• Äldre 14 Jan 02:15
    5778 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5778

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 14 Jan 20:38
    #11
    persikofjaril skrev 2019-01-14 11:28:16 följande:

    Tja. Jag är högskoleutbildad, medan min sambo gick en yrkeslinje på gymnasiet och började jobba direkt efter studenten. Han tjänar bättre än mig. Inte för att pengar och/eller social status spelar mig någon roll, det viktiga är att man kan försörja sig själv eller åtminstone kämpar för att få ett jobb så man kan göra det.

    Vad gör dessa män för att ta sig ur sitt utanförskap? Hur hamnade de i utanförskap? Om man är en frisk, fullt fungerande, vuxen människa så är det väl ändå man själv som har det högsta ansvaret för sitt eget liv?


    Men det där håller ju inte om man är feminist utan skeva glasögon.

    Samma sak har kunnat sägas till kvinnor i minst 25 år, men ändå har vi inte lika många kvinnliga som manliga ingenjörer, till exempel.

    Att en stor majoritet kvinnor undervisar i grundskolan måste ha någon påverkan, det är oundvikligt. Kanske ser de inte killar på samma sätt, kanske är deras kommunikation snabbare så att en del, främst killar, inte hänger med? Eller vad det nu beror på. Men något har hänt, för killarnas betyg har försämrats och de har förmodligen inte fått lägre medfödd IQ sedan 1980, tror jag inte.

    Det är vår uppgift att ta det på allvar och skapa en skola som ger pojkar och män samma möjligheter till goda resultat.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Äldre 14 Jan 21:34
    #12
    Themis skrev 2019-01-14 20:38:09 följande:
    Men det där håller ju inte om man är feminist utan skeva glasögon.

    Samma sak har kunnat sägas till kvinnor i minst 25 år, men ändå har vi inte lika många kvinnliga som manliga ingenjörer, till exempel.

    Att en stor majoritet kvinnor undervisar i grundskolan måste ha någon påverkan, det är oundvikligt. Kanske ser de inte killar på samma sätt, kanske är deras kommunikation snabbare så att en del, främst killar, inte hänger med? Eller vad det nu beror på. Men något har hänt, för killarnas betyg har försämrats och de har förmodligen inte fått lägre medfödd IQ sedan 1980, tror jag inte.

    Det är vår uppgift att ta det på allvar och skapa en skola som ger pojkar och män samma möjligheter till goda resultat.
    Tydligen en ickefråga på¨ett forum fullt av föräldrar som säkert också har pojkar.
  • Äldre 14 Jan 21:44
    #13
    RilleO skrev 2019-01-14 21:34:28 följande:
    Tydligen en ickefråga på¨ett forum fullt av föräldrar som säkert också har pojkar.
    Det tror jag inte egentligen, men många hänger nog bara här fram tills att barnen når skolåldern?

    Det är rätt mycket mindre skrivande om läxor och skolresultat än om blöjor, vab och vad man gör under sin föräldraledighet, på forumet.

    Och resten är sextrådar för singlar och uttråkade parhalvor.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Äldre 14 Jan 22:06
    #14
    +1
    Themis skrev 2019-01-14 20:38:09 följande:

    Men det där håller ju inte om man är feminist utan skeva glasögon.

    Samma sak har kunnat sägas till kvinnor i minst 25 år, men ändå har vi inte lika många kvinnliga som manliga ingenjörer, till exempel.

    Att en stor majoritet kvinnor undervisar i grundskolan måste ha någon påverkan, det är oundvikligt. Kanske ser de inte killar på samma sätt, kanske är deras kommunikation snabbare så att en del, främst killar, inte hänger med? Eller vad det nu beror på. Men något har hänt, för killarnas betyg har försämrats och de har förmodligen inte fått lägre medfödd IQ sedan 1980, tror jag inte.

    Det är vår uppgift att ta det på allvar och skapa en skola som ger pojkar och män samma möjligheter till goda resultat.


    Jag tycker absolut att detta är en viktig fråga. Jag jobbar inom skola, och detta är min erfarenhet: Många flickor pluggar hårt och sliter, och får ofta problem med stress och prestationsångest. I motsats är pojkarna lite för lata, pluggar inte och får inte de betyg de skulle kunna få.

    I pojkgruppen "ska" man inte plugga, utan skryter med hur lite man förberett sig. Det är okej att få bra resultat, men man får inte ha jobbat för dem. Man ska vara smart i sig själv, att plugga är töntigt och absolut inget man vill erkänna.

    Min (och andras) tolkning är att det handlar om mansnormen. Pojkar vill inte identifiera dig med eller se upp till den ofta kvinnliga läraren, och visar sin manlighet genom att ta avstånd för de ideal hon står för.

    Man har gjort framgångsrika projekt med "pappa-son-läsning", alltså där pappor läser böcker med sina söner för att visa att man kan läsa som man, och att det är "manligt" att läsa.

    Min tolkning är alltså att två saker måste ändras 1. Mansidealet 2. Skolan. Att ändra mansidealet är förstås långsiktigt viktigt, men tar tid och motarbetas avlånga som tycker att "män ska få vara män". Skolan bör förstås också ändras, genom att ta hänsyn till att pojkar mognar långsammare rent biologiskt (kanske ska pojkar börja skolan ett år senare, eller undervisningen läggas om så att mer fysisk rörelse och aktivitet läggs in) och genom att ha fler manliga lärare som kan vara akademiska förebilder för pojkarna. Här stöter vi dock på moment 22, för vi kan bara locka fler män att bli lärare om mansbild ändras.

    Nåja, dags att ändra mansnormen alltså! Heja feminismen!
  • Äldre 14 Jan 22:14
    #15
    RilleO skrev 2019-01-14 21:34:28 följande:

    Tydligen en ickefråga på¨ett forum fullt av föräldrar som säkert också har pojkar.


    Det är väl en fråga som debatteras väldigt lite inom samhället i stort.

    Men ja, inom pedagogisk forskning har det varit känt länge att pojkar får sämre resultat än flickor, och det är en trend inom hela västerlandet, inte bara Sverige, så ja, det är lite märkligt att man inte jobbar mer på vad man kan göra åt saken. Man konstaterar att det är så och sen verkar orken ta slut.
  • Äldre 14 Jan 22:19
    #16
    annabellelee skrev 2019-01-14 22:14:03 följande:
    Det är väl en fråga som debatteras väldigt lite inom samhället i stort.

    Men ja, inom pedagogisk forskning har det varit känt länge att pojkar får sämre resultat än flickor, och det är en trend inom hela västerlandet, inte bara Sverige, så ja, det är lite märkligt att man inte jobbar mer på vad man kan göra åt saken. Man konstaterar att det är så och sen verkar orken ta slut.
    Då får ju de flickor som utbildar sig till socionomer några att ta hand om :)
  • Äldre 14 Jan 22:21
    #17

    Jo, jag oroar mig faktiskt för unga män, men jag är JÄVLIGT trött på att frågan bara lyfts när kvinnor ska reagera och göra ngt åt det.

    Ni män som oroar er, vad gör NI?

  • Pilsne­r
    Äldre 14 Jan 22:24
    #18

    Män är oftast de som hamnar i kläm vid skilsmässor. De låter i ren välvilja mamman ta hand om barnen och kanske även låter de bo kvar i den gemensamma bostaden. Själva blir de ensamma i en liten trist hyreslägenhet, eller blir hemlösa i värsta fall. Alkoholproblem blir ofta konsekvensen.

    Män har större spridning än kvinnor. De som det går bäst för är män, och de som det går sämst för är män.

  • Pilsne­r
    Äldre 14 Jan 22:25
    #19
    Fiona M skrev 2019-01-14 22:21:45 följande:

    Jo, jag oroar mig faktiskt för unga män, men jag är JÄVLIGT trött på att frågan bara lyfts när kvinnor ska reagera och göra ngt åt det.

    Ni män som oroar er, vad gör NI?


    Kasta inte sten i glashus.
  • Äldre 14 Jan 22:27
    #20
    +1
    Fiona M skrev 2019-01-14 22:21:45 följande:

    Jo, jag oroar mig faktiskt för unga män, men jag är JÄVLIGT trött på att frågan bara lyfts när kvinnor ska reagera och göra ngt åt det.

    Ni män som oroar er, vad gör NI?


    Jag stöttar och peppar mina söner att göra sitt bästa i skolan och hittills går det bra :)
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem