• modsey
    Äldre 18 Jan 19:38
    1653 visningar
    4 svar
    4
    1653

    Fruktansvärt osams 10 åriga tvillingar

    Vi har världens goaste killar, egentligen. Men sista månaderna har de varit så mycket tjafs och bråk mellan dem att jag "flippar". Vi har 2-3 stora bråk i veckan om detta där stämningen i familjen emellanåt är mindre kul. Trevliga middagar slutar med storbråk, myskvällar med tårar och fula ord . Den ena hackar på den andra och vice versa om allt och ingenting. Mest är det på kvällstid och då hinner vi inte alltid bryta innan det eskalerar totalt. De har varsitt rum så de behöver inte " vara på varandra" hela tiden, men bråken liksom fortsätter i det oändliga.
    Ålder? Tvillingaspekt? Hur tusan får man det att sluta!?

  • Svar på tråden Fruktansvärt osams 10 åriga tvillingar
  • modsey
    Äldre 19 Jan 15:03
    #1

    Någon som känner igen?

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 20 Jan 13:38
    #2
    +1

    Enligt böckerna från tvillingklubben är det normalt för tvillingar att bråka med varandra, just i tioårsåldern. Våra började bråka då och det har blivit bättre först nu när de är femton. Tvillingar står närmare varandra och konkurrerar mer , därför blir bråken värre. Dela upp dem så att de får egentid med en förälder, se till att de är sysselsatta med fritidsaktiviteter, helst olika. Mycket utevistelse och motion är ju också viktigt för barn i den åldern. Men det är inte lätt, är min erfarenhet.

  • modsey
    Äldre 20 Jan 21:17
    #3
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-20 13:38:34 följande:

    Enligt böckerna från tvillingklubben är det normalt för tvillingar att bråka med varandra, just i tioårsåldern. Våra började bråka då och det har blivit bättre först nu när de är femton. Tvillingar står närmare varandra och konkurrerar mer , därför blir bråken värre. Dela upp dem så att de får egentid med en förälder, se till att de är sysselsatta med fritidsaktiviteter, helst olika. Mycket utevistelse och motion är ju också viktigt för barn i den åldern. Men det är inte lätt, är min erfarenhet.


    Läst samma sak ...känns som en period i åldern då de borde ha en lugn period innan puberteten som mina andra barn. Men det är emellanåt rätt jobbigt, så även för dem själva såklart. Nu har de varit inne mer än vanligt pga influensa och jullovet har nyss tagit slut. Förhoppningsvis lugnar det sig lite i alla fall. Till de var 15 år hos er?! Hur stod ni ut? Hur är det nu?
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 21 Jan 10:05
    #4
    +1

    Vi såg till att de fick mycket egen tid med en förälder, att de fick ha sina egna hobbys och intressen och att de gick i olika klasser. Jätteviktigt att de fick mycket utomhusvistelse och fysisk träning, då mår ju barnen bättre och trivs bättre och relationerna blir bättre. Semester med familjen blev en riktig plåga och då valde vi att semestra med en annan barnfamilj och då gick det plötsligt jättebra....Nu vid femton är de inte tighta som de var innan tio, men de har hittat ett förhållningssätt till varandra, de accepterar varandra och respekterar varandra på ett bra sätt.

Svar på tråden Fruktansvärt osams 10 åriga tvillingar