• Äldre 25 Dec 22:08
    30406 visningar
    3333 svar
    3333
    30406

    Bf September 2019

    Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

    Här kan vi samlas, välkomna!

    Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

  • Svar på tråden Bf September 2019
  • Thu 23 Jan 2020 10:35
    Fjiorgyn skrev 2020-01-22 23:49:47 följande:

    Min lilla stora (70cm och 9kg tung!!!) pojke blir 4 mån på måndag och han kämpar på! Han har varit väldigt stark i nacken sedan födelsen men har en favoritsida så han har också fått en sne huvudform, vilket det är väldigt mycket fokus på nu att "rätta till". Han har dock noll intresse att försöka vända på sig men går gärna upp i brygga och skjuter ifrån. Försöka åla sig framåt kämpar han också med, fy vad det är trist att ligga stilla! Och otroligt grinig så fort han inte får uppmärksamhet, så här är det aktivering varje vaken stund med honom (helst vill han upp och stå), babygymet har han tröttnat på rejält och skriker bara man närmar sig det xD

    Mat är även långt bort från oss för tillfället då han ska utredas för mjölkproteinallergi först. Däremot har vi fått in en rätt skön rutin för natten. Han nattas vid 19, får mat halvt sovandes när jag går och lägger mig vid 22-23tiden. Sedan vaknar han vid 4 och vill ha mat för att sedan vid 6-7 vakna för dagen. Han sover dock i vår säng eftersom han sover väldigt dåligt själv.


    Hur har ni lyckats få till kvällsrutinen? Har ni behövt jobba hårt för att få honom att sova själv fram tills du går och lägger dig? Låter ljuvligt med så långa sovpass, här är sömnen så himla stökig just nu.
  • Fjiorg­yn
    Thu 23 Jan 2020 11:57
    Jojjans skrev 2020-01-23 10:35:26 följande:

    Hur har ni lyckats få till kvällsrutinen? Har ni behövt jobba hårt för att få honom att sova själv fram tills du går och lägger dig? Låter ljuvligt med så långa sovpass, här är sömnen så himla stökig just nu.


    Han var otrolig strulig förut, sov bara någon timme i sträck under hela dygnet, 3 om vi hade tur. Det som hjälpte oss främst var att ha helt fasta sovrutiner även på dagen. I början var det väldigt jobbigt att få till rutinerna, han vägrade sova och han vaknade fortfarande på kvällen men vi var super noga med att alltid lägga han vid samma tid och inte plocka upp honom på kvällen utan isf bara ligga kvar med honom tills han somnade igen. Sen sover han i vår säng, vilket också ändrade en hel del på hans sömn till det bättre. Men sen blir själv nattningen olika vissa kvällar, ibland somnar han bara i min famn, ibland i babynestet, ibland i vagnen. Men nattningen sker ändå alltid i samma rum helt nersläkt och på samma tid. Kanske ska tillägga att jag inte ammar då jag inte alls fick hjälp på BB med det, vet inte om det kan ha någon inverkan att han inte har något bröst att söka närhet till.
  • Thu 23 Jan 2020 12:23
    Fjiorgyn skrev 2020-01-22 23:49:47 följande:

    Min lilla stora (70cm och 9kg tung!!!) pojke blir 4 mån på måndag och han kämpar på! Han har varit väldigt stark i nacken sedan födelsen men har en favoritsida så han har också fått en sne huvudform, vilket det är väldigt mycket fokus på nu att "rätta till". Han har dock noll intresse att försöka vända på sig men går gärna upp i brygga och skjuter ifrån. Försöka åla sig framåt kämpar han också med, fy vad det är trist att ligga stilla! Och otroligt grinig så fort han inte får uppmärksamhet, så här är det aktivering varje vaken stund med honom (helst vill han upp och stå), babygymet har han tröttnat på rejält och skriker bara man närmar sig det xD

    Mat är även långt bort från oss för tillfället då han ska utredas för mjölkproteinallergi först. Däremot har vi fått in en rätt skön rutin för natten. Han nattas vid 19, får mat halvt sovandes när jag går och lägger mig vid 22-23tiden. Sedan vaknar han vid 4 och vill ha mat för att sedan vid 6-7 vakna för dagen. Han sover dock i vår säng eftersom han sover väldigt dåligt själv.


