• Sheltielife

    BF oktober 2019!

    Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

    Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

    Välkomna hit och grattis till plusset! :D

  • Svar på tråden BF oktober 2019!
  • staar

    Vill bara säga jätte stort grattis till era små underbara bebisar ? var med i denna grupp i början men min graviditet slutade med ett utomkveds. Är nu äntligen gravid igen och hoppas jag kan njuta lika mycket som ni gör nu i mitten på juli nästa år. Vart så varm inombords av att läsa om er och era små .

  • Anonym (Ellie87)

    Hej!

    Hur är era magar efter förlossningen? Det var 9 veckor sedan jag födde (mitt andra barn) och det är fortfarande en liten magdelning ovanför naveln. Undrar när det kan tänkas försvinna, är väldigt sugen på "riktig" träning.

    Fick också bara en tvåa på knipförmåga på efterkontrollen så jag jag har nog endel att göra där också... Suck.

    Har ni andra återhämtat er bättre? Och kanske tränat bättre?

  • Etta
    Anonym (Ellie87) skrev 2019-12-04 10:45:06 följande:

    Hej!

    Hur är era magar efter förlossningen? Det var 9 veckor sedan jag födde (mitt andra barn) och det är fortfarande en liten magdelning ovanför naveln. Undrar när det kan tänkas försvinna, är väldigt sugen på "riktig" träning.

    Fick också bara en tvåa på knipförmåga på efterkontrollen så jag jag har nog endel att göra där också... Suck.

    Har ni andra återhämtat er bättre? Och kanske tränat bättre?


    Scintilla skrev 2019-11-25 16:36:32 följande:

    Tack för ditt svar! Bärsele är en bra idé och jag ska absolut börja använda det om dottern accepterar den. Vi har testat ett par gånger med varierande resultat - ibland skriker hon bara men nästa gång kan hon somna och vara nöjd en längre stund. Kanske vänjer hon sig ;)

    Önskar jag kunde göra som du skriver och bara fokusera på bebisen och strunta i allt annat om dagarna. Men jag har även en fyraåring att ta hand om, som bara har rätt till 15 timmar i veckan på förskolan nu när jag är föräldraledig. Det blir många stressiga lämningar och hämtningar med skrikande bebis i släptåg. Deras pappa försöker avlasta så mycket som möjligt när han kommer hem från jobbet men det blir ju lätt att jag fastnar med bebisen vid bröstet och han får natta storebror.

    Längtar tills den här första spädbarnstiden är över och man kommit in i de nya rutinerna lite mer.


    Precis sådär har vi det också! Min dotter är 9,5 veckor nu och sover rätt mycket på förmiddagarna men enbart i bärsele eller i famnen, så får inget gjort här hemma mellan lämningarna, och sen får jag också aktivera och prioritera min 4-åring på eftermiddagen, är ofta totalt kaos när min man kommer hem vid 17.30, men har sista tiden lyckats laga mat med lillan i bärsele! Största bekymret är att hon är vaken och missnöjd sent på kvällen, troligtvis magen eller det som BVC kallar ?kvällsoro?, men hon kommer inte till ro förrän vid 23 och jag är sååå slut då! Från 19-20-tiden är hon vaken och hänger vid bröstet eller är missnöjd, vet inte hur vi ska lyckas vända hennes klocka riktigt?! Verkar enligt BVC inte finnas så mkt att göra mer än att vänta ut de här första månaderna... jag har funderat lite på att ge tillägg på kvällarna, tänker att hon kanske inte blir mätt? Hon äter ca varannan-var tredje timme dygnet runt, och sover dagtid aldrig mer än två timmar i sträck innan hon vill ha mat på nytt. Men ammar sen bara i ca 5-10 minuter så kanske därför hon vaknar så ofta?
  • Fröken W
    staar skrev 2019-11-29 12:59:07 följande:

    Vill bara säga jätte stort grattis till era små underbara bebisar ? var med i denna grupp i början men min graviditet slutade med ett utomkveds. Är nu äntligen gravid igen och hoppas jag kan njuta lika mycket som ni gör nu i mitten på juli nästa år. Vart så varm inombords av att läsa om er och era små .


    Tråkigt att höra om utomkveds men desto roligare att höra att du är gravid på nytt. Håller tummarna för att allt går bra denna gång!
  • Jinthry
    Scintilla skrev 2019-11-23 10:16:31 följande:

    Vår dotter blir 4 veckor i dag. Hon går upp fint i vikt, men så ammar jag också minst var tredje timme dygnet runt. Oftast är det snarare varannan timme. Tyvärr har hon lite ont i magen till och från vilket gör att hon sover oroligt och vaknar ofta. Tycker så synd om henne när hon uppenbarligen är dödstrött och vill sova men inte kan pga magont. På natten sover hon i bästa fall tre timmar i sträck, men hon har även perioder när magen bråkar och hon bara vill snutta i ett par timmar innan vi kommer till ro igen.

    Läste att några här inne ammar så sällan som var femte timme. Wow! Vad skönt det låter. Ibland känns det som jag inte gör annat än ammar. Och när hon väl ätit och somnar till och jag försöker lägga ner henne i babysittern eller babynestet för att få gå på toa, äta eller köra en maskin tvätt så vaknar hon oftast inom några minuter av att magen bråkar. Just nu sover hon bara lugnt i famnen, och vill helst ha ögonkontakt och sällskap hela tiden om hon ligger vaken i babysittern. Annars blir hon ledsen och skriker.

    Ni som ammar mer sällan - hur ser tiden ut mellan amningarna? Sover barnet mest eller är det vaket och nöjt utan att äta eller ligga i famnen?


    Teddy har också väldigt mycket magont, gaser kombinerat med lite förstoppning. Prova Windi pysventil. Har räddat väldigt många nätter för oss! Bärsele tycker jag är superbra, men bara när de är lite äldre. Bärsjal i början låter bebisen ligga riktigt nära och höra hjärtljud osv - det har fungerat riktigt bra. Kanske du har en vän som du kunde låna en av för att prova? Jag köpte en trikå bärsjal, kostade 8 euro begagnat. Sedan har jag använt babynest, flaskmatat bröstmjölk (jag pumpar och ammar, för att kunna involvera pappa vid matning samt att det är skönt att inte behöva amma lång tid under natten) när han ligger i den så han somnar. Alternativt bara legat intill och klappat rumpa. Han har nu vant sig vid att sova i babynestet, vilket innebär att jag har kunnat gå och göra saker utan att behöva ha honom i sjal eller bärandes. Genom att babynestet är flyttbart har jag helt enkelt haft honom på köksbordet när jag lagat mat, tvättrummet när jag varit där - till och med badrum när jag duschat.
  • Scintilla
    Etta skrev 2019-12-05 13:43:12 följande:

    Precis sådär har vi det också! Min dotter är 9,5 veckor nu och sover rätt mycket på förmiddagarna men enbart i bärsele eller i famnen, så får inget gjort här hemma mellan lämningarna, och sen får jag också aktivera och prioritera min 4-åring på eftermiddagen, är ofta totalt kaos när min man kommer hem vid 17.30, men har sista tiden lyckats laga mat med lillan i bärsele! Största bekymret är att hon är vaken och missnöjd sent på kvällen, troligtvis magen eller det som BVC kallar ?kvällsoro?, men hon kommer inte till ro förrän vid 23 och jag är sååå slut då! Från 19-20-tiden är hon vaken och hänger vid bröstet eller är missnöjd, vet inte hur vi ska lyckas vända hennes klocka riktigt?! Verkar enligt BVC inte finnas så mkt att göra mer än att vänta ut de här första månaderna... jag har funderat lite på att ge tillägg på kvällarna, tänker att hon kanske inte blir mätt? Hon äter ca varannan-var tredje timme dygnet runt, och sover dagtid aldrig mer än två timmar i sträck innan hon vill ha mat på nytt. Men ammar sen bara i ca 5-10 minuter så kanske därför hon vaknar så ofta?


    Låter väldigt likt hur vi har det! Nu är dottern nästan 6 veckor gammal och sover betydligt lugnare både på dagen och natten. Ibland sover hon så länge som tre timmar i babygungan (som vi köpte på Blocket när vi var som mest desperata) eller i vagnen medan vi promenerar, handlar eller fikar på stan. Men just på kvällen från 19-20 till 23-tiden är hon mer orolig och missnöjd och har svårt att komma till ro. Det enda som funkar är bröstet och jag blir oftast sittande med henne i timmar trots att vi båda är övertrötta. Pappa duger inte alls utan hon bara skriker så fort jag försöker lämna över en stund. På dagtid går det däremot fint med pappas famn, så jag antar att det är nån form av kvällsoro. Kämpigt är det hur som helst, inte minst för min sambo som inte kan trösta eller avlasta på något sätt.
  • Scintilla
    Jinthry skrev 2019-12-08 00:52:17 följande:

