• Äldre 14 Jan 02:15
    5769 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5769

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 14 Jan 02:33
    #1
    +2

    Välutbildade män har det också bra, lågutbildade kvinnor har det också svårt. Löjligt att det blir en könsfråga när det egentligen handlar om klass till stor del. Förresten är min pappa lågutbildad och gick inte ens klart gymnasiet men har tre barn ihop med min mamma som är akademiker, så att man skulle vara helt körd som lågutbildad man på familjefronten är inte riktigt sant. Även om det kanske verkar så är inte alla helt fästa vid ''social status''.

  • Äldre 14 Jan 04:56
    #2

    Finns det verkligen en korrelation mellan dessa två grupper? 

    Det har väll alltid funnits män med bristande skolgång? Går det på något sätt sämre för dem för att det går bättre för kvinnor med utbildning? 

    Alla människor är ansvariga för sig själva, dessa män har vetat hela sina liv att skolan är en bra väg till framgång men valt att inte lyssna. Nej jag tänker verkligen inte lägga tid på dem. Självklart bryr jag min om mina manliga nära och kära, dem stöttar jag alltid men ingen har det problemet. 

  • Äldre 14 Jan 11:04
    #3
    svartakatten98 skrev 2019-01-14 02:33:22 följande:

    Välutbildade män har det också bra, lågutbildade kvinnor har det också svårt. Löjligt att det blir en könsfråga när det egentligen handlar om klass till stor del. Förresten är min pappa lågutbildad och gick inte ens klart gymnasiet men har tre barn ihop med min mamma som är akademiker, så att man skulle vara helt körd som lågutbildad man på familjefronten är inte riktigt sant. Även om det kanske verkar så är inte alla helt fästa vid ''social status''.


    Jag är akademiker och min man har bara gått gymnasiet. Allt handlar om personlighet.
  • Äldre 14 Jan 11:28
    #4

    Tja. Jag är högskoleutbildad, medan min sambo gick en yrkeslinje på gymnasiet och började jobba direkt efter studenten. Han tjänar bättre än mig. Inte för att pengar och/eller social status spelar mig någon roll, det viktiga är att man kan försörja sig själv eller åtminstone kämpar för att få ett jobb så man kan göra det.

    Vad gör dessa män för att ta sig ur sitt utanförskap? Hur hamnade de i utanförskap? Om man är en frisk, fullt fungerande, vuxen människa så är det väl ändå man själv som har det högsta ansvaret för sitt eget liv?

  • Äldre 14 Jan 11:33
    #5
    +1

    Varför skulle jag vara skadeglad? Det är väl jättetråkigt att killarna halkar efter. Verkligen.

    Men på vilket sätt är det mitt ansvar? Varför riktas frågan mot kvinnor och inte mot männen?

    Jag har fullt upp att styra upp mitt liv och trampa upp stigar för mina barn. Varför ska det då ligga på mig och andra kvinnor att styra upp killar? Och isåfall när ska killarna styra upp oss tjejer så vi hannar rätt i livet? Sker det ens?

    Jag stöttar gärna solidariskt men jag kommer inte ta på mig ansvaret för en annan människa. För den personen luftreningen ett finger när jag satt och kämpade i skolbänken.

  • Äldre 14 Jan 11:38
    #6
    +1

    Nu är ju de flesta av de män som hamnar i utanförskap personer som skulle fått jobb inom den tillverkningsindustri vi skickat till Kina. Många män fattar inte att man måste ha 180 högskolepoäng för att få jobb på Pressbyrån. Jag är 46 år och när jag kom ut från gymnasiet räckte det för att få jobb. Nu måste man gå 3-4 år till på högskolan för att få ett vettigt jobb.

  • Äldre 14 Jan 11:45
    #7
    +1
    Mimosa86 skrev 2019-01-14 11:33:47 följande:

    Varför skulle jag vara skadeglad? Det är väl jättetråkigt att killarna halkar efter. Verkligen.

    Men på vilket sätt är det mitt ansvar? Varför riktas frågan mot kvinnor och inte mot männen?

    Jag har fullt upp att styra upp mitt liv och trampa upp stigar för mina barn. Varför ska det då ligga på mig och andra kvinnor att styra upp killar? Och isåfall när ska killarna styra upp oss tjejer så vi hannar rätt i livet? Sker det ens?

    Jag stöttar gärna solidariskt men jag kommer inte ta på mig ansvaret för en annan människa. För den personen luftreningen ett finger när jag satt och kämpade i skolbänken.


    Både män och kvinnor har varit med och upprätthållit mansnormen där det tyvärr fortfarande finns en väldigt stark antipluggkultur.

    Jag är 46 år och fick alltid höra att det räcker med gymnasieutbildning vilket det gjorde då men nu är ju utbildningskraven skrattretande beroende på att att arbetsmarknaden översvämmas av akademiker. När jag nu söker jobb räcker inte +20 år arbetslivserfarenhet och 4-årig gymnasieutbildning särskilt lång då de formella kraven i många annonser är högskola. Jag är inte särskilt sugen på att läsa till civilingenjör bara för att få ett jobb.
  • Äldre 14 Jan 11:59
    #8
    -1 +2

    Jag är kvinna och absolut inte skadeglad/. Tvärtom, mäns utanförskap är ett stort problem eftersom män i utanförskap tenderar att ta ut sin ilska på andra genom att bli våldsamma, rösta på högerextrema partier osv. Däremot tycker jag inte vi ska sluta arbeta för kvinnors rättigheter.

    Feminismens mål är att ta bort patriarkala strukturer, och i dem ingår en förlegad mansbild som går ut på att män inte får identifiera sig med kvinnor, inte ska ska plugga osv. Försvinner dessa blir det lättare för pojkar att "få" vara duktiga i skolan utan att ses som mesar och plugghästar. Att pojkar lyckas sämre i skolan än flickor visar många forskningsrapporter, och försvinner negativa mansnormen kanske de vågar och vill utbilda sig, och därmed inte hamnar i utanförskap.

    Heja feminismen alltså!!

  • Äldre 14 Jan 12:26
    #9
    annabellelee skrev 2019-01-14 11:59:02 följande:

    Jag är kvinna och absolut inte skadeglad/. Tvärtom, mäns utanförskap är ett stort problem eftersom män i utanförskap tenderar att ta ut sin ilska på andra genom att bli våldsamma, rösta på högerextrema partier osv. Däremot tycker jag inte vi ska sluta arbeta för kvinnors rättigheter.

    Feminismens mål är att ta bort patriarkala strukturer, och i dem ingår en förlegad mansbild som går ut på att män inte får identifiera sig med kvinnor, inte ska ska plugga osv. Försvinner dessa blir det lättare för pojkar att "få" vara duktiga i skolan utan att ses som mesar och plugghästar. Att pojkar lyckas sämre i skolan än flickor visar många forskningsrapporter, och försvinner negativa mansnormen kanske de vågar och vill utbilda sig, och därmed inte hamnar i utanförskap.

    Heja feminismen alltså!!


    Som man med två söner föredrar jag maskulismen.


    "Maskulinism avser i huvudsak den politiska och kulturella rörelse som syftar till att få lika politiska, ekonomiska och sociala rättigheter för pojkar och män som för flickor och kvinnor."

  • Äldre 14 Jan 12:36
    #10
    annabellelee skrev 2019-01-14 11:59:02 följande:

    Jag är kvinna och absolut inte skadeglad/. Tvärtom, mäns utanförskap är ett stort problem eftersom män i utanförskap tenderar att ta ut sin ilska på andra genom att bli våldsamma, rösta på högerextrema partier osv. Däremot tycker jag inte vi ska sluta arbeta för kvinnors rättigheter.

    Feminismens mål är att ta bort patriarkala strukturer, och i dem ingår en förlegad mansbild som går ut på att män inte får identifiera sig med kvinnor, inte ska ska plugga osv. Försvinner dessa blir det lättare för pojkar att "få" vara duktiga i skolan utan att ses som mesar och plugghästar. Att pojkar lyckas sämre i skolan än flickor visar många forskningsrapporter, och försvinner negativa mansnormen kanske de vågar och vill utbilda sig, och därmed inte hamnar i utanförskap.

    Heja feminismen alltså!!


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem