• Snowflingan

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (E)

    Hej allihopa. Börjar bli lite desperat, att få vår bebis att somna på dagarna är nästan omöjligt.. det enda som funkar är att gå ut och gå med vagnen. Alltså ute. Inne funkar inte. Hon gallskriker bara.. i famnen vägrar hon också somna, känns så hemskt att en sån liten bebis inte vill somna i ena famn.. men hon gallskriker och trycker huvudet bakåt.. :( vill bara att hon ska känna trygghet och att vi finns där och hade varit mysigt att få henne att somna i vår famn ibland.. bärsele har vi testat och det funkar ibland.. men vill gärna ha andra tips och råd. Hur får ni era bebisar att somna på dagarna?

  • Anonym (E)

    Jag igen som skrev inlägget ovan. Testade att ha henne i selen idag när hon skulle sova, jag märker när hon börjar bli trött och försökte då gunga henne lite när hon låg i selen, hon började gråta/gnälla. Men absolut inte gallskrik, vrider och vänder på huvudet men tillslut fick jag henne att somna i selen. Jag är verkligen emot allt det här med att skrika sig till söms och att de tillslut vet att ingen kommer ändå trots att jag skriker. Men när jag har henne i sele eller exempelvis ligger bredvid henne i sängen och guppar på rumpan eller har henne i famnen, gör det något att hon gråter då? (Förstå mig rätt) känner hon ändå sig ?övergiven?, jag ligger/finns ju verkligen alldeles intill eller har henne på bröstet. Så hon är ju aldrig själv. Hänger ni med på hur jag tänker? Är det ?farligt? att hon gråter om jag verkligen är precis intill henne tills hon somnar? För tar jag upp henne över axeln slutar hon gråta.. men vet ju att det är trött hon är och därför hon gråter. Sorry för rörigt inlägg men hoppas ni hänger med i mina Tankar.. behöver lite tips och råd

  • Etta
    Anonym (E) skrev 2019-12-20 12:33:20 följande:

    Hej allihopa. Börjar bli lite desperat, att få vår bebis att somna på dagarna är nästan omöjligt.. det enda som funkar är att gå ut och gå med vagnen. Alltså ute. Inne funkar inte. Hon gallskriker bara.. i famnen vägrar hon också somna, känns så hemskt att en sån liten bebis inte vill somna i ena famn.. men hon gallskriker och trycker huvudet bakåt.. :( vill bara att hon ska känna trygghet och att vi finns där och hade varit mysigt att få henne att somna i vår famn ibland.. bärsele har vi testat och det funkar ibland.. men vill gärna ha andra tips och råd. Hur får ni era bebisar att somna på dagarna?


    Jag har det på liknande sätt! Börjat senaste veckorna, tidigare har hon somnat i famnen och sovit vidare när man lagt ner henne, men nu vaknar hon så fort jag lägger ner henne och vaknar snabbt även i famnen dagtid. Funkar ibland med sele, framförallt på förmiddagen men ibland blir hon förbannad! Vagnen funkar dock tack och lov nästan alltid, men bara om den rullar! Så har inte så mycket tips men känner igen mig! Men jag tänker inte alls det är någon fara om hon gråter när du är nära, det känner hon ju! Det kan ju vara att hon har ont i magen tex men då blir det en tröst att du är där och hon kan ändå vara trygg. Sen tror jag ofta de gråter för att de är övertrötta och tänker att de även då får tröst av att man är nära även om de gråter tills de somnar! Det är ju ändå stor skillnad mot om de gråter och ingen är där. Jag har däremot lite dåligt samvete över att min dotter ibland gråter när jag lägger ner henne i vagnen och sen somnar efter ett tag när vagnen rullar, för där är hon ju ensam tänker jag.. sen skulle jag ju inte låta henne ligga där och skrika jättelänge förstås.
  • Anonym (Inte då)
    Anonym (E) skrev 2019-12-20 17:28:41 följande:

    Jag igen som skrev inlägget ovan. Testade att ha henne i selen idag när hon skulle sova, jag märker när hon börjar bli trött och försökte då gunga henne lite när hon låg i selen, hon började gråta/gnälla. Men absolut inte gallskrik, vrider och vänder på huvudet men tillslut fick jag henne att somna i selen. Jag är verkligen emot allt det här med att skrika sig till söms och att de tillslut vet att ingen kommer ändå trots att jag skriker. Men när jag har henne i sele eller exempelvis ligger bredvid henne i sängen och guppar på rumpan eller har henne i famnen, gör det något att hon gråter då? (Förstå mig rätt) känner hon ändå sig ?övergiven?, jag ligger/finns ju verkligen alldeles intill eller har henne på bröstet. Så hon är ju aldrig själv. Hänger ni med på hur jag tänker? Är det ?farligt? att hon gråter om jag verkligen är precis intill henne tills hon somnar? För tar jag upp henne över axeln slutar hon gråta.. men vet ju att det är trött hon är och därför hon gråter. Sorry för rörigt inlägg men hoppas ni hänger med i mina Tankar.. behöver lite tips och råd


    Absolut inte! Du är där och är nära. Du visar ju hela tiden med kroppskontakt att du finns där. Tyvärr behöver tji en del bebisar hjälp med att somna och då måste man få göra så. Skillnad mot de andra metoderna då man verkligen lämnar rummet. Kämpa på så hoppas jag det blir bättre snart :)
  • Anonym (Trean)

    Våran gråter nästa alltid innan han somnar. Han somnar 9 gånger av 10 i vagnen både inne och ute. Vi vaggar tills han somnar men det föregår alltid 3-5 min gråtande. På natten somnar han dock alltid efter ätande om utan ett pip. Mina två andra barn var likadana. De vet inte hur de ska göra för att somna och därför skriket de av frustration läste jag om i en bok om småbarn. Det är ingen fara och de känner sig ju förstås trygga när man är bredvid eller när man vaggar.

  • Jojjans
    Anonym (E) skrev 2019-12-20 17:28:41 följande:

    Jag igen som skrev inlägget ovan. Testade att ha henne i selen idag när hon skulle sova, jag märker när hon börjar bli trött och försökte då gunga henne lite när hon låg i selen, hon började gråta/gnälla. Men absolut inte gallskrik, vrider och vänder på huvudet men tillslut fick jag henne att somna i selen. Jag är verkligen emot allt det här med att skrika sig till söms och att de tillslut vet att ingen kommer ändå trots att jag skriker. Men när jag har henne i sele eller exempelvis ligger bredvid henne i sängen och guppar på rumpan eller har henne i famnen, gör det något att hon gråter då? (Förstå mig rätt) känner hon ändå sig ?övergiven?, jag ligger/finns ju verkligen alldeles intill eller har henne på bröstet. Så hon är ju aldrig själv. Hänger ni med på hur jag tänker? Är det ?farligt? att hon gråter om jag verkligen är precis intill henne tills hon somnar? För tar jag upp henne över axeln slutar hon gråta.. men vet ju att det är trött hon är och därför hon gråter. Sorry för rörigt inlägg men hoppas ni hänger med i mina Tankar.. behöver lite tips och råd


    Det är svårt att söva våran också utan att han först gråter, han har svårt att komma ner i varv så ofta måste jsg lura honom både att äta och sova på dagarna. Jag tänker att det absolut inte är samma sak när dom behöver gråta i famnen som att ligga ensamma. Tycker dock det är svårare med vagnen, det klarar jag inte av.

    Vi söver alltid i famnen på dagarna, och sen får han sova klart i famnen. Man måste stå upp och söva, lägger honom på tvärsen över mig med magen mot min mage, och skumpar skumpar skumpar. Ofta protesterar han först. När han sover djupt kan jag sätta mig ner och ta det lugnt men absolut inte lägga ifrån mig honom. Det går att söva i bärsjal/sele med. Men det tar mycket längre tid och han är mer missnöjd då. Vagnen avskyr han så det orkar jag sällan försöka.

    Ofta amningsvägrat han också om han redan blivit ledsen. Kastar sig bakåt och tar i te bröstet.

    Det jag märkt sista veckorna är att det går bättre att amma innan han hunnit bli hungrig. Samma med sömnen, att försöka börja hjälpa honom att varva ner innan han börjar bli trött. Ofta är han mest svårsövd när jag redan märkt att han hunnit bli kinkig, då är det ibland för sent.
  • Anonym (chockad!)

    Lite nyfiken på alla. Ingen som vill fortsätta ha kontakt?

  • Septemberpyre
    Anonym (chockad!) skrev 2020-01-17 23:22:50 följande:

    Lite nyfiken på alla. Ingen som vill fortsätta ha kontakt?


    Va roligt :) Födde en helt underbar liten pojk i september. Han mår bra och utvecklas så oerhört fort! Dessutom har jag precis fått veta att jag är gravid igen så vi väntar ett syskon i september, igen! Haha...

    Hur går det själv? :)
  • Etta
    Anonym (chockad!) skrev 2020-01-17 23:22:50 följande:

    Lite nyfiken på alla. Ingen som vill fortsätta ha kontakt?


    Hej! Jag har gärna fortsatt kontakt och tänkt skriva flera gånger, bara så svårt hinna med i vardagen tycker jag! Vi har det bra men kämpar på med lite övningar då vår lilla tjej har en favoritsida och därför fått lite sned huvudform. Kämpar med att hon ska ligga på mage dagtid men hon hatar verkligen det! Tycker inte hon är så stark i nacken än heller. Håller uppe huvudet i max fem minuter och lägger sedan ner det och skriker. Hon är ju född i slutet av september så tio dagar kvar tills hon blir 4 månader. Är era starka i nacken och gillar att ligga på mage? Annars försöker vi hitta en nattrutin men hon är fortfarande en nattuggla och somnar sällan innan 22.30 Hon sover ofta mellan 19-20 men har sen ett vaket kvällspass. Hur sover era?
  • Etta
    Septemberpyre skrev 2020-01-17 23:53:45 följande:

    Va roligt :) Födde en helt underbar liten pojk i september. Han mår bra och utvecklas så oerhört fort! Dessutom har jag precis fått veta att jag är gravid igen så vi väntar ett syskon i september, igen! Haha...

    Hur går det själv? :)


    Men grattis! :)
Svar på tråden Bf September 2019