• Äldre 28 Jan 16:27
    1508 visningar
    11 svar
    11
    1508

    Såå jobbigt i munnen

    Hjäälp! Efterlyser tips om hur man får bort dålig smak i munnen och hur man får mindre saliv!! Jag står inte ut ????????. Jag väntar mitt tredje barn, är i vecka 10. Min yngsta är snart 8 år, så jag har nog glömt lite om hur det var att va gravid. Har aldrig gillat att va gravid och har haft problem med smaken även med de andra två. Men då hjälpte mineralvatten och sötmandel. Inte nu! Av mineralvatten blir jag skummig i munnen o får mer saliv. Mandel mår jag bara illa av. Värst är det när jag ätit, kvittar vad det är, så kommer den där vidriga smaken. Mint klarar jag inte av längre o halstabletter mår jag illa av. Att borsta tänderna är en pina och jag klöks nästan varje gång. Ofta känns det som jag har en stor klump i halsen och jag har svårt för att svälja saliv. Allt gör mej så illamående!! Är det någon annan som haft det såhär?? Önskar så det fanns nåt som hjälpte!

  • Svar på tråden Såå jobbigt i munnen
  • Äldre 28 Jan 16:43
    #1

    Jodå, känner igen mig. Helt förändrad smak med båda barnen. Sött gick bara inte ner, tandkrämen klöktes jag av, kaffet smakade urban o.s.v. Salt mat var det enda som funkade! Jättesalt helst. Riskakor med första, Saltiner med andra. Äta lite åt gången.

  • Äldre 2 Feb 20:48
    #2

    Blev bättre efter v17.

    Gurka

    Melon

    Läckerol salmiak

    Var räddningen för mig och tandkräm utan smak

  • Äldre 2 Feb 22:50
    #3

    Jag har köpt en barntandborste och väldigt mild tandkräm. Det hjälper lite i alla fall. Får oxkså kväljningar av tandborstningen just, det är det jobbigaste på hela dagen

  • Cis
    Äldre 7 Feb 01:44
    #4

    Klumpen i halsen är halsbränna! Ev smaken också. Gick med den i 7 veckor förra våren, trodde seriöst något fastnat i halsen. Försökte med allt, spolade vatten både ner i halsen och genom näsan, till och med grävde med en sked i halsen???? sen försvann det på 2 dagar med omeprazol. ???? Det ska man dock inte äta vid graviditet utan att prata med läkare ev inte ens då. Men finns andra alternativ man kan äta vid graviditet! Men jag hade varit försiktig med dom också (Jag åt omeprazol efter jag avslutat graviditeten.) undvik mat som ger halsbränna. Ev ät omeprazol ett par dagar efter att rådgjort med läkare.

  • Äldre 7 Feb 18:23
    #5

    Jag hade inte smaken, (eller tja, jag mådde illa konstant och var inte sugen på nåt men kopplade det inte iaf till att jag hade en konstig smak) men jag hade problem med saliv och slem som du. Testade allt. Åt omeprazol för magkatarr som inte hjälpte (helt ok enl min bm med en varning om att man kunde behöva trappa ned efter förlossningen och inte bara sluta tvärt, fast för mig behövdes inte det), åt massa salt, drack massa vatten osv osv. I slutänden slutade jag borsta tänderna på morgonen och tog bara munskölj istället för att jag kräktes annars, och så gick jag konstant med en vattenflaska nära, och åt lergigan comp för illamåendet som delvis var pga slemmet. Anyway, deppigt inlägg kanske men iallafall skulle jag meddela de positiva nyheterna att det släppte direkt efter förlossningen!

    Lycka till!

  • Äldre 9 Feb 11:33
    #6

    Gaviscon tar direkt bort all äcklig smak i munnen efter man ätit. Ta en dos efter varje måltid. Funkar varje gång och man får ta det som gravid.

  • Anonym (Lena)
    Äldre 11 Feb 16:49
    #7

    Tack för alla råd!! Just nu hjälper kiwi lite lite grann, och nässpray på kvällarna mot klumpen i halsen. Gaviskon provade jag första graviditeten och jag mår fortf illa bara jag tänker på det. Det är märkligt stt det ska va såhär, men lite skönt man inte är ensam iaf. Med båda mina barn så slutade allt DIREKT lilla barnet va ute ur magen, men när man är i vecka tolv är det ju en hel eeevighet till födsel!! ????

  • Anonym (Lena)
    Äldre 11 Feb 16:49
    #8

    Tack för alla råd!! Just nu hjälper kiwi lite lite grann, och nässpray på kvällarna mot klumpen i halsen. Gaviskon provade jag första graviditeten och jag mår fortf illa bara jag tänker på det. Det är märkligt stt det ska va såhär, men lite skönt man inte är ensam iaf. Med båda mina barn så slutade allt DIREKT lilla barnet va ute ur magen, men när man är i vecka tolv är det ju en hel eeevighet till födsel!! ????

  • Äldre 11 Feb 16:53
    #9

    Rennie-tabletter

    Äta gurka/morot/tomat med salt på.

  • Äldre 14 Feb 21:38
    #10

    Magnesiumtabletter hjälper mot den äckliga smaken. Kör maxdos några dagar så försvinner det, har återkommit när jag inte tagit magnesium.

  • Anonym (Lena)
    Äldre 15 Feb 01:49
    #11

    Magnesium!! Har jag aldrig hört! Men det vore ju fantastiskt om det kunde hjälpa även mej!! Är det något barnmorskan rekommenderat dej? Receptfritt? Detta måste jag kolla upp!!

Svar på tråden Såå jobbigt i munnen