• Äldre 23 Jan 11:21
    8175 visningar
    10 svar
    10
    8175

    Ont i magen av järn? Hjälp!

    Hej!

    Jag fick järntabletter utskrivet av min barnmorska (Duroferon) men får så ont i magen av dem. Googlade och insåg att detta tydligen är en vanlig biverkan. 

    Hur gör ni andra? Finns det något annat järntilskott som är lika effektivt utan såna hemska biverkningar? 

  • Svar på tråden Ont i magen av järn? Hjälp!
  • Äldre 23 Jan 16:20
    #1

    Niferex finns receptfritt på apotek. Det är kapslar som löses upp först i tarmen så man får inte ont i magen.

  • Äldre 23 Jan 17:20
    #2
    erikaABC skrev 2019-01-23 16:20:28 följande:

    Niferex finns receptfritt på apotek. Det är kapslar som löses upp först i tarmen så man får inte ont i magen.


    Fast jag fick megaont i magen av Niferex, så det är ingen garanti Men nåt som hjälpte mig att hålla ett bra HB var att ta C-vitamintabletter (alltså riktiga tabletter, tugg-och svälg inte brustabletter) tillsammans med två multivitamintabletter för kvinna/gravida, ibland tog jag även vanlig järn-brus. Nu beror det ju helt på hur dåligt hb du har osv men det kan kanske göra att du inte behöver ta dom starkare varje dag.
  • Äldre 23 Jan 18:51
    #3

    Köp Sideral Forte istället! En ny sort som är effektiv och skonsam för magen.

  • Äldre 24 Jan 10:02
    #4

    Jag blev väldigt dålig av järntabletterna på apoteket. Fick tips av en kvinna som forskar inom biokemi att gå till hälsokostaffären för deras tillskott har mycket bättre biotillgänglighet än Apotekets. Gick dit och pratade med personalen som tipsade om att järntabletterna ska innehålla järnbisglycinat. Har inga problem nu och dessa tabletterna ger mycket bättre effekt. Dyrare men helt klart värt det :)

  • Äldre 29 Jan 15:25
    #5

    Niferex funkade inte för mig heller, däremot testade jag www.sideral.se/ 
    det funkade super bra nu. Tack för tipset! 

  • Äldre 29 Jan 21:13
    #6

    Sideral Forte funkade suveränt för mig, det enda järntillskottet som magen tålde, och järnvärdena steg fint. Testade både Duroferon och Niferex innan, men funkade inte alls för mig med något av dem. 

  • Äldre 29 Jan 21:15
    #7

    Minst klagomål från pat brukar Sideral få!

  • Äldre 29 Jan 21:29
    #8

    Jag hade samma problem. Kramp och förstoppning. Det finns mer skonsamma tabletter, men det hjälpte inte. Jag struntade därför i järntabletterna och fokuserade bara på järnrik mat och blutsaft. Mitt hb föll från 120 till 105 första halvan av graviditeten men var tillbaka på 120 innan bf och 135 på efterkontrollen.

  • Fri 16 Aug 2019 22:08
    #9

     Jag har haft magkatarr innan jag blev gravid i flera år. Läste att järn tabletter stoppar upp magen så det var inget alternativ för mig.
    Jag dricker blutsaft dagligen och det ska räcka för att täcka upp järnbristen. Var dock på resa i 4 dagar och glömde saften hemma och kände hur jag har total dippat sista dagarna, men tillbaka på saften igen och hoppas att det ska bli bättre snart. 

  • Sat 17 Aug 2019 16:04
    #10

    Jag ska egentligen äta järntabletter när jag är gravid. Har alltid blivit dålig i magen denna graviditet var verkligen inte min mage villig med järntabletter. Så jag har bara ätit gravid vitaminer, lagat mycket mat i gjutjärn och ätit järn rik mat som blodpudding, leverpastej, paj på färska jordgubbar och sådant. Och för första gången i mitt liv har jag börjat gå upp i värde än ner. Jag började vid inskrivningen i vecka 10 på 104 i värde. I vecka 38 hade jag 112. .

Svar på tråden Ont i magen av järn? Hjälp!