• Äldre 3 Jan 14:37
    1105 visningar
    15 svar
    15
    1105

    Vilka av dessa utställningar skulle ni gå på?

    Inspirerad av Museum of Failure, Museum of Disgusting Food, Titanic The Exhibition och liknande utställningar, så är jag inspirerad att skapa en liknande privat museiliknande utställning. Jag har tänkt på några olika koncept som jag presenterar nedan. 

    Svara därefter gärna på följande frågor:
    Vilka av dessa utställningar skulle du kunna tänka dig att gå på?
    Skulle du få med dina barn eller din partner på utställningen?
    Hur mycket tror du att du skulle vara beredd att betala?
    Har du förslag på hur mina idéer skulle kunna förbättras?
    Har du någon egen idé på en utställning du tror skulle funka som du vill dela med dig av?



    Historisk mat
    En utställning med måltider från olika tidsepoker och kulturer. Från romarrikets delikatess, kokt orm med äpple i munnen, och framåt. Tv-programmet Historieätarna har visat att det finns en stor nyfikenhet för detta ämne. De flesta rätterna skulle endast visas upp i monter, men vissa skulle besökarna även kunna få smaka på.

    Tillbaka till framtiden 
    En utställning om hur människor under tidigare decennier och sekler trott att nutiden skulle se ut, så kallad retrofuturism. Det finns massor av målningar och senare filmer på hur man trodde att vi skulle leva idag; brandmän med jetmotorer, hotell på månen, hyperlooptåg och självkörande bilar, till saker som faktiskt blivit verkliga, så som robotdammsugare, videochatt, och smala tv-apparater. Det finns också mycket galna visioner som säger mer om tiden de skapats i än om framtiden, till exempel en japansk robot som åker runt i klassrummet och agar barn som svarar fel på lärarens frågor. Utställningen skulle främst bestå av bild och film, kanske går det också att visa upp en del prototyper.

    Bisarra yrken
    En utställning om underliga och bisarra jobb som finns eller har funnits. Bilder, texter och kanske scenografi beskriver jobb som Master of the Stool (brittiska konungens personliga bajsupplockare), Body Snatchers (Grävde upp lik och sålde dem till läkarhögskolor), medicinsk barberare (utöver rakning erbjöd de åderlåtning och drog tänder) och många andra.

    Jakten på skönhet
    Människan har i alla tider velat göra sig vacker. Utställningen skulle kunna visa alla de konstiga sätt som människor under historien velat göra sig vackra på, från äckliga saker saker som använts som smink, till franska korsetter så smala att kvinnorna svimmade, till dagens galna japanska produkter och bisarra fenomen som män som plastikopererar pungen. Utställningen skulle också kunna titta på hur skönhetsidealen förändrats mellan olika epoker och kulturer: överviktiga kvinnor på 1700-talet, småbröstade kvinnor med bob-frisyr på 1920-talet och Marilyn Monroe-idealet på 1950-talet, osv. 

    Retro tv-spel
    Utställningen berättar om äldre tv-spel, från Pong och arkadmaskiner till NES och framåt, och där man självfallet får testa många av spelen. Jag vet att tekniska museet har haft en liknande utställning och att det finns ett museum av det här slaget i Stockholm.
  • Svar på tråden Vilka av dessa utställningar skulle ni gå på?
  • Äldre 3 Jan 15:35
    #1

    Det enda jag kan tänka mig är Tillbaka till framtiden. Men Historisk mat kan säkert dra publik.

    Skulle säkert få med partner och barn. Priset beror på storleken och kvalitén på utställningen men knappast mer än 50:- per person. Jag vet ju inget om hur dina idéer är utformade så det går inte att svara på.

  • Äldre 3 Jan 15:37
    #2

    Tillbaka till framtiden.

