• Anonym (Sara)
    Äldre 9 Jan 19:50
    288 visningar
    30 svar
    30
    288

    har vi rätt till dagisplats?

    Vi har en son på 6 månader och väntar vårat andra barn. Eftersom jag inte ammar blev jag gravid ganska snart efter förlossningen och nu undrar jag om våran son kan börja på dagis under mammaledigheten för andra barnet?

  • Svar på tråden har vi rätt till dagisplats?
  • Äldre 9 Jan 19:52
    #1

    Min son började som 1 åring. Men varför vill du inte ha en sån liten hemma när du ändå är ledig?

  • Äldre 9 Jan 19:54
    #2

    Han får gå 15 h/veckan från ett års ålder. Tex ons tors fre 8.30-13.30

  • Anonym (Sara) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 19:54
    #3
    -1
    smulpaj01 skrev 2019-01-09 19:52:13 följande:

    Min son började som 1 åring. Men varför vill du inte ha en sån liten hemma när du ändå är ledig?


    lite mycket att hålla koll på när man har barn med så tät åldersskillnad. Var du mammaledig när han började dagis?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Jan 20:02
    #4
    +1
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-09 19:54:34 följande:

    lite mycket att hålla koll på när man har barn med så tät åldersskillnad. Var du mammaledig när han började dagis?


    Är du föräldraledig kan han gå 15h/veckan. Men ni får betala för platsen när han är så liten.
  • Äldre 9 Jan 20:10
    #5
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-09 19:54:34 följande:

    lite mycket att hålla koll på när man har barn med så tät åldersskillnad. Var du mammaledig när han började dagis?


    Nej, mammaledigheten var slut så jag var tvungen att jobba. Annars hade jag aldrig lämnat min lille plutt på dagis. Tycker du ska tänka om faktiskt.
  • Äldre 9 Jan 20:16
    #6
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-09 19:54:34 följande:

    lite mycket att hålla koll på när man har barn med så tät åldersskillnad. Var du mammaledig när han började dagis?


    Han är väldigt liten för att skola in när du ändå är hemma faktiskt! Det är 14 mån mellan mina två och jag hade såklart den lilla hemma med lillebror. Man vänjer sig och skapar nya rutiner. Det blir inte direkt lättare med åren om di tror det :)
  • Äldre 9 Jan 20:18
    #7
    +2

    Varför ens stressa med den lämningen och hämtningen?

    Bättre att bara ta det lugnt hemma.
    Mannen kan ju ta fl så ni kan vara hemma ett tag båda 2.

  • Äldre 9 Jan 20:32
    #8
    +1

    Har 12,5 månader mellan mina, stora började förskolan vid 2,5 år - 2 månder innan yngre barnet. Varför skaffar du barnen så tätt om det innebär att du sätter den äldre bebisen på förskola extremt tidigt..? Jag fattar att man gör det om man inte har något val, men att frivilligt sätta en så liten på förskola!?

  • Anonym (Ja)
    Äldre 9 Jan 20:44
    #9
    +2
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-09 19:54:34 följande:

    lite mycket att hålla koll på när man har barn med så tät åldersskillnad. Var du mammaledig när han började dagis?


    Skulle säga att det är jobbigare att hålla på och passa tider för hämtning och lämning med en liten hemma än vad det är att ha båda hemma.
  • Anonym (Virus­)
    Äldre 9 Jan 21:20
    #10
    +1

    Tänk på att förskola innebär att utsättas för väldigt mycket virus. Barnet lär vara sjuk stor del av tiden och därmed även dra hem smitta till småsyskonet. Inte så kul med två sjuka små...

Svar på tråden har vi rätt till dagisplats?