• Russia­nwoman­23
    Äldre 14 Jan 07:48
    7255 visningar
    49 svar
    49
    7255

    Är det sant att man inte för ligga på rygg och sova när man är gravid?

    Har läst lite på internet om just detta för att jag var nyfiken på om det var ok, visade sig att de flesta sidorna rekommenderade att gravida inte skulle sova på rygg pga att detta kunde skada barnet. Har alltid sovit på rygg innan jag blev gravid, så när jag läste om det har jag försökt att sova på höger sida,men tycker det är riktigt obekvämt och får dessutom ont i mina ben och i ryggen. Kan man köpa en amningskudde eller en kudde för gravida och ha mellan mage/ben eller ryggen för att underlätta så att man ligger på sidan och sover?

  • Svar på tråden Är det sant att man inte för ligga på rygg och sova när man är gravid?
  • Anonym (ja)
    Äldre 14 Jan 08:02
    #1

    Det är främst i slutet av graviditeten som man ska undvika att sova på rygg. I en annan tråd skrev du att du var i v.14, då är det ingen fara.
    Handlar om att ett stort blodkärl som leder blod till ditt hjärta kan bli klämt i mellan livmodern och ryggraden, vilket skulle kunna riskerar att barnet får syrebrist, ju större och tyngre livmodern är desto större risk. 

  • Anonym (nej)
    Äldre 14 Jan 08:06
    #2

    nej det stämmer inte!

  • Äldre 14 Jan 08:14
    #3

    Har för mig att jag läst att det avråds från att ligga på rygg om man är överviktig och gravid, från och med tredje trimestern. Riskerna är dock extremt små och sannolikheten är stor att du känner dig yr eller illamående, som biverkning av att ligga på rygg, före något allvarligt händer. Ska man gå efter alla "rekommendationer" för gravida som står på nätet så lär det bli 9 månader av sämst sömn, sämst matintag och bara ett allmänt helvete typ :) är du osäker på vissa saker tycker jag att du ska prata med din bm. De kan vägleda dig i rekommendationsdjungeln.

  • Anonym (ja)
    Äldre 14 Jan 08:16
    #4
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 08:06:45 följande:

    nej det stämmer inte!


    Vad är det som inte stämmer? Det har gjorts flera stora undersökningar på det, och det har framkommit att i slutet av graviditeten när livmoderna är stor och tung finns det risk att man klämmer blodkärlet som för blod till hjärtat. Risken kanske inte är jätte stor, men en risk finns och rekommendationen är att inte sova på rygg i slutet av graviditeten.  
  • Anonym (nej)
    Äldre 14 Jan 08:22
    #5
    Anonym (ja) skrev 2019-01-14 08:16:52 följande:

    Vad är det som inte stämmer? Det har gjorts flera stora undersökningar på det, och det har framkommit att i slutet av graviditeten när livmoderna är stor och tung finns det risk att man klämmer blodkärlet som för blod till hjärtat. Risken kanske inte är jätte stor, men en risk finns och rekommendationen är att inte sova på rygg i slutet av graviditeten.  


    har aldrig hört detta förut. Dessutom är det nog inte många höggravida som frivilligt skulle lägga sig på mage. Magen är liksom ivägen...
  • Anonym (nej)
    Äldre 14 Jan 08:26
    #6

    och ts, du kan inte vara långt gången i graviditeten. Det går alldeles utmärkt att ligga på mage så länge du inte är höggravid, det har jag gjort i början av alla graviditeter. Du kommer knappt kunna lägga dig på mage höggravid och inget du kommer göra frivilligt så du behöver inte vara orolig.

  • Anonym (nej)
    Äldre 14 Jan 08:28
    #7

    läste fel, självklart kan du ligga på rygg när du är gravid. Det är svårt att ligga på både mage och sida som höggravid. Så dom flesta höggravida ligger på rygg

  • Anonym (mor)
    Äldre 14 Jan 08:29
    #8

    När jag var gravid och fått riktig mage så blev jag yr och mådde illa om jag råkade lägga mig på rygg. Antagligen påverkades barnet också men jag la mig genast på sidan och mådde prima igen.

  • Anonym (ja)
    Äldre 14 Jan 08:32
    #9
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 08:22:50 följande:
    har aldrig hört detta förut. Dessutom är det nog inte många höggravida som frivilligt skulle lägga sig på mage. Magen är liksom ivägen...
    Mage? På rygg handlar det om. Sök på nätet så hittar du massa om det. Dessutom brukar bm tala om det. Sen brukar det kanske inte vara nått jätte problem då de flesta blir yra och illamående när man lägger sig på rygg sent i graviditeten. 
  • Anonym (ja)
    Äldre 14 Jan 08:33
    #10
    Anonym (nej) skrev 2019-01-14 08:28:03 följande:

    läste fel, självklart kan du ligga på rygg när du är gravid. Det är svårt att ligga på både mage och sida som höggravid. Så dom flesta höggravida ligger på rygg


    Har du vart gravid själv? De flesta höggravida ligger inte på rygg, de flest blir yra och väldigt illamående av det. 
Svar på tråden Är det sant att man inte för ligga på rygg och sova när man är gravid?