• Tiden81

    Avbruten gravidtet efter IVF

    Hej,

    Vill dela med mig av vår resa för att se om det finns någon här som har varit med om något liknande.

    Vi kämpade länge själva med att bli gravida och efter ett år sökte vi för att få hjälp (dom hittade inget fel på mig eller min sambo). IVF blev godkänt och vi blev glada att äntligen få hjälp. Precis innan vi skulle starta kom inte mensen och till våra stora förvåning var vi spontant gravida, tyvärr slutade det i Missfall v 8. Den sorgen var tuff men vi kände ändå hopp för vi var så inställda att vi skulle bli hjälp via IVF.

    Första försöket blev inget och mensen kom som ett brev på posten. Men här rasade jag totalt, blev orolig för depression och trodde att vi kommer aldrig bli gravida. Hade lite hopp, trots bara första försöker så rasade jag så otroligt mycket mentalt.

    Andra försöker blev vi gravida och lyckan var total. Vi kom förbi v 12 andades ut, fick se vår son på UL som var en del av KUB. Där fick vi dåliga resultat 1/16...jag hoppades och tänkte det kommer inte vara nåt. Det var det, kromosomavvikelse. Det fick vi på reda på i måndags och jag tänkte inte det här också. Jag rasade ihop igen och där är jag nu, väntar på tid för att avbryta graviditeten. Känner stor oro inför framtiden, kommer jag orka börja om från början och hur kommer jag klara av IVF som ev. inte blir något eller missfall. Jag är 37 år och är nu i v. 14.

    Någon som varit i liknande situation och vill dela med dig?

  • Svar på tråden Avbruten gravidtet efter IVF
  • Anonym (Hmm)

    Åh vilken otur. Har tyvärr inte liknande erfarenhet. Men läser de du skriver och kan bara tycka synd om dig och din karl. Vilken otur.

    Sen är människan otroligt stark. Efter att ni avbrutit denna graviditet, som jag också skulle gjort om jag hamnat i samma sits.. Så kan ni absolut ta nya tag. Bara stötta varandra och kämpa på. Jag tycker inte ni ska ge upp och leva ett barn löst liv om ni verkligen längtar efter barn. Man kan ju adoptera absolut. Men visst är de fint att få bära barnet själv.

    Jag är själv gravid i v15 nu jag. Och precis som med första är jag vansinnigt rädd för att de ska bli nått fel, CP skada eller kromosomavikelse.. Jag vill verkligen inte det. Och är så rädd för att göra sånt där fostervattensprov.. Ska träffa bm första gången imorgon och se om jag kan ringa nånstans och boka in en sån kontroll.. Jag tänker mig att vi bara hade tur med första. Nästa barn kanske får något fel. Och då vill jag också helst avbryta så snabbt som möjligt.

    Många styrkekramar till dig. Titta på kanal 11 på morgnarna klockan 8.00 om du har möjlighet. Förlossningskliniken i Norge då. Senast idag var de en kvinna med sin karl på 51år tror jag han var inne som var 45 år och hade försökt i mååånga år. Och gav upp... Då satte de sig. Nu var de där inne och hade planerat snitt där de plockade ut en liten flicka. Det är ofta de är kvinnor över 40 med där som berättar om sin svåra väg att bli gravid. Många hade gett upp när de väl fick ett plus <3 rädda och vaknar på natten för att känna att gravidmagen är kvar och på riktigt. Så du är inte ensam. De finns otroligt många i samma sits. Lätt att bli gravid igen när man nyss varit också.. Ge inte upp. Önskar all till lycka till dig. Kram!

  • Tiden81

    Tack för dina ord. Försöker tänka positivt men det är svårt, hamnar lätt tillbaka. Allt lycka till för er.

  • Tiden81

    Tack för dina ord. Försöker tänka positivt men det är svårt, hamnar lätt tillbaka. Allt lycka till för er.

  • Anonym (Kram)

    Jag har inte varit i din situation men har vänner som varit i liknande situation. De upplevde att det hjälpte att läsa om andra som går igenom eller gått igenom liknande saker. De läste många bloggar, till exempel langtantillbarn.blogspot.com

    Kanske kan det hjälpa er?

  • Bunny on speed

    Vi gjorde ivf

    Fick 1:6 på kub för allvarliga avvikelser. Ytterligare test visade att det istället var downs. Nu är vi i v 34.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (K)

    Jag är ev i en liknande situation. Vi har visserligen två barn redan och har inte blivit gravida genom ivf men vi fick dåliga resultat på kub, 1:2. Jag gjorde fostervattenprov igår så senast på tisdag vet vi. Är det trisomi 13 eller 18 kommer vi avbryta men är det trisomi 21 kommer vi behålla. Jag är i v 16 nu och jätterädd för att behöva avbryta graviditeten. Vi kommer inte försöka få fler barn om vi avbryter den här graviditeten. Jag orkar inte all oro igen. Först oron för mf (har fått två mf i v 7) och sen oron för kromosomavvikelser igen. Men då har vi ju som sagt två barn redan. Hade det varit vårt första barn hade jag nog velat försöka igen. Jag hade sörjt det förlorade barnet, sökt samtalskontakt och sedan fokuserat på att någon gång är det vår tur. Det finns ett barn som väntar på oss och att det här är en del av vägen dit! Lätt att skriva, svårare när man är mitt i det, jag vet. Jag tycker du ska hitta någon professionell att prata med till att börja med om du inte redan gjort det. Be om hjälp hos din mvc eller på sjukhuset där du avbryter. Önskar er lycka till!

  • Anonym (Eva)

    Men tänk om testen är fel då?

    Det finns chans att det är helt fel. Jag skulle vara mer rädd att avbryta graviditet än låta den fortgå. Tänk om du inte kan få barn efter avbrytet?

    Tänk om det är någon mening med detta barn du bär trots hemska test resultat? Enligt mig är det dårskap att förlita sig helt på tester. Ja du har valet att avbryta men är det värt det?

    Är glad att jag inte hade valet att göra några kub tester när jag väntade mitt första barn för många år sedan. Ut kom en gravt handikappat barn som jag älskade från första stund. Han är det bästa som hänt mig. Nu aborteras det barn som aldrig för tack vare nya teknik och många gånger felaktiga resultat som gör föräldrarna rädda och gör abort i ren rädsla för att få utvecklingsstörda barn.

  • Tiden81
    Bunny on speed skrev 2019-01-23 14:48:13 följande:

    Vi gjorde ivf

    Fick 1:6 på kub för allvarliga avvikelser. Ytterligare test visade att det istället var downs. Nu är vi i v 34.


    Va underbart att höra, hur lång tid tog det innan du blev gravid igen? gjorde ni ivf igen? Tack för att du delade med dig.
  • Tiden81
    Anonym (K) skrev 2019-01-23 14:49:54 följande:

    Jag är ev i en liknande situation. Vi har visserligen två barn redan och har inte blivit gravida genom ivf men vi fick dåliga resultat på kub, 1:2. Jag gjorde fostervattenprov igår så senast på tisdag vet vi. Är det trisomi 13 eller 18 kommer vi avbryta men är det trisomi 21 kommer vi behålla. Jag är i v 16 nu och jätterädd för att behöva avbryta graviditeten. Vi kommer inte försöka få fler barn om vi avbryter den här graviditeten. Jag orkar inte all oro igen. Först oron för mf (har fått två mf i v 7) och sen oron för kromosomavvikelser igen. Men då har vi ju som sagt två barn redan. Hade det varit vårt första barn hade jag nog velat försöka igen. Jag hade sörjt det förlorade barnet, sökt samtalskontakt och sedan fokuserat på att någon gång är det vår tur. Det finns ett barn som väntar på oss och att det här är en del av vägen dit! Lätt att skriva, svårare när man är mitt i det, jag vet. Jag tycker du ska hitta någon professionell att prata med till att börja med om du inte redan gjort det. Be om hjälp hos din mvc eller på sjukhuset där du avbryter. Önskar er lycka till!


    Tack för att du delade med dig och lyckönskningar. Alltid tufft med oro och dåliga besked, tidigare barn är säkert en stor tröst. Allt det bästa och hoppas ni får behålla ert barn. Lycka till!
  • Tiden81
    Anonym (Kram) skrev 2019-01-23 14:30:48 följande:

    Jag har inte varit i din situation men har vänner som varit i liknande situation. De upplevde att det hjälpte att läsa om andra som går igenom eller gått igenom liknande saker. De läste många bloggar, till exempel langtantillbarn.blogspot.com

    Kanske kan det hjälpa er?


    Tack, ska kolla in vi kommer även få hjälp från kurator. tack igen
Svar på tråden Avbruten gravidtet efter IVF