• Äldre 4 Jan 12:04
    7295 visningar
    14 svar
    14
    7295

    Hur länge hade ni kraftig molvärk/växtvärk..?

    Plussade den 20 december och har sedan ett par dagar efter plusset haft som en riktigt, riktigt kraftig mensvärk. Det är som en kramp i hela livmodern som ibland också ilar ut i ljumskarna och känns i nedre delen av ryggen. Smärtan är inte konstant utan kommer cirka 1-3 gånger på dagen och sedan framförallt på natten/tidig morgon. Det enda som hjälper någorlunda är att lägga en varm rispåse över magen och ibland också att bajsa.

    Ringde barnmorskan som sa att det är "heelt normalt" och att man kan ha olika ont av växtvärken i början. Enligt henne stänger smärtreceptorerna av sig efter ett tag så att man inte längre känner av detta.

    Det jag undrar nu är: När slutade dessa värkar för er som har känt av samma som mig..? Känner mig lite nere just nu då jag utöver detta mår illa, är ständigt hungrig och supertrött. Det är svårt att känna sig glad över graviditeten då jag inte får sova en hel natt :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-04 12:07
    Kan tillägga att jag inte blöder någonting och att jag enligt min app är i v.7 (6+1). Kan dock eventuellt vara lite tidigare i graviditeten än så, för tror den har räknat befruktningen lite för tidigt.

  • Svar på tråden Hur länge hade ni kraftig molvärk/växtvärk..?
  • Äldre 4 Jan 14:08
    #1

    Hej och grattis till graviditeten! Jag väntar mitt 7:e barn och tycker det har varit väldigt olika från gång till gång. Första barnet kändes det i princip inget alls med, och lustigt nog har jag känt väldigt lite den här gången också ( kanske mina smärtreceptorer har fått nog för länge sen ). Med de andra barnen och speciellt med tvillingarna ( magen växte jättefort ) kom och gick molvärken den första halvan av graviditeten och var värst upp till v. 10.

  • Äldre 4 Jan 14:24
    #2

    Jag undrar oxå! Är gravid 5-6 veckor och igår började mensvärk och idag samma onda. Om jag med säkerhet kunde veta att det är sk växtvärk och inte missfall på g så skulle det kännas bättre. Jag har varit gravid 2 gånger innan och har inte haft dessa känningar tidigare. Jag är troligtvis äldre än ts och tycker att min livmoder borde tåla att ett embryo gror utan att hålla på så här :)

  • Äldre 4 Jan 15:05
    #3
    Leeandra skrev 2019-01-04 14:08:35 följande:

    Hej och grattis till graviditeten! Jag väntar mitt 7:e barn och tycker det har varit väldigt olika från gång till gång. Första barnet kändes det i princip inget alls med, och lustigt nog har jag känt väldigt lite den här gången också ( kanske mina smärtreceptorer har fått nog för länge sen ). Med de andra barnen och speciellt med tvillingarna ( magen växte jättefort ) kom och gick molvärken den första halvan av graviditeten och var värst upp till v. 10.


    Tack så mycket! :) 
    Hur ont skulle du säga att du hade då? Det klingade alltså av sedan efter v.10? Jag tycker ju att denna värken är värre än den mensvärk jag annars får, och hade aldrig hört talas om att man kunde få såhär innan :O Så man blir ju lite orolig. Men väljer att lita på barnmorskans svar.
  • Äldre 4 Jan 15:08
    #4
    Maika19 skrev 2019-01-04 14:24:09 följande:

    Jag undrar oxå! Är gravid 5-6 veckor och igår började mensvärk och idag samma onda. Om jag med säkerhet kunde veta att det är sk växtvärk och inte missfall på g så skulle det kännas bättre. Jag har varit gravid 2 gånger innan och har inte haft dessa känningar tidigare. Jag är troligtvis äldre än ts och tycker att min livmoder borde tåla att ett embryo gror utan att hålla på så här :)


    Grattis till dig! Ja, det här är ju första barnet för mig så jag har själv inget att jämföra med :) Hur ont skulle du säga att du har..? Jag vaknar på nätterna av detta och får ligga med rispåsen i kanske 10-20 minuter innan kramperna ger sig.
  • Äldre 4 Jan 16:02
    #5

    Ja men jag skulle säga att mina smärtor är som dina. Jag började få ont igår natt. Hade egentligen känningar hela dagen men valde att ta alvedon mitt på dan, jag har en liten el-värmefilt som jag la under ryggen igår kväll. I morse vaknade jag och kände efter och värken kom smygande och idag avstod jag alvedon men värken finns där hela tiden och försvinner stundvis. Så glad att höra att det finns fler som har eller har haft liknande känningar. Vid tidigare graviditet har jag knappt haft några känningar och önskade mig känningar så att man verkligen kände att man var gravid och nu när jag har känningar blir jag bara orolig.

