• kma
    Äldre 19 Jan 22:33
    1206 visningar
    27 svar
    27
    1206

    Ensam utan socialt liv, skaffa katt trots att jag redan har en som inte bor hos mig?

    Hej!

    Tänkte höra med andra utifrån hur ni ser på den här situationen. Jag har en underbar katt på 5 år som bor hos mina föräldrar. Hon är en vanlig huskatt och har alltid fått vara ute. Hon älskar att vara ute. Hon bodde med mig och min dåvarande sambo i ett radhus men när vi separerade och jag flyttade till en lägenhet inne i stan högst upp så fick hon flytta till mina föräldrar som bor i hus med stor trädgård. Jag skulle ju såklart helst ha henne hos mig men självklart ska hon få bo i hus där hon kan gå ut.

    Min livssituation är som så att jag lever ensam med min dotter på 3 år som älskar katter. Jag har inte så många vänner kvar då många har flyttat och vi har växt ifrån varandra. Jag umgås faktiskt inte med någon just nu och känner mig ensam. Tycker synd om dottern också som inte har kompisar att leka med utanför förskolan. Jag känner mig deppig från och till men när jag är hos mina föräldrar där min katt är så blir jag så glad och får ett inre lugn när jag är i närheten av katten. Så nu är frågan tycker ni att jag kan skaffa en till katt. En raskatt eller innekatt som kan bo hos mig och dottern? Eller är det fel? Jag tror inte mina föräldrar skulle bli glada.

    Ibland åker jag hem till dom på helgerna och sover och tänker hur jag ska göra med katten som bor i lägenheten MEN det är bara 20 min hem så jag skulle lätt kunna åka hem till den två gånger om dagen och ge den mat och så.

    Vi bor dessutom i en stor lägenhet på 80 kvm så jag tror katten skulle trivas bra här. Kvinnan som bodde här innan mig hade en katt här och den trivdes bra här.

    Vad säger ni skulle ni skaffa en katt eller är det fel att göra det när jag redan har en katt fast den inte bor med mig. Men jag träffar den så sällan. Det värsta är väl att mina föräldrar kommer bli arga som kanske tror att de ska få ta hand om den sen också för egentligen ville dom inte ha en till katt efter att deras katt gick bort. Men den nya katten behöver dom ju inte alls ta hand om på samma sätt.

    Jag har alltid älskat katter och känner mig lycklig i närheten av dom. Nu är jag bara en deppig ensamstående mamma som verkligen är ensam också. Jag skulle ha såå mycket kärlek att ge katten i så fall.

    Hur skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Ensam utan socialt liv, skaffa katt trots att jag redan har en som inte bor hos mig?
  • Mongol­iet
    Äldre 19 Jan 22:47
    #1
    -1 +1

    Skaffa en katt till såklart. Önskar att jag bodde så att jag kunde ha en. Jag kan passa/mata din katt om jag råkar bo i din stad.

  • Äldre 19 Jan 22:48
    #2
    +2

    Jag tycker inte det är fel att skaffa katt! Däremot kanske det är bra att ta diskussionen med dina föräldrar först. Vad är dealen med den katten, ska de ha den livet ut eller "passar" de den tillsvidare bara?

  • Anonym (idiot­er)
    Äldre 19 Jan 22:54
    #3
    -1 +1

    Varför ska katten "självklart bo i hus så hon kan gå ut"? Idiotisk och förlegad inställning.

    Läs på lite, eller om du är för lat för att göra research så tar du hjälp av en beteendevetare, och lär dig hur du omskolar en katt till inomhus-livet. Om katten efter ett halvår av ärlig ansträngning från din sida inte mår bra av att bo hos dig så får du kanske se över situationen igen.

    Men börja med att läsa på, t. ex. Jackson Galaxy har skrivit bra böcker och gjort massor av TV om katter och deras behov (my cat from hell). Susanne Hellman Holmström är en svensk som är mycket duktig.

  • kma
    Äldre 19 Jan 22:55
    #4
    -1
    Mongoliet skrev 2019-01-19 22:47:38 följande:

    Skaffa en katt till såklart. Önskar att jag bodde så att jag kunde ha en. Jag kan passa/mata din katt om jag råkar bo i din stad.


    Tack vad snäll du är! Kan du inte skaffa katt? Hur bor du då?
  • kma
    Äldre 19 Jan 22:57
    #5
    Jemp skrev 2019-01-19 22:48:23 följande:

    Jag tycker inte det är fel att skaffa katt! Däremot kanske det är bra att ta diskussionen med dina föräldrar först. Vad är dealen med den katten, ska de ha den livet ut eller "passar" de den tillsvidare bara?


    Tack för bra svar! Jag är säker på att dom blir arga. Eller i alla fall mamma kommer bli det. Och säga att jag inte tänker efter ordentligt och är oansvarig. Det är tänkt att jag ska ta över deras hus om ca 4 kanske så det är lång tid kvar.
  • kma
    Äldre 19 Jan 23:01
    #6
    -1
    Anonym (idioter) skrev 2019-01-19 22:54:18 följande:

    Varför ska katten "självklart bo i hus så hon kan gå ut"? Idiotisk och förlegad inställning.

    Läs på lite, eller om du är för lat för att göra research så tar du hjälp av en beteendevetare, och lär dig hur du omskolar en katt till inomhus-livet. Om katten efter ett halvår av ärlig ansträngning från din sida inte mår bra av att bo hos dig så får du kanske se över situationen igen.

    Men börja med att läsa på, t. ex. Jackson Galaxy har skrivit bra böcker och gjort massor av TV om katter och deras behov (my cat from hell). Susanne Hellman Holmström är en svensk som är mycket duktig.


    Oj det svaret hade jag inte förväntat mig men tack. Jag har alltid trott att det är hemskt för en katt som är van att få gå ut mår väldigt dåligt om den bara får vara inne sen. Men å andra sidan så tycker inte katten om min dotter så det skulle inte vara snällt att låta henne bo med oss då.
  • Äldre 19 Jan 23:03
    #7
    kma skrev 2019-01-19 22:57:51 följande:

    Tack för bra svar! Jag är säker på att dom blir arga. Eller i alla fall mamma kommer bli det. Och säga att jag inte tänker efter ordentligt och är oansvarig. Det är tänkt att jag ska ta över deras hus om ca 4 kanske så det är lång tid kvar.


    4 år är ju inte långt i ett kattliv så den stora frågan är ju om du vill ha två katter? Sätta ihop de är ju möjligt men inte alltid problemfritt. Tänker du att den yngre ska börja gå ut eller fortsätta bo inne när du flyttat?
  • Mongol­iet
    Äldre 19 Jan 23:09
    #8
    kma skrev 2019-01-19 22:55:21 följande:

    Tack vad snäll du är! Kan du inte skaffa katt? Hur bor du då?


    Jag reser för ofta men skulle jättegärna passa någons katt om jag var hemma.
  • Äldre 19 Jan 23:13
    #9
    +1

    Jag  tycker att du ska prova ta hem din ursprunglig akatt först och främst. Innekatt som innekatt kommer den att kräva mycket tid och energi - jag förstår inte ritktigt varför du tror att en ny kattunge skulle vara lättare att hantera än en äldlre katt? 


    Tycker den inte om dottern får du väl lära barnet hur de ska umgås? :) 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 19 Jan 23:27
    #10
    Anonym (idioter) skrev 2019-01-19 22:54:18 följande:

    Varför ska katten "självklart bo i hus så hon kan gå ut"? Idiotisk och förlegad inställning.

    Läs på lite, eller om du är för lat för att göra research så tar du hjälp av en beteendevetare, och lär dig hur du omskolar en katt till inomhus-livet. Om katten efter ett halvår av ärlig ansträngning från din sida inte mår bra av att bo hos dig så får du kanske se över situationen igen.

    Men börja med att läsa på, t. ex. Jackson Galaxy har skrivit bra böcker och gjort massor av TV om katter och deras behov (my cat from hell). Susanne Hellman Holmström är en svensk som är mycket duktig.


    DeathByPickles skrev 2019-01-19 23:13:11 följande:

    Jag  tycker att du ska prova ta hem din ursprunglig akatt först och främst. Innekatt som innekatt kommer den att kräva mycket tid och energi - jag förstår inte ritktigt varför du tror att en ny kattunge skulle vara lättare att hantera än en äldlre katt? 


    Tycker den inte om dottern får du väl lära barnet hur de ska umgås? :) 


    Bra där.
    Katter är inte slit-och-släng-varor, det är levande varelser. Köper du en katt så är det ett livslångt åtagande.
Svar på tråden Ensam utan socialt liv, skaffa katt trots att jag redan har en som inte bor hos mig?