• Anonym (TS)
    Äldre 17 Jan 18:26
    448 visningar
    9 svar
    9
    448

    Planerat barn om 2år, gravid nu

    Testade positivt igår på kvällen och även imorse.

    Senast igår pratade jag och min sambo om barn, han sa om två år (detta var innan jag testade mig) ville han skaffa barn.

    Förra året gjorde jag abort (samma man) då det inte alls skulle funka just då med boendesituation, ekonomi osv.

    Då sa jag till mig själv, aldrig mer. Det var extremt tungt och hjärtskärande för mig.

    Men nu, vi har bra ekonomi, boende osv. Jag vet att han vill göra abort, han säger själv att det känns taskigt av honom att be mig gå igenom samma sak igen.

    Men jag vill heller inte behålla ett barn med honom som han inte vill ha.

    Hur tycker ni jag ska tänka, vad ska vi diskutera för att komma fram till något?

  • Svar på tråden Planerat barn om 2år, gravid nu
  • Anonym (O)
    Äldre 17 Jan 18:35
    #1

    Vilken svår situation du har hamnat i! Vad är anledningen till att din sambo vill vänta två år för att skaffa barn? Om ni har bra ekonomi, boende, bra relation där ni planerar att skaffa barn i framtiden och du inte verkar vilja göra abort tycker jag personligen att det är mycket som talar för att behålla, men det är svårt att spekulera när man inte har alla detaljer. 

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 18:43
    #2
    Anonym (O) skrev 2019-01-17 18:35:22 följande:

    Vilken svår situation du har hamnat i! Vad är anledningen till att din sambo vill vänta två år för att skaffa barn? Om ni har bra ekonomi, boende, bra relation där ni planerar att skaffa barn i framtiden och du inte verkar vilja göra abort tycker jag personligen att det är mycket som talar för att behålla, men det är svårt att spekulera när man inte har alla detaljer. 


    Han är orolig för ekonomin, båda har fast anställning och tjänar tsm väldigt bra. Jag undrar och tror det är pga det kom som en chock (även för mig). Men vi har det väldigt bra i relationen och älskar varandra så enormt.

    Vi ska diskutera ikväll och jag får säkert bättre svar då men jag vill inte pressa honom till att ta ett beslut. Vill att han ska känna att han får tid att tänka också.

    Vill inte tvinga honom till ett beslut som han inte är bekväm med bara för att han inte vill såra mig.
  • Anonym (tjena­mors)
    Äldre 17 Jan 18:43
    #3

    Typiskt den moderna människan att försöka tajma in barnaskaffandet så att allt ska vara perfekt. Tänk om det aldrig blir perfekt?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 18:52
    #4
    Anonym (tjenamors) skrev 2019-01-17 18:43:56 följande:

    Typiskt den moderna människan att försöka tajma in barnaskaffandet så att allt ska vara perfekt. Tänk om det aldrig blir perfekt?


    Lite så tänker jag, kommer alltid vara något som inte är perfekt. Tajma in tills det känns bra kontra att man inte känner sig redo/är redo. Vad är skillnaden där tror du?
  • Anonym (Behål­l)
    Äldre 17 Jan 18:58
    #5

    Jag säger behåll, vem vet om du ens kan bli gravid igen? Ni vill ju ha barn, ni har flera månader på er att smälta och förbereda er. Allt blir inte som man planerar.

  • Äldre 17 Jan 19:00
    #6

    Det kommer aldrig bli helt perfekt

    Jag väntade in min make som ville vänta 1 år. Tog oss sedan 3 år att lyckas. I efterhand har han sagt att vi ju kunnat börja tidigare...

    Är situationen duglig? - Kör! Man vet aldrig hur lätt/svårt det kommer gå om 2 år...

  • Anonym (Pia)
    Äldre 17 Jan 22:28
    #7
    Anonym (TS) skrev 2019-01-17 18:43:33 följande:
    Han är orolig för ekonomin, båda har fast anställning och tjänar tsm väldigt bra. Jag undrar och tror det är pga det kom som en chock (även för mig). Men vi har det väldigt bra i relationen och älskar varandra så enormt.

    Vi ska diskutera ikväll och jag får säkert bättre svar då men jag vill inte pressa honom till att ta ett beslut. Vill att han ska känna att han får tid att tänka också.

    Vill inte tvinga honom till ett beslut som han inte är bekväm med bara för att han inte vill såra mig.
    Tänk på att detta gäller för honom också. Du ska inte heller bli tvingad in i att göra abort igen om det inte är något du vill. Självklart är det här en jättesvår situation och du måste tänka på dig själv också.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 17 Jan 23:39
    #8

    Vi har diskuterat och bestämt oss för att behålla. Tack för alla svar.

  • Anonym (O)
    Äldre 18 Jan 02:53
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-01-17 23:39:55 följande:

    Vi har diskuterat och bestämt oss för att behålla. Tack för alla svar.


    Åh, vad spännande! Stort grattis!
Svar på tråden Planerat barn om 2år, gravid nu