• Äldre 24 Jan 20:25
    10715 visningar
    1340 svar
    +3
    1340
    10715

    BF oktober 2019!

    Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

    Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

    Välkomna hit och grattis till plusset! :D

  • Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Sun 17 Nov 2019 22:18
    överytan skrev 2019-11-17 21:27:48 följande:

    Va skönt att han går upp bra :) mysigt.

    Men de är ju skönt då att du inte behövdes sys, jag blev ju klippt så jag behöves bara sys där men de har krånglat så. Är så trött på de, speciellt när ja för övrigt känner mig ganska återställd.

    Ja promenader är ett måste, frisk luft, halleluja.


    Ja, jag förstår dig. Har blivit sydd två gånger tidigare och det är så tråkigt när det strular och man inte kan påverka något. Håller tummarna för dig och att läkningen skyndar på nu!
  • Tue 19 Nov 2019 17:16
    överytan skrev 2019-11-17 08:50:49 följande:

    Hallihallå!

    Hur går det för alla här?

    Själv är lillan nu 4 veckor och 5 dagar. Amningen går bra men är orolig ibland över om hon får i sig tillräckligt. Hur ofta ammar ni? Och hur länge per gång? Vi går bara hos BVC varannan vecka, tycker de är för lite. Men dom tycker hon går upp så bra så de behövs inte lika ofta. Men då hinner man bli orolig tycker jag.

    Läkning för mig tar tid för mina stygn ville inte sitta kvar, och har syts om 3 gånger men de lossnar hela tiden så nu har ja ett "öppet" sår som kommer ta längre tid för att läka :(

    Annars är det bara bra här, har de mysigt och kommit igång med långpromenader varje dag :)


    Hej!

    Vår lilla är 5 veckor och växer och mår bra. Jag ammar henne var 3:e-5:e timme dagtid och på nätterna äter hon vanligtvis 2 gånger, runt 2 och sedan vid 5 eller 6. Hon äter väl ungefär 10-15 minuter/gång. På kvällarna brukar hon vilja äta oftare men snuttar mest då, vi har inte lyckats få henne att acceptera napp helt.

    Med mig är det bra kroppsligt efter akut snitt, men själsligt och mentalt skitjobbigt. :(

    Ang. ditt barns viktuppgång och bvc-besök så tycker jag att du ska tala om för bvc att du oroar dig och därför skulle vilja komma lite oftare. Kanske kan du be om att få komma med 1-1,5 veckas mellanrum.
  • Tue 19 Nov 2019 21:55
    Fröken W skrev 2019-11-19 17:16:31 följande:

    Hej!

    Vår lilla är 5 veckor och växer och mår bra. Jag ammar henne var 3:e-5:e timme dagtid och på nätterna äter hon vanligtvis 2 gånger, runt 2 och sedan vid 5 eller 6. Hon äter väl ungefär 10-15 minuter/gång. På kvällarna brukar hon vilja äta oftare men snuttar mest då, vi har inte lyckats få henne att acceptera napp helt.

    Med mig är det bra kroppsligt efter akut snitt, men själsligt och mentalt skitjobbigt. :(

    Ang. ditt barns viktuppgång och bvc-besök så tycker jag att du ska tala om för bvc att du oroar dig och därför skulle vilja komma lite oftare. Kanske kan du be om att få komma med 1-1,5 veckas mellanrum.


    Åh va skönt att höra om amningen. För min lilla ammar också så och tyckte de kändes konstigt eftersom ja bara läser om bebisar som ammar jämt.

    Våran vill inte ta napp heller.

    Åh de låter inte roligt :( hoppas du kan läka själsligt med.

    Ska kolla upp de:)
  • Thu 21 Nov 2019 19:58

    Vår 5 veckor Teodor (Teddy) har en riktigt skön rutin än så länge. Han äter var 3e timma, och då äter han mycket men det kan även ta lång tid att amma. Upp till en timme då han gillar att somna med jämna mellanrum och ta en liten powernap innan han fortsätter! Det jobbigaste har varit gaser - det är hemskt att se honom så upprörd och med magont. Men han växer fint, och hade på förra bvc besöket gått upp 765 gram, på 16 dagar. Vår bm skrattade riktigt ordentligt då jag tidigare under besöket påpekat att jag var orolig om han får i sig tillräckligt för att han spottar upp så mycket efter måltiderna.. Inga problem med andra ord!

    Ögonkontakt har han tagit från han var ungefär en vecka gammal och hållit kvar den, och han kan följa med blicken också. Jätte kul när han ser så lillgammal ut! Sedan är han jätte duktig på att le! Han gör det flera gånger per dag och är supersöt! Jag älskar att få se honom utvecklas!

  • Fri 22 Nov 2019 21:24
    Mia86a skrev 2019-11-05 10:05:57 följande:

    Haha ja, jag har ju bara fått stora barn så tyckte den här var liten, haha.

    Vilket fint namn ni valt! Vår heter Elliot.

    Förlossningen gick bra. Vaknade kl 04 av en värk och noterade att värkarna kom var tionde minut. Ringde hit barnvakt 04:30 som dök upp typ 05:30. 07:10 satte vi oss i bilen till förlossningen då jag hade starkare värkar ca var tredje minut. Kom fram till förlossningen strax före kl 08. Ca 08:30 fick jag lustgas och de kollade hur öppen jag var. 9 cm!!! Haha kändes sjukt skönt att värkarna tagit så bra och att lidandet förmodligen skulle vara slut snart. Kämpade mig igenom värkarna och den sista cm innan det var dags för krystningsfasen. Fick krystvärkar 09:53 och 09:56 kom han ut. Helt klart min bästa förlossningsupplevelse. Sprack ingenting så behövde inte sy. Fick dropp efter för att förhindra blödningar då jag blött mycket vid tidigare förlossningar. Så det känns superbra nu. Kom hem vid lunchtid igår. Nu kämpar vi på med amningen för fullt för att mjölken ska rinna till ordentligt, men känns så otroligt skönt att vara så pigg i kroppen. Har vid bägge tidigare förlossningar legat med dropp, kateter och har fått bristningar som de fått sy. Har inte varit någon hit att göra sina toalettbestyr med sveda osv så känner mig jättelyckligt lottad nu.


    Låter som en helt fantastisk förlossning!!!

    Jag fick endometrit (infektion i livmodern) och har haft hög feber o lades i söndags in på lasarettet... Kom hem i tisdags eftermiddag efter att ha fått antibiotika intravenöst o fortsätter nu tablettkur hemma. Hade feber till och från fr o m dag 3 när vi kommit hem typ men alla har bara trott på att det berott på att mjölken rinner till och mjölkstockning... Så har varit dålig på att gå in här.

    Elliot <3 Förstå vad gulligt om våra barn finner varandra i vuxen ålder. Eira och Elliot! Låter som en riktig kärlekssaga ju ;)
  • Fri 22 Nov 2019 21:40

    Vår lilla Eira blir 3 veckor idag. Hon har inte riktigt gått upp enligt sin kurva, men det beror troligtvis på att jag blev sjuk efter förlossningen. Fick ganska snart feber som bara kom oftare o oftare och blev högre o högre... Fick diagnosen endometrit (livmoderinflammation) även om mina symtom inte direkt talar för det. Behandlades på sjukhus 3 dagar med intravenöst antibiotika och äter nu 2 sorters antibiotika 3ggr/dag. Så troligtvis är det därför lilltösen inte gått upp mer. Läkaren var i alla fall inte orolig och vi har fått en till träff för att väga om dryga veckan så det blir nog bra.

    Hon ammar ungefär var 3-e timme, men kan ha snutt-perioder, oftast på kvällen, där det känns som hon totalt tömmer brösten. Under natten ammar hon från ett bröst åt gången o vaknar kanske en eller två gånger på en natt. Ofta runt 2-3 o sen vid 6-tiden. Hon sover jättebra i bilen o i vagn, men annars vill hon vara nära mest hela tiden.

    Har ni fått några rutiner än?

    När kommer dom i sånt fall?

    Den enda typ av rutin jag kan gissa mej till här är när hon kommer äta på natten, men inte ens det stämmer ju jämt. Dagarna är totalt beroende på vad jag gör. Riktigt drygt när man ska planera amning innan man åker och hon äter ca 30min varje gång hon ammar...

  • Sat 23 Nov 2019 10:16

    Vår dotter blir 4 veckor i dag. Hon går upp fint i vikt, men så ammar jag också minst var tredje timme dygnet runt. Oftast är det snarare varannan timme. Tyvärr har hon lite ont i magen till och från vilket gör att hon sover oroligt och vaknar ofta. Tycker så synd om henne när hon uppenbarligen är dödstrött och vill sova men inte kan pga magont. På natten sover hon i bästa fall tre timmar i sträck, men hon har även perioder när magen bråkar och hon bara vill snutta i ett par timmar innan vi kommer till ro igen.

    Läste att några här inne ammar så sällan som var femte timme. Wow! Vad skönt det låter. Ibland känns det som jag inte gör annat än ammar. Och när hon väl ätit och somnar till och jag försöker lägga ner henne i babysittern eller babynestet för att få gå på toa, äta eller köra en maskin tvätt så vaknar hon oftast inom några minuter av att magen bråkar. Just nu sover hon bara lugnt i famnen, och vill helst ha ögonkontakt och sällskap hela tiden om hon ligger vaken i babysittern. Annars blir hon ledsen och skriker.

    Ni som ammar mer sällan - hur ser tiden ut mellan amningarna? Sover barnet mest eller är det vaket och nöjt utan att äta eller ligga i famnen?

  • Sat 23 Nov 2019 22:06
    Scintilla skrev 2019-11-23 10:16:31 följande:

    Vår dotter blir 4 veckor i dag. Hon går upp fint i vikt, men så ammar jag också minst var tredje timme dygnet runt. Oftast är det snarare varannan timme. Tyvärr har hon lite ont i magen till och från vilket gör att hon sover oroligt och vaknar ofta. Tycker så synd om henne när hon uppenbarligen är dödstrött och vill sova men inte kan pga magont. På natten sover hon i bästa fall tre timmar i sträck, men hon har även perioder när magen bråkar och hon bara vill snutta i ett par timmar innan vi kommer till ro igen.

    Läste att några här inne ammar så sällan som var femte timme. Wow! Vad skönt det låter. Ibland känns det som jag inte gör annat än ammar. Och när hon väl ätit och somnar till och jag försöker lägga ner henne i babysittern eller babynestet för att få gå på toa, äta eller köra en maskin tvätt så vaknar hon oftast inom några minuter av att magen bråkar. Just nu sover hon bara lugnt i famnen, och vill helst ha ögonkontakt och sällskap hela tiden om hon ligger vaken i babysittern. Annars blir hon ledsen och skriker.

    Ni som ammar mer sällan - hur ser tiden ut mellan amningarna? Sover barnet mest eller är det vaket och nöjt utan att äta eller ligga i famnen?


    Stackars liten som har ont i magen :(

    Jag ammar min lilla 6 veckors bebis var 3:e till var 5:e timme. Det är olika hur det är mellan amningarna, på eftermiddagarna sover hon rätt mycket. När hon är vaken så kan hon vara nöjd i babysitter/babygym kortare stunder. Annars vill hon gärna vara med. Har börjat använda bärsele lite smått. Det rekommenderas. Då kan man ändå göra saker, typ tvätta och diska, samtidigt som bebis förhoppningsvis är nöjd över att få vara nära. Kanske kan det också hjälpa mot magontet när det skumpar lite hela tiden.

    Förstår att det kan kännas frustrerande att inte kunna lägga i från sig bebisen men lyssna på barnets signaler; behöver hon närhet så ge henne det. Är övertygad om att det ger trygga barn i längden.

    Kanske kan du strunta i allt annat under dagen och tänka att din enda uppgift just nu är att ta hand om bebis. Ligg i soffan/sängen och vila tillsammans. Ta en promenad, ät. That?s it. Sen när din partner (om du har) kommer hem så kan denne ta hand om bebis och du kan sköta hushållssysslor så du får lite paus från att ha någon på dig. Har du ingen partner så kanske du kan be vänner och familj komma en varsin dag under veckan för att hjälpa dig. Kom ihåg att det här är en period av ditt liv. Förhoppningsvis varar den inte längre än max ett par månader.
  • Mon 25 Nov 2019 16:36
    Fröken W skrev 2019-11-23 22:06:09 följande:

    Stackars liten som har ont i magen :(

    Jag ammar min lilla 6 veckors bebis var 3:e till var 5:e timme. Det är olika hur det är mellan amningarna, på eftermiddagarna sover hon rätt mycket. När hon är vaken så kan hon vara nöjd i babysitter/babygym kortare stunder. Annars vill hon gärna vara med. Har börjat använda bärsele lite smått. Det rekommenderas. Då kan man ändå göra saker, typ tvätta och diska, samtidigt som bebis förhoppningsvis är nöjd över att få vara nära. Kanske kan det också hjälpa mot magontet när det skumpar lite hela tiden.

    Förstår att det kan kännas frustrerande att inte kunna lägga i från sig bebisen men lyssna på barnets signaler; behöver hon närhet så ge henne det. Är övertygad om att det ger trygga barn i längden.

    Kanske kan du strunta i allt annat under dagen och tänka att din enda uppgift just nu är att ta hand om bebis. Ligg i soffan/sängen och vila tillsammans. Ta en promenad, ät. That?s it. Sen när din partner (om du har) kommer hem så kan denne ta hand om bebis och du kan sköta hushållssysslor så du får lite paus från att ha någon på dig. Har du ingen partner så kanske du kan be vänner och familj komma en varsin dag under veckan för att hjälpa dig. Kom ihåg att det här är en period av ditt liv. Förhoppningsvis varar den inte längre än max ett par månader.


    Tack för ditt svar! Bärsele är en bra idé och jag ska absolut börja använda det om dottern accepterar den. Vi har testat ett par gånger med varierande resultat - ibland skriker hon bara men nästa gång kan hon somna och vara nöjd en längre stund. Kanske vänjer hon sig ;)

    Önskar jag kunde göra som du skriver och bara fokusera på bebisen och strunta i allt annat om dagarna. Men jag har även en fyraåring att ta hand om, som bara har rätt till 15 timmar i veckan på förskolan nu när jag är föräldraledig. Det blir många stressiga lämningar och hämtningar med skrikande bebis i släptåg. Deras pappa försöker avlasta så mycket som möjligt när han kommer hem från jobbet men det blir ju lätt att jag fastnar med bebisen vid bröstet och han får natta storebror.

    Längtar tills den här första spädbarnstiden är över och man kommit in i de nya rutinerna lite mer.
  • Mon 25 Nov 2019 18:14
    Scintilla skrev 2019-11-25 16:36:32 följande:

    Tack för ditt svar! Bärsele är en bra idé och jag ska absolut börja använda det om dottern accepterar den. Vi har testat ett par gånger med varierande resultat - ibland skriker hon bara men nästa gång kan hon somna och vara nöjd en längre stund. Kanske vänjer hon sig ;)

    Önskar jag kunde göra som du skriver och bara fokusera på bebisen och strunta i allt annat om dagarna. Men jag har även en fyraåring att ta hand om, som bara har rätt till 15 timmar i veckan på förskolan nu när jag är föräldraledig. Det blir många stressiga lämningar och hämtningar med skrikande bebis i släptåg. Deras pappa försöker avlasta så mycket som möjligt när han kommer hem från jobbet men det blir ju lätt att jag fastnar med bebisen vid bröstet och han får natta storebror.

    Längtar tills den här första spädbarnstiden är över och man kommit in i de nya rutinerna lite mer.


    Förstår att det är svårt. Har själv en 3 åring hemma. Här är det dock 20 timmar/vecka som gäller så det underlättar såklart. Jag har fortfarande svårt att leva upp till tipset som jag gav dig, att bara foka på bebisen. Men jag försöker och märker att jag faktiskt orkar mer när jag inte försöker fylla tiden som storasyster är på förskolan med massa hushållssysslor utan faktiskt vila. Disken och tvätten kan hon hjälpa mig med när hon kommer hem eller när pappan kommer.

    Hoppas att det lugnar sig för dig snart och att bebis blir nöjdare :)
Svar på tråden BF oktober 2019!