  • Äldre 7 Jan 10:58
    #3

    Tack för inputen! Inga fler som vill kommentera? =)

  • Äldre 7 Jan 12:17
    #4

    Jag älskar Historie ätarna men det är inte bara maten där som gör det intressant utan tex vilka kläder dom hade, huskurer och all historia runt allt. Så en kombination av dom olika hade absolut varit intressant! Svårt att svara på vad det skulle kosta då jag inte vet hur det exakt skulle uppbyggt.

  • Äldre 7 Jan 12:21
    #5

    Tillbaka till framtiden fast med prototyper.

    Jakten på skönhet kan ju göras som en fotoutställning men behöver avgränsas.

    Pris beror ju helt på lokal osv såklart.

  • Äldre 7 Jan 12:28
    #6

    De två första låter jättespännande. Hoppas det finns kokbok att köpa i gift shoppen till ettan :)


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 7 Jan 13:15
    #7

    Tillbaka till framtiden!

  • Kodia
    Äldre 7 Jan 19:05
    #8

    Jag hade velat gå på alla utom TV-spelen, tror jag.

    Jag tror det är svårt att få en sådan verksamhet att gå runt på ströbesökare.

    En idé skulle kunna vara att typ ha olika utställningar varje år, och ha olika evenemang, som drar in mer pengar. T. ex. gruppguidningar, barnkalas, firmaevent, quiz, osv.

  • Sommar­skugga­n
    Äldre 7 Jan 19:12
    #9

    Nää. Hade kanske passat som en artikel på 9gag. Såvida du inte kan få tag på riktiga föremål från dåtiden, tillagat orm maten och bjudit på, åderlåtningsmackapär, kläderna du öratar om osv. Lär bli klurigt, dyrt eller omöjligt. Tv spel kanske hade gått att få tag på och ställa ut, men det blir ju också dyrt.

  • Äldre 7 Jan 19:23
    #10

    Maten, jobben och skönheten. Absolut inte framtiden.

  • Äldre 8 Jan 03:57
    #11

    Jag har redan bevistat samtliga av dessa utställningar. Flera av dem flera gånger.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 8 Jan 10:27
    #12

    Svårt att välja. Jag gillar både Historisk mat och Tillbaka till framtiden. Det senare är mycket lättare att göra utställning av och det skulle kunna bli lite som Museum of failure.

    För några år sedan visades ett antal bilder som franska konstnärer gjorde3 i slutet av 1800-talet (tror det var då). De skulle just göra teckningar som visade hur de föreställde sig framtiden. Jätteintressant. Robotdammsugaren var faktiskt med, fast som en robot i människostorlek som drevs med typ urverk och som gick och sopade.



    Lycka till!

  • Äldre 8 Jan 11:48
    #13
    K Kalle skrev 2019-01-08 10:27:48 följande:

    Svårt att välja. Jag gillar både Historisk mat och Tillbaka till framtiden. Det senare är mycket lättare att göra utställning av och det skulle kunna bli lite som Museum of failure.

    För några år sedan visades ett antal bilder som franska konstnärer gjorde3 i slutet av 1800-talet (tror det var då). De skulle just göra teckningar som visade hur de föreställde sig framtiden. Jätteintressant. Robotdammsugaren var faktiskt med, fast som en robot i människostorlek som drevs med typ urverk och som gick och sopade.



    Lycka till!


    Tack för svaren allihop! Jätteviktig input för mig!

    K Kalle, Jag vet precis vilka bilder du talar om! Minns du vad utställningen hette eller var du såg den?
  • Äldre 8 Jan 12:53
    #14
    Veggiesan skrev 2019-01-08 11:48:31 följande:
    Tack för svaren allihop! Jätteviktig input för mig!

    K Kalle, Jag vet precis vilka bilder du talar om! Minns du vad utställningen hette eller var du såg den?
    Såg det i en tidning. Sydsvenskan eller DN typ.
  • Äldre 8 Jan 13:25
    #15

    Ah okej, tack!

Svar på tråden Vilka av dessa utställningar skulle ni gå på?