• Anonym (V)
    Äldre 6 Jan 10:43
    928 visningar
    7 svar
    7
    928

    när vågar man bli gravid igen eftere snitt

    Hej,

    23/11 i år så genomgick vi ett akut kejsarsnitt då de upptäckte förstorat hjärta på min dotter i magen, hon överlevde endast 8 timmar och lämnade oss men en obeskrivlig sorg och förtvivlan. Det var vårt första barn och det enda jag kan tänka på nu är att bli gravid igen för att få tillbaka hoppet.

    De säger att vi borde iallafall vänta 7-8 månader innann vi försöker igen pga snittet. Det har gått 6 veckor och jag har redan fått tillbaka mensen. Vågar man bli gravid tidigare? Jag tänkte om man kan börja försöka efter nästa mens?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-06 10:46
    Jag menade 23/11 förra året (2018) såklart.

  • Svar på tråden när vågar man bli gravid igen eftere snitt
  • Anonym (Nina)
    Äldre 6 Jan 10:53
    #1

    Hej
    Får verkligen beklaga sorgen , vet hur det känns förlora min förstfödda med samband med förlossning ,
    Andra barnet kom ut med kejsarsnitt , när pojken var 5 månader gammal så fick jag reda på att jag var femte månaden , och det slutade med kejsarsnitt igen.
    Det var komplikationer med havandeskap förgiftning som gjorde att jag två snitt

  • Anonym (Oj nej)
    Äldre 6 Jan 10:55
    #2

    Om man vill riskera att livmodern brister (resulterar i för tidigt urakut snitt, att barnet dör eller att mamman dör) eller att graviditeten fäster i det superfärska ärret i livmodern (samma resultat som ovanstående, eller missfall tidigt och smärta större delen av graviditeten) så kan man absolut börja försöka. Det vore riktigt korkat.

    Är man däremot ansvarstagande och realistisk så följer man läkarens rekommendationer, både för sin egen säkerhet och för nästa barns säkerhet.

    Egentligen rekommenderar man att man väntar ett helt år så 7-8 månader är redan en förkortad tid att avvakta med ny graviditet.

    Förstår att du inte kan tänka på något annat men det är riktigt ogenomtänkt och förhastat att inte följa de rekommendationer som finns, som finns av riktigt bra skäl.

  • Anonym (Ängla­barn)
    Äldre 6 Jan 10:58
    #3

    Beklagar er lilla flicka.

    Jag gjorde akut k.snitt 2017 i v.25 pga för tidig förlossning. Vår son överlevde inte.

    Tre läkare sade till mig att jag kunde bli gravid på en gång om jag så ville. 2.5 månader efter k.snittet plussde jag.

    Olika läkare ger olika råd. Somliga säger på en gång medan andra kan säga att man ska vänta upp till 1 år.

    Jag läste mycket på internet och hittade många kvinnor som gocl fullgångna veckor och blev gravida igen efter 2-3 månader.

  • Anonym (Nina)
    Äldre 6 Jan 11:00
    #4
    Anonym (Nina) skrev 2019-01-06 10:53:53 följande:

    Hej
    Får verkligen beklaga sorgen , vet hur det känns förlora min förstfödda med samband med förlossning ,
    Andra barnet kom ut med kejsarsnitt , när pojken var 5 månader gammal så fick jag reda på att jag var femte månaden , och det slutade med kejsarsnitt igen.
    Det var komplikationer med havandeskap förgiftning som gjorde att jag två snitt


    Mena då att jag fick reda på att jag var i andra månaden inte femte månaden
  • Anonym (S)
    Äldre 7 Jan 00:28
    #5

    Beklagar sorgen!

    Jag fick rekommendationen att vänta 6 månader efter snittet.

    Förstår verkligen att du vill bli gravid igen så fort som möjligt, men tycker ändå att du ska vänta.

  • Anonym (V) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 22:19
    #6

    Tack för era svar och för er som förlorat barn också vill jag ge en stor kram. Ibland förstår jag inte hur man ska klara av att leva med denna sorg resten av livet.

    Ska på efterkontroll om 2 veckor, tänkte höra med BM då hur det ser ut så får vi se. Vill såklart inte riskera att det blir något tokigt med nästa graviditet.

  • Anonym (Livmo­dernsp­rack)
    Äldre 7 Jan 22:27
    #7

    Vill bara poängtera - livmodern kan brista oavsett hur lång tid som gått. Min livmoder brast och livmoderns ärr var tunn- kan bli så och blir inte bättre ju mer tid går.

    MEN vårt barn överlevde , tre dagars neo-vård och jag mådde bra fort.

    Förlossningen har stenkoll på snittade kvinnor och upptäcker de något blir det snitt och oftast går det bra.

Svar på tråden när vågar man bli gravid igen eftere snitt