• Kipmoore

    Mops inte rumsren

    Jag har en mops på 1.5 år. Han är inte rumsren. Han får långa och många promenader varje dag. Nu för någon vecka sen så blev jag arg och tog tag i nacken på han och släppte ut han.. Efter det så sprang han och gömde sig under soffan i typ 4 timmar. Han blir rädd för allt och står och skakar för minsta lilla ljud, (han har varit ganska rumsren den senaste tiden nu) men psyket är ju inte alls bra. Jag tog inte ens hårt i han utan visade bara vem som bestämde. Vad ska jag göra för att han ska må bättre? Har försökt ge han kärlek!

  • Svar på tråden Mops inte rumsren
  • Bestemor

    Att ta tag i nacken på hunden för att visa vem som bestämmer är helt fel metod, du skrämde bara hunden.

    En bra ledare är lugn och behärskad. Hur kan du tro att det skulle få hunden bli rumsren?

  • EmberEyes

    Börja med att jobba upp förtroendet och er relation.

    Ge honom en liten (LITEN!) gobit varje gång han ser dig, jobba upp till att han måste interagera med dig för att få gobiten i små små steg.

    Spendera all tid du kan till att skämma bort honom, leka hans favoritlekar, gå många (korta) promenader extra, muta muta muta.

    Ang rumsrenhet, det är inte helt ovanligt att en mindre hund inte kan hålla sig mer än ca 4 timmar åt gången. Se till han får en kisse-runda ungefär var tredje timme så han inte kan misslyckas, och öka intervallerna långsamt, kanske 5 längre mellan turerna per vecka.

  • Dexter dot com

    Med hur långa mellanrum går du ut? 
    Att ta en osäker hund i nackskinnet raserar hundens förtroende för dig och eftersom du sen kastade ut den så kan du nu ha skapat ett obehag för att gå ut och göra sina behov ute. Brukar du bestraffa hunden fysiskt?
    En osäker hund bygger du upp med positiv förstärkning och mjuka metoder så hunden lär sig lita på dig och genom tex att spåra få bättre självförtroende.

  • bullen1984

    Det är inte hundens fel att den inte är rumsren, det är ditt fel. 
    Det ända som händer när du skrämmer och gör hunden illa, är att få den att må dåligt. 
    Du får börja rumsrenträna från början, det är det ända som hjälper

  • malle88

    Ta aldrig en mops (ingen hund, men speciellt inte en mops) i nackskinnet. Ögat kan trilla ut, vet jag av erfarenhet när jag förhindrade ett bråk mellan en mops och en annan hund.

    Mopsar är svåra hundar, envisa och svårmotiverade. Belöna varje gång han gör ute, var uppmärksam på tecken att han behöver gå ut och ha tålamod. Vår var två när han blev rumsren, och än idag gör han hellre inne än går ut när det regnar. Så jag får stå ute tills han gjort allt han ska ;)

Svar på tråden Mops inte rumsren