• Äldre 14 Jan 02:15
    5944 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5944

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 3 Feb 10:35
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 09:29:08 följande:
    Stämmer det verkligen?
    Män är mer fixerade att tjäna pengar men eftersom kvinnor har en tendens att välja lika eller uppåt bland män i den ekonomiska hierarkin så väljer de ju också mannen efter hans pengar.

    Om man tittar på hur föräldrar delar upp föräldraledigheten, att ha så pass bra ekonomi att man kan klara sig på mindre pengar räcker inte för att föräldraledigheten ska delas lika, när mannen och kvinnan tjänar lika mycket så delas det mer lika. Det kan ju bero på att mannens pengar bidrar till en högre levnadsstandard tills man tjänar lika mycket. En annan faktor kan vara att högavlönade kvinnor prioriterar olika, de verkar ju själva vara fixerade vid egna pengar och karriär.

    Det påminner lite om Cassie Jaye, f.d. radikalfeminist som kände sig som missgynnad i förhållandet för att hon fick göra mer hushållssysslor men när hon lyckades konstatera att hon hade ju valt att jobba med något hon trivdes med så hon tjänade mindre, hon hade inte heller lust att jobba lika mycket som sin man som tog ett större ekonomiskt ansvar så började hon känna sej som den mer  privilegierade i förhållandet Skrattande
    KlunsSmurfen skrev 2019-01-20 18:45:25 följande:
    [...]
    De jämställda föräldrarna Vad ökar sannolikheten för ett jämställt föräldrapenninguttag? (2013)
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/8ec6c929-6f18-4e81-831f-cd4dbbaca98e/socialforsakringsrapport_2013_08.pdf

    Läs under sammanfattning:
    Till att börja med är det en klassfråga.
    Ju lägre lön man ju mer beroende är man av den högre lönen för att få ekonomin att gå runt. Det är också en fråga om ekonomi & utbildning, de par som har mer lika lön är mer benägna att dela lika på ledigheten, samma sak gäller utbildning.  Ju högre lön pappan har ju mer föräldraledighet tar han ut.
    Svenskfödda delar också mer lika.

    Kvinnor väljer oftast lika eller uppåt i den ekonomiska hierarkin och män väljer oftast tvärt om, men det påverkar inte hur man sen delar upp föräldraledigheten?

    Det förklarar inte allt men det är några faktorer som genusfolket inte är kapabla att räkna med eftersom de redan har bestämt att patriarkatet (osynliga strukturer som enbart går att förklara med hypoteser i feministiska teorier) är orsaken när det inte är lika utfall, eller rättare sagt inte motsvarar vänsterfeministiska värderingar eftersom man inte är konsekvent med lika utfall.

    Snickra ihop en tinderapp som matchar folk efter utbildning och lön så kommer det att bli mer "jämlikt", om lågutbildade kan ge fan i att skaffa barn.

    Ålder spelar också roll.
    Så gjordes undersökningen om föräldraledighet | SVT Nyheter (2015)
    www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-gjordes-undersokningen-om-foraldraledighet

    "Han får alltså en större ekonomisk makt i relationen, eftersom hans resurser är större."
    Det stämmer kanske på lågavlönade i övrigt beror det ju på hur pengakåt man är om man låter någon annans lön ha makt över en.

    "Som tack för det får kvinnan en sämre löneutveckling och en betydligt sämre pension än mannen"
    jepp, det stämmer också för både kvinnor och män som inte kämpar uppåt ekonomiska hierarkin trotts att de har möjligheten, de har andra prioriteringar.
    Det påverkar mer ekonomiskt att inte satsa på karriären än att ta ut mer föräldraledighet.

    "Sen är det ju bara att kolla på vilket kön det är som tar ut föräldraledighet i störst utsträckning, vem som tar ansvar och vem som glider undan ansvar. "
    Det är väldigt vanligt att vänsterfeminister inte räknar att gå på jobbet och tjäna  pengar som ansvar (när det är mannen som gör det) men skulle det vara ombytta roller...

    Det här är också något som genusfolket inte verkar kunna vara kapabla att ta med i tankeprocessen SkrattandeVi skulle aldrig dela lika på föräldraledigheten
    www.expressen.se/debatt/vi-skulle-aldrig-dela-lika-pa-foraldraledigheten/
    When I Became A Mother, Feminism Let Me Down | HuffPost Australia
    www.huffingtonpost.com.au/samantha-johnson/when-i-became-a-mother-feminism-let-me-down_a_21708319/
    Is motherhood the unfinished work of feminism? | The Guardian
    www.theguardian.com/commentisfree/2018/may/26/is-motherhood-the-unfinished-work-of-feminism

    www.familjeliv.se/forum/thread/79355118-feminist-skulle-du-saga-att-du-hatar-man/31
    Återigen tack för intressant läsning. Tyvärr verkar du tala för döva öron när man läser alla goddag yxskaft svar du får.  
  • Progre­ssiv
    Äldre 3 Feb 23:42
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-02 10:20:04 följande:

    Hon kan ha medverkat.

    9:42-20:12, 22:45-22:33, 38:22-50:20





    Extremfeministerna körde över Winberg | Debatt | Expressen

    www.expressen.se/debatt/extremfeministerna-korde-over-winberg/

    "den tongivande feminismen idag bygger på identitetspolitik där man utsett den vita heterosexuella mannen till fiende"

    intersektionalitets feminism


    Sagt av en socialdemokrat. Remarkabelt, to say the least.

    Intersektionalitetsfeminism är för övrigt något annat. Och nej, länkbomba mig inte nu tack.
  • Progre­ssiv
    Äldre 3 Feb 23:50

    Införa separatism som experiment? Det är ju det vi har idag, och som en del (naturligtvis inte alla) feminister vill bevara med näbbar och klor. Det är väl snarare jämställdhet som vore ett experiment utifrån rådande samhällsnormer, ett jävligt bra experiment.

    Hur det dessutom skulle begrava myter är jag helt lost på, förklara gärna.

    Och du är säkert en jättetrevlig person IRL, åtminstone när människor håller med dig. Dock kan jag tycka att det här med mansbebisar är aningen omoget och piffar definitivt inte upp feminismens rykte, men vi har alla våra strategier så kör du på med vad du vill.


    Ignoramus skrev 2019-02-02 17:09:46 följande:

    Ordmärkeriet låg i att tobbegurkan höll med mig, och inte vice versa ;) Men jag förstår varför du hela tiden vänder dig till någon som kanske debatterar lite mer sansat.

    Ja, jag håller med om både det stora kärleksbudskapet, och att det är en smula idealistiskt. Det ska ju i den bästa av världar inte behövas ett uppdelat samhälle, och kanske framförallt inte en uppdelad skola. Men det hade varit ett intressant experiment, och kanske framförallt en frisk fläkt i debatten. Skulle begrava en hel del gamla seglivade myter, skulle jag tro.


  • Progre­ssiv
    Äldre 3 Feb 23:52

    Och med det en hel rad nackdelar på andra områden.


    Postman skrev 2019-02-02 21:35:53 följande:

    Ja om man vill ha en bra lön måste man delvis vara pengafixerad. Män är mer fixerade vid pengar än kvinnor, därför tjänar män bland annat också mer än kvinnor.


  • Progre­ssiv
    Äldre 3 Feb 23:55

    Det är vice versa där med. Kvinnor tycks antingen tävla om *vems* den nye anställde killen är (läs: se upp till honom/gulla med honom) alternativt inte inkludera honom alls.


    Postman skrev 2019-02-02 21:46:21 följande:

    Absolut och jag kan också känna att det är bra om arbetsplatserna är könsuppdelade med. Det blir alltid struligt så fort det kommer in kvinnor på en mansdominerad arbetsplats.


  • Äldre 4 Feb 07:15
    KlunsSmurfen skrev 2019-02-03 09:29:08 följande:

    Stämmer det verkligen?

    Män är mer fixerade att tjäna pengar men eftersom kvinnor har en tendens att välja lika eller uppåt bland män i den ekonomiska hierarkin så väljer de ju också mannen efter hans pengar.

    Om man tittar på hur föräldrar delar upp föräldraledigheten, att ha så pass bra ekonomi att man kan klara sig på mindre pengar räcker inte för att föräldraledigheten ska delas lika, när mannen och kvinnan tjänar lika mycket så delas det mer lika. Det kan ju bero på att mannens pengar bidrar till en högre levnadsstandard tills man tjänar lika mycket. En annan faktor kan vara att högavlönade kvinnor prioriterar olika, de verkar ju själva vara fixerade vid egna pengar och karriär.

    Det påminner lite om Cassie Jaye, f.d. radikalfeminist som kände sig som missgynnad i förhållandet för att hon fick göra mer hushållssysslor men när hon lyckades konstatera att hon hade ju valt att jobba med något hon trivdes med så hon tjänade mindre, hon hade inte heller lust att jobba lika mycket som sin man som tog ett större ekonomiskt ansvar så började hon känna sej som den mer  privilegierade i förhållandet


    Om det stämmer vet jag inte men det är min upplevelse efter 35 år i arbetslivet. Män är långt mer fixerade vid att tjäna bra. Tjänar de inte bra så letar många vidare eller ligger i och försöker att få upp lönen. Kvinnor är inte lika fanatiska plus att de hellre jobbar mindre än mer. Men som sagt, min upplevelse.

    Det är det många män som har kostsamma hobbies eller andra dyra matriella ting men att det är för att ha någon form av dragningskraft på kvinnor har jag aldrig hört.
  • Äldre 4 Feb 07:20
    Progressiv skrev 2019-02-03 23:55:04 följande:

    Det är vice versa där med. Kvinnor tycks antingen tävla om *vems* den nye anställde killen är (läs: se upp till honom/gulla med honom) alternativt inte inkludera honom alls.


    Ja kanske, det vet jag inget om. Jag vet mer om när man försöker blanda könen på arbetsplatsen, då blir det alltid krångligt. Kvinnor är alltid känsligare för vad som sägs, görs och hur det ser ut på arbetsplatsen. Det är mycket enklare med män, de jobbar bara på sen om det inte finns gröna växter i fönstren eller om någon drar en snuskig historia det skiter de fullständigt i.
  • Äldre 4 Feb 07:21
    Progressiv skrev 2019-02-03 23:55:04 följande:

    Det är vice versa där med. Kvinnor tycks antingen tävla om *vems* den nye anställde killen är (läs: se upp till honom/gulla med honom) alternativt inte inkludera honom alls.


    Ja kanske, det vet jag inget om. Jag vet mer om när man försöker blanda könen på arbetsplatsen, då blir det alltid krångligt. Kvinnor är alltid känsligare för vad som sägs, görs och hur det ser ut på arbetsplatsen. Det är mycket enklare med män, de jobbar bara på sen om det inte finns gröna växter i fönstren eller om någon drar en snuskig historia det skiter de fullständigt i.
  • KlunsS­murfen
    Äldre 4 Feb 11:39
    +1
    Postman skrev 2019-02-04 07:15:54 följande:
    Om det stämmer vet jag inte men det är min upplevelse efter 35 år i arbetslivet. Män är långt mer fixerade vid att tjäna bra. Tjänar de inte bra så letar många vidare eller ligger i och försöker att få upp lönen. Kvinnor är inte lika fanatiska plus att de hellre jobbar mindre än mer. Men som sagt, min upplevelse.

    Det är det många män som har kostsamma hobbies eller andra dyra matriella ting men att det är för att ha någon form av dragningskraft på kvinnor har jag aldrig hört.
    Ja män har ju en större förmåga att fastna i saker och sina hobbies även om de inte är så meningsfulla, WOW är en av dem, andra fastnar i dyra saker.

    En fin jänkare eller ett stort fint hus har ju en viss dragningskraft på vissa kvinnor.
  • Progre­ssiv
    Äldre 4 Feb 22:47
    Postman skrev 2019-02-04 07:15:54 följande:

    Om det stämmer vet jag inte men det är min upplevelse efter 35 år i arbetslivet. Män är långt mer fixerade vid att tjäna bra. Tjänar de inte bra så letar många vidare eller ligger i och försöker att få upp lönen. Kvinnor är inte lika fanatiska plus att de hellre jobbar mindre än mer. Men som sagt, min upplevelse.

    Det är det många män som har kostsamma hobbies eller andra dyra matriella ting men att det är för att ha någon form av dragningskraft på kvinnor har jag aldrig hört.


    Jag tycker att vi män borde göra mer som kvinnor. Avdramatisera hela livet, helt enkelt.
  • Progre­ssiv
    Äldre 4 Feb 22:50

    Visst, en del kvinnor kacklar nog mest. Men samtidigt säger de som det är, istället för att ständigt hålla käft och tiga som jag antar att män ibland gör.

    Poängen är hursomhelst att det *manliga* sättet att bete sig långtifrån alltid är det bästa, tvärtom faktiskt.


    Postman skrev 2019-02-04 07:20:52 följande:

    Ja kanske, det vet jag inget om. Jag vet mer om när man försöker blanda könen på arbetsplatsen, då blir det alltid krångligt. Kvinnor är alltid känsligare för vad som sägs, görs och hur det ser ut på arbetsplatsen. Det är mycket enklare med män, de jobbar bara på sen om det inte finns gröna växter i fönstren eller om någon drar en snuskig historia det skiter de fullständigt i.


  • Progre­ssiv
    Äldre 4 Feb 22:52

    ...och sådana kvinnor är i regel ingenting att ha.


    KlunsSmurfen skrev 2019-02-04 11:39:16 följande:

    Ja män har ju en större förmåga att fastna i saker och sina hobbies även om de inte är så meningsfulla, WOW är en av dem, andra fastnar i dyra saker.

    En fin jänkare eller ett stort fint hus har ju en viss dragningskraft på vissa kvinnor.


  • Äldre 5 Feb 07:26
    Progressiv skrev 2019-02-04 22:47:01 följande:

    Jag tycker att vi män borde göra mer som kvinnor. Avdramatisera hela livet, helt enkelt.


    Det är väl precis det män gör i dag, avdramatiserar. Jag kan känna att det är kvinnorna som dramatiserar allt alldeles för mycket.
  • Äldre 5 Feb 07:33
    Progressiv skrev 2019-02-04 22:50:06 följande:

    Visst, en del kvinnor kacklar nog mest. Men samtidigt säger de som det är, istället för att ständigt hålla käft och tiga som jag antar att män ibland gör.

    Poängen är hursomhelst att det *manliga* sättet att bete sig långtifrån alltid är det bästa, tvärtom faktiskt.


    Håller inte alls med, kvinnor är mästare på att tjata runt om ett problem många gånger med och det är aldrig gott nog. Även om alla försöker göra det bra då är det inte bra det heller för då seglar det upp nåt annat att tjata om.

    Vem säger att det manliga sätter är bäst? Självklart är det inte så , känns som du har fastnat i att bara för det är manligt sätt är det likhetstecken med dåligt. Det sker massor med sätt idag åt alla håll.
  • Äldre 5 Feb 07:33
    Progressiv skrev 2019-02-04 22:50:06 följande:

    Visst, en del kvinnor kacklar nog mest. Men samtidigt säger de som det är, istället för att ständigt hålla käft och tiga som jag antar att män ibland gör.

    Poängen är hursomhelst att det *manliga* sättet att bete sig långtifrån alltid är det bästa, tvärtom faktiskt.


    Håller inte alls med, kvinnor är mästare på att tjata runt om ett problem många gånger med och det är aldrig gott nog. Även om alla försöker göra det bra då är det inte bra det heller för då seglar det upp nåt annat att tjata om.

    Vem säger att det manliga sätter är bäst? Självklart är det inte så , känns som du har fastnat i att bara för det är manligt sätt är det likhetstecken med dåligt. Det sker massor med sätt idag åt alla håll.
  • Progre­ssiv
    Äldre 6 Feb 16:32
    Postman skrev 2019-02-05 07:26:27 följande:

    Det är väl precis det män gör i dag, avdramatiserar. Jag kan känna att det är kvinnorna som dramatiserar allt alldeles för mycket.


    Att vara karriärist och pengagalen är inte att njuta av livet. Och ja, på tok för många kvinnor är också sådana. Så går det när man ensidigt fokuserat på att jämställa kvinnorna med männen, och inte tvärtom.
  • Progre­ssiv
    Äldre 6 Feb 16:35

    Nej då, en del manliga sätt är såklart skitbra. Som att vara konstruktiv.

    De flesta kvinnor jag träffat har inte varit som du beskriver. Och om de varit så så har de nog mest varit fast i en stereotyp kvinnoroll.


    Postman skrev 2019-02-05 07:33:05 följande:

    Håller inte alls med, kvinnor är mästare på att tjata runt om ett problem många gånger med och det är aldrig gott nog. Även om alla försöker göra det bra då är det inte bra det heller för då seglar det upp nåt annat att tjata om.

    Vem säger att det manliga sätter är bäst? Självklart är det inte så , känns som du har fastnat i att bara för det är manligt sätt är det likhetstecken med dåligt. Det sker massor med sätt idag åt alla håll.


Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem