annabellelee skrev 2019-01-14 22:06:47 följande:
Jag tycker absolut att detta är en viktig fråga. Jag jobbar inom skola, och detta är min erfarenhet: Många flickor pluggar hårt och sliter, och får ofta problem med stress och prestationsångest. I motsats är pojkarna lite för lata, pluggar inte och får inte de betyg de skulle kunna få.
I pojkgruppen "ska" man inte plugga, utan skryter med hur lite man förberett sig. Det är okej att få bra resultat, men man får inte ha jobbat för dem. Man ska vara smart i sig själv, att plugga är töntigt och absolut inget man vill erkänna.
Min (och andras) tolkning är att det handlar om mansnormen. Pojkar vill inte identifiera dig med eller se upp till den ofta kvinnliga läraren, och visar sin manlighet genom att ta avstånd för de ideal hon står för.
Man har gjort framgångsrika projekt med "pappa-son-läsning", alltså där pappor läser böcker med sina söner för att visa att man kan läsa som man, och att det är "manligt" att läsa.
Min tolkning är alltså att två saker måste ändras 1. Mansidealet 2. Skolan. Att ändra mansidealet är förstås långsiktigt viktigt, men tar tid och motarbetas avlånga som tycker att "män ska få vara män". Skolan bör förstås också ändras, genom att ta hänsyn till att pojkar mognar långsammare rent biologiskt (kanske ska pojkar börja skolan ett år senare, eller undervisningen läggas om så att mer fysisk rörelse och aktivitet läggs in) och genom att ha fler manliga lärare som kan vara akademiska förebilder för pojkarna. Här stöter vi dock på moment 22, för vi kan bara locka fler män att bli lärare om mansbild ändras.
Nåja, dags att ändra mansnormen alltså! Heja feminismen!
Mansnormem som du pekar emot är konstruerad av dig själv. Finns ingen mansnorm.
Feminism löser inget mer än att det hela tiden pekar på att allt män gör är fel.
Förstår inte varför killars studieresultat skulle bli bättre av att se upp till en kvinnlig lärare. De ska väl lyssna på en lärare oavsett kön. Jag förstår om killar i din omgivning inte vill ta dig på allvar som du uttrycker dig.