• Äldre 24 Jan 20:25
    10712 visningar
    1340 svar
    +3
    1340
    10712

    BF oktober 2019!

    Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

    Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

    Välkomna hit och grattis till plusset! :D

  • Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Sat 19 Oct 2019 05:41

    Var på TUL igår och bäbisen är ca 300g större än genomsnittet. De hittar inga konstigheter eller förklaringar till mitt stora sf-mått, men pratade om att jag kan få göra en glukosbelastning för säkerhets skull hos vanliga barnmorskan.

    Jag trodde inte man gjorde sånt om man inte är överviktig? Varje gång vi kollat socker har det legat lågt, men det kanske inte är samma sak?

    Hursomhelst så väger lillan typ 3600g nu i v.38+3 (4 idag då), vilket är nästan lika mycket som min stora dotter vägde när hon föddes i V40+6.

    Finns det någon mer kvar i tråden som ännu inte fått sitt barn?

  • Sat 19 Oct 2019 09:02
    lynx vox skrev 2019-10-19 05:41:17 följande:

    Var på TUL igår och bäbisen är ca 300g större än genomsnittet. De hittar inga konstigheter eller förklaringar till mitt stora sf-mått, men pratade om att jag kan få göra en glukosbelastning för säkerhets skull hos vanliga barnmorskan.

    Jag trodde inte man gjorde sånt om man inte är överviktig? Varje gång vi kollat socker har det legat lågt, men det kanske inte är samma sak?

    Hursomhelst så väger lillan typ 3600g nu i v.38+3 (4 idag då), vilket är nästan lika mycket som min stora dotter vägde när hon föddes i V40+6.

    Finns det någon mer kvar i tråden som ännu inte fått sitt barn?


    Kommer du få gå de veckorna som är kvar eller sätter de igång dig snart?

    Glukosbelastning har egentligen inget med övervikt att göra. Det är ju något som görs för att upptäcka ev. graviditetsdiabetes som kan drabba vilken gravid kvinna som helst. Ofta är det just när SF-måttet drar iväg som man vill göra glukosbelastning eftersom när mamman har diabetes så tar barnet upp mycket av ?extrasockret? och blir därför ofta större än genomsnittet. Överviktiga kvinnor får möjligtvis göra glukosbelastning i större utsträckning eftersom de börjar högre på SF-kurvan från början.

    Man vill ju upptäcka ev. diabetes dels för att hålla koll på barnets storlek men också för att man behöver kolla bebisens blodsocker efter förlossningen. Bebisens kropp är van att pumpa ut insulin i lagom nivåer för när den ligger i magen men när den kommer ut så behöver den ju inte jobba för att bli av med mammans extrasocker och innan kroppen fattar det så kan bebisen få väldigt lågt blodsocker vilket är farligt om det inte upptäcks och åtgärdas.

    Mina blodsockervärden har också alltid varit bra hos bm men förhöjda efter glukosbelastning så jag har haft grav.diabetes båda mina graviditeter. Så tyvärr är bra sockervärden ingen garanti för att man inte har diabetes.

    Med det sagt så behöver ju inte stort barn betyda diabetes. I ditt fall kan det ju också vara slumpen som gjort att bebisen är större än genomsnittet.

    Lycka till i din fortsatta graviditet.
  • Sat 19 Oct 2019 09:21
    Jinthry skrev 2019-10-18 06:41:45 följande:

    Igår 17.10 (vecka 39+1) föddes vår son! Det började med vad jag trodde var förvärkar onsdag 11.40 - värkarna var regelbundna men ändrade intervaller, t.ex 4 min mellan i 2 timmar - sedan 7 min etc. Efter 12 timmar av dessa så åkte vi in, då det bara inte kändes rimligt att man ska ha så ont när det är förvärkar.. Jag var 3.5 cm öppen och fick hamna på en avdelning där alla mammor låg som inte riktigt var aktuella för förlossning. Vi var där i en timme och sedan gick vattnet, då blev värkarna helt ohanterbara för mig. Vi skickades ner till förlossningen där jag fick använda lustgas som inte hjälpte alls, de tog beslut på att jag var tvungen att få epi från 4 cm. Första sattes fel så jag fick göra om det. Sedan gick det långsamt fram.. 4 epiduraler sattes, och jag hade en 40 min krystningsfas innan han kom ut. Allt som allt; 30 timmar. Han var 51 cm lång och vägde 3520 gram. Idag den 18e oktober är min födelsedag, och jag tror inte att någon har någonsin fått en bättre gåva ?


    Stort grattis!! Så härligt att han är här!
  • Sat 19 Oct 2019 09:27
    lynx vox skrev 2019-10-19 05:41:17 följande:

    Var på TUL igår och bäbisen är ca 300g större än genomsnittet. De hittar inga konstigheter eller förklaringar till mitt stora sf-mått, men pratade om att jag kan få göra en glukosbelastning för säkerhets skull hos vanliga barnmorskan.

    Jag trodde inte man gjorde sånt om man inte är överviktig? Varje gång vi kollat socker har det legat lågt, men det kanske inte är samma sak?

    Hursomhelst så väger lillan typ 3600g nu i v.38+3 (4 idag då), vilket är nästan lika mycket som min stora dotter vägde när hon föddes i V40+6.

    Finns det någon mer kvar i tråden som ännu inte fått sitt barn?


    skönt att allt såg bra ut på TUL iaf! Det verkar ju enligt oss i denna tråden iaf vara ganska vanligt att andra barnet är större än första, min första vägde 3,5 när hon kom 40+1, lillan vägde strax över 4 kg i vecka 39+2. Fast mitt SF-mått var som sagt mindre andra gången så är verkligen förvirrande det där med SF-mått!
  • Sat 19 Oct 2019 09:37
    lynx vox skrev 2019-10-19 05:41:17 följande:

    Var på TUL igår och bäbisen är ca 300g större än genomsnittet. De hittar inga konstigheter eller förklaringar till mitt stora sf-mått, men pratade om att jag kan få göra en glukosbelastning för säkerhets skull hos vanliga barnmorskan.

    Jag trodde inte man gjorde sånt om man inte är överviktig? Varje gång vi kollat socker har det legat lågt, men det kanske inte är samma sak?

    Hursomhelst så väger lillan typ 3600g nu i v.38+3 (4 idag då), vilket är nästan lika mycket som min stora dotter vägde när hon föddes i V40+6.

    Finns det någon mer kvar i tråden som ännu inte fått sitt barn?


    Jag väntar fortfarande. BF 26 oktober men hoppas att bebisen vill komma liite tidigare än så ;)

    Det där med SF-mått är verkligen förvirrande. Det verkar kunna variera nästan hur mycket som helst utan att det går att säga något säkert om bebisens storlek. Mitt låg på 32 vid senaste kontrollen i vecka 38, vilket låter väldigt lite i mina öron. Men BM var inte orolig och såg ingen anledning till TUL.
  • Sat 19 Oct 2019 13:41
    lynx vox skrev 2019-10-19 05:41:17 följande:

    Var på TUL igår och bäbisen är ca 300g större än genomsnittet. De hittar inga konstigheter eller förklaringar till mitt stora sf-mått, men pratade om att jag kan få göra en glukosbelastning för säkerhets skull hos vanliga barnmorskan.

    Jag trodde inte man gjorde sånt om man inte är överviktig? Varje gång vi kollat socker har det legat lågt, men det kanske inte är samma sak?

    Hursomhelst så väger lillan typ 3600g nu i v.38+3 (4 idag då), vilket är nästan lika mycket som min stora dotter vägde när hon föddes i V40+6.

    Finns det någon mer kvar i tråden som ännu inte fått sitt barn?


    Jag är kvar! Har bf 21 oktober men tror jag kommer gå över tiden som jag gjort med mina två tidigare barn. Jag fick ju göra glukosbelastning denna graviditet trots att jag är väldigt smal och har en liten mage. Det finns, som någon annan i tråden skrev, många olika anledningar till att man kan få göra glukosbelastning.

    Vi har fått väldigt lika beräkningar på TUL du och jag, ska bli spännande att se hur stora bebisarna är när de kommer. De tror min är uppe i ca 4 kg nu så startar förlossningen nu kan det bli min minsta bebis hittills...
  • Sat 19 Oct 2019 20:46
    Fröken W skrev 2019-10-19 09:02:39 följande:

    Kommer du få gå de veckorna som är kvar eller sätter de igång dig snart?

    Glukosbelastning har egentligen inget med övervikt att göra. Det är ju något som görs för att upptäcka ev. graviditetsdiabetes som kan drabba vilken gravid kvinna som helst. Ofta är det just när SF-måttet drar iväg som man vill göra glukosbelastning eftersom när mamman har diabetes så tar barnet upp mycket av ?extrasockret? och blir därför ofta större än genomsnittet. Överviktiga kvinnor får möjligtvis göra glukosbelastning i större utsträckning eftersom de börjar högre på SF-kurvan från början.

    Man vill ju upptäcka ev. diabetes dels för att hålla koll på barnets storlek men också för att man behöver kolla bebisens blodsocker efter förlossningen. Bebisens kropp är van att pumpa ut insulin i lagom nivåer för när den ligger i magen men när den kommer ut så behöver den ju inte jobba för att bli av med mammans extrasocker och innan kroppen fattar det så kan bebisen få väldigt lågt blodsocker vilket är farligt om det inte upptäcks och åtgärdas.

    Mina blodsockervärden har också alltid varit bra hos bm men förhöjda efter glukosbelastning så jag har haft grav.diabetes båda mina graviditeter. Så tyvärr är bra sockervärden ingen garanti för att man inte har diabetes.

    Med det sagt så behöver ju inte stort barn betyda diabetes. I ditt fall kan det ju också vara slumpen som gjort att bebisen är större än genomsnittet.

    Lycka till i din fortsatta graviditet.


    Aha! Tack för all info. Inser att jag inte vetat någonting om glukosbelastning så skönt när någon kan förklara!

    Vad jag förstår så tyckte dom inte att bäbisen var onormalt stor, men ska väl inte gnälla om de vill testa allt som går att testa för barnets skull...?

    Kan det vara ett tecken på diabetes om man är sjukligt sugen på saft? Har trott att det har att göra med att jag lätt blir yrslig o det gissade min bm på också o uppmuntrade till att dricka saft om jag kände att jag höll på att svimma typ. Läkaren vill inte sätta igång mej tidigare, men pga min oro så har jag fått en tid 5/11 då jag är i 41+0 så pratar vi om ev igångsättning då.
  • Sat 19 Oct 2019 20:47
    Etta skrev 2019-10-19 09:27:45 följande:

    skönt att allt såg bra ut på TUL iaf! Det verkar ju enligt oss i denna tråden iaf vara ganska vanligt att andra barnet är större än första, min första vägde 3,5 när hon kom 40+1, lillan vägde strax över 4 kg i vecka 39+2. Fast mitt SF-mått var som sagt mindre andra gången så är verkligen förvirrande det där med SF-mått!


    Ja! Jag lever lite på tanken av att andra barnet blir större än första o att allt är så normalt som de på förlossningen ansåg
  • Sat 19 Oct 2019 20:55
    Scintilla skrev 2019-10-19 09:37:43 följande:

    Jag väntar fortfarande. BF 26 oktober men hoppas att bebisen vill komma liite tidigare än så ;)

    Det där med SF-mått är verkligen förvirrande. Det verkar kunna variera nästan hur mycket som helst utan att det går att säga något säkert om bebisens storlek. Mitt låg på 32 vid senaste kontrollen i vecka 38, vilket låter väldigt lite i mina öron. Men BM var inte orolig och såg ingen anledning till TUL.


    Jag har ju bf 28 oktober så då är vi väldigt nära varandra... kanske. (Beror ju på som sagt om en föder en vecka innan bf o den andra två veckor efter)

    Vad jag förstått så är anledningen till tul pga sf-mått om det sticker iväg åt något håll. Jag låg på högt men växte en cm per vecka vilket var ok när jag följde min kurva. När det sedan drog iväg med 2cm på en vecka och det i kombo med att det redan är högt nog för tvillingar så tyckte bm att man borde kolla...

    På TUL kollade dom med tre mått på huvud, någonstans på bålen och lårbenet för att sedan räkna ut en beräkning på ungefär vad barnet kan förväntas väga. Huvudet var inte onormalt stort o det tyckte dom egentligen inte att lilltösen var heller, men som sagt något större än genomsnittet. Så antar att sf-måttet där inte har någon direkt betydelse, då jag låg på 35 när dottern föddes med 80g mer vikt än denna beräknas ha där mitt mått är 41cm
  • Sat 19 Oct 2019 20:58
    Mia86a skrev 2019-10-19 13:41:07 följande:

    Jag är kvar! Har bf 21 oktober men tror jag kommer gå över tiden som jag gjort med mina två tidigare barn. Jag fick ju göra glukosbelastning denna graviditet trots att jag är väldigt smal och har en liten mage. Det finns, som någon annan i tråden skrev, många olika anledningar till att man kan få göra glukosbelastning.

    Vi har fått väldigt lika beräkningar på TUL du och jag, ska bli spännande att se hur stora bebisarna är när de kommer. De tror min är uppe i ca 4 kg nu så startar förlossningen nu kan det bli min minsta bebis hittills...


    Blir ju superspännande att se då om de blir ungefär lika stora, naturligtvis beroende på i vilken vecka vi föder...

    Själv hoppas jag att det kan sätta igång innan jag hinner göra någon glukosbelastning men det kanske är dumt att tänka så om man missar något som barnet kan behöva hjälp med när det föds om man hänt har en graviditetsdiabetes?
Svar på tråden BF oktober 2019!