    Hur jobbar ni med favoritsidan? Jag tycker det krånglar till vardagen sååå mycket att behöva vända på henne när hon somnat, hon vaknar typ jämt då! Vi fick tipset att lägga en liten tunn bok under halva huvudet när hon sover, men hon har vaknat varje gång!
  • Thu 23 Jan 2020 14:01
    Fjiorgyn skrev 2020-01-23 11:57:13 följande:

    Han var otrolig strulig förut, sov bara någon timme i sträck under hela dygnet, 3 om vi hade tur. Det som hjälpte oss främst var att ha helt fasta sovrutiner även på dagen. I början var det väldigt jobbigt att få till rutinerna, han vägrade sova och han vaknade fortfarande på kvällen men vi var super noga med att alltid lägga han vid samma tid och inte plocka upp honom på kvällen utan isf bara ligga kvar med honom tills han somnade igen. Sen sover han i vår säng, vilket också ändrade en hel del på hans sömn till det bättre. Men sen blir själv nattningen olika vissa kvällar, ibland somnar han bara i min famn, ibland i babynestet, ibland i vagnen. Men nattningen sker ändå alltid i samma rum helt nersläkt och på samma tid. Kanske ska tillägga att jag inte ammar då jag inte alls fick hjälp på BB med det, vet inte om det kan ha någon inverkan att han inte har något bröst att söka närhet till.


    Låter som ni hade det precis som vi har det nu. Jag har försökt införa fasta sovtider på dagen, men det fungerar bara vissa dagar. Men på nätterna sover han i vår säng, det har han alltid gjort. Ibland sover han även PÅ mig och jag halvsitter.

    Vi nattar också ungefär samma tid varje kväll och det är ofta inget problem att söva honom, men det är svårt att över huvud taget lägga ner honom från famnen när han somnat, och om vi lyckas med det så vaknar han ändå ganska snabbt om han inte har hundkontakt med fötterna eller händerna.

    Vi har helammat sen start men han är inte intresserad av bröstet som mys, det är 10 minuter effektiv amning sen napp som gäller, så vet inte om det spelar in här heller...
  • Fjiorg­yn
    Fri 24 Jan 2020 00:27
    Etta skrev 2020-01-23 12:23:17 följande:

    Hur jobbar ni med favoritsidan? Jag tycker det krånglar till vardagen sååå mycket att behöva vända på henne när hon somnat, hon vaknar typ jämt då! Vi fick tipset att lägga en liten tunn bok under halva huvudet när hon sover, men hon har vaknat varje gång!


    Under vaken tid så ser vi till att ge uppmärksamhet från hans icke favoritsida så mycket vi kan, väldigt mycket ligga på mage eller bärande så han inte har huvudet liggandes mot något, sidoläge i vagnen. Men att få rätt på det när han sov var svårt och är fortfarande det. Och ärligt jag började söva honom liggandes på sidan, däremot är han så tung så handdukar rullar bara iväg, köpte en sådan kudde med trekanter så han ska kunna sova på sidan, men där lyckas han på något sätt ändå lägga sig på rygg.. Vi kämpar på som galningar här med!
  • Fjiorg­yn
    Fri 24 Jan 2020 00:33
    Jojjans skrev 2020-01-23 14:01:30 följande:

    Låter som ni hade det precis som vi har det nu. Jag har försökt införa fasta sovtider på dagen, men det fungerar bara vissa dagar. Men på nätterna sover han i vår säng, det har han alltid gjort. Ibland sover han även PÅ mig och jag halvsitter.

    Vi nattar också ungefär samma tid varje kväll och det är ofta inget problem att söva honom, men det är svårt att över huvud taget lägga ner honom från famnen när han somnat, och om vi lyckas med det så vaknar han ändå ganska snabbt om han inte har hundkontakt med fötterna eller händerna.

    Vi har helammat sen start men han är inte intresserad av bröstet som mys, det är 10 minuter effektiv amning sen napp som gäller, så vet inte om det spelar in här heller...


    Under lång tid fungerade bara fasta sovrutiner vissa dagar här med, och det är även vissa dagar nu vi får justera om för han väljer att sova extra länge under en sovtid eller vägrar sova helt. Så helt felfritt är det självklart inte, men helt fungerande!

    Fick däremot ett tips från bvc angående att lägga ifrån sig barnet när det somnat i famnen, att ha lagt en petflaska fylld med varmt vatten en stund innan på platsen där bebisen brukar sova, så är där varmt och skönt när man lägger ner. Hur vidare bra det fungerar kan jag tyvärr inte svara på då inte testat det själv än!
  • Anonym (E)
    Wed 5 Feb 2020 12:06

    Hej allihopa! Varit borta ett tag här ifrån!

    Kul att se hur det går för alla, här rullar allt på. Hon växer så det knackar!

    Nätterna fungerar bra för oss. Hon somnar runt 20 och vaknar vid 08. Äter 2-3 grr per natt och somnar om direkt. Däremot dagarna, hur får ni seriöst era barn att sova? Vagnen funkar ibland men kan inte alltid gå ut med den då vi bor krångligt med trappar osv. men testade igår att se hur länge hon orkade hålla igång. Hon var vaken i 5h, sen tvingade jag henne att sova..

    har kollat på det där sovschemat på rulla vagn. Där står det att bebisar som är 5 mån oftast sover 4 grr per dag och typ 3-4 h.. finns inte en chans att Min dotter sover så mycket eller ofta.. hur gör ni andra? Det här börjar bli sjukt jobbigt..

  • Thu 6 Feb 2020 11:17
    Anonym (E) skrev 2020-02-05 12:06:59 följande:

    Hej allihopa! Varit borta ett tag här ifrån!

    Kul att se hur det går för alla, här rullar allt på. Hon växer så det knackar!

    Nätterna fungerar bra för oss. Hon somnar runt 20 och vaknar vid 08. Äter 2-3 grr per natt och somnar om direkt. Däremot dagarna, hur får ni seriöst era barn att sova? Vagnen funkar ibland men kan inte alltid gå ut med den då vi bor krångligt med trappar osv. men testade igår att se hur länge hon orkade hålla igång. Hon var vaken i 5h, sen tvingade jag henne att sova..

    har kollat på det där sovschemat på rulla vagn. Där står det att bebisar som är 5 mån oftast sover 4 grr per dag och typ 3-4 h.. finns inte en chans att Min dotter sover så mycket eller ofta.. hur gör ni andra? Det här börjar bli sjukt jobbigt..


    Hehe, jag har samma undran! Min tjej sover i vagnen, om den rullar. Då kan hon sova uppemot två timmar. Annars kan hon sova i min famn (samtidigt som hon snuttar på bröstet hela tiden) eller i sele, men bara kortare perioder typ max en halvtimme. Lägger jag ner henne på dagen i hennes säng vaknar hon efter fem minuter. Jag har nu fått in en rutin att jag går en längre promenad på ca en timme efter att ha lämnat storasyster på förskolan, då kan hon ibland sova vidare i vagnen när vi kommit hem, men inte alltid. Sen går jag ju och hämtar storasyster på tidig em och då sover hon i vagnen igen, blir kanske 45 min då. Annars är det sele som gäller här, och att jag då går runt hela tiden! Nu sover hon i min famn medan jag sitter i soffan, får inte mkt gjort här hemma direkt...
  • Fri 7 Feb 2020 12:11
    Anonym (E) skrev 2020-02-05 12:06:59 följande:

    Hej allihopa! Varit borta ett tag här ifrån!

    Kul att se hur det går för alla, här rullar allt på. Hon växer så det knackar!

    Nätterna fungerar bra för oss. Hon somnar runt 20 och vaknar vid 08. Äter 2-3 grr per natt och somnar om direkt. Däremot dagarna, hur får ni seriöst era barn att sova? Vagnen funkar ibland men kan inte alltid gå ut med den då vi bor krångligt med trappar osv. men testade igår att se hur länge hon orkade hålla igång. Hon var vaken i 5h, sen tvingade jag henne att sova..

    har kollat på det där sovschemat på rulla vagn. Där står det att bebisar som är 5 mån oftast sover 4 grr per dag och typ 3-4 h.. finns inte en chans att Min dotter sover så mycket eller ofta.. hur gör ni andra? Det här börjar bli sjukt jobbigt..


    Vi söver aktivt sonen 3-4 gånger under dagen beroende på hur han sovit under natten. Han somnar endast om man vaggar/skumpar honom i famnen, eller går med honom i sjal/sele. Fram tills för en vecka sen gick det aldrig att lägga ner honom om han somnat i famnen utan jag satt med honom i famnen då. I sele/sjal sover han bara så läge som man promenerar, när vi kommer hem vaknar han direkt när jag öppnar dörren.

    Ofta sover han runt 40 min varje gång han sover, har funkat ganska bra för oss att använda rulla vagns sovshema även om han sover mindre på nätterna och ganska korta stunder på dagarna. Men man får ju vara flexibel beroende på dagsform. Trixet här är att söva i tid, så att man inte missar hans sovtåg så han blir övertrött...
  • Anonym (chock­ad!)
    Tue 11 Feb 2020 13:55

    Alla barn är ju olika. Mitt första sov många ggr men inte så länge, mitt andra sov inte alls på dagen typ. 20 min i taget kanske ett par ggr om man gungade honom. Min lilla nu som är 5 månader sover lååånga pass, men få. 3-5 timmar på fm, 2 timmar efter lunch och ca 45-60 min på em/kvällen.


     


    Tror bara man får acceptera att alla barn är olika och försöka finna den rutin som funkar för ditt barn. Tyvärr...

Svar på tråden Bf September 2019