  • Äldre 4 Jan 16:08
    #6

    Ja, det får en faktiskt att slappna av lite när man hör att man inte är ensam. Jobbigt är det dock! Det bästa hade varit att ha något lite lagomt symptom bara. Har ömma och spända bröst också och det hade kunnat räcka tycker jag allt ;) 

  • Äldre 4 Jan 17:54
    #7

    Var hemska fram till v10. Försvann helt efter v16.

  • Äldre 4 Jan 18:35
    #8

    [quote=79334765][quote-nick]Aamon skrev 2019-01-04 17:54:21 följande:[/quote-nick]Var hemska fram till v10. Försvann helt efter v16.[/

    Aha tack för info. Jag har aldrig riktigt fattat det där med molvärk /växtvärk hos gravida men känns gött att veta att det inte behöver vara något farligt utan naturligt. Men vad beror det på? Växtvärk? Embryot är typ 1 mm. Jag hoppas att det går vägen för oss denna gång. Är en fd IVF :are och skulle starta med äggdonationsprogram nu i januari och blev nu spontant gravid på egen hand, kniven mot strupen om man säger så;) så jag nojar kanske extra mycket pga att det är sista chansen.

  • Äldre 4 Jan 20:55
    #9
    Aamon skrev 2019-01-04 17:54:21 följande:

    Var hemska fram till v10. Försvann helt efter v16.


    Fy. Ett tag ändå Rynkar på näsan
  • Äldre 4 Jan 21:01
    #10
    Maika19 skrev 2019-01-04 18:35:16 följande:

    [quote=79334765][quote-nick]Aamon skrev 2019-01-04 17:54:21 följande:[/quote-nick]Var hemska fram till v10. Försvann helt efter v16.[/

    Aha tack för info. Jag har aldrig riktigt fattat det där med molvärk /växtvärk hos gravida men känns gött att veta att det inte behöver vara något farligt utan naturligt. Men vad beror det på? Växtvärk? Embryot är typ 1 mm. Jag hoppas att det går vägen för oss denna gång. Är en fd IVF :are och skulle starta med äggdonationsprogram nu i januari och blev nu spontant gravid på egen hand, kniven mot strupen om man säger så;) så jag nojar kanske extra mycket pga att det är sista chansen.


    Jag håller tummarna för er! Glad Kanske är smärtorna en positiv grej..? 
  • Äldre 5 Jan 16:06
    #11

    Smärtorna är ju växtvärk från att livmodern växer. När jag tänkte så blev de lättare att hantera.

  • Äldre 6 Jan 12:00
    #12
    Aamon skrev 2019-01-05 16:06:25 följande:

    Smärtorna är ju växtvärk från att livmodern växer. När jag tänkte så blev de lättare att hantera.


    Ja, det är väl så man får försöka tänka Glad
  • Äldre 6 Jan 20:00
    #13
    chouette skrev 2019-01-04 15:05:45 följande:

    Tack så mycket! :) 

    Hur ont skulle du säga att du hade då? Det klingade alltså av sedan efter v.10? Jag tycker ju att denna värken är värre än den mensvärk jag annars får, och hade aldrig hört talas om att man kunde få såhär innan :O Så man blir ju lite orolig. Men väljer att lita på barnmorskans svar.


    Jag har just inte mensvärk alls, så att varar idogt gravid har ju helt klart varit värre . Jag skulle dock inte säga att det gör jätteont, det är mer obehagligt när det molar och det har avtagit efter v. 10. Senare i graviditeten tycker jag att det mer känns som att det sträcker och drar, en helt annan känsla.

    Men ja, helt normalt och upplevs förstås olika av alla
  • Anonym (Sanni­s)
    Äldre 8 Jan 14:53
    #14

    Är i vecka (5+0) enligt min app. Har också molande värk i magen som påminner om mensvärk. Försöker påminna mig själv så fort tankarna kommer att det är livmodern som växer så att man ser det som något positivt istället för att oroa sig. :)

Svar på tråden Hur länge hade ni kraftig molvärk/växtvärk..?