• Äldre 25 Dec 22:08
    29572 visningar
    3333 svar
    3333
    29572

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Fri 29 Nov 2019 07:15

    Hej! Vet inte om ni minns mig, men tänkte jag skulle kika in och gratta er alla till era små underverk!

    Jag lever men de e knappt, saknar min Axel så de gör ont. Men de måste gå framåt på nått sätt om inte annat än så för hans skull.

    All lycka till er ??

  • Anonym (chock­ad!)
    Fri 29 Nov 2019 11:20
    Ourlittlesecret skrev 2019-11-29 07:15:09 följande:

    Hej! Vet inte om ni minns mig, men tänkte jag skulle kika in och gratta er alla till era små underverk!

    Jag lever men de e knappt, saknar min Axel så de gör ont. Men de måste gå framåt på nått sätt om inte annat än så för hans skull.

    All lycka till er ??


    Usch lider med dig <3 måste vara så fruktansvärt. Kan ingen förstå som inte varit med om det. Jag kan inte fatta hur man överlever fast man måste.
  • Fri 29 Nov 2019 21:08
    Ourlittlesecret skrev 2019-11-29 07:15:09 följande:

    Hej! Vet inte om ni minns mig, men tänkte jag skulle kika in och gratta er alla till era små underverk!

    Jag lever men de e knappt, saknar min Axel så de gör ont. Men de måste gå framåt på nått sätt om inte annat än så för hans skull.

    All lycka till er ??


    Jag minns, har tänkt på dig många gånger! <3

    Hoppas att du och din man kan hitta styrka i varandra och att du har andra omkring dig som stöttar <3
  • Sat 30 Nov 2019 10:49
    Ourlittlesecret skrev 2019-11-29 07:15:09 följande:

    Hej! Vet inte om ni minns mig, men tänkte jag skulle kika in och gratta er alla till era små underverk!

    Jag lever men de e knappt, saknar min Axel så de gör ont. Men de måste gå framåt på nått sätt om inte annat än så för hans skull.

    All lycka till er ??


    Ååå hej, såklart minns vi! Hoppas ni tar er framåt dag för dag, och att det finns ljusglimtar emellanåt. Jag vet inte vad ni går igenom just nu, kan bara jämföra med mitt sena missfall som höll på att få mig att gå under.

    Det är lätt att glömma bort hur lyckligt lottade vi är som sitter här med våra bebisar och pratar om hur tufft vi har det. Det ger en perspektiv och ödmjukhet inför livet.

    All styrka till er! Saknaden måste vara fruktansvärd
  • Sat 30 Nov 2019 11:01
    September89 skrev 2019-11-28 22:28:43 följande:

    Det är en aktivitetsklocka :)

    Låter som att ni har väldigt bra uppdelning! Vår bebis vaknar typ bara när hon vill äta just nu. Förut kunde hon bajsa på natten eller bara ligga och böka och då kunde min man ta henne. Han vaknade vid varje amning i början och satt redo att hjälpa till haha! Så jag sa till honom att han får fortsätta sova vid matningen och då slutade han vakna så det var nog samma för honom, att han kunde sova igenom mer när han visste att jag tog henne och inte behövde hans hjälp (jag snittades så första dygnen kunde han behöva hjälpa till vid amning när jag skulle förflytta mig i sängen). Nu är det mest kvällarna vi turas om ifall hon är gnällig och har svårt att komma till ro. Så vi har ju ändå haft bra nätter på så vis att hon inte vaknar och bara är ledsen eller så.

    I natt fick jag i alla fall lite bättre sömnkvalite och det kändes verkligen på morgonen. Jag orkade upp för att lämna mellersta barnet i skolan och har orkat med dagen så det har känts otroligt skönt!


    Ja vi har bestämt att jag (av naturliga skäl) är amningsansvarig men att sambon är bajsansvarig hehe, så att inte jag får ta alla smällar av oplanerade behov hos bebisen.

    Vi har hållt på med EC/babypottning från start, vilket har hjälpt bebisens mage enormt mycket. Han har haft så ont i magen av järntillskottet han får, mycket gaser och körig mage osv. Ofta ligger han och kämpar lääänge innan han bajsar. Men sen vi började grodhålla honom över handfatet på minsta signal och även på rutin efter mat/sömn så rullar allt med magen på så mycket bättre och vi har fått en gladare bebis. Som bonus så byter vi typ 2 bajsblöjor i veckan och resterande hamnar i handfat/toaletten (4-5 gånger om dagen).

    Han bajsar typ aldrig på nätterna, men ofta under tidig morgon. Så då får sambon gå upp och hålla honom för jag har så svårt att somna om ifall jag stiger upp. Amma kan jag ju praktiskt taget göra i sömnen.

