• Anonym (TS)
    Äldre 3 Jan 13:52
    3014 visningar
    14 svar
    14
    3014

    LVU dom offentlig - Är även andra dokument offentliga?

    En dom till LVU är offentlig. Men det säger ju egentligen inte så mycket. Kan man få ta del av överväganden och liknande också och hur gör man då?

    Dvs jag har en dom där två barn blev placerade enligt LVU 2017. Men kan jag ta del av om de fortfarande är placerade? Kan jag ta del av något övervägande eller upphävande av LVU?

  • Svar på tråden LVU dom offentlig - Är även andra dokument offentliga?
  • Anonym (soc.s­ekr.)
    Äldre 3 Jan 16:07
    #1

    Alla underlag som leder till ett LVU är inte offentlig, dom är ålagd med sekretess. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 15:29
    #2
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2019-01-03 16:07:47 följande:

    Alla underlag som leder till ett LVU är inte offentlig, dom är ålagd med sekretess. 


    Det förstår jag. Men övervägande som man gör var sjätte månad och beslutar om LVU ska kvarstå eller upphävas?

    Kan man se att barn blir placerade men inte om de fått komma hem? Låter konstigt...
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 15:30
    #3
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2019-01-03 16:07:47 följande:

    Alla underlag som leder till ett LVU är inte offentlig, dom är ålagd med sekretess. 


    Det förstår jag. Men övervägande som man gör var sjätte månad och beslutar om LVU ska kvarstå eller upphävas?

    Kan man se att barn blir placerade men inte om de fått komma hem? Låter konstigt...
  • Anonym (soc sekr)
    Äldre 4 Jan 16:05
    #4

    Det är bara domar från förvaltningsrätten som är offentliga. Överväganden/omprövningar av LVU görs av socialnämnden och där är det sekretess.

  • Anonym (va?!)
    Äldre 4 Jan 16:12
    #5

    en Lvu dom är väl inte offentlig?

  • Anonym (Cc)
    Äldre 4 Jan 16:16
    #6
    Anonym (va?!) skrev 2019-01-04 16:12:43 följande:

    en Lvu dom är väl inte offentlig?


    Jo. Du kan begära ur den från domstolen.
  • Anonym (va?!)
    Äldre 4 Jan 16:46
    #7
    Anonym (Cc) skrev 2019-01-04 16:16:27 följande:

    Jo. Du kan begära ur den från domstolen.


    nej det kan man inte. Bara brottsmål
  • Äldre 4 Jan 19:14
    #8

    Domen är offentlig och kan begäras ut. Sekretessen gäller bara uppgifter som inte tagits in i domen.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 19:15
    #9
    Anonym (va?!) skrev 2019-01-04 16:12:43 följande:

    en Lvu dom är väl inte offentlig?


    I sekretesslagens 7 kap. 4 § finns en bestämmelse om sekretess inom socialtjänsten för uppgift om enskilds personliga förhållanden. Bestämmelsen omfattar dock inte beslut om omhändertagande eller tvångsvård dvs LVM och LVU.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 19:16
    #10
    Anonym (soc sekr) skrev 2019-01-04 16:05:45 följande:

    Det är bara domar från förvaltningsrätten som är offentliga. Överväganden/omprövningar av LVU görs av socialnämnden och där är det sekretess.


    Okej, då förstår jag. Men hur kan man veta om barnen fått flytta hem igen då?
  • Anonym (R A)
    Äldre 4 Jan 19:18
    #11
    Anonym (TS) skrev 2019-01-04 19:16:24 följande:
    Okej, då förstår jag. Men hur kan man veta om barnen fått flytta hem igen då?
    Man ringer föräldern och frågar.
  • Äldre 4 Jan 19:24
    #12
    Anonym (TS) skrev 2019-01-04 19:15:45 följande:

    I sekretesslagens 7 kap. 4 § finns en bestämmelse om sekretess inom socialtjänsten för uppgift om enskilds personliga förhållanden. Bestämmelsen omfattar dock inte beslut om omhändertagande eller tvångsvård dvs LVM och LVU.


    26 kap. 1§ i offentlighets-och sekretesslagen är den bestämmelse som gäller uppgifter inom socialtjänsten. Undantaget finns i 26 kap. 7 § OSL.
  • Äldre 4 Jan 19:28
    #13
    Anonym (TS) skrev 2019-01-04 19:16:24 följande:

    Okej, då förstår jag. Men hur kan man veta om barnen fått flytta hem igen då?


    Om föräldern/föräldrarna har begärt att vården ska upphöra och fått avslag hos socialnämnden kan det finnas ett mål angående upphörande av vård med stöd av LVU hos förvaltningsrätten. Då går det ju att begära ut den domen med.
  • Anonym (Barns­ekrete­rare)
    Äldre 2 Feb 09:16
    #14

    Övervägandet av vården är  till skillnad för omprövningar inte ett beslut i förvaltningsrättslig mening och är därför inte offentliga överhuvud taget. Omprövningar leder till ett beslut och blir offentliga. Dock råder det sekretess så de ska sekretessprövas innan de lämnas ut om någon begär det.

Svar på tråden LVU dom offentlig - Är även andra dokument offentliga?