    Teddy har också väldigt mycket magont, gaser kombinerat med lite förstoppning. Prova Windi pysventil. Har räddat väldigt många nätter för oss! Bärsele tycker jag är superbra, men bara när de är lite äldre. Bärsjal i början låter bebisen ligga riktigt nära och höra hjärtljud osv - det har fungerat riktigt bra. Kanske du har en vän som du kunde låna en av för att prova? Jag köpte en trikå bärsjal, kostade 8 euro begagnat. Sedan har jag använt babynest, flaskmatat bröstmjölk (jag pumpar och ammar, för att kunna involvera pappa vid matning samt att det är skönt att inte behöva amma lång tid under natten) när han ligger i den så han somnar. Alternativt bara legat intill och klappat rumpa. Han har nu vant sig vid att sova i babynestet, vilket innebär att jag har kunnat gå och göra saker utan att behöva ha honom i sjal eller bärandes. Genom att babynestet är flyttbart har jag helt enkelt haft honom på köksbordet när jag lagat mat, tvättrummet när jag varit där - till och med badrum när jag duschat.


    Vi har också kört med Windi pysventil och visst hjälper den! Nu har vi också fått bärselen att funka riktgt bra och hon är nöjd i den långa stunder. Skönt att kunna fixa och greja hemma med händerna fria, och även hämta på förskolan utan att släpa med sig barnvagn varje gång. Vi har en Ergobaby och jag tycker den funkar bra även nu när hon är så liten. Hon kommer lika nära mig i den som i bärsjal.

    En annan grej som räddat dagarna för oss är en automatisk babygunga som vi köpte på Blocket. När hon ligger i den är hon nöjd mycket längre stunder och somnar ofta utan att jag behöver göra mer än att stoppa in nappen då och då. Fantastiskt att kunna laga mat, hänga tvätt och annat relativt ostört.
  • lynx vox
    staar skrev 2019-11-29 12:59:07 följande:

    Vill bara säga jätte stort grattis till era små underbara bebisar ? var med i denna grupp i början men min graviditet slutade med ett utomkveds. Är nu äntligen gravid igen och hoppas jag kan njuta lika mycket som ni gör nu i mitten på juli nästa år. Vart så varm inombords av att läsa om er och era små .


    Tack! Usch så jobbigt med utomkveds. Hade själv två missfall innan denna graviditet (egentligen 3, men länge sen det första) och det var hemskt att först vara med i en sån här tråd och sen bara känna sej avskuren från allt när man började blöda...

    Håller tummarna för att din graviditet blir bra.

    Kram
  • Jinthry

    Hej på er alla mammor!
    Hur har allt gått för er att komma in i mammarollen?
    Börjar ni start att gå tillbaka till arbeten? Eller börjar ni planera mer barn?

  • Fröken W
    överytan skrev 2020-01-19 13:32:04 följande:

    Hej :)

    Hur går de för alla? :)


    Jinthry skrev 2020-08-24 12:21:10 följande:

    Hej på er alla mammor!

    Hur har allt gått för er att komma in i mammarollen?

    Börjar ni start att gå tillbaka till arbeten? Eller börjar ni planera mer barn?


    Hej!

    Det går bra tack. Har en 10-månaders som i veckan knäckte krypkoden. Tidigare var det mest ålande. 4 tänder och 2 till på väg.

    Jag har jobbat 3 veckor nu. Känns kul men saknar livet som föräldraledig emellanåt.

    Vi har en snart 4-åring sen innan och har nog landat i att vi är nöjda med två barn. Åtminstone för nu. Blir det fler så blir det om 4-5 år, men då tycker jag att vi är i äldsta laget (36-37 år), så det blir nog inga fler. Storasyster älskar sin lillasyster, aldrig varit någon syskonsvartsjuka. Så livet känns rätt bra just nu...eller inte just nu för båda är förkylda men ja bortsett från det :P

    Hur går det för er andra?
  • Etta

    Hej! Vad kul med en uppdatering! Bra här med, vår tjej är precis 11 månader nu och på måndag ska jag tillbaka till jobbet. Har ju varit en annorlunda föräldraledighet med corona och allt, mycket oro i början tyckte jag när man hade en liten och innan man visste så mycket, och blev stor skillnad att inte få hjälp från våra föräldrar som är i riskgrupp. Istället var min stora tjej hemma på heltid mars-augusti, intensivt men mysigt! Och vi har fått lite nya bekantskaper i grannskapet när 15-timmarsbarnen ombeddes vara hemma. Nu ser jag fram emot att gå tillbaka till jobbet. Vår tjej kröp inte heller förrän vid 10 månader! Hon är en ganska lugn och bekväm bebis som gillar att pilla med olika grejer, favoriten nu är att plocka i och ur saker ur en liten resväska. Och att gunga! Jag ammar fortfarande men måste sluta nu inför att jag börjar jobba, har trappat ner på dagen men då vill hon bara amma mer på natten. Kanske nån som vill dela med sig av hur ni slutade med amning?

Svar på tråden BF oktober 2019!