    Men det där med djupsömn var intressant. Sover ju sällan mer än 2 timmar åt gången nånsin, och gissar på att det tar ett tag tills man kommer ner i djupsömn dessutom. Och sista månaderna i graviditeten sov även jag kasst, och sen kom han ju redan i mitten av aug så det har varit lång tid utan sömn nu. Men jag måste säga att jag nog vant mig lite och lider inte så mycket av det. Det var värst i början när jag pumpade+ammade+sondmatade var tredje timme. Då behövde vi båda vakna till ordentligt och sitta uppe i drygt 30 min, då höll vi på att gå sönder. Men jag önskar ändå såklart att han snart börjar sova lite längre sömnpass. Just nu ammar han mer sällan på dagarna men väldigt ofta på nätterna vilket han gärna får sluta med snart.
  • Sun 1 Dec 2019 15:30
    Jojjans skrev 2019-11-30 11:01:58 följande:

    Ja vi har bestämt att jag (av naturliga skäl) är amningsansvarig men att sambon är bajsansvarig hehe, så att inte jag får ta alla smällar av oplanerade behov hos bebisen.

    Vi har hållt på med EC/babypottning från start, vilket har hjälpt bebisens mage enormt mycket. Han har haft så ont i magen av järntillskottet han får, mycket gaser och körig mage osv. Ofta ligger han och kämpar lääänge innan han bajsar. Men sen vi började grodhålla honom över handfatet på minsta signal och även på rutin efter mat/sömn så rullar allt med magen på så mycket bättre och vi har fått en gladare bebis. Som bonus så byter vi typ 2 bajsblöjor i veckan och resterande hamnar i handfat/toaletten (4-5 gånger om dagen).

    Han bajsar typ aldrig på nätterna, men ofta under tidig morgon. Så då får sambon gå upp och hålla honom för jag har så svårt att somna om ifall jag stiger upp. Amma kan jag ju praktiskt taget göra i sömnen.

    Men det där med djupsömn var intressant. Sover ju sällan mer än 2 timmar åt gången nånsin, och gissar på att det tar ett tag tills man kommer ner i djupsömn dessutom. Och sista månaderna i graviditeten sov även jag kasst, och sen kom han ju redan i mitten av aug så det har varit lång tid utan sömn nu. Men jag måste säga att jag nog vant mig lite och lider inte så mycket av det. Det var värst i början när jag pumpade+ammade+sondmatade var tredje timme. Då behövde vi båda vakna till ordentligt och sitta uppe i drygt 30 min, då höll vi på att gå sönder. Men jag önskar ändå såklart att han snart börjar sova lite längre sömnpass. Just nu ammar han mer sällan på dagarna men väldigt ofta på nätterna vilket han gärna får sluta med snart.


    Vad spännande med bajsandet (haha vilken sjuk mening!), är orsaken att man gör så för att få ?rutin? på bajsandet och undvika magont eller finns det andra anledningar? Har ingen koll på EC alls.

    Vår bebis småbajsade hela tiden i början. Vi bytte typ 20 blöjor om dagen och det var alltid till bajs i, plus att det kom varje natt. Sedan ändrades det till bajs efter varje matning dagtid och nu är det någon gång om dagen.

    Jag kände mig nästan piggare i början då vi ställde klockan, vår bebis gick ner lite för mycket i början så vi ställde var tredje timme också och matade. Då blev jag mer vaken pga amningen var ny så satt upp och ammade med kuddar uppbullade bakom ryggen och under armen haha. Men nu är det som att det långvariga tar ut sin rätt. Var förvånad över hur pigg jag ändå var första veckorna men hade väl något hormonpåslag som gjorde att jag inte kände samma trötthet haha. Vår bebis kom 21/8 så fick också augustibarn, men inte lika tidigt som du. Kan tänka mig att det det var väldigt tufft för er med kanske mer oro pga prematur och långa uppvak på nätterna! Det är ju verkligen skillnad på att slänga fram en tutte och att behöva gå igenom flera olika moment på natten. Tufft också att båda var tvungna att vara vakna, då är ju båda i stort behov av avlastning för att få ?sova ikapp? sen.

    Jag har i alla fall lyckats få ett par bättre nätter med nästan 1 timmes djupsömn så har i alla fall fått vara människa lite grann. Det gör ändå mycket även om man skulle vilja ha mer sömn såklart.
  • Anonym (chock­ad!)
    Mon 2 Dec 2019 09:23

    Hur gamla är era barn nu och hur rörliga är dom? Stabilitet mm?

  • Mon 2 Dec 2019 09:37
    September89 skrev 2019-12-01 15:30:05 följande:

    Vad spännande med bajsandet (haha vilken sjuk mening!), är orsaken att man gör så för att få ?rutin? på bajsandet och undvika magont eller finns det andra anledningar? Har ingen koll på EC alls.

    Vår bebis småbajsade hela tiden i början. Vi bytte typ 20 blöjor om dagen och det var alltid till bajs i, plus att det kom varje natt. Sedan ändrades det till bajs efter varje matning dagtid och nu är det någon gång om dagen.

    Jag kände mig nästan piggare i början då vi ställde klockan, vår bebis gick ner lite för mycket i början så vi ställde var tredje timme också och matade. Då blev jag mer vaken pga amningen var ny så satt upp och ammade med kuddar uppbullade bakom ryggen och under armen haha. Men nu är det som att det långvariga tar ut sin rätt. Var förvånad över hur pigg jag ändå var första veckorna men hade väl något hormonpåslag som gjorde att jag inte kände samma trötthet haha. Vår bebis kom 21/8 så fick också augustibarn, men inte lika tidigt som du. Kan tänka mig att det det var väldigt tufft för er med kanske mer oro pga prematur och långa uppvak på nätterna! Det är ju verkligen skillnad på att slänga fram en tutte och att behöva gå igenom flera olika moment på natten. Tufft också att båda var tvungna att vara vakna, då är ju båda i stort behov av avlastning för att få ?sova ikapp? sen.

    Jag har i alla fall lyckats få ett par bättre nätter med nästan 1 timmes djupsömn så har i alla fall fått vara människa lite grann. Det gör ändå mycket även om man skulle vilja ha mer sömn såklart.


    EC är väl ett västerländskt namn på något som praktiseras i många delar av världen. Förr och i länder där man inte använder blöjor är det så man tar hand om bebisens behov. Det bygger på att man lär sig tolka barnets signaler på nödighet (dom föds med en instinkt att signalera det till föräldrarna, men med hjälp av moderna blöjor vänjer vi dom av med det) och erbjuda en plats att göra ifrån sig på. I början får man grodhålla dem, men så fort dom kan sitta själva kan man introducera potta. Dels får man barn som tenderar att bli blöjfria tidigare, dels underlättar uppdragna knän tröja magar och det är såklart också mycket bättre för deras hud att slippa vått/bajs mot huden lika ofta. Sen är det också så häftigt att inse att man kan ha ett kommunikativt samspel mer bebisen långt tidigare än de pratar. Det finns massor att läsa, tipsar om hemsidan blöjfribebis.

    Våran bebi bajsade också konstant i början, och då var det ingen idé att potta. Men nu bajsar han alltid typ två gånger på morgonen, och så efter mat ibland under dagen. Det är jättetydligt när han börjar sprattla, krysta och veva med tungan att han är nödig, så då är det bara att snabbt få av blöjan :)

    Ja den där sjuka energin man hade i början har ju sinat nu... mer att man går runt i nån konstant dimma. Kanske därför jag inte känner mig trött, för att jag glömt hur det känns att vara pigg haha.

    Ja jag bar aldrig så orolig över att han var prematur, för det var aldrig nån fara med hans hälsa. Men nu i efterhand fattar man ju hur liten och skör han var. Allt var så otroligt omständigt för att han var så liten och svag i kroppen. Vi blev mer vårdpersonal än föräldrar i början.

    Vad skönt att du fått till lite mer djupsömn! Förhoppningsvis blir det mer och mer.
  • Mon 2 Dec 2019 09:42
    Anonym (chockad!) skrev 2019-12-02 09:23:35 följande:

    Hur gamla är era barn nu och hur rörliga är dom? Stabilitet mm?


    Våran skrutt är 9,5 vecka korrigerat (16 veckor sen han föddes).

    Han var tidigt väldigt stark i nacken och lyfter den utan problem från magläge långa stunder. Följer han saker med blicken så vrider han hela överkroppen och huvudet för att se ordentligt när han ligger i famnen. Sitter han i knät kan han hålla huvudet och en liten del av bålen upprätt korta stunder, även om huvudet är väldigt vobbligt.

    Han har inte fått syn på sina händer än, men han har upptäckt att man kan känna på saker och att stoppa fingrarna i munnen och gegga runt med tungan är nu otroligt spännande!

    Han har också gett oss dom första leendena med ljud, nära på att det är skratt. Så underbart att höra!!
  • Mon 2 Dec 2019 09:45

    Allt börjar äntligen kännas lite mer stabilt med bebis, och dagarna flyter på ganska smärtfritt för alla inblandade. Vi har haft en tuff period bakom oss där jag höll på att krascha, men tack vare att sambon varit hemma extra så har det stabiliserat sig.

    Men lagom när allt blivit bättre så har mensen kommit tillbaka! Inte en välkommen present på första advent. Jag helammar och hade räknat med att slippa den så länge jag gör det, men jag tycks vara en av dom få som får sin mens ändå, knappt 4 månader efter förlossningen.

Svar på tråden Bf September 2019