• Äldre 14 Jan 02:15
    5772 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5772

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 29 Jan 08:58
    #51

    Utanförskapet handlar mest om brist på utbildning men det är beklagligt att så många män inte klarar sin skolgång. Men vad som är patetiskt i denna tråd är hur vissa män verkar anse att det är kvinnornas fel, alternativt kvinnorna som inte löser problemen.

    Varför ankommer det inte på oss män att lösa detta?

  • Äldre 29 Jan 09:18
    #52
    MsFry skrev 2019-01-29 08:47:03 följande:

    Nej nu hittar du på. Om du inte kan debattera utan att hitta på åsikter åt de andra debattörerna så är det bättre att du låter bli att debattera.

    Kvinnor har nu under ett par århundraden fört sin kamp själva och många gånger i kraftig motvind. Ska vi nu förväntas kämpa för männen också utan att de behöver hjälpa till själva alls? Känns inte troligt att det kommer att hända faktiskt.

    Solidaritet är en fin grej men det kräver något av alla.


    Jag hittar inte på, försök håll en bra debattton tack. Jag ifrågasätter din åsikt för den är motsägelsefull. Finns väl hur många män som helst som är delaktiga är jämställdhetsarbetet. Vi tjänar inget på att ha människor som lever i ett utanförskap. Men visst, vill man inte ha inte ha jämställdhet i dagens samhälle så får ju var och en klara sig själva.
  • Äldre 29 Jan 09:21
    #53
    Överste Senap skrev 2019-01-29 08:58:59 följande:

    Utanförskapet handlar mest om brist på utbildning men det är beklagligt att så många män inte klarar sin skolgång. Men vad som är patetiskt i denna tråd är hur vissa män verkar anse att det är kvinnornas fel, alternativt kvinnorna som inte löser problemen.

    Varför ankommer det inte på oss män att lösa detta?


    Kan inte se att det är kvinnors fel. Jag anser att det ankommer på hela samhället att lösa detta. Kan inte se att det är en mansfråga bara.
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 09:25
    #54
    MsFry skrev 2019-01-29 07:37:45 följande:

    Det är himla intressant med dessa hjälplösa män som inte klarar av att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen situation. Ett ansvar som kvinnor förväntas ta åt dem.


    Nu är ju majoriteten av förskolepersonal, lärare etc kvinnor.


    Hemma skall givetvis både mamma och pappa stötta sina barn att klara skolan.

  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 09:26
    #55
    Överste Senap skrev 2019-01-29 08:58:59 följande:

    Utanförskapet handlar mest om brist på utbildning men det är beklagligt att så många män inte klarar sin skolgång. Men vad som är patetiskt i denna tråd är hur vissa män verkar anse att det är kvinnornas fel, alternativt kvinnorna som inte löser problemen.

    Varför ankommer det inte på oss män att lösa detta?



    Nu är ju majoriteten av förskolepersonal, lärare etc kvinnor.



    Hemma skall givetvis både mamma och pappa stötta sina barn att klara skolan.

  • Äldre 29 Jan 09:29
    #56
    Postman skrev 2019-01-29 09:18:58 följande:

    Jag hittar inte på, försök håll en bra debattton tack. Jag ifrågasätter din åsikt för den är motsägelsefull. Finns väl hur många män som helst som är delaktiga är jämställdhetsarbetet. Vi tjänar inget på att ha människor som lever i ett utanförskap. Men visst, vill man inte ha inte ha jämställdhet i dagens samhälle så får ju var och en klara sig själva.


    Jo du hittar på och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det är inte god debatton.

    Jag vänder mig mot att kvinnor klandras och förväntas fixa mäns utanförskap utan motprestation från männen.

    Självklart tjänar vi alla på ett jämställt samhälle.
  • Äldre 29 Jan 09:31
    #57
    NickeLindberg skrev 2019-01-29 09:25:08 följande:

    Nu är ju majoriteten av förskolepersonal, lärare etc kvinnor.

    Hemma skall givetvis både mamma och pappa stötta sina barn att klara skolan.


    Okej. Och det är kvinnornas fel att män inte söker sig tilö sådana yrken?
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 09:37
    #58
    +1
    MsFry skrev 2019-01-29 09:31:08 följande:
    Okej. Och det är kvinnornas fel att män inte söker sig tilö sådana yrken?
    Hade kvinnorna som av någon anledning söker sig till de yrkena varit bättre löneförhandlare och inte så fogliga hade det säkert lockat fler män.
  • Äldre 29 Jan 09:51
    #59
    MsFry skrev 2019-01-29 09:29:25 följande:

    Jo du hittar på och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det är inte god debatton.

    Jag vänder mig mot att kvinnor klandras och förväntas fixa mäns utanförskap utan motprestation från männen.

    Självklart tjänar vi alla på ett jämställt samhälle.


    MsFry skrev 2019-01-29 09:29:25 följande:

    Jo du hittar på och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det är inte god debatton.

    Jag vänder mig mot att kvinnor klandras och förväntas fixa mäns utanförskap utan motprestation från männen.

    Självklart tjänar vi alla på ett jämställt samhälle.


    Jag tillskrev dig inga åsikter men däremot så använde jag mig utav din egna logik för att visa hur dumt du resonerade.

    Män här hur delaktiga som helst idag, förstår inte vad du går det ifrån.
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 10:05
    #60
    Postman skrev 2019-01-29 09:51:20 följande:
    MsFry skrev 2019-01-29 09:29:25 följande:

    Jo du hittar på och tillskriver mig åsikter jag inte har. Det är inte god debatton.

    Jag vänder mig mot att kvinnor klandras och förväntas fixa mäns utanförskap utan motprestation från männen.

    Självklart tjänar vi alla på ett jämställt samhälle.


    Jag tillskrev dig inga åsikter men däremot så använde jag mig utav din egna logik för att visa hur dumt du resonerade.

    Män här hur delaktiga som helst idag, förstår inte vad du går det ifrån.
    Ibland får jag för mig att kvinnorna 
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem