• Äldre 14 Jan 02:15
    5779 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5779

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 29 Jan 10:59
    #81
    Liberté skrev 2019-01-29 10:47:41 följande:

    Fast att döma idag efter det som var förr när man aktivt arbetar för ändring är rätt oärlig mental akrobatik.

    Det är knappast så att kvinnorna helt ensamt gjort dessa ändringar utan det har varit stor del avslag och politiska beslut bakom, alltså både män och kvinnor som aktivt arbetat för att få kvinnor in i ex stem .

    Men visst om man aktivt är mot jämställdhet så låter det nog skitbra.


    Det har varit över hundra år av stenhård kamp där främst kvinnor som kämpat för jämlikhet fått betala ett hårt pris. Men absolut, män har också kämpa men inte gått i bräschen för dessa förändringar. Och titta på samhället idag. Det är först nu vi får en samtyckeslag som förbjuder sex mot någons vilja. Och vilka är det som sätter sig på tvären?

    Missförstå mig inte. Jag vill ha jämlikhet. Men jag är jäkligt trött på att det alltid ska bli bra och perfekt när kvinnorna ska få något. Kanske är dags att kvinnorna får skaffa sig lite arvssynd för en jävla gångs skull? Varför ska kvinnors rättigheter (samma rättigheter som män åtnjuter) alltid behöva var en kamp?
  • Äldre 29 Jan 11:03
    #82
    NickeLindberg skrev 2019-01-29 10:43:57 följande:

    Arvsskuld är ju inget nytt förhållningssätt bland feminister.

    Ungefär som att hacka på tyskar födda efter andra världskriget.


    Självklart lever tyskarna med en arvssynd, och det ska de göra. Varför skulle dagens tyskar inte behöva känna den? Det gör i allafall mina tyska vänner och de anser själva att det gör dem mer ödmjuka.
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 11:12
    #83
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 11:03:24 följande:
    Självklart lever tyskarna med en arvssynd, och det ska de göra. Varför skulle dagens tyskar inte behöva känna den? Det gör i allafall mina tyska vänner och de anser själva att det gör dem mer ödmjuka.
    Det tycker jag är fel. Det är de tyskarna som levde och stod på nazisternas sida som skall skämmas.
  • Äldre 29 Jan 11:30
    #84
    +2
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 11:03:24 följande:

    Självklart lever tyskarna med en arvssynd, och det ska de göra. Varför skulle dagens tyskar inte behöva känna den? Det gör i allafall mina tyska vänner och de anser själva att det gör dem mer ödmjuka.


    Det är helt ologiskt att lägga någon skuld alls på människor som lever idag för vad deras förfäder har gjort. Däremot bör man förstås ta lära av tidigare fel som gjorts för att undvika att de sker igen.
  • Äldre 29 Jan 11:35
    #85
    NickeLindberg skrev 2019-01-29 11:12:11 följande:

    Det tycker jag är fel. Det är de tyskarna som levde och stod på nazisternas sida som skall skämmas.


    Och en enorma andel av allmänheten i de flesta europeiska länder även Sverige. Många som såg och förstod men som valde att inte se och agera.

    Därför har vi alla ett kollektivt ansvar att minnas det förfärliga och se till att det inte upprepas.
  • Äldre 29 Jan 11:38
    #86
    Lånehajen skrev 2019-01-29 11:30:45 följande:

    Det är helt ologiskt att lägga någon skuld alls på människor som lever idag för vad deras förfäder har gjort. Däremot bör man förstås ta lära av tidigare fel som gjorts för att undvika att de sker igen.


    Det beror på hur man ser på skuldbördan. Ska de vars släkt var aktiva nazister få ett sämre liv för det deras förfäder gjorde? Absolut inte. Ska de minnas och känna skam inför dess vidriga handlingar? Absolut.

    Säg den normala människa som inte lever med skuld
  • Äldre 29 Jan 11:47
    #87
    Lånehajen skrev 2019-01-29 11:30:45 följande:
    Det är helt ologiskt att lägga någon skuld alls på människor som lever idag för vad deras förfäder har gjort. Däremot bör man förstås ta lära av tidigare fel som gjorts för att undvika att de sker igen.
    Helt enig :)
  • Äldre 29 Jan 11:57
    #88
    +1
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 11:38:31 följande:

    Det beror på hur man ser på skuldbördan. Ska de vars släkt var aktiva nazister få ett sämre liv för det deras förfäder gjorde? Absolut inte. Ska de minnas och känna skam inför dess vidriga handlingar? Absolut.

    Säg den normala människa som inte lever med skuld


    Själva begreppet arvsskuld implicerar en ännu existerande börda som förs nedåt i lederna från tidigare oförrätter som begåtts. Om man inte anser att dagens människor bär någon skuld eller bör få sämre förutsättningar som ett resultat av deras förfäders agerande finns det ingen anledning att uttrycka sig på det sättet. Att minnas vad som hänt och känna starkt för att det var fel är något annat.
  • Äldre 29 Jan 12:20
    #89
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:24:10 följande:
    1.Jag frågade om han (som jag citerade) inte förstod eftersom han uttryckte att han inte förstod mitt inlägg. Visst kunde jag uttryckt frågan lite mer inlindat för att inte trampa någon på tårna, men han verkade medvetet missförstå så jag blev irriterad.

    2.Normer är oskrivna regler som finns i samhället. Det är en norm att vi har kläder på och inte går nakna till affären trots att det är varmt ute. Det är en norm att man inte pratar högt för sig själv. Skulle man göra det tror folk man är galen. Det är en norm att vi hälsar på varandra genom att skaka hand. Det är en norm att män har kortklippt (oftast), trots att de lika gärna kunde ha håret långt och lockat eller tjocka flätor. Det är en norm att pojkar ska bära byxor, inte kjol. Det finns alltså normer, det är inget som feminister hittat på, utan de finns. Däremot anser feminister att normerna för hur män och kvinnor bör ändras, och det kan man hålla med om eller tycka annorlunda om. Vissa normer är gemensamma för alla ( vi går inte nakna hur varmt det än är), vissa gäller bara kvinnor (en kvinna ska inte ha yvigt hår under armarna) andra bara män (män bär byxor, inte kjol, och inte alltför färgglada mönster).

    3. En förklaring som forskare brukar ge till varför pojkar presterar dåligt i skolan handlar om att pojkar inte kan/vill identifiera sig med kvinnliga lärare, och därför inte vill ta till sig av den kunskap de representerar.

    Detta fenomen är även känt från andra områden, tex litteraturen, där flickor gärna läser böcker om och identifierar sig med manliga huvudpersoner, medan pojkar inte läser böcker med kvinnliga huvudpersoner. Det handlar alltså inte om att kvinnorna saknar självförtroende, utan att pojkar inte vill se upp till kvinnor.

    Återigen vill jag påpeka att jag inte vill skuldbelägga pojkarna för detta. De följer den norm som finns i samhället, och det är inte deras fel, utan både kvinnor och män upprätthåller normerna.

    Frågan är bara vad man gör åt det. Fler manliga lärare? Försöka ändra normer så att kvinnligt inte anses som mindre värt? Har du egna förslag?
    Den som du citerade var jag men det kanske du missade.

    Ja jag vet att det finns allehanda normer så men det finns ingen direkt mansnorm som man vill lasta på alla män. Det är det jag vänder mig emot.

    Jag tror faktiskt inte att de flesta män, pojkar har problem med att se upp till en kvinna. Nu har jag inte läst dessa rapporter men jag håller inte med de forskare som påstår de. 

    En bra start att förändra är förstås att få en långt mer manlig personal i alla former av barn och ungdomsverksamhet. Självklart i skola, fritids, dagis osv. Tyvärr är väl män så gott som outtalat förbjudna att arbeta med små barn. 

    Kvinnor måste också släppa taget om barnen, låta män ta ansvaret och få göra på sitt sätt, idag är det alldeles för många kvinnor som alltid ska ha allt gjort på sitt viss, inget annat duger. Finns mycket mer att göra men det var bara några axplock.
  • Äldre 29 Jan 12:23
    #90
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:34:41 följande:
    Varför så aggressiv ton? Nog går det lättare att debattera om man inte angriper varandra och hånar de som tycker annorlunda?
    Aggressiv ton? jag har ingen aggressiv ton, då läser du med helt fel tonart. Det är inte min avsikt.

    Jag håller helt med...det går lättare att debattera om man inte angriper varandra och hånar de som tycker annorlunda, exakt så.
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem