar hon gråta och vill upp. Är alla bebisar så? Eller kan era ligga kvar i vagnen och vara vakna?


    Vår tjej kan vakna och ligga nöjd och titta om vi är ute och går men om hon vaknar inne i vagnen skriker hon och vill upp.

    Dock är hon väldigt kinkig med att ligga själv när hon sover, lyckas sällan få henne att sova i nestet eller någon annanstans än famnen när vi är inomhus. Vaken ligger hon dock gärna i babygymet långa stunder. Så bakvänt för när hon sover vill man ju passa på att duscha, plocka hemma osv och när hon är vaken vill man ju umgås med henne haha.
Svar på tråden Bf September 2019