• Äldre 14 Jan 02:15
    5964 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5964

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 30 Jan 22:48
    Mimosa86 skrev 2019-01-30 21:10:00 följande:

    Jag ska säga dig en sak. Jag har knutit min hand i fickan i hela miitt liv, lett sött, inte tagit ton, varit den goda stämningens beskyddarinnna, varit hjälpsam och städat upp för andra som grisat. För några år sen slutade jag med det och började istället ifrågasätta och vara obekväm. Jag upplever inte det som otrevligt.

    Jag har hög moral och ett krav på mina medmänniskor som jag inte viker en tum från och ja jag är till och med värre IRL. Så sent som förra månade läxade jag upp en av mina bästa väninnor som gick i säng med en gift man med en ovetandes gravid fru.

    Jag ställer krav på folk, Samma nivå oavsett kön. Därför blir jag irriterad på sådana här trådar där man initierar att det skulle ligga på kvinnor att styra upp mäns liv. Jag anser att män är kapabla att ta samma ansvar över sina studier, sina liv och sina relationer och sina barn precis som kvinnor.


    Med samma logik så borde då kvinnor vara kapabla att ta samma ansvar för sina karriärer, sina liv och framförallt löner precis som männen. Det kan då inte vara männens ansvar att styra upp kvinnors liv.
  • Äldre 30 Jan 22:51
    -1
    Mimosa86 skrev 2019-01-30 20:47:40 följande:

    Nej nej nej, kvinnor fick rösträtt långt efter männen. Det var i första hand över medelklass och adels män som hade rösträtt. Sen röstades det igenom att även arbetarna (enbart männen) skulle få rösträtt men det dröjde länge innan kvinnornas rösträtt gick igenom trots manifest på hundra tusentals namnunderskrifter och omfattande kampanjer från kvinnor runt hela Sverige.


    Läs på lite om rösträtt innan ni tävlar om vem som det är mest synd om. Det stämmer dåligt det du skriver. Googla får du se.
  • ErikSt­y
    Äldre 30 Jan 23:43
    Postman skrev 2019-01-30 22:51:31 följande:
    Läs på lite om rösträtt innan ni tävlar om vem som det är mest synd om. Det stämmer dåligt det du skriver. Googla får du se.

    Frågan är hur aktiviteten i tråden hade varit om det vore kvinnor och inte män som hamnade i utanförskap vid en samhällsomvandling?


     

  • Äldre 31 Jan 06:31
    BCarlsson skrev 2019-01-30 19:19:02 följande:

    Ville bara tipsa om min nya tråd:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79406437-nyfiken-pa-varfor-just-du-ar-otrevlig-mot-manliga-medlemmargaster


    Okej. Varför tipsar du om den? Upplever du mitt inlägg som otrevligt? Varför? För att jag inte stryker medhårs, lägger mig platt och ger mannen rätt att berätta för mig vad jag tycker eller vad min åsikt är?
  • Äldre 31 Jan 06:46
    ErikSty skrev 2019-01-30 23:43:06 följande:

    Frågan är hur aktiviteten i tråden hade varit om det vore kvinnor och inte män som hamnade i utanförskap vid en samhällsomvandling?

     


    Det hade väl varit så som "ni", när det passar agendan, brukar påstå att kvinnodominerade arbetsplatser är.
    Alla hästar hemma
  • Äldre 31 Jan 07:35
    pyssel skrev 2019-01-31 06:46:25 följande:

    Det hade väl varit så som "ni", när det passar agendan, brukar påstå att kvinnodominerade arbetsplatser är.


    Det är stor skillnad. När kvinnor drabbas av orättvisa förväntas hela samhället agera eller reagera, det ska pratas om det i alla sammanhang. När män drabbas så är uppmaningen skyll er själva, det kan ni ha. De ska knyta näven i fickan och bara hålla käften.
  • Äldre 31 Jan 08:03
    -1
    Postman skrev 2019-01-31 07:35:39 följande:

    Det är stor skillnad. När kvinnor drabbas av orättvisa förväntas hela samhället agera eller reagera, det ska pratas om det i alla sammanhang. När män drabbas så är uppmaningen skyll er själva, det kan ni ha. De ska knyta näven i fickan och bara hålla käften.


    Verkligen inte. Men män förväntas att själva bidra till den förändring de önskar. Precis som kvinnor förväntas bidra till de förändringar vi önskar.
  • Äldre 31 Jan 08:53
    BCarlsson skrev 2019-01-30 21:53:47 följande:
    Min ENDA käpphäst är att dörren skall gå åt BÅDA håll. Gör den det är jag nöjd.
    Det gör den. Kvinnor har kämpat för att behandlas lika, få samma lön för samma arbete, inte få sparken när de blir gravida eller gifter sig, få rösträtt, bli myndiga, få läsa på universitet osv.

    Vad gör du för att påverka mäns utanförskap? Män ligger ju både i samhällets absoluta topp och i botten. Det vore ju inte mer än rätt om de rika knösarna i toppen hjälpte sina mindre lyckligt lottade bröder. Eller hur?!
  • KlunsS­murfen
    Äldre 31 Jan 09:27
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:24:10 följande:
    1.Jag frågade om han (som jag citerade) inte förstod eftersom han uttryckte att han inte förstod mitt inlägg. Visst kunde jag uttryckt frågan lite mer inlindat för att inte trampa någon på tårna, men han verkade medvetet missförstå så jag blev irriterad.

    2.Normer är oskrivna regler som finns i samhället. Det är en norm att vi har kläder på och inte går nakna till affären trots att det är varmt ute. Det är en norm att man inte pratar högt för sig själv. Skulle man göra det tror folk man är galen. Det är en norm att vi hälsar på varandra genom att skaka hand. Det är en norm att män har kortklippt (oftast), trots att de lika gärna kunde ha håret långt och lockat eller tjocka flätor. Det är en norm att pojkar ska bära byxor, inte kjol. Det finns alltså normer, det är inget som feminister hittat på, utan de finns. Däremot anser feminister att normerna för hur män och kvinnor bör ändras, och det kan man hålla med om eller tycka annorlunda om. Vissa normer är gemensamma för alla ( vi går inte nakna hur varmt det än är), vissa gäller bara kvinnor (en kvinna ska inte ha yvigt hår under armarna) andra bara män (män bär byxor, inte kjol, och inte alltför färgglada mönster).

    3. En förklaring som forskare brukar ge till varför pojkar presterar dåligt i skolan handlar om att pojkar inte kan/vill identifiera sig med kvinnliga lärare, och därför inte vill ta till sig av den kunskap de representerar.

    Detta fenomen är även känt från andra områden, tex litteraturen, där flickor gärna läser böcker om och identifierar sig med manliga huvudpersoner, medan pojkar inte läser böcker med kvinnliga huvudpersoner. Det handlar alltså inte om att kvinnorna saknar självförtroende, utan att pojkar inte vill se upp till kvinnor.

    Återigen vill jag påpeka att jag inte vill skuldbelägga pojkarna för detta. De följer den norm som finns i samhället, och det är inte deras fel, utan både kvinnor och män upprätthåller normerna.

    Frågan är bara vad man gör åt det. Fler manliga lärare? Försöka ändra normer så att kvinnligt inte anses som mindre värt? Har du egna förslag?
    3. "En förklaring som forskare brukar ge till varför pojkar presterar dåligt i skolan handlar om att pojkar inte kan/vill identifiera sig med kvinnliga lärare, och därför inte vill ta till sig av den kunskap de representerar."

    En förklaring kan ju vara att män har lättare att förstå pojkar och att män kan vara mer bestämd så att pojkarna lyssnar bättre.

    Ska vi verkligen försöka bryta en "mansnorm" med fler manliga lärare?
    Varför inte fler kvinnliga lärare som spelar bandy och fotboll med grabbarna på rasterna? Pojkarna kanske lyssnar bättre efter en glidtackling av fröken Skrattande

    En annan bidragande orsak ju vara det jag skrev i det inlägget.
    www.familjeliv.se/forum/thread/79397980-tank-om-lat-pojkar-uppfostras-som-pojkar/27

    2. "Det är en norm att vi har kläder på och inte går nakna till affären trots att det är varmt ute"
    både och, det är egentligen inte är så konstigt att vi har kläder när det är varmt eftersom vi har vant oss vid det när det är kallt.
    (länkarna funkar inte längre men jag är för lat för att leta något nytt)
    Nakna folk är också blyga | Illvet.se

    Medan vår närmaste släkting, schimpansen, mer än gärna visar fram sina könsdelar, har forskarna hos människan inte upptäckt en enda kultur som inte känner blygsel. Det finns visserligen naturfolk som går helt eller nästan nakna.
    Som den österrikiske beteendeforskaren Irenäus Eibl-Eibesfeldt på sin tid påpekade, bar kvinnorna hos de sydamerikanska yanomami-indianerna bara ett tunt snöre runt midjan. Var de tvungna att ta av snöret, reagerade de lika blygt som en västerländsk kvinna som ombads att klä av sig. Några av männen i yanomami-stammen binder fortfarande upp penis i förhuden, men om snöret glider ned, blir de mycket förlägna.

    Nakenhet döljs bakom tabu

    Medlemmarna av kwoma-stammen på Nya Guinea går runt helt nakna, men de har utvecklat ett ?titt-tabu?, då de döljer nakenheten bakom ett slags fantomdräkt. Från det att pojkarna är riktigt små lär de sig att aldrig titta på kvinnornas könsdelar och bröst, och när män och kvinnor stöter på varandra, pratar de ofta rygg mot rygg.

    Eibl-Eibesfeldt anser att blygsel och skam har haft vissa helt specifika funktioner i Homo sapiens evolution. Den som blygt dolde sina könsorgan såg till att gruppen kunde leva i harmoni, då man undvek rivalisering. Att ha sex i det fördolda gav också ett visst skydd. Under samlag ger en människa sig så mycket hän åt sin partner att man inte längre är uppmärksam på sin omgivning och därmed är sårbar, anser beteendeforskaren.

    Den tyske etnologen Hans Peter Duerr är inne på samma linje. För honom är det en entydigt sexuell signal att blotta sina köndelar. Därför skyddar vår blyghet parrelationen som fundament för vårt samhälle. Det monogama förhållandet hotas nämligen om parterna genom att visa sina kroppar offentligt också lockar andra än varandra och därmed uppmanar till sex utanför förhållandet.

    Blygsel handlar alltså om att undvika att hetsa upp andra sexuellt. Här verkar den kvinnliga blygseln ha störst betydelse, för när kvinnor döljer sina könsdelar, begränsar de den sexuella rivaliteten bland männen och skyddar samtidigt parförhållandet och familjen.

    illvet.se/manniskan/sex/nakna-folk-ar-ocksa-blyga

    ------------------

    Vi är genetiskt kodade för skam | Illvet.se

    Det stämmer väl överens med iakttagelser, som ursprungligen gjordes av Irenäus Eibl-Eibesfeldt, nämligen att blyghet uppstår hos barn, även om de uppfostras till motsatsen. Små barn är sällan blyga, men det ändrar sig senast när de kommer i skolåldern ? även för barn från familjer där man hyllar den naturliga nakenheten. Först börjar pojkarna och senare även flickorna att vägra visa sig nakna inför andra.

    illvet.se/manniskan/kroppen/vi-ar-genetiskt-kodade-for-skam
  • KlunsS­murfen
    Äldre 31 Jan 09:38
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 11:38:31 följande:
    Det beror på hur man ser på skuldbördan. Ska de vars släkt var aktiva nazister få ett sämre liv för det deras förfäder gjorde? Absolut inte. Ska de minnas och känna skam inför dess vidriga handlingar? Absolut.

    Säg den normala människa som inte lever med skuld
      Bebisar?
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem