• Äldre 30 Jan 15:50
    14900 visningar
    46 svar
    46
    14900

    Flicka vill vara pojke

    Hej!

    Jag har en flicka som precis har fyllt 4 år. Hon är en pigg, glad, sprallig och klok unge. Kommit långt i utvecklingen.

    Hon säger ofta att hon är en pojke. När någon här nämnt att hon är en flicka så blir hon upprörd och säger att hon vill vara pojke! Jag har sagt nån gång "vilken stor och duktig tjej du är" och då svarar hon att hon är en stor pojke

    För mig får hon vara precis den hon vill vara. Jag har slutat benämna henne som flicka (till henne) och säger istället att hon är ett barn eller människa.

    Är det någon annan som upplevt detta?

  • Svar på tråden Flicka vill vara pojke
  • Glinda från Oz
    Äldre 31 Jan 21:39
    #11

    Det är med största sannolikhet bara en fas, gör som ni nu gör nu, respektera utan att slå på stora trumman. Försök inte lägga vuxna värderingar i det.

  • Anonym (L)
    Äldre 31 Jan 21:43
    #12
    Anonym (Kgkgzkgzkh) skrev 2019-01-31 21:38:45 följande:

    Vi är många som tagit upp att det mycket väl kan vara en fas (hyfsat vanligt med sådana faser), men det KAN också vara tecken på att barnet är fött i fel kön. Och då är det väl onödigt att trumma in "du är en flicka!". Ts jag tycker ni gör helt rätt som använder mer neutrala ord som "barn"

    Hör med BVC/VC om de kan för en psykologkontakt där du kanske kan få lite tips om hur du kan stötta ditt barn på bästa sätt .


    Och vad innebär fött i fel kön? Att man känner att det dinglar en snopp där och inte en snippa som man har?
  • Anonym (J)
    Äldre 31 Jan 22:03
    #13
    Anonym (L) skrev 2019-01-31 21:43:07 följande:

    Och vad innebär fött i fel kön? Att man känner att det dinglar en snopp där och inte en snippa som man har?


    Det där kan bara en transperson svara på. Kön är mer än det som finns mellan benen.

    TS - Som flera andra så tycker jag att ni gör helt rätt. Min syster är trans och mådde väldigt dåligt när folk sa att hon var pojke, ifall det skulle visa sig att ert barn är trans så tjänar ingen på att trycka undan dessa känslor och tankar.

    En liten tanke: är det vanligt att 3- och 4-åringar vet vad kön är? Min treåring använder orden ?han? och ?hon?, sällan helt rätt, men ?pojke? och ?flicka? har jag aldrig hört här. Detta glädjer mig såklart, jag vill inte att mina barn ska få några stämplar pga vad de har mellan benen redan i förskoleålder, eller att de ska komma och säga saker som att ?pojkar kan inte ha långt hår? o dyl.
  • Äldre 1 Feb 01:04
    #15

    En 4-åring vet inte. Om det är något att ta på allvar så visar det sig som ett konstant tema under flera flera år framöver. Gör inget drastiskt nu, svara bara jaja eller le lite. Låt henne leka. Dra inte igång världens karusell bara för att det är på modet att uppmuntra barn att vara könslösa eller byta kön. Utgå ifrån att du har en flicka, för det har du ju iaf rent medicinskt och antagligen också psykiskt.

  • Äldre 1 Feb 08:12
    #15

    Jag har berättat att hon är flicka rent fysiskt såklart. När hon säger att hon är en pojke så svarar jag "Du får vara precis som du vill". Känner inte att hon är förvirrad.

    Det kanske är en fas eller så är det inte det. Oavsett är det mitt barn, hur hon nu väljer att benämna sig (flicka, pojke, trans, ickebinär) spelar ju ingen roll.

    Hon använder inte klänningar eller rosa kläder. Jag köper bara neutrala kläder som kan användas av båda könen.

  • Äldre 1 Feb 08:13
    #16

    Hon leker inte att hon är pojke. Hon tycker i ren allmänhet att hon är en pojke :)

  • Anonym (L)
    Äldre 1 Feb 08:48
    #17
    cleoeme skrev 2019-02-01 08:12:14 följande:

    Jag har berättat att hon är flicka rent fysiskt såklart. När hon säger att hon är en pojke så svarar jag "Du får vara precis som du vill". Känner inte att hon är förvirrad.

    Det kanske är en fas eller så är det inte det. Oavsett är det mitt barn, hur hon nu väljer att benämna sig (flicka, pojke, trans, ickebinär) spelar ju ingen roll.

    Hon använder inte klänningar eller rosa kläder. Jag köper bara neutrala kläder som kan användas av båda könen.


    Men förvirra inte henne. Man är inte en flicka bara för att man bär rosa och klänningar och man är inte en pojke för att man klär sig i blått och leker med bilar. Alla kläder är neutrala och kan användas av båda könen. Hon är en flicka för att hon har en snippa. Sen får hon vara precis hur hon vill och klä sig hur hon vill, men det tar inte bort faktumet att hon är en flicka.
  • Äldre 1 Feb 09:51
    #18

    Hur tycker du jag förvirrar henne? Jag har ju förklarat att hon har snippa som flickor har. Men jag låter aktivt bli att kalla henne för flicka eftersom hon inte vill det. Hon leker med alla möjliga leksaker och jag har förklarat att pojkar kan ha rosa och flickor kan ha blått tex. Hon har själv sagt, utan min påverkan, att hon inte vill ha klänning eller rosa.

  • Glinda från Oz
    Äldre 7 Feb 21:34
    #19
    Anonym (L) skrev 2019-02-01 08:48:15 följande:

    Men förvirra inte henne. Man är inte en flicka bara för att man bär rosa och klänningar och man är inte en pojke för att man klär sig i blått och leker med bilar. Alla kläder är neutrala och kan användas av båda könen. Hon är en flicka för att hon har en snippa. Sen får hon vara precis hur hon vill och klä sig hur hon vill, men det tar inte bort faktumet att hon är en flicka.


    Om könet är så självklart som du säger borde det också vara omöjligt att förvirra någon.
  • Anonym (Kgkgz­kgzkh)
    Äldre 7 Feb 22:01
    #20
    cleoeme skrev 2019-02-01 09:51:46 följande:

    Hur tycker du jag förvirrar henne? Jag har ju förklarat att hon har snippa som flickor har. Men jag låter aktivt bli att kalla henne för flicka eftersom hon inte vill det. Hon leker med alla möjliga leksaker och jag har förklarat att pojkar kan ha rosa och flickor kan ha blått tex. Hon har själv sagt, utan min påverkan, att hon inte vill ha klänning eller rosa.


    Jag tycker du låter väldigt klok. Jag förstår inte varför man måste trumma in "du är en flicka, du måste bära kjol och rosa, och du får bara leka med dockor" varje dag, för gör man inte det blir barnet förvirrat.

    Om ditt barn vill ha kort hår låt henne få det utan att lägga värdering i att det skulle bara killigt, vill hon leka med dockor låt henne göra det utan att dra in att det skulle vara tjejigt.
Svar på tråden Flicka vill